Minister Peijs gaat met MAG vangrails aanpakken!!

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
---------------------------------
Minister Peijs gaat met de MAG aan tafel
---------------------------------
Posted Woensdag, 26 oktober, 2005 by redactie:

In de Tweede Kamer is op woensdag 26 oktober 2005 veel aandacht geweest voor motorrijdend Nederland. Tijdens een overleg met de Tweede-Kamercommissie voor verkeer en waterstaat is minister Karla Peijs door nagenoeg alle fracties gewezen op het belang van meer inzet voor motorrijdersveiligheid.

Tijdens het overleg heeft minister Peijs de harde toezegging gedaan om samen met de Motorrijders Actie Groep (MAG) in kaart te brengen op welke punten langs de Nederlandse wegen moet worden begonnen met het ‘motorvriendelijk' maken van vangrails.

De minister zei letterlijk tegen de Tweede Kamer: "Ik wil u graag toezeggen dat er nu inderdaad iets gaat gebeuren. Dat als zij zeggen ‘die bochten moet je aanpakken' dat we dat ook inderdaad gaan doen."

De MAG bedankt de minister voor deze belangrijke toezegging en ziet de uitspraak van de minister als een grote zege voor motorrijders en als een goed resultaat van de jarenlange lobby van de MAG om vangrails ook voor motorrijders veilig te maken.

******************************************

Ook al lid? http://www.mag-nl.org/organisatie/lidworden.htm 8-) .
 
Uhm ze gaat duidelijk de LPF achterna :X
Als ze daden bij woorden voegt zou dat mooi wezen anders beschouw ik het als een zielige act om zieltjes te winnen :r
 
Die opmerking van mij is natuurlijk ook een beetje kort door de bocht: Peijs stapt tenminste af op de MAG :)
 
Vanwaar deze politieke ommezwaai?
Wat is er gebeurd dat ze ineens wel luisteren?
Heeft die ene agent die geplet was (met respect en medeleven) dit terweeg gebracht?
Wie weet het?

Ik ben benieuwd.
 
Die opmerking van mij is natuurlijk ook een beetje kort door de bocht: Peijs stapt tenminste af op de MAG :)

Andersom, de MAG bestookt Peijs (en haar voorgangers) al jaren met informatie, vragen, brieven etc. :)
 
Wauw!

Ik dicht mezelf vast teveel eer toe, maar afgelopen week heb ik van alle grote partijen de 2e kamerleden met de portefeuille Verkeer aangeschreven over dit onderwerp, referend naar het ongeluk op de A15 inclusief foto's. Zie de stukjes 'Ivoren Toren' op mijn weblog: kickblik.blogspot.com.

Onder andere Arda Gerkens van de SP beloofde de minister in het debat over verkeersveiligheid naar de stand van zaken te vragen!

:) :) :)
 
Laatst bewerkt:
Wauw!

Ik dicht mezelf vast teveel eer toe, maar afgelopen week heb ik van alle grote partijen de 2e kamerleden met de portefeuille Verkeer aangeschreven over dit onderwerp, referend naar het ongeluk op de A15 inclusief foto's. Zie de stukjes 'Ivoren Toren' op mijn weblog: kickblik.blogspot.com.

Onder andere Arda Gerkens van de SP beloofde de minister in het debat over verkeersveiligheid naar de stand van zaken te vragen!

:) :) :)

Zal vast ook meegeholpen hebben, een aantal van hen zijn vandaag genoemd door de minister. Met name het persbericht van LPF'er Max Hermans van een weekje geleden heeft eindelijk een hoop wakker gemaakt. 8-)
 
---------------------------------

De minister zei letterlijk tegen de Tweede Kamer: "Ik wil u graag toezeggen dat er nu inderdaad iets gaat gebeuren. Dat als zij zeggen ‘die bochten moet je aanpakken' dat we dat ook inderdaad gaan doen."

Yep... en zei ze er ook bij wanneer... :Z
 
Vanwaar deze politieke ommezwaai?
Wat is er gebeurd dat ze ineens wel luisteren?
Heeft die ene agent die geplet was (met respect en medeleven) dit terweeg gebracht?
Wie weet het?

Ik ben benieuwd.

Dat is het eerste wat me te binnen schoot... Nou ja, beter laat dan nooit :)
Hopen dat het niet alleen bij woorden blijft en het strandt in de bureaucratie...
 
Dit is net gepost op Nieuws.nl:
---
Vangrails worden motorvriendelijk

(Novum) - Delen van de vangrails langs rijkswegen worden 'motorvriendelijk' gemaakt. De belangenvereniging van motorrijders MAG moet aangeven welke stukken volgens haar gevaarlijk zijn, waarna de vangrails daar worden aangepast. Deze toezegging heeft minister van Verkeer Karla Peijs (CDA) de Tweede Kamer woensdag gedaan.

De paaltjes waarop vangrails rusten, zouden levensgevaarlijk zijn voor motorrijders die onderuit gaan. Wanneer een motorrijder valt en met de paaltjes in aanraking komt, leidt dat vaak tot zwaar lichamelijk letsel, stelt de MAG. "Zelfs onthoofdingen komen voor", zegt woordvoerder Wim Taal. Een vangrail kan motorvriendelijk worden gemaakt door een onderplank tegen de bestaande vangrail te bevestigen.

De MAG kan nog niet zeggen welke plekken het meest gevaarlijk zijn. De vereniging begint hiernaar binnenkort een onderzoek in samen met Rijkswaterstaat.

In overleg met de provincies zijn de rails langs provinciale wegen in veel gevallen al aangepast. Op de rijkswegen blijkt dit een probleem. Deze vangrails moeten voldoen aan een Europese norm, waarin niet is voorzien is vangrails. Taal pleit daarom voor aanpassing van de Europese richtlijn, zodat motorrijders in de hele Europese Unie worden beschermd.

Peijs eist wel een tegenprestatie van de motorrijders. Zij moeten in hun bladen aandacht besteden aan het belang van snelheidsbeperking. "Want nu zie ik van een motorrijder vaak niet meer dan een stofwolk."

---

Die laatste regel ! Muhahahahahahahaaa!!!! :)
 
Hier ook maar even het hele persbericht plaatsen:

**************************************************
Motorrijders gaan met minister Peijs om tafel over veilige vangrails

Tijdens een overleg met de Tweede-Kamercommissie voor verkeer en waterstaat op 26 oktober is minister Karla Peijs door nagenoeg alle fracties gewezen op het belang van meer inzet voor motorrijdersveiligheid. De minister heeft de harde toezegging gedaan om samen met de Motorrijders Actie Groep (MAG) in kaart te brengen op welke punten langs de Nederlandse wegen moet worden begonnen met het ‘motorvriendelijk' maken van vangrails. De minister zei letterlijk tegen de Tweede Kamer: "Ik wil u graag toezeggen dat er nu inderdaad iets gaat gebeuren. Dat als zij zeggen ‘die bochten moet je aanpakken' dat we dat ook inderdaad gaan doen."

De MAG bedankt de minister voor deze belangrijke toezegging en ziet de uitspraak van de minister als een grote zege voor motorrijders en als een goed resultaat van de jarenlange lobby van de MAG om vangrails ook voor motorrijders veilig te maken.

Normale vangrails of geleiderails worden gemonteerd op stevig verankerde stalen paaltjes. Wanneer een motorrijder als gevolg van een ongeval tegen een van deze paaltjes glijdt zal hij zeer zwaar letsel oplopen en mogelijk zelfs komen te overlijden. Door onder de bestaande geleiderails een stalen plaat aan te brengen is het risico dat een motorrijder met de paaltjes in aanraking komt eenvoudig en relatief goedkoop weg te nemen. De MAG is van mening dat het aantal doden en gewonden onder motorrijders als gevolg van het in aanraking komen met een geleiderail drastisch gereduceerd kan en moet worden (in Europa is 10 tot 15 procent van de dodelijke ongevallen onder motorrijders het gevolg van een motoronvriendelijke vangrailconstructie) en vecht al jaren voor een aanpassing van de vangrail. Een soortgelijke samenwerking als de minister nu voorstelt leidde in 2004 na nauw overleg tussen de MAG en de wegbeheerders in de provincie Utrecht tot het plaatsen van motorvriendelijke geleiderails op vijftien gevaarlijke punten in deze provincie.

Naast de toezegging om vangrails motorvriendelijk te maken had de minister nog meer goed nieuws voor motorrijders. Voor de verbetering van zogenaamde N-wegen (provinciale wegen) heeft de minister onlangs negen miljoen euro vrijgemaakt. Een van de uitgangspunten bij de door te voeren verbeteringen is het streven naar een zoveel mogelijk obstakelvrije berm. Voor motorrijders betekent dit bijvoorbeeld een kleinere kans op aanraking met een verkeersbord of lantaarnpaal na een schuiver.

Dat de minister nu met de MAG om tafel gaat wil niet zeggen dat de strijd van de MAG erop zit. Ook op Europees niveau is nog veel te verbeteren; zo is er momenteel nog geen Europese richtlijn voor het testen van geleiderails die ook rekening houdt met motorrijders. Als lid van de Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA) is de MAG ook in Brussel actief op dit gebied. De minister heeft ondanks rechtstreekse vragen van Tweede-Kamerlid Max Hermans (LPF) nog geen concrete toezeggingen gedaan over dit onderwerp. Ook over een stop op het toepassen van de door motorrijders gevreesde cable-barriers (geleiderails bestaande uit staaldraden op paaltjes) deed de minister eveneens nog geen toezeggingen.
**************************************************

8-)
 
Dit is net gepost op Nieuws.nl:
---
Vangrails worden motorvriendelijk

(Novum) - Delen van de vangrails langs rijkswegen worden 'motorvriendelijk' gemaakt. De belangenvereniging van motorrijders MAG moet aangeven welke stukken volgens haar gevaarlijk zijn, waarna de vangrails daar worden aangepast. Deze toezegging heeft minister van Verkeer Karla Peijs (CDA) de Tweede Kamer woensdag gedaan.

De paaltjes waarop vangrails rusten, zouden levensgevaarlijk zijn voor motorrijders die onderuit gaan. Wanneer een motorrijder valt en met de paaltjes in aanraking komt, leidt dat vaak tot zwaar lichamelijk letsel, stelt de MAG. "Zelfs onthoofdingen komen voor", zegt woordvoerder Wim Taal. Een vangrail kan motorvriendelijk worden gemaakt door een onderplank tegen de bestaande vangrail te bevestigen.

De MAG kan nog niet zeggen welke plekken het meest gevaarlijk zijn. De vereniging begint hiernaar binnenkort een onderzoek in samen met Rijkswaterstaat.

In overleg met de provincies zijn de rails langs provinciale wegen in veel gevallen al aangepast. Op de rijkswegen blijkt dit een probleem. Deze vangrails moeten voldoen aan een Europese norm, waarin niet is voorzien is vangrails. Taal pleit daarom voor aanpassing van de Europese richtlijn, zodat motorrijders in de hele Europese Unie worden beschermd.

Peijs eist wel een tegenprestatie van de motorrijders. Zij moeten in hun bladen aandacht besteden aan het belang van snelheidsbeperking. "Want nu zie ik van een motorrijder vaak niet meer dan een stofwolk."

---

Die laatste regel ! Muhahahahahahahaaa!!!! :)
Volslagen krankzinnig (druk ik me nog voorzichtig uit)... Nu moeten we v.w.b. de vangrails op onze rijkswegen wachten totdat het Europesche parlement een uitspraak heeft gedaan! |( Hebben jullie énig idee hoeveel tijd (lees doden) daar overheen gaan? :(
En dan ook nog beloven nooit meer een stofwolk te laten opstuiven? :W :W :W :W
Sorry... zwaaitopic geworden voor mij :+
 
Volslagen krankzinnig (druk ik me nog voorzichtig uit)... Nu moeten we v.w.b. de vangrails op onze rijkswegen wachten totdat het Europesche parlement een uitspraak heeft gedaan! |( Hebben jullie énig idee hoeveel tijd (lees doden) daar overheen gaan? :(
En dan ook nog beloven nooit meer een stofwolk te laten opstuiven? :W :W :W :W
Sorry... zwaaitopic geworden voor mij :+
Volgens mij heb jij het niet helemaal begrepen :? De geleiderails in NL moeten z.s.m. aangepast worden, daarnaast moet alle wegmeubilair in de toekomst gekeurd worden volgens richtlijnen waarin ook motorrijders meegenomen worden. Er staat toch nergens dat daar eerst op gewacht moet worden :?
 
Dit is net gepost op Nieuws.nl:
---
Vangrails worden motorvriendelijk

(Novum) - Delen van de vangrails langs rijkswegen worden 'motorvriendelijk' gemaakt. De belangenvereniging van motorrijders MAG moet aangeven welke stukken volgens haar gevaarlijk zijn, waarna de vangrails daar worden aangepast. Deze toezegging heeft minister van Verkeer Karla Peijs (CDA) de Tweede Kamer woensdag gedaan.



De MAG kan nog niet zeggen welke plekken het meest gevaarlijk zijn. De vereniging begint hiernaar binnenkort een onderzoek in samen met Rijkswaterstaat.

Op de rijkswegen blijkt dit een probleem. Deze vangrails moeten voldoen aan een Europese norm, waarin niet is voorzien is vangrails. Taal pleit daarom voor aanpassing van de Europese richtlijn, zodat motorrijders in de hele Europese Unie worden beschermd.
Dit stukje bedoelde ik. Lijkt erop dat het wel degelijk een probleem wordt met onze RIJKSWEGEN? :? Zoals het er staat dienen we de (toekomstige) Europeesche richtlijnen af te wachten...
 
[me]Orpheus hoopt dat ze met aandacht besteden aan de veiligheid van motorrijders niet tot de conclusie komen dat de snelste manier om motorrijden veilig te maken is om het gewoon te verbieden dan wel zwaar te ontmoedigen.
[/me]

Getuige ook deze quote:

Peijs eist wel een tegenprestatie van de motorrijders. Zij moeten in hun bladen aandacht besteden aan het belang van snelheidsbeperking. "Want nu zie ik van een motorrijder vaak niet meer dan een stofwolk.

Beetje paaien met die vangrails, tegen prestaties eisen en vervolgens de botte bijl erin wanneer blijkt dat niet voldaan wordt aan die tegenprestaties.

Ik heb geen enkel vertrouwen in de intenties van deze (of andere) politica.
 
Zo trap je in een open val. Het veiliger maken van de vangrails en het obstakelvrij maken van wegen was al in het kernpuntenbeleid opgenomen. Volgens mij heb ik dat ook een aantal maanden geleden gepost.

De val is dat het nu op het bordje van de MAG komt te liggen en niet van het ministerie. Zo laat je je aardig voor het karretje van de minister spannen. De MAG mag aangeven, maar dat wil nog niet zeggen dat het daar ook komt.

Politiektechnisch heet het dan: er is overleg gevoerd met de belangenorganisatie.
 
Super Nieuws!!

Dat we eindelijk eens serieus genomen worden is een grote stap voorwaarts.
Nu nog even doordrukken en Motorstroken op de snelweg zijn ook een feit!!
 
Super Nieuws!!

Dat we eindelijk eens serieus genomen worden is een grote stap voorwaarts.
Nu nog even doordrukken en Motorstroken op de snelweg zijn ook een feit!!
Eea blijft nog wel even afhankelijk van hoe de klemtoon komt te liggen in dat 'serieus genomen'... :X
 
Peijs eist wel een tegenprestatie van de motorrijders. Zij moeten in hun bladen aandacht besteden aan het belang van snelheidsbeperking. "Want nu zie ik van een motorrijder vaak niet meer dan een stofwolk."

Moet ze eens zorgen dat die wegen schoon blijven, dan stuift het niet zo... :X
 
Een politucus die iets beloofd?



"Eerst zien" zei blinde Mao...... B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan