Minimale kogeldruk lege aanhanger?

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Ik ben zelf een motor aanhanger aan het maken. Ik gebruik hiervoor veel ijzer en 1cm dikke Trespa platen. Leeg weegt de aanhanger uiteindelijk rond de 250-300 kilo gok ik.
Omdat ik de aanhanger ook weleens leeg ga gebruiken moet hij dan ook lekker achter de auto liggen.

Weet iemand wat een goede kogeldruk voor een dergelijke aanhanger is ZONDER motor/last? Dit IVM de wegligging achter de auto.

Ik zit nu tussen de 10/15 kilo maar kan dit nog aanpassen.
 
Hij lift ook nog een beetje tijdens t rijden 8-)
als je hard genoeg gaat tenminste

Echt iets waar je rekening mee moet houden :Y



Als je een keer wil merken hoe onverwacht en absurd heftig een aanhanger de macht over het trekkende voertuig absoluut overneemt....

1x meegemaakt en nog nooit een situatie meegemaakt waarbij je als bestuurder zo weinig in te brengen hebt.
Gelukkig liep het goed af, maar alhoewel ik best mijn vaardigheden heb, hou ik het erop dat het meer geluk als vaardigheid was.

Wel al erg vaak de gevolgen mogen bekijken, vrij vaak levert het een total loss auto en aanhanger op.
Ik investeer voortaan liever een kwartiertje langer in gewicht in orde brengen dan een schadeformulier opmaken :+
 
Laatst bewerkt:
Kogeldruk en de wet
In de wet staat dat de kogeldruk:

altijd neerwaarts gericht moet zijn;
minimaal 1 % van de maximaal toelaatbare massa van de caravan moet zijn;
maximaal 10% van de maximaal toelaatbare massa van de caravan mag bedragen;
niet meer mag zijn dan is aangegeven op trekhaak of aanvullingsblad.



Op je dissel gaan springen om hem aan te koppelen is dus een no-go.
En terecht want je hebt minder asdruk op je achteras van het trekkende voertuig.
Je kan zelf wel verzinnen wat er kan gebeuren als je een bocht inzet.


Volgens mij is het in principe heel simpel.

Je hebt een vracht met een bepaalde afmeting en gewicht.
Daar zoek je de goeie aanhanger bij, waar de vracht inpast en die ook geschikt is voor dat gewicht.
En dan zoek je het goeie voertuig erbij. (als de vracht te zwaar is voor een personenauto, dan moet je de bus pakken.
Is het totaal gewicht van aanhanger en vracht meer dan 750 kg, dan heb je denk ik ook nog een aanhangerrijbewijs nodig.

Als de aanhanger en voertuig voldoen aan de criteria, dan zou je ook nog naar de kogeldruk moeten kijken.
Als de kogeldruk niet goed is dan moet je de vracht zo verplaatsen in de aanhanger tot deze voldoet aan de minimale en maximale opgegeven kogeldruk van het trekkende voertuig.
Gaat dit niet lukken doordat je bijv. een vracht grind hebt, dan moet je het trekkende voertuig alsnog aanpassen. Dus eentje met een hogere toelaatbare kogeldruk.
15 jaar geleden toen de regels aangescherpt werden, was dat nog een nogo bij veel bedrijfjes. Je had een aanhanger en daar moest met alle geweld het zaakje in. Of het nu te groot was of veel te zwaar.
Tegenwoordig is het wagenpark er op aangepast of je laat het vervoeren.

Bij een caravan word volgens mij vaak geschoven met de inhoud van de caravan, totdat de kogeldruk goed is.
Maar je ziet het nog vaak mis gaan, waarschijnlijk zoals Vroembert al zei, mensen slepen vanalles mee in die caravan. Te veel gewicht achter in de caravan en opeens is het onbestuurbaar.
 
Zet je as iets naar achteren zodat de kogeldruk rond de 25 kg is.

:^ de mooiste oplossing :Y

Heb ik bij de aanhanger ook gedaan.
Ook eerst eens zo goed mogelijk gemeten/gewogen/uitgerekend wat er gebeur met verschillende motoren erop en waar de motorsteunen best geplaatst zouden worden.
Kost je een dag extra werk, maar uiteindelijk rijdt het echt zoveel fijner (en veiliger) *D *O*
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het in principe heel simpel.

Is het totaal gewicht van aanhanger en vracht meer dan 750 kg, dan heb je denk ik ook nog een aanhangerrijbewijs nodig.






Bij een caravan word volgens mij vaak geschoven met de inhoud van de caravan, totdat de kogeldruk goed is.
Maar je ziet het nog vaak mis gaan, waarschijnlijk zoals Vroembert al zei, mensen slepen vanalles mee in die caravan. Te veel gewicht achter in de caravan en opeens is het onbestuurbaar.


Dat ligt dus weer aan t gewicht van het trekkend voertuig :P maar daar gaat dit topic nu niet over. Daar is al een uitgebreid topic over op M-F :Y




Yep, mensen denken dat het lekkerder rijdt als t gewicht op de trekhaak niet te hoog is. En als ze dat op 25 kilo hebben gebracht hangen ze er aan de achterkant nog 2 of 3 fietsen op... dan is het geen zaak meer OF het fout gaat maar of ze verder als 10km komen voor ze crashen :X |(
 
:^ de mooiste oplossing :Y

Heb ik bij de aanhanger ook gedaan.
Ook eerst eens zo goed mogelijk gemeten/gewogen/uitgerekend wat er gebeur met verschillende motoren erop en waar de motorsteunen best geplaatst zouden worden.
Kost je een dag extra werk, maar uiteindelijk rijdt het echt zoveel fijner (en veiliger) *D *O*


full



Met een motoraanhanger lijkt het me ook niet zo moeilijk, je hebt geen wisselende vrachten, dus je kunt het zo maken dat het zaakje mooi in evenwicht is.
 
[afbeelding]


Met een motoraanhanger lijkt het me ook niet zo moeilijk, je hebt geen wisselende vrachten, dus je kunt het zo maken dat het zaakje mooi in evenwicht is.

Aanhanger is vanaf 0 opgebouwd.
Is eigenlijk een platte wagen.
Motorklemmen zijn er in no time op te zetten. Wegklapbare haken naadloos aansluitend op de bodem voor spanbanden.
Maar met hetzelfde gemak zijn er 4 aluminium wanden op te zetten en is hij als echte aanhanger te gebruiken :)

Basis begint bij een leeg goed gebalanceerde aanhanger en daarna goed beladen.
Als je idd een ondeelbare lading hebt van 2,5 meter lang die aan de ene kant 200kg is en aan de andere kant 10 kg... tja... dan heb je een ander probleem.

Daarvoor heb ik overigens nog plannen voor losse (voor/achter) snel (de)monteerbare gewichten om te compenseren, die in lege toestand gewoon thv de as worden opgeborgen :) Gewicht van 2x10 kg kan dan al heel erg veel invloed hebben.
 
Te weinig kogeldruk, ook bij een lege aanhanger zorgt voor een heel vervelende rit omdat de aanhanger dan iedere keer bij t kleinste hobbeltje met de trekboom omhoog komt en aan je trekhaak gaat rammelen. Zelf op een strakke snelweg word je dan gek van t gerammel.

Ik spuit mijn trekhaak altijd in met zwarte tectyl, dan roest ie niet en grappig genoeg smeert het nog ook. Met tectyl op de haak wordt het rammelen meer dof gebonk en kraken doet ie niet meer :+

Ik heb veel gereden met een aanhanger en ze altijd geladen zodat er neerwaartse kogeldruk is. Op gevoel dus soms wat meer soms wat minder. Op hobbelige wegen heb ik vaak zo'n rammelaar op de haak gehad omdat ie toch wel eens begon te wippen.
 
Heb je geen enkelas aanhanger in de buurt waarvan je de kogeldruk kan meten?

ik heb 2 enkelas aanhangers 1 open en 1 gesloten, beide geremd maar dat doet er niet toe. van deze zit de bevestiging van de as in het midden van de opbouw. de armen van de torsie as staan een cm of 15 verder naar achteren.
ik heb ook nog een motortrailer voor 2 normale of 3 kleine motoren.
lengte opbouw 2 m 30 cm dacht ik.
hiervan staat de bevestiging van de as net uit het midden naar achteren geplaatst. Dit had van mij niet gehoeven. Als ik er nu 2 gsxr's op heb staan dan til ik in mijn eentje de aanhanger niet van de kogel af. ik schat de kogel druk dan tussen 125 en 150 kilogram.
als een supersport motor er op staat, dan zit het motorblok net op en voor de torsieas.

maw worden, standaard motortrailer heeft met de meeste motoren teveel kogeldruk, als er alleen 2 motoren op staan.

zelf vervoer ik geen zand of zo iets met een enkelas. zoals velen al hebben aangegeven de wegligging van je aanhanger heeft heel veel te maken met hoe je hem belaad.
Persoonlijk heb ik liever teveel kogeldruk dan net aan.
 
Echt iets waar je rekening mee moet houden :Y



Als je een keer wil merken hoe onverwacht en absurd heftig een aanhanger de macht over het trekkende voertuig absoluut overneemt....

1x meegemaakt en nog nooit een situatie meegemaakt waarbij je als bestuurder zo weinig in te brengen hebt.
Gelukkig liep het goed af, maar alhoewel ik best mijn vaardigheden heb, hou ik het erop dat het meer geluk als vaardigheid was.

Wel al erg vaak de gevolgen mogen bekijken, vrij vaak levert het een total loss auto en aanhanger op.
Ik investeer voortaan liever een kwartiertje langer in gewicht in orde brengen dan een schadeformulier opmaken :+


Ik weet wel redelijk waar ik over praat, ca 15 jaar gem. 30000 km p/j met aanhanger achter
mijn kont gereden.Nooit geen brokken gemaakt, dus ik maak me eigen er niet zo druk om :N :W Met de caravan rijden er imo er teveel rond die 1 x p/j ff moeten,
maar das een andere discussie
t word zo teveel offtop.
 
Aanhanger is vanaf 0 opgebouwd.
Is eigenlijk een platte wagen.
Motorklemmen zijn er in no time op te zetten. Wegklapbare haken naadloos aansluitend op de bodem voor spanbanden.
Maar met hetzelfde gemak zijn er 4 aluminium wanden op te zetten en is hij als echte aanhanger te gebruiken :)

Basis begint bij een leeg goed gebalanceerde aanhanger en daarna goed beladen.
Als je idd een ondeelbare lading hebt van 2,5 meter lang die aan de ene kant 200kg is en aan de andere kant 10 kg... tja... dan heb je een ander probleem.

Daarvoor heb ik overigens nog plannen voor losse (voor/achter) snel (de)monteerbare gewichten om te compenseren, die in lege toestand gewoon thv de as worden opgeborgen :) Gewicht van 2x10 kg kan dan al heel erg veel invloed hebben.

Waarom geen ballonnetjes aan het zware gedeelte hangen ? :)
Staat ook wel zo vrolijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik begreep dat dat bij Audi's geen hol te maken heeft met hoe de trekhaak gemonteerd is (lomp stuk ijzer), maar versies die meer mogen trekken hebben een verzwaarde reminstallatie. Schijnt een optie uit de fabriek te zijn :P

van audi weet ik het niet,
maar de trekhaak [lomp stuk staal] heeft er weinig mee te maken, het gaat om de constructie van de auto die stevig genoeg moet zijn.
 
Je kan wel recht proberen te praten wat krom is, maar het is echt niet goed als je op je dissel moet springen om de ahw aan te koppelen. Dan moet je defensief en als een slak rijden, anders kan je bv bij stevig remmen in een bocht scharen. Been there, done that, in een auto van de toenmalige baas gelukkig.

Het probleem met tandemassers is, dat zowel koppeling als trekhaak op de juiste hoogte moeten zitten en daar gaat het vaak fout. Een goede tandemasser blijft van zichzelf in het spoor, doordat je 4 wielen hebt. Ook met de juiste kogeldruk wil zo'n combinatie in een bocht scharen, doordat de de oplooprem minder goed functioneerd, als auto en aanhanger onder een hoek staan. Dus altijd rustig aan doen.
 
Ik begreep dat dat bij Audi's geen hol te maken heeft met hoe de trekhaak gemonteerd is (lomp stuk ijzer), maar versies die meer mogen trekken hebben een verzwaarde reminstallatie. Schijnt een optie uit de fabriek te zijn :P

En daarom zijn er ook nog weer eens 2 variabelen waarmee je rekening moet houden.

Wat je trekhaak max als kogelgewicht mag hebben, en het gewicht dat je auto maximaal mag trekken :P

2 verschillende dingen ;)
 
Het probleem met tandemassers is, dat zowel koppeling als trekhaak op de juiste hoogte moeten zitten en daar gaat het vaak fout. Een goede tandemasser blijft van zichzelf in het spoor, doordat je 4 wielen hebt. Ook met de juiste kogeldruk wil zo'n combinatie in een bocht scharen, doordat de de oplooprem minder goed functioneerd, als auto en aanhanger onder een hoek staan. Dus altijd rustig aan doen.

Zou die oplooprem niet juist harder ingedrukt worden op zo'n moment, doordat het gewicht van de aanhanger tenslotte wel rechtdoor wil en is dat rechtdoor willen niet juist de oorzaak dat ie dan wil gaan scharen ?
 
Laatst bewerkt:
denk aan stickslip

En heeft die dan meer of minder effect bij 200kg belading of bij 800kg, waarbij het gewicht dus meer 'doordrukt' in de richting waarin de rem meer in actie komt ?


Al met al denk ik dat het scharen vooral veroorzaakt word doordat het gewicht rechtdoor wil terwijl de auto van richting veranderd, waarbij stickslip dat waarschijnlijk zelfs wel wat bevorderd. :P
 
Laatst bewerkt:
van audi weet ik het niet,
maar de trekhaak [lomp stuk staal] heeft er weinig mee te maken, het gaat om de constructie van de auto die stevig genoeg moet zijn.
er zijn vele dingen welke rechtstreeks te maken kunnen hebben met het toegestane trekgewicht
in willekeurige volgorde
remmen, bijvoorbeeld een nieuwe renault megane, in bose of gt line mag die meer trekken
koelsysteem, diverse BMW's hebben een ander koelsysteem (ventilator)
veren, bij vele auto's zit er verschil in.
aandrijving (de transit in achterwiel aandrijving mag meer trekken dan de voorwiel aandrijving versie)

en vooral bij bussen is het een kwestie van keuring. de grotere bussen, dus niet de transit of een traffic, kun je krijgen met een grote verschijdenheid aan te trekken gewichten. van ton tot zelfs (uit mijn hoofd) 5.5 ton. in zeg 5 stappen maar ik gok zo dat er niet 5 technisch verschillende haken zijn, eerder 2.
 
de reden dat een tandemasser slechter op de rem reageert als een enkelasser is dat er in de oplooprem een schokbreker zit die voorkomt dat de auto elke keer een schok krijgt van de aanhanger zodra er geremd wordt. deze schokdemper is bij een tandemasser zwaarder omdat maximaal totaalgewicht van een tandemasser meestal hoger is als een enkelasser. hij moet dus grotere krachten dempen en dempt dus harder. daardoor loopt een tandemasser dus ook moeilijker in zijn rem als hij onbeladen is.
en dat een tandemasser vanzelf in het spoor blijft klopt ook niet ook die heb ik slingerend achter de auto gehad door verkeerde belading. en ik kan je uit ervaring meedelen dat het geen pretje is als je 3ton wegende aanhanger begint te kwispelen bij 75km/u.
 
Zou die oplooprem niet juist harder ingedrukt worden op zo'n moment, doordat het gewicht van de aanhanger tenslotte wel rechtdoor wil en is dat rechtdoor willen niet juist de oorzaak dat ie dan wil gaan scharen ?


Als de rem dan harder ingedrukt zou worden, zou de boel niet zo snel scharen. Tenzij de wielen blokkeren en je grip verliest.

Ik heb overigens heel wat keren met een zwaar beladen tandemasser gereden en vind dat een stuk fijner rijden, dan een enkelasser. Veel stabieler en veel minder getrek en geduw bij remmen. Tenzij je met een aanhanger rijdt, die niet goed remt. :X
 
de reden dat een tandemasser slechter op de rem reageert als een enkelasser is dat er in de oplooprem een schokbreker zit die voorkomt dat de auto elke keer een schok krijgt van de aanhanger zodra er geremd wordt. deze schokdemper is bij een tandemasser zwaarder omdat maximaal totaalgewicht van een tandemasser meestal hoger is als een enkelasser. hij moet dus grotere krachten dempen en dempt dus harder. daardoor loopt een tandemasser dus ook moeilijker in zijn rem als hij onbeladen is.
en dat een tandemasser vanzelf in het spoor blijft klopt ook niet ook die heb ik slingerend achter de auto gehad door verkeerde belading. en ik kan je uit ervaring meedelen dat het geen pretje is als je 3ton wegende aanhanger begint te kwispelen bij 75km/u.


Wat voor auto zat er voor die aanhanger ? En verkeerde belading bij een tandemasser is ook funest, alleen is de gemiddelde tandemasser wat vergevingsgezinder dan een enkelasser. Maar als hij gaat, haal je meestal de krant. :+
 
Het probleem met tandemassers is, dat zowel koppeling als trekhaak op de juiste hoogte moeten zitten en daar gaat het vaak fout. Een goede tandemasser blijft van zichzelf in het spoor, doordat je 4 wielen hebt. Ook met de juiste kogeldruk wil zo'n combinatie in een bocht scharen, doordat de de oplooprem minder goed functioneerd, als auto en aanhanger onder een hoek staan. Dus altijd rustig aan doen.
Met een negatieve kogeldruk duwt hij de achterwielen eerder rechtdoor terwijl je stuurwielen de bocht ingaan.
En het resultaat uit zich in een mooie schaarbeweging.

Een goede belading kan je helpen in noodsituaties.
Als jij al zegt dat je vooral rustig aan moet doen dan klopt je belading of technische staat van auto/aanhanger niet.
 
Met een negatieve kogeldruk duwt hij de achterwielen eerder rechtdoor terwijl je stuurwielen de bocht ingaan.
En het resultaat uit zich in een mooie schaarbeweging.

Een goede belading kan je helpen in noodsituaties.
Als jij al zegt dat je vooral rustig aan moet doen dan klopt je belading of technische staat van auto/aanhanger niet.


Een auto met vooral een zware aanhanger gedraagt zich nu eenmaal altijd anders, dan een auto solo. Die tandemasser, waarvan de koppeling iets te hoog zit, zal bij remmen je achterwielen niet optillen, maar ze op het wegdek drukken, doordat tijdens het remmen de aanhanger net als elk ander voertuig duikt. Er is niet voor niets een lagere maximum snelheid ingesteld, voor het rijden met een aanhanger. Het risico op scharen is altijd aanwezig, ook bij een perfecte combinatie die technisch goed voor elkaar is en die goed is geladen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan