Mini trip KTM duke 125

Lucoluc

Rookie
7 mrt 2019
25
33
Goedeavond MF'ers, niet veel ervaring met plaatsen o.i.d., vooral veel gelezen en daarmee ook vermaakt. Staat het verkeerd help me vooral. Aangezien er weinig A1 teksten zijn, dacht ik dat het wel leuk zou zijn om een stukje te plaatsen.

In het kort: Vanaf jongs af aan opgegroeid met ouders met motoren, veel ook mogen rijden op afgesloten terreinen. november 2018 mijn A1 rijbewijs gehaald. CBR 125 R geïmporteert uit Belgie, na 3 maanden verkocht en begin maart Duke 390 (A1 frame) gekocht. 3x buitenland tripjes gehad (Duke 390), Dasburg, Bastogne en de Spaanse Pyreneën. Juni 2019 eenzijdig ongeluk gehad, geluk gehad en de motor weg gedaan. Eind december weer up and running. Toch weer een motor, dus de Duke 125 gekocht. Toch e.v.t. een reis in het achterhoofd?

Begin maart voorbereidingen begonnen. Ondanks veel onzekerheden door Corona. Maar het zou om solotrip kamperen zijn. Lees: weinig drukke plekken of contact met andere mensen. Hier heb ik ook tijdens de reis rekening mee gehouden.

De motor het onderhoud gegeven wat ik dacht dat het nodig zou hebben en ook het nodige vervangen. Daarna bij Motoport neergezet voor kleppenstellen, 12v USB aansluiting en algehele controle, de 125 heeft tenslotte toch 25k km gelopen.

Dag 1, 219 km:
Vertrokken uit Den Helder om 14:30, cruisend met 95 over de snelweg. Enkele korte files rond Amsterdam en Utrecht. Tussen stop in Nistelrode, bij een oom van mij waarmee ik naar Dasburg geweest ben. In de buurt nog een uurtje dijkjes gereden en een terrasje gepakt.

Dag 2, 308 km:
Om 10 uur weg gereden over de snelweg tot Wezet, hierna alleen nog maar binnendoor gereden. Via Malmedy en Sankt Vith door naar Heiderscheidergrund waar ik eigenlijk zou stoppen. Het was nog vroeg en het reed lekker door, dus nog 60 km door gereden. Gestopt op een camping in Mersch. Tentje opgezet, wat eten gemaakt, biertje gedaan. Dat was het voor die dag.

Dag 3, 255 km:
Op naar de Franse Vogezen! Spullen gepakt, opgezadeld en rijden. Motor deed niets meer.. zekeringen controleren, handboekje erbij, niets. Killswitch was dus omgezet door m'n op het stuur, gelukkig. Via Metz, Hattigny en Saint-Dié-des-Vosges naar Gerardmer. Onderweg een kopje koffie bij een lokale Italiaan, kersen bij een boer en broodje bij een café. Het landschap begon inmiddels al beter te worden en met zo'n 70 á 80 km/h reed het lekker door. Aangekomen in Gerardmer weer een camping gezocht op loopafstand van het meer. Rondje om het meer gereden en even wat gezwommen.

Dag 4, 200 km:
Spullen weer gepakt, gestopt bij de Lidl voor een ontbijtje en daar ging ik weer. Met een minder verre stop zodat ik in de buurt nog wat kan rijden. Via Lure, Rougemont en Pontarlier naar Saint-Point-Lac. Camping municipal, pal tegen het meer. Met uitzicht op het Jura gebergte, daar gaan we een kijkje nemen. Spullen opgezet, wat gegeten, getankt op naar Zwitserland. Als referentie punt had ik Dent de Vaulion uitgekozen. Leek me goed te doen. De 125 cc rolde met 60 á 70 de berg op. 200 meter omhoog lopen, de top bereikt. 1482 m hoog op het Jura gebergte in Zwitserland met de brommer. Uurtje terug gereden naar de camping.

Dag 5, 1169 km:
Het was 6 uur in de ochtend, het regende kort, was bewolkt en nog frisser dan gisteren. Rond een uurtje of 8 de tent maar uitgekomen. De reis zou naar Chambéry gaan via Genéve. De pas over de berg bij Gex, wat een uitzicht, wat een weg, maar hij begon het zwaarder te krijgen. Inhalen lukt niet, en nog lagere versnelling en snelheid de berg op. De berg af was geen probleem. De alpen zelf ging het helaas niet worden. Eenmaal aangekomen in Genéve, wat gedronken en buienradar in de gaten gehouden. "Code geel", hele gebied waar ik heen ging. Shit, alpen niet, zuiden niet, terug wilde ik niet. Dan maar richting het westen van Frankrijk het binnenland in. Na 2 uurtje rijden net onder Dijon was ik het "heuvelachtig" gebied wel uit en begon de temperatuur op te lopen.

In een klein dorpen weer tanken, een bord met een thermometer waar op stond "37 ℃". De motor, met nog maar 2 streepjes over op de thermometer, nu begon ik toch te twijfelen. Ik wilde het risico niet lopen. Balend richting Nancy gereden, per ongeluk de snelweg op. Snelweg weer af, tolpoort gepakt waar de kaartlezer natuurlijk kapot van was. Fransen die geen Engels, Duits of Spaans spreken. Met volle bepakking 3 losse euro's zoeken, want mijn kaartje zal al in de tol poort.

Eenmaal in de buurt van Nancy was het nog een goede 6 uur naar huis. Aankomst, 00:30. Ben er klaar mee ook. Ik rij lekker door. Balend, vermoeid maar toch heel blij was ik om 02:15 thuis. Na een hele korte maar toch mooie reis op de 125 cc was dat het einde. Ondanks dat het maar 125 cc is, is het leuk en goed te doen met misschien iets betere voorbereiding!
 

Bijlagen

  • 20200720_175310.jpg
    20200720_175310.jpg
    517,1 KB · Weergaven: 68
  • 20200720_183558.jpg
    20200720_183558.jpg
    873,9 KB · Weergaven: 67
Laatst bewerkt:
Goedeavond MF'ers, niet veel ervaring met plaatsen o.i.d., vooral veel gelezen en daarmee ook vermaakt. Staat het verkeerd help me vooral. Aangezien er weinig A1 teksten zijn, dacht ik dat het wel leuk zou zijn om een stukje te plaatsen.

In het kort: Vanaf jongs af aan opgegroeid met ouders met motoren, veel ook mogen rijden op afgesloten terreinen. november 2018 mijn A1 rijbewijs gehaald. CBR 125 R geïmporteert uit Belgie, na 3 maanden verkocht en begin maart Duke 390 (A1 frame) gekocht. 3x buitenland tripjes gehad (Duke 390), Dasburg, Bastogne en de Spaanse Pyreneën. Juni 2019 eenzijdig ongeluk gehad, geluk gehad en de motor weg gedaan. Eind december weer up and running. Toch weer een motor, dus de Duke 125 gekocht. Toch e.v.t. een reis in het achterhoofd?

Begin maart voorbereidingen begonnen. Ondanks veel onzekerheden door Corona. Maar het zou om solotrip kamperen zijn. Lees: weinig drukke plekken of contact met andere mensen. Hier heb ik ook tijdens de reis rekening mee gehouden.

De motor het onderhoud gegeven wat ik dacht dat het nodig zou hebben en ook het nodige vervangen. Daarna bij Motoport neergezet voor kleppenstellen, 12v USB aansluiting en algehele controle, de 125 heeft tenslotte toch 25k km gelopen.

Dag 1, 219 km:
Vertrokken uit Den Helder om 14:30, cruisend met 95 over de snelweg. Enkele korte files rond Amsterdam en Utrecht. Tussen stop in Nistelrode, bij een oom van mij waarmee ik naar Dasburg geweest ben. In de buurt nog een uurtje dijkjes gereden en een terrasje gepakt.

Dag 2, 308 km:
Om 10 uur weg gereden over de snelweg tot Wezet, hierna alleen nog maar binnendoor gereden. Via Malmedy en Sankt Vith door naar Heiderscheidergrund waar ik eigenlijk zou stoppen. Het was nog vroeg en het reed lekker door, dus nog 60 km door gereden. Gestopt op een camping in Mersch. Tentje opgezet, wat eten gemaakt, biertje gedaan. Dat was het voor die dag.

Dag 3, 255 km:
Op naar de Franse Vogezen! Spullen gepakt, opgezadeld en rijden. Motor deed niets meer.. zekeringen controleren, handboekje erbij, niets. Killswitch was dus omgezet door m'n op het stuur, gelukkig. Via Metz, Hattigny en Saint-Dié-des-Vosges naar Gerardmer. Onderweg een kopje koffie bij een lokale Italiaan, kersen bij een boer en broodje bij een café. Het landschap begon inmiddels al beter te worden en met zo'n 70 á 80 km/h reed het lekker door. Aangekomen in Gerardmer weer een camping gezocht op loopafstand van het meer. Rondje om het meer gereden en even wat gezwommen.

Dag 4, 200 km:
Spullen weer gepakt, gestopt bij de Lidl voor een ontbijtje en daar ging ik weer. Met een minder verre stop zodat ik in de buurt nog wat kan rijden. Via Lure, Rougemont en Pontarlier naar Saint-Point-Lac. Camping municipal, pal tegen het meer. Met uitzicht op het Jura gebergte, daar gaan we een kijkje nemen. Spullen opgezet, wat gegeten, getankt op naar Zwitserland. Als referentie punt had ik Dent de Vaulion uitgekozen. Leek me goed te doen. De 125 cc rolde met 60 á 70 de berg op. 200 meter omhoog lopen, de top bereikt. 1482 m hoog op het Jura gebergte in Zwitserland met de brommer. Uurtje terug gereden naar de camping.

Dag 5, 1169 km:
Het was 6 uur in de ochtend, het regende kort, was bewolkt en nog frisser dan gisteren. Rond een uurtje of 8 de tent maar uitgekomen. De reis zou naar Chambéry gaan via Genéve. De pas over de berg bij Gex, wat een uitzicht, wat een weg, maar hij begon het zwaarder te krijgen. Inhalen lukt niet, en nog lagere versnelling en snelheid de berg op. De berg af was geen probleem. De alpen zelf ging het helaas niet worden. Eenmaal aangekomen in Genéve, wat gedronken en buienradar in de gaten gehouden. "Code geel", hele gebied waar ik heen ging. Shit, alpen niet, zuiden niet, terug wilde ik niet. Dan maar richting het westen van Frankrijk het binnenland in. Na 2 uurtje rijden net onder Dijon was ik het "heuvelachtig" gebied wel uit en begon de temperatuur op te lopen.

In een klein dorpen weer tanken, een bord met een thermometer waar op stond "37 ℃". De motor, met nog maar 2 streepjes over op de thermometer, nu begon ik toch te twijfelen. Ik wilde het risico niet lopen. Balend richting Nancy gereden, per ongeluk de snelweg op. Snelweg weer af, tolpoort gepakt waar de kaartlezer natuurlijk kapot van was. Fransen die geen Engels, Duits of Spaans spreken. Met volle bepakking 3 losse euro's zoeken, want mijn kaartje zal al in de tol poort.

Eenmaal in de buurt van Nancy was het nog een goede 6 uur naar huis. Aankomst, 00:30. Ben er klaar mee ook. Ik rij lekker door. Balend, vermoeid maar toch heel blij was ik om 02:15 thuis. Na een hele korte maar toch mooie reis op de 125 cc was dat het einde. Ondanks dat het maar 125 cc is, is het leuk en goed te doen met misschien iets betere voorbereiding!

Leuk verslag!!
 
Leuk verslag :Y maar waar baalde je van? Dat het zo warm was?
En op een 125...zullen d'r je niet veel nadoen denk ik. Het is niet wat je rijd maar dat je rijdt zeg ik altijd.
 
Laatst bewerkt:
Wow, 1169km in één dag op een 125! :}

Ik zie qua bagage alleen een tanktasje op de foto's... Had je de rest in een rugzak?
 
Goed bezig! Ben nieuwsgierig wat je verbruik ongeveer is geweest. Heb ook een Duke 125 staan voor Bramb0 jr., zodra die toe is aan zijn 1e motor en omdat stilstand nooit goed is, rij ik er zelf af en toe op. Ik verbaas me dan over het verbruik. Die tank wil gewoon niet leeg ;)
 
Leuk verslag :Y maar waar baalde je van? Dat het zo warm was?
En op een 125...zullen d'r je niet veel nadoen denk ik. Het is niet wat je rijd maar dat je rijdt zeg ik altijd.
Dat ik weer naar huis ging, dat mijn motor de alpen niet trok en dat ik na 6 dagen weer thuis was. Maar inderdaad, dat was dus ook de reden om mijn verhaal te delen om te laten zien dat het wel degelijk mogelijk is!
 
Wow, 1169km in één dag op een 125! :}

Ik zie qua bagage alleen een tanktasje op de foto's... Had je de rest in een rugzak?

Tanktasje had ik een powerbank, navigatie telefoon en andere lossen items.
Rugzak een waterzak a 3L en m'n brillen (Frankrijk minimaal 2 brillen)
En op de motor had ik de rest bepakt. Zie foto. Tentje, matje, slaapzak en in de zijtassen gereedschap en olieën, kleding en kookstelletje.
 

Bijlagen

  • 20200719_112938.jpg
    20200719_112938.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 61
Goed bezig! Ben nieuwsgierig wat je verbruik ongeveer is geweest. Heb ook een Duke 125 staan voor Bramb0 jr., zodra die toe is aan zijn 1e motor en omdat stilstand nooit goed is, rij ik er zelf af en toe op. Ik verbaas me dan over het verbruik. Die tank wil gewoon niet leeg ;)

Ja dat is heel bekend. Nederland gemiddel 1:33. Op de snelweg (100/105 km/h) terug 1:28 en de bergen/landschappen waar ik reed 60/80 km/h reed ik gemiddeld 1:42. Dus met maar 10L kom je een heel eind 😄
 
Tanktasje had ik een powerbank, navigatie telefoon en andere lossen items.
Rugzak een waterzak a 3L en m'n brillen (Frankrijk minimaal 2 brillen)
En op de motor had ik de rest bepakt. Zie foto. Tentje, matje, slaapzak en in de zijtassen gereedschap en olieën, kleding en kookstelletje.
Hé grappig dat zijn de zelfde zij tassen als ik heb.
Niet al te groot maar vooral niet duur, mij bevallen ze wel.

Toffe trip heb je zo gemaakt, en niet meeer kunnen inhalen en wat langzamer rijden is toch geen reden om om te draaien??
Ik ben met mijn Vespa 250 ook op de hoogste passen in de Alpen geweest.
Het gaat allemaal wat langzamer maar je komt echt wel boven.
 
Hé grappig dat zijn de zelfde zij tassen als ik heb.
Niet al te groot maar vooral niet duur, mij bevallen ze wel.

Toffe trip heb je zo gemaakt, en niet meeer kunnen inhalen en wat langzamer rijden is toch geen reden om om te draaien??
Ik ben met mijn Vespa 250 ook op de hoogste passen in de Alpen geweest.
Het gaat allemaal wat langzamer maar je komt echt wel boven.

Schakel 125 cc & vario 250 cc zit al een heel verschil in. Mijn motor had het op de pas bij "Gex, Zwitserland" er zwaar mee. Sommige stukken met 35 a 40 de berg op. Was niet comfortable rijden.

Het gebied ten zuiden van Genéve was code geel aangegeven. Daar wilde ik dus niet meer heen. En landinwaarts werdt het simpel gewoon te warm. Ik had mijn doel bereikt. Vond het wel goed zo.
 
Ik ben wel op lagere snelheden blijven steken bergop met mijn Vespa.:P

Maar nogmaals toffe trip zo heb je gemaakt.
 
Even goed mooi toch! Zeker aangezien het zulke licht motoren zijn. En de tassen ja klopt. Handig, goedkoop en waterdicht. Enige nadeel is dat ze wel deels gevuld moeten zijn om te kunnen gebruiken.
 
Schakel 125 cc & vario 250 cc zit al een heel verschil in. Mijn motor had het op de pas bij "Gex, Zwitserland" er zwaar mee. Sommige stukken met 35 a 40 de berg op. Was niet comfortable rijden.
Dat geloof ik direct. Als ik tegenwind heb op de Duke scheelt het al een berg in topsnelheid. Dat is best raar als je gewend bent altijd wat vermogen achter de hand te hebben. Dat vraagt wel om oppassen. Even rap inhalen zit er niet in.

Ik rij meestal iets van 1:45, als ik echt doorrij, altijd nog 1:35. Slechter lukt me niet.
 
Ja bizar he? Ik woon in Den Helder daar waait het dus altijd. Verschil kan gewoon 20 km/h zijn. En wat je zegt, inhalen is echt timen, momentum houden en vroeger op het gas gaan. Plus op de tank gaan liggen helpt ook ;).

(Als het CBR mee werkt) Mag ik eindelijk eind november A2 gaan rijden.
 
Erg aan het zoeken en lezen.
Een duke/smcr 690 is heel gaaf! Maar minder praktisch voor reizen en dergelijke, wel prijzig.

Een suzuki dl650/bmwf650 praktischere ¿¿betrouwbaarder??, ook heel gaaf! Alhoewel de bmw niet heel mooi is (oude model). Of iets in de richting van een suzuki gs500, goedkoop, betrouwbaar, evt meteen pekelfiets.

Misschien wel 2. Nee geen idee nog. Moet er toch echt op rijden, daarna gaan we het zien.

Of iemand hele goede suggesties? Met een proefritje? ;) Hoor ik graag!
 
Moet er toch echt op rijden, daarna gaan we het zien.
Precies dit. :t
Een lijstje met specificaties zegt niets over de wendbaarheid en of hij een "speels" karakter heeft.
Ik was bijvoorbeeld positief verrast over de duke 200 die mijn vriendin laatst heeft gekocht. Rijdt leuker en vlotter dan ik had verwacht.
Ook ben ik eens per toeval op een husqvarna 401 vitpilen beland met een proefrit. Geweldig speels motortje! Denk dat de 401 svartpilen met de rechtere zithouding zelfs nog leuker is. (Zelfde blokje als de duke 390 overigens, alleen qua uiterlijk/zithouding toch echt een hele andere motor)

Algemene tip; probeer het gewicht onder de +/-160kg rijklaar te houden bij een A2 fiets, dan blijft de pk/kg verhouding mooi in balans.
 
Precies, en inderdaad probeer zo dicht tegen de vermogens grens te zitten. Dd duke 390 is net te ligt voor gewicht/pk verhouding. Reed wel heel leuk.
 
Mooie trip en mooie ervaring. Gewoon lekker 'gepakt en gegaan'.
 
Leuk verslag!
Hoe hard ging je de pasweg op?
Ik ben vorig jaar met een 125cc scooter naar de Alpen geweest en dat ging best. De Honda Forza 125 heeft precies 11kW, net als de Duke 125.
Anderen kunnen harder, maar daar moet je je niks van aantrekken. Ik kwam vrij gemakkelijk omhoog.
Ik heb het dit jaar met een Yamaha Nmax 155 (11,1kW) gedaan, ging ook prima.

 
Laatst bewerkt:
Tanktasje had ik een powerbank, navigatie telefoon en andere lossen items.
Rugzak een waterzak a 3L en m'n brillen (Frankrijk minimaal 2 brillen)
En op de motor had ik de rest bepakt. Zie foto. Tentje, matje, slaapzak en in de zijtassen gereedschap en olieën, kleding en kookstelletje.
mag ik je vragen hoe je die tassen hebt gemonteerd? Lukt het gewoon met die tas zelf of heb je ernog iets tussen? Zoals hieronder in het linkje? Ik heb sinds kort ook een duke 125 en een kampeertripje lijkt mij ook erg leuk

 
Terug
Bovenaan Onderaan