Minimum leeftijd

Banndro

Rookie
15 sep 2019
4
0
Dag iedereen binnen 3 maanden word ik 16 jaar en ik zou graag dan met een dirt bike willen rijden. Maar ik weet niet welke leeftijd je daarvoor moet hebben want ik heb het al zitten op zoeken op andere forums maar zij zeggen dat dat niet mag maar ik ben zeker dat het wel mag want ik zie andere gasten ermee rond rijden
 
Dat een ander het doet wil nog niet zeggen dat het legaal is.

16 .. dus ik zou zeggen , brommer rijbewijs halen en een schakel crosser zoeken.
( MT , MTX ) .. ( ja zo oud ben ik )

Dacht dat Derbi nog steeds een schakelbrommer in z'n gamma heeft.


Samengevat.. een 50cc op brommer kenteken.

Uiteraard *kuch* rijden die allemaal 45 en is het totaal géén leuke hobby om zoveel mogelijk vermogen uit zo'n blok te persen
zonder dat ie uit elkaar springt of dat je gepakt word.

** loopt fluitend weg **
 
Rijbewijs A1 (voor 11kw/125cc motoren) mag je pas halen op je 18e, al mag je wel lessen vanaf je 17e (mits je je theorie op zak hebt, geloof ik).

Als je echter zoekt op 50cc schakebrommer vind je zat met het uiterlijk (en vast ook wel wat rijeigenschappen) van een kleine dirtbike. Aprilla SX50 of RX50 bijvoorbeeld; vanuit de fabriek rijden die dingen een kilometertje of 80 per uur, maar ze zijn begrenst te krijgen. Voor zover ik weet mag je er dan gewoon de openbare weg mee op met een AM rijbewijs; en dat mag je al halen op je 16e. Lijkt mij een goeie om je even mee zoet te houden (en ervaring mee op te doen) tot je je A1, A2 of A mag behalen en kan gaan beginnen aan het echte werk.
 
Ik (25 jaar) ben op m'n 16e op een Zündapp begonnen. Dit heeft mij zeker geholpen met het lessen op fietsen met grotere cilinderinhoud. Je hebt inderdaad van Derbi nog zo'n crosser. Daarnaast heeft aprilia ze, Motorhispania, Orion zo te zien en Beta. Er zullen vast nog wel andere merken zijn, die zulk soort fietsjes hebben. Gewoon ff rondkijken, maar op het moment kan je alleen maar Am halen (50cc). Voor het grote jongens fietsen rijbewijs moet je nog een paar jaartjes wachten.
 
Zown brommer waarmee je lekker door het weiland kan scheuren. Lijkt mij dat het hierbij wel om een 50cc gaat aangezien je pas op kan voor je A1 als je 18 bent.
 
Zown brommer waarmee je lekker door het weiland kan scheuren. Lijkt mij dat het hierbij wel om een 50cc gaat aangezien je pas op kan voor je A1 als je 18 bent.

Zolang hij op een afgesloten weiland scheurt mag hij gewoon met 16 rijden. Zolang hij maar niet op de openbare weg komt.
Zijn zat gasten van 10 die gewoon een 60cc crosser rijden hier in de buurt.
 
Dat een ander het doet wil nog niet zeggen dat het legaal is.

16 .. dus ik zou zeggen , brommer rijbewijs halen en een schakel crosser zoeken.
( MT , MTX ) .. ( ja zo oud ben ik )

Dacht dat Derbi nog steeds een schakelbrommer in z'n gamma heeft.


Samengevat.. een 50cc op brommer kenteken.

Uiteraard *kuch* rijden die allemaal 45 en is het totaal géén leuke hobby om zoveel mogelijk vermogen uit zo'n blok te persen
zonder dat ie uit elkaar springt of dat je gepakt word.

** loopt fluitend weg **

Ach, de goeie ouwe Honda tijd, al rij ik momenteel nog steeds Honda, maar dan iets groter :+

Tja, zo'n 50cc cilindertje is vrij makkelijk te vervangen door een 70cc, of nog wat meer. Verder zijn inlaatspruitstuk, membranen, carburateur, sproeier en uitlaat ook wel te vervangen voor wat beters. Beetje spelen met de tandwielverhoudingen kan ook leuk zijn.

Maar goed, bovenstaande heb ik verder niet gezegd ;)
 
Je mag op elke leeftijd een dirt bike rijden, alleen niet op straat en enkel op privéterrein of op een crossbaan :+
 
Uiteraard *kuch* rijden die allemaal 45 en is het totaal géén leuke hobby om zoveel mogelijk vermogen uit zo'n blok te persen
zonder dat ie uit elkaar springt of dat je gepakt word.

** loopt fluitend weg **

Nee inderdaad, het is ook absoluut niet zo dat alle begrenzers er uit trekken er voor zorgen dat de 80km/u haalbaar word
Het blokje wat eigenlijk voor die snelheid ontworpen is, kan die krachten niet aan
We weten ook allemaal dat een opgevoerde brommer een gegarandeerde dood inhoud, elke dag staan de kranten weer vol van
Nope, opvoeren? Ik zou het nóóóóit doen 🤥
 
Rijbewijs A1 (voor 11kw/125cc motoren) mag je pas halen op je 18e, al mag je wel lessen vanaf je 17e (mits je je theorie op zak hebt, geloof ik).

Als je echter zoekt op 50cc schakebrommer vind je zat met het uiterlijk (en vast ook wel wat rijeigenschappen) van een kleine dirtbike. Aprilla SX50 of RX50 bijvoorbeeld; vanuit de fabriek rijden die dingen een kilometertje of 80 per uur, maar ze zijn begrenst te krijgen. Voor zover ik weet mag je er dan gewoon de openbare weg mee op met een AM rijbewijs; en dat mag je al halen op je 16e. Lijkt mij een goeie om je even mee zoet te houden (en ervaring mee op te doen) tot je je A1, A2 of A mag behalen en kan gaan beginnen aan het echte werk.
Merci man dit antwoord wou ik horen
 
Dat een ander het doet wil nog niet zeggen dat het legaal is.

16 .. dus ik zou zeggen , brommer rijbewijs halen en een schakel crosser zoeken.
( MT , MTX ) .. ( ja zo oud ben ik )

Of een DT , DR (ja, ongeveer net zo oud dus:Y, toen je nog helemaal geen RBW nodig had, alleen zo'n klein geen plaatje achterop
en een geel streepig plaatsje voorop)
 
Terug
Bovenaan Onderaan