Lucoluc
Rookie
- 7 mrt 2019
- 25
- 33
Goedeavond MF'ers, niet veel ervaring met plaatsen o.i.d., vooral veel gelezen en daarmee ook vermaakt. Staat het verkeerd help me vooral. Aangezien er weinig A1 teksten zijn, dacht ik dat het wel leuk zou zijn om een stukje te plaatsen.
In het kort: Vanaf jongs af aan opgegroeid met ouders met motoren, veel ook mogen rijden op afgesloten terreinen. november 2018 mijn A1 rijbewijs gehaald. CBR 125 R geïmporteert uit Belgie, na 3 maanden verkocht en begin maart Duke 390 (A1 frame) gekocht. 3x buitenland tripjes gehad (Duke 390), Dasburg, Bastogne en de Spaanse Pyreneën. Juni 2019 eenzijdig ongeluk gehad, geluk gehad en de motor weg gedaan. Eind december weer up and running. Toch weer een motor, dus de Duke 125 gekocht. Toch e.v.t. een reis in het achterhoofd?
Begin maart voorbereidingen begonnen. Ondanks veel onzekerheden door Corona. Maar het zou om solotrip kamperen zijn. Lees: weinig drukke plekken of contact met andere mensen. Hier heb ik ook tijdens de reis rekening mee gehouden.
De motor het onderhoud gegeven wat ik dacht dat het nodig zou hebben en ook het nodige vervangen. Daarna bij Motoport neergezet voor kleppenstellen, 12v USB aansluiting en algehele controle, de 125 heeft tenslotte toch 25k km gelopen.
Dag 1, 219 km:
Vertrokken uit Den Helder om 14:30, cruisend met 95 over de snelweg. Enkele korte files rond Amsterdam en Utrecht. Tussen stop in Nistelrode, bij een oom van mij waarmee ik naar Dasburg geweest ben. In de buurt nog een uurtje dijkjes gereden en een terrasje gepakt.
Dag 2, 308 km:
Om 10 uur weg gereden over de snelweg tot Wezet, hierna alleen nog maar binnendoor gereden. Via Malmedy en Sankt Vith door naar Heiderscheidergrund waar ik eigenlijk zou stoppen. Het was nog vroeg en het reed lekker door, dus nog 60 km door gereden. Gestopt op een camping in Mersch. Tentje opgezet, wat eten gemaakt, biertje gedaan. Dat was het voor die dag.
Dag 3, 255 km:
Op naar de Franse Vogezen! Spullen gepakt, opgezadeld en rijden. Motor deed niets meer.. zekeringen controleren, handboekje erbij, niets. Killswitch was dus omgezet door m'n op het stuur, gelukkig. Via Metz, Hattigny en Saint-Dié-des-Vosges naar Gerardmer. Onderweg een kopje koffie bij een lokale Italiaan, kersen bij een boer en broodje bij een café. Het landschap begon inmiddels al beter te worden en met zo'n 70 á 80 km/h reed het lekker door. Aangekomen in Gerardmer weer een camping gezocht op loopafstand van het meer. Rondje om het meer gereden en even wat gezwommen.
Dag 4, 200 km:
Spullen weer gepakt, gestopt bij de Lidl voor een ontbijtje en daar ging ik weer. Met een minder verre stop zodat ik in de buurt nog wat kan rijden. Via Lure, Rougemont en Pontarlier naar Saint-Point-Lac. Camping municipal, pal tegen het meer. Met uitzicht op het Jura gebergte, daar gaan we een kijkje nemen. Spullen opgezet, wat gegeten, getankt op naar Zwitserland. Als referentie punt had ik Dent de Vaulion uitgekozen. Leek me goed te doen. De 125 cc rolde met 60 á 70 de berg op. 200 meter omhoog lopen, de top bereikt. 1482 m hoog op het Jura gebergte in Zwitserland met de brommer. Uurtje terug gereden naar de camping.
Dag 5, 1169 km:
Het was 6 uur in de ochtend, het regende kort, was bewolkt en nog frisser dan gisteren. Rond een uurtje of 8 de tent maar uitgekomen. De reis zou naar Chambéry gaan via Genéve. De pas over de berg bij Gex, wat een uitzicht, wat een weg, maar hij begon het zwaarder te krijgen. Inhalen lukt niet, en nog lagere versnelling en snelheid de berg op. De berg af was geen probleem. De alpen zelf ging het helaas niet worden. Eenmaal aangekomen in Genéve, wat gedronken en buienradar in de gaten gehouden. "Code geel", hele gebied waar ik heen ging. Shit, alpen niet, zuiden niet, terug wilde ik niet. Dan maar richting het westen van Frankrijk het binnenland in. Na 2 uurtje rijden net onder Dijon was ik het "heuvelachtig" gebied wel uit en begon de temperatuur op te lopen.
In een klein dorpen weer tanken, een bord met een thermometer waar op stond "37 ℃". De motor, met nog maar 2 streepjes over op de thermometer, nu begon ik toch te twijfelen. Ik wilde het risico niet lopen. Balend richting Nancy gereden, per ongeluk de snelweg op. Snelweg weer af, tolpoort gepakt waar de kaartlezer natuurlijk kapot van was. Fransen die geen Engels, Duits of Spaans spreken. Met volle bepakking 3 losse euro's zoeken, want mijn kaartje zal al in de tol poort.
Eenmaal in de buurt van Nancy was het nog een goede 6 uur naar huis. Aankomst, 00:30. Ben er klaar mee ook. Ik rij lekker door. Balend, vermoeid maar toch heel blij was ik om 02:15 thuis. Na een hele korte maar toch mooie reis op de 125 cc was dat het einde. Ondanks dat het maar 125 cc is, is het leuk en goed te doen met misschien iets betere voorbereiding!
In het kort: Vanaf jongs af aan opgegroeid met ouders met motoren, veel ook mogen rijden op afgesloten terreinen. november 2018 mijn A1 rijbewijs gehaald. CBR 125 R geïmporteert uit Belgie, na 3 maanden verkocht en begin maart Duke 390 (A1 frame) gekocht. 3x buitenland tripjes gehad (Duke 390), Dasburg, Bastogne en de Spaanse Pyreneën. Juni 2019 eenzijdig ongeluk gehad, geluk gehad en de motor weg gedaan. Eind december weer up and running. Toch weer een motor, dus de Duke 125 gekocht. Toch e.v.t. een reis in het achterhoofd?
Begin maart voorbereidingen begonnen. Ondanks veel onzekerheden door Corona. Maar het zou om solotrip kamperen zijn. Lees: weinig drukke plekken of contact met andere mensen. Hier heb ik ook tijdens de reis rekening mee gehouden.
De motor het onderhoud gegeven wat ik dacht dat het nodig zou hebben en ook het nodige vervangen. Daarna bij Motoport neergezet voor kleppenstellen, 12v USB aansluiting en algehele controle, de 125 heeft tenslotte toch 25k km gelopen.
Dag 1, 219 km:
Vertrokken uit Den Helder om 14:30, cruisend met 95 over de snelweg. Enkele korte files rond Amsterdam en Utrecht. Tussen stop in Nistelrode, bij een oom van mij waarmee ik naar Dasburg geweest ben. In de buurt nog een uurtje dijkjes gereden en een terrasje gepakt.
Dag 2, 308 km:
Om 10 uur weg gereden over de snelweg tot Wezet, hierna alleen nog maar binnendoor gereden. Via Malmedy en Sankt Vith door naar Heiderscheidergrund waar ik eigenlijk zou stoppen. Het was nog vroeg en het reed lekker door, dus nog 60 km door gereden. Gestopt op een camping in Mersch. Tentje opgezet, wat eten gemaakt, biertje gedaan. Dat was het voor die dag.
Dag 3, 255 km:
Op naar de Franse Vogezen! Spullen gepakt, opgezadeld en rijden. Motor deed niets meer.. zekeringen controleren, handboekje erbij, niets. Killswitch was dus omgezet door m'n op het stuur, gelukkig. Via Metz, Hattigny en Saint-Dié-des-Vosges naar Gerardmer. Onderweg een kopje koffie bij een lokale Italiaan, kersen bij een boer en broodje bij een café. Het landschap begon inmiddels al beter te worden en met zo'n 70 á 80 km/h reed het lekker door. Aangekomen in Gerardmer weer een camping gezocht op loopafstand van het meer. Rondje om het meer gereden en even wat gezwommen.
Dag 4, 200 km:
Spullen weer gepakt, gestopt bij de Lidl voor een ontbijtje en daar ging ik weer. Met een minder verre stop zodat ik in de buurt nog wat kan rijden. Via Lure, Rougemont en Pontarlier naar Saint-Point-Lac. Camping municipal, pal tegen het meer. Met uitzicht op het Jura gebergte, daar gaan we een kijkje nemen. Spullen opgezet, wat gegeten, getankt op naar Zwitserland. Als referentie punt had ik Dent de Vaulion uitgekozen. Leek me goed te doen. De 125 cc rolde met 60 á 70 de berg op. 200 meter omhoog lopen, de top bereikt. 1482 m hoog op het Jura gebergte in Zwitserland met de brommer. Uurtje terug gereden naar de camping.
Dag 5, 1169 km:
Het was 6 uur in de ochtend, het regende kort, was bewolkt en nog frisser dan gisteren. Rond een uurtje of 8 de tent maar uitgekomen. De reis zou naar Chambéry gaan via Genéve. De pas over de berg bij Gex, wat een uitzicht, wat een weg, maar hij begon het zwaarder te krijgen. Inhalen lukt niet, en nog lagere versnelling en snelheid de berg op. De berg af was geen probleem. De alpen zelf ging het helaas niet worden. Eenmaal aangekomen in Genéve, wat gedronken en buienradar in de gaten gehouden. "Code geel", hele gebied waar ik heen ging. Shit, alpen niet, zuiden niet, terug wilde ik niet. Dan maar richting het westen van Frankrijk het binnenland in. Na 2 uurtje rijden net onder Dijon was ik het "heuvelachtig" gebied wel uit en begon de temperatuur op te lopen.
In een klein dorpen weer tanken, een bord met een thermometer waar op stond "37 ℃". De motor, met nog maar 2 streepjes over op de thermometer, nu begon ik toch te twijfelen. Ik wilde het risico niet lopen. Balend richting Nancy gereden, per ongeluk de snelweg op. Snelweg weer af, tolpoort gepakt waar de kaartlezer natuurlijk kapot van was. Fransen die geen Engels, Duits of Spaans spreken. Met volle bepakking 3 losse euro's zoeken, want mijn kaartje zal al in de tol poort.
Eenmaal in de buurt van Nancy was het nog een goede 6 uur naar huis. Aankomst, 00:30. Ben er klaar mee ook. Ik rij lekker door. Balend, vermoeid maar toch heel blij was ik om 02:15 thuis. Na een hele korte maar toch mooie reis op de 125 cc was dat het einde. Ondanks dat het maar 125 cc is, is het leuk en goed te doen met misschien iets betere voorbereiding!
Bijlagen
Laatst bewerkt: