minerale olie of half synthetich

viper45

MF'er
7 feb 2008
49
12
den helder
Best Forum leden,

ik heb een honda cb4560s uit 1987 met nu 78000km op de teller.
volgens de specs moet er motorolie in bv 10w40 se of sf.
ik rijdt ca 140 km per dag woon/werk. :] verbruik aan olie nu half synthetisch ca 1 liter op 5000km.
nu de vraag wat is het beste minerale olie of halfsynthetische olie. :?
het ook een geldt kwestie. mineraal ca 4.5 euro per liter en half syunthetische ca 6 euro per liter.

wat is jullie advies.

MVG Johan :
 
Heb ook gemerkt dat gister na een rit de olie ook helderder was dan meestal na het oliewisselen. Volgens de werkplaatshandleiding zit er ook een aardig verschil tussen de oliehoeveelheden na verversen, verversen met filter en een 'droog blok', respectievelijk 2800 ml, 3000 ml en 3700 ml.
Maar goed, achteraf had het niet persé gehoeven maar voor de 'rust' tussen de oren is het wel beter ;)
Ik dank u.
Gummen doe ik vandaag denk ik niet, mij te warm.
 
Volgens onze Duitse vrienden van Motorrad was er geen enkel aantoonbaar voordeel van half-synthetische olie over hun minerale "merkgenoot" bij vergelijking van deze types binnen dezelfde merken (zoals Castrol GP en -GPS). Maar ik neem aan dat ze niet een dozijn motoren even over 100.000 km hadden gereden om tot die conclusie te komen?
Toch is er niets mis met een goede minerale olie; ik heb zelfs mijn Ducati 888 (30k) en ST4 (70k) altijd op mineraal gereden (meestal van Shell, weet niet meer exact het type). Ook mijn Buell met 115.000 km heeft nog steeds een gezond blok op HD mineraal (door velen gezien als de minst geavanceerde olie op de markt), en dat ondanks de korte eind-overbrenging / lange stukken op snelweg met 160+ en 4 a 5 keer een track-day onder de wielen. Hooguit jammer dat bijna alle andere delen van de motor al wel eens kapot zijn geweest :$ maar dat is niet de schuld van de olie ;)
 
Ik voel met schakelen in ieder geval wel een verschil, als boter en dat was toen met de minerale olie niet zo, was ie toch wat hakeriger.
Vraag me alleen af of ik met de 6 liter gebruikte olie die ik onderhand heb verzameld nog iets nuttigs kan doen behalve wegbrengen... En nee, ketting smeer ik met wat anders.
 
Toch is er niets mis met een goede minerale olie; ik heb zelfs mijn Ducati 888 (30k) en ST4 (70k) altijd op mineraal gereden (meestal van Shell, weet niet meer exact het type). Ook mijn Buell met 115.000 km heeft nog steeds een gezond blok op HD mineraal
Maar dat zijn allemaal fietsen met een droge koppeling. Zal dat nog verschil maken?
 
Maar dat zijn allemaal fietsen met een droge koppeling. Zal dat nog verschil maken?
De Buell's koppeling wordt wel nat maar dat is van de transmissie olie.

Het zou best kunnen dat natte koppelingen anders reageren op een "synthetisch aandeel" in de olie, lijkt niet bepaald onlogisch; op de TDM (850 uit 2001) die ik ook nog in de schuur heb staan merk ik geen verschil tussen mineraal en half-syntheet, maar die versnellingsbak is sowieso geen toonbeeld van fijnmechanische techniek :+ en ook zo'n slordige 60 pk minder dan een Fazer 1000. Verder neem ik aan dat er hele goede kwaliteit minerale olie bestaat en minder goede half-synthetische dus dat maakt het ook al niet makkelijker om direct te vergelijken.

Bovendien lijkt een motor na een olie-wissel altijd wat mooier te lopen, zelfs als je het alleen maar verbeeldt ;)
 
Maar dat zijn allemaal fietsen met een droge koppeling. Zal dat nog verschil maken?
Een natte koppeling vervuilt de olie inderdaad enorm, dus hier komt de betere standtijd van half of volsyntheet om de hoek kijken. :Y

Motorblokken met een basis van voor de Vietnam oorlog lopen prima op mineraal. :+
 
Een natte koppeling vervuilt de olie inderdaad enorm, dus hier komt de betere standtijd van half of volsyntheet om de hoek kijken. :Y

Een koppeling gaat heus niet minder vervuilen als deze in een andere olie draait, en ook andere vormen van vervuiling (roet en vocht) wordt niet minder. Als je goede kwaliteit mineraal gebruikt (Belray of Castrol oid) en b.v. 2x zo vaak vervangt ben je waarschijnlijk beter en nog goedkoper uit dan wanneer je peperdure "Rossi-gebruikt-het-ook" olie gebruikt en denkt dat je de voorgeschreven termijnen wel wat kunt oprekken.
 
Een koppeling gaat heus niet minder vervuilen als deze in een andere olie draait, en ook andere vormen van vervuiling (roet en vocht) wordt niet minder. Als je goede kwaliteit mineraal gebruikt (Belray of Castrol oid) en b.v. 2x zo vaak vervangt ben je waarschijnlijk beter en nog goedkoper uit dan wanneer je peperdure "Rossi-gebruikt-het-ook" olie gebruikt en denkt dat je de voorgeschreven termijnen wel wat kunt oprekken.

Hier heb je zeker een punt. Wel is het zo dat de meeste syntheten een beter reinigend vermogend hebben dan een minerale olie. Ik denk dat 75% van de MF-ers makkelijk met een minerale olie af kan.
 
Laatst bewerkt:
Een koppeling gaat heus niet minder vervuilen als deze in een andere olie draait, en ook andere vormen van vervuiling (roet en vocht) wordt niet minder. Als je goede kwaliteit mineraal gebruikt (Belray of Castrol oid) en b.v. 2x zo vaak vervangt ben je waarschijnlijk beter en nog goedkoper uit dan wanneer je peperdure "Rossi-gebruikt-het-ook" olie gebruikt en denkt dat je de voorgeschreven termijnen wel wat kunt oprekken.
Het blijft gewoon wat beter drijven. ;)

En vaker verversen ben ik een groot voorstander van. :9~
Droge koppeling klanten moeten gewoon Lidl gebruiken.
5 liter SJ ACA03 voor €5.95 :9~ :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan