Minimale kogeldruk lege aanhanger?

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Ik ben zelf een motor aanhanger aan het maken. Ik gebruik hiervoor veel ijzer en 1cm dikke Trespa platen. Leeg weegt de aanhanger uiteindelijk rond de 250-300 kilo gok ik.
Omdat ik de aanhanger ook weleens leeg ga gebruiken moet hij dan ook lekker achter de auto liggen.

Weet iemand wat een goede kogeldruk voor een dergelijke aanhanger is ZONDER motor/last? Dit IVM de wegligging achter de auto.

Ik zit nu tussen de 10/15 kilo maar kan dit nog aanpassen.
 
Per aanhanger verschilt het. Vaak is de trekhaak van een auto bestemd tot 50-75kg. Niet omdat de rommel anders stuk gaat, maar om de wegligging van de auto wat te waarborgen. In de carvan/aanhangerwereld raden ze het percentage wat ik eerder noemde aan.


Vandaar dat er zoveel caravanners de sloot in rijden, mijn sleurhut mag 1300 kg wegen, dan zit je bij 15% al op 195 kg en dat mag zelfs mijn bestelblik met aangepaste vering niet hebben. _O-

Kleine auto's mogen maximaal 50 kg hebben, wat grotere zitten allemaal bijna op 75 kg en alleen zwaardere voertuigen mogen een hogere kogeldruk hebben, ik mag er 115 kg op zetten en dat is voor een met B rijbewijs te rijden auto al vrij veel.
 
Vandaar dat er zoveel caravanners de sloot in rijden, mijn sleurhut mag 1300 kg wegen, dan zit je bij 15% al op 195 kg en dat mag zelfs mijn bestelblik met aangepaste vering niet hebben. _O-

Kleine auto's mogen maximaal 50 kg hebben, wat grotere zitten allemaal bijna op 75 kg en alleen zwaardere voertuigen mogen een hogere kogeldruk hebben, ik mag er 115 kg op zetten en dat is voor een met B rijbewijs te rijden auto al vrij veel.

Dan gooi je die zak aardappels toch achter in de caravan?
 
ik zou zeggen doe eens een stuk in een bestelauto over een afgesloten terrein met iemand achterin die van links naar rechts rent en terug en dat blijft doen. dat is nog maar 100 kg en die zal je echt al gaan voelen in het stuur. een aanhanger van 400 kg die gaat slingeren laat gewoon de auto mee slingeren. en die slinger beweging wordt steeds erger totdat de aanhanger op de zijkant klapt of door het blik van de auto wordt gestopt met alle bijkomende schade van dien. slingerende aanhangers achter een auto wil je gewoon niet hoe licht ze ook zijn. been there done that aint gonne repait it if I can help it.


Lading boven de as doet niet zoveel met een aanhanger, maar veel gewicht aan met name de achterkant zal door de massatraagheid van gewicht al snel zorgen voor slingeren. Al die caravans die heel Europa doorgaan, met een fietsenrek met 2 of soms zelfs 3 fietsen achterop. Je wil niet weten, wat dat doet voor de stabiliteit van de combinatie :X

Bij een aanhanger met een enkele as zorgen, dat er 30 a 40 kilo op de kogel rust en dat ding ligt als een blok achter de auto. Bij belading de kogeldruk eventueel verhogen, maar niet over de max van de auto heen gaan. Bij veel te veel kogeldruk kan je met name bij personenauto's de druk op de voorwielen flink verlagen en daardoor de boel onbestuurbaar maken bij hogere snelheden. Ik heb 1 keer een flinke auto gezien, die door het slingeren van de combinatie aan beide zijden door de caravan was geraakt. De bejaarde bestuurder een slechte dag en auto en caravan rijp voor de sloop.
De kogeldruk is bij tandemassers vaak van ondergeschikt belang, ik heb ook regelmatig op de dissel staan springen om de koppeling op de trekhaak te krijgen.
 
Dan gooi je die zak aardappels toch achter in de caravan?

Die zak met aardappelen blijft thuis, die kan je overal kopen, dus waarom meezeulen.

Ik pleur alle zware dingen in de auto (bestelblik) en hou zo de caravan klaar voor gebruik. Kan ik bij een overnachting volstaan met pootjes uitdraaien, stoeltje neerzetten, biertje pakken uit de koelkast en wachten tot het eten klaar is. Als ik de hele dag heb gereden, kook ik geen eten. :P En je wil niet weten, wat er soms uit een caravan komt, voordat je er uberhaupt in kan. :X
 
Lading boven de as doet niet zoveel met een aanhanger, maar veel gewicht aan met name de achterkant zal door de massatraagheid van gewicht al snel zorgen voor slingeren. Al die caravans die heel Europa doorgaan, met een fietsenrek met 2 of soms zelfs 3 fietsen achterop. Je wil niet weten, wat dat doet voor de stabiliteit van de combinatie :X


De kogeldruk is bij tandemassers vaak van ondergeschikt belang, ik heb ook regelmatig op de dissel staan springen om de koppeling op de trekhaak te krijgen.
:^

De spijker op zijn kop.

Een aanhanger gaat slingeren omdat hij te zwaar achterop is, een lege aanhanger van een paar honderd kilo loopt prima achter jouw auto als je een kilo of tien/vijftien kogeldruk hebt.
 
Vandaar dat er zoveel caravanners de sloot in rijden, mijn sleurhut mag 1300 kg wegen, dan zit je bij 15% al op 195 kg en dat mag zelfs mijn bestelblik met aangepaste vering niet hebben. _O-

Kleine auto's mogen maximaal 50 kg hebben, wat grotere zitten allemaal bijna op 75 kg en alleen zwaardere voertuigen mogen een hogere kogeldruk hebben, ik mag er 115 kg op zetten en dat is voor een met B rijbewijs te rijden auto al vrij veel.

Leeg of beladen maakt geen hol uit in dit geval. Kogeldruk is gerelateerd aan gewicht (tot maximum wat word aangeraden als maximum van je auto).

Waarom moet dit in godsnaam zo ingewikkeld. Ingenieurs en ontwerpers hebben hier lang over nagedacht.

10-15% van het totale gewicht van de aanhanger (<- enkelasser tot 750kg)



En altijd weer mensen die er andere theorieën op nahouden.

Doe makkelijk: huur een bakwagen :W

Dus wat is er grappig? En gaat het hier om een sleurhut van 1300kg of een motortrailer van 250 ex motor?
 
Laatst bewerkt:
Te weinig kogeldruk, ook bij een lege aanhanger zorgt voor een heel vervelende rit omdat de aanhanger dan iedere keer bij t kleinste hobbeltje met de trekboom omhoog komt en aan je trekhaak gaat rammelen. Zelf op een strakke snelweg word je dan gek van t gerammel.

Ik heb ook onlangs een complete (motor)aanhanger gebouwd, 32 kilo op de trekhaak als hij leeg is en de lading die erop komt netjes precies boven de as zetten, met heel iets extra gewicht naar de voorkant.
 
In mijn ervarinf is t goed als je er maar iets op hebt, dus alles vanaf een kilo of 10. Bij een lichte aanhanger als een motor aanhanger die ook nog eens weinig wind vangt door zn open opbouw komt dat niet zo nauw.
 
Lading boven de as doet niet zoveel met een aanhanger, maar veel gewicht aan met name de achterkant zal door de massatraagheid van gewicht al snel zorgen voor slingeren. Al die caravans die heel Europa doorgaan, met een fietsenrek met 2 of soms zelfs 3 fietsen achterop. Je wil niet weten, wat dat doet voor de stabiliteit van de combinatie :X

Bij een aanhanger met een enkele as zorgen, dat er 30 a 40 kilo op de kogel rust en dat ding ligt als een blok achter de auto. Bij belading de kogeldruk eventueel verhogen, maar niet over de max van de auto heen gaan. Bij veel te veel kogeldruk kan je met name bij personenauto's de druk op de voorwielen flink verlagen en daardoor de boel onbestuurbaar maken bij hogere snelheden. Ik heb 1 keer een flinke auto gezien, die door het slingeren van de combinatie aan beide zijden door de caravan was geraakt. De bejaarde bestuurder een slechte dag en auto en caravan rijp voor de sloop.
De kogeldruk is bij tandemassers vaak van ondergeschikt belang, ik heb ook regelmatig op de dissel staan springen om de koppeling op de trekhaak te krijgen.

Kogeldruk en de wet
In de wet staat dat de kogeldruk:

altijd neerwaarts gericht moet zijn;
minimaal 1 % van de maximaal toelaatbare massa van de caravan moet zijn;
maximaal 10% van de maximaal toelaatbare massa van de caravan mag bedragen;
niet meer mag zijn dan is aangegeven op trekhaak of aanvullingsblad.



Op je dissel gaan springen om hem aan te koppelen is dus een no-go.
En terecht want je hebt minder asdruk op je achteras van het trekkende voertuig.
Je kan zelf wel verzinnen wat er kan gebeuren als je een bocht inzet.
 
Kogeldruk en de wet
In de wet staat dat de kogeldruk:

altijd neerwaarts gericht moet zijn;
minimaal 1 % van de maximaal toelaatbare massa van de caravan moet zijn;
maximaal 10% van de maximaal toelaatbare massa van de caravan mag bedragen;
niet meer mag zijn dan is aangegeven op trekhaak of aanvullingsblad.



Op je dissel gaan springen om hem aan te koppelen is dus een no-go.
En terecht want je hebt minder asdruk op je achteras van het trekkende voertuig.
Je kan zelf wel verzinnen wat er kan gebeuren als je een bocht inzet.



Het grappige is juist, dat de betreffende tandemasser beter achter de auto ligt, dan welke aanhanger ook waarmee ik ooit gereden heb. Een tandemasser gedraagt zich heel anders achter de auto, dan een enkelasser. Hij werd overigens gebruikt achter een vrij laag liggende bestelwagen, met flink eigen gewicht. Geen kogeldruk bij een enkelasser is overigens wel een no go, want die heeft de neiging om je auto van achteren op te tillen.
 
Bij een lege aanhanger met een normale wielmaat en gebalanceerde wielen
zal er echt niet wat gebeuren :N .of je moet als een complete debiel rijden
Ik heb bij mijn eigen kar nog nooit naar de kogeldruk gekeken , beladen of onbeladen.
caravan iets boven de 100 kg op de kogel, en karren met die bak
 
Het grappige is juist, dat de betreffende tandemasser beter achter de auto ligt, dan welke aanhanger ook waarmee ik ooit gereden heb. Een tandemasser gedraagt zich heel anders achter de auto, dan een enkelasser. Hij werd overigens gebruikt achter een vrij laag liggende bestelwagen, met flink eigen gewicht. Geen kogeldruk bij een enkelasser is overigens wel een no go, want die heeft de neiging om je auto van achteren op te tillen.
Je kan wel recht proberen te praten wat krom is, maar het is echt niet goed als je op je dissel moet springen om de ahw aan te koppelen. Dan moet je defensief en als een slak rijden, anders kan je bv bij stevig remmen in een bocht scharen. Been there, done that, in een auto van de toenmalige baas gelukkig.
 
Bij een lege aanhanger met een normale wielmaat en gebalanceerde wielen
zal er echt niet wat gebeuren :N .of je moet als een complete debiel rijden
Ik heb bij mijn eigen kar nog nooit naar de kogeldruk gekeken , beladen of onbeladen.
caravan iets boven de 100 kg op de kogel, en karren met die bak


als er dan wat gebeurt en ze kijken er naar heb je toch een probleem,
de kogeldruk mag nl niet boven het max van de betreffende trekhaak uitkomen.
daar is het typeplaatje voor en dat gewicht is getest.

ik heb trouwens altijd begrepen dat de diverse opgegeven gewichten niks met het trekkende voertuig te maken heeft, maar met de constuctie van hoe het vast zit.
een citroen C4 mag 1700kg trekken dat wil niet zeggen dat een C5 meer mag trekken.
 
als er dan wat gebeurt en ze kijken er naar heb je toch een probleem,
de kogeldruk mag nl niet boven het max van de betreffende trekhaak uitkomen.
daar is het typeplaatje voor en dat gewicht is getest.

ik heb trouwens altijd begrepen dat de diverse opgegeven gewichten niks met het trekkende voertuig te maken heeft, maar met de constuctie van hoe het vast zit.
een citroen C4 mag 1700kg trekken dat wil niet zeggen dat een C5 meer mag trekken.


Toch wel redelijk vaak gecontroleerd door de mannen met pet.
t enige commentaar van ze , beter iets te zwaar dan te licht op de kogel :W
 
Toch wel redelijk vaak gecontroleerd door de mannen met pet.
t enige commentaar van ze , beter iets te zwaar dan te licht op de kogel :W

kan wel zijn, maar ruim 100kg is iets meer dan iets te zwaar.
met het gelul over winterbanden in Duitsland in het achterhoofd vermoed ik dat onze oosterburen er iets anders mee omgaan als je bij een ongeval betrokken raakt.

maar doe vooral wat je niet laten kunt. :W
 
als er dan wat gebeurt en ze kijken er naar heb je toch een probleem,
de kogeldruk mag nl niet boven het max van de betreffende trekhaak uitkomen.
daar is het typeplaatje voor en dat gewicht is getest.

ik heb trouwens altijd begrepen dat de diverse opgegeven gewichten niks met het trekkende voertuig te maken heeft, maar met de constuctie van hoe het vast zit.
een citroen C4 mag 1700kg trekken dat wil niet zeggen dat een C5 meer mag trekken.
Ik begreep dat dat bij Audi's geen hol te maken heeft met hoe de trekhaak gemonteerd is (lomp stuk ijzer), maar versies die meer mogen trekken hebben een verzwaarde reminstallatie. Schijnt een optie uit de fabriek te zijn :P
 
Ik ben zelf een motor aanhanger aan het maken. Ik gebruik hiervoor veel ijzer en 1cm dikke Trespa platen. Leeg weegt de aanhanger uiteindelijk rond de 250-300 kilo gok ik.
Omdat ik de aanhanger ook weleens leeg ga gebruiken moet hij dan ook lekker achter de auto liggen.

Weet iemand wat een goede kogeldruk voor een dergelijke aanhanger is ZONDER motor/last? Dit IVM de wegligging achter de auto.

Ik zit nu tussen de 10/15 kilo maar kan dit nog aanpassen.

Zet je as iets naar achteren zodat de kogeldruk rond de 25 kg is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan