Mislukte proefrit YZF-R6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hezz

Die hard MF'er
17 feb 2011
303
0
Zoetermeer
Oh oh, mag je dan eindelijk proefrijden met je vers behaalde rijbewijs...

Ik had gisteren een lange werkdag te verduren, ik had die avond een proefrit gepland staan op mijn wellicht toekomstige motor, een Yamaha R6, in het blauw. Ik ga vol blijdschap en gezonde spanning naar Goedhart motoren, en wanneer ik binnenstap wordt de motor gelijk klaargezet en afgetankt.

Ik kreeg de sleutels in mijn handen gedrukt, een korte uitleg werd gegeven en er werd me nog gevraagd een formulier te tekenen voor eigen risico en eventuele bekeuringen, en ik kon gaan.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik stap op de motor, en rij weg. Op weg terug vanuit Bodegraven naar Zoetermeer. Toen het fietsje lekker warm was trapte ik hem even op z'n staart om te zien hoe het blokje draaide, ik kan je vertellen dat hij liep als een naaimachientje! Echt een heerlijke fiets, reed su-per! Toch stiekem even een paar keer de 200 aangetikt. :]

Eenmaal terug in Zoetermeer reed ik langs een van mijn maten, er moest immers wel gezien worden wat ik onder mijn kont had zitten. Na een kort gesprekje van 10 minuten wilde ik weer weg, dus ik loop naar de motor en zet hem op het contact. Alarm uitgezet, en starten maar! Nou, niet dus. Accu dood. Waarschijnlijk hebben ze de polen niet losgehaald toen hij stilstond in de showroom. K*tzooi! Sta ik daar. Net lekker 20 minuutjes gereden, en ik kon niet meer verder. :N

Goedhart gebeld, ze hebben maar 1 bus en die was weg, dus ik kon wachten. Anderhalf uur later kwam meneer van Goedhart met zijn busje de motor ophalen. Meneer zegt ook; tsja, accu kapot. Nu voor vanavond nog een proefrit gepland staan, hij gaf aan dat ik dan wat langer weg mocht blijven wat ik wel erg tof van hem vindt! Vanavond dus op m'n gemakje terug en het hele riedeltje herhalen. :}

Zo, dat moest er even uit. Moet ik nu ook om korting gaan vragen of niet? :]
 
Laatst bewerkt:
Nee joh, geen korting vragen. Ik zou proberen om vanavond de 300 aan te tikken. :+

Maar veel plezier. Kapotte accu kan altijd gebeuren.
 
Tja, nou ja, klinkt alsof je een perfecte proefrit hebt gemaakt met een motor die je erg goed bevalt. Wat erg jammer is, is dat je 1,5 uur moest wachten voor hij met z'n busje je motor kwam ophalen. Dat de accu kapot was, tja, die dingen gebeuren, moeilijk te zeggen of ze dat hadden kunnen voorkomen.

Hij geeft al aan dat je een extra lange proefrit mag maken, dus is je al enigszins tegemoet gekomen. Ik zou zelf dit gebeuren niet als reden tot extra korting gebruiken. Neemt niet weg dat je sowieso moet onderhandelen natuurlijk als je besluit hem te kopen ;)
 
Lijkt me dat ze er een nieuwe accu inzetten als je hem wilt kopen.

Let trouwens op dat het goed kan zijn dat er mensen van goedhart hier mee lezen. Ook al snappen ze best dat je zo'n motor even wil testen, die snelheden zijn in NL niet echt gezond voor je rijbewijs. Zeker niet met een vers rijbewijs. Ze zullen er bij goedhart/d als collega motorrijders niet moeilijk over doen maar vertrouwen is een groot goed.
 
Ik snap niet dat je een topic aan moet maken om te vertellen dat je een prima proefrit hebt gehad, maar dat de accu helaas overlijd. Kan gebeuren toch..?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet dat je een topic aan moet maken om te vertellen dat je een prima proefrit hebt gehad, maar dat de accu helaas overleed. Kan gebeuren toch..?

Mag ik ook mijn hart even luchten? Je hoeft het niet te lezen. :+

Punt is, je kijkt ergens lang naar uit, en je kan het niet afmaken. Is balen!
 
Mag ik ook mijn hart even luchten? Je hoeft het niet te lezen. :+

Punt is, je kijkt ergens lang naar uit, en je kan het niet afmaken. Is balen!
nee, dan koop je maar een dagboek :+

tja, heb ook een keer bij een proefrit, na 10 minuten zonder brandstof gestaan langs de A58... ik bellen, oeps vergeten te vullen, joh... :') duurde een half uur voordat het busje bij mij was.. hij zat aan de verkeerde kant van de snelweg..

kan gebeuren toch :)
 
nee, dan koop je maar een dagboek :+

tja, heb ook een keer bij een proefrit, na 10 minuten zonder brandstof gestaan langs de A58... ik bellen, oeps vergeten te vullen, joh... :') duurde een half uur voordat het busje bij mij was.. hij zat aan de verkeerde kant van de snelweg..

kan gebeuren toch :)

Hahah, ik ben ook niet boos op ze. :+

Was alleen even flink balen. Nouja, liever nu dan over 2 weken als ik met de motor in frankrijk ben. :o
 
Goed topic! Ik ben namelijk helemaal vergeten om te bekijken wat goedhart op dit moment heeft staan!

Helemaal niets voor mij!
 
Laatst bewerkt:
Mag ik ook mijn hart even luchten? Je hoeft het niet te lezen. :+

Punt is, je kijkt ergens lang naar uit, en je kan het niet afmaken. Is balen!

Scheisse passiert, zeggen ze in Frankrijk.

Maarre....200+, kijk je wel uit daar? Politie is ook niet gek, pas hadden ze er ook weer een staande gehouden op de N11, met een Goedhart proefritmotor. Da's pas balen :P
 
Naast kijken of de motor goed stuurt, alles recht is, geen verborgen gebreken heeft en het blok goed loopt is de 200km/h aantikken een standaard punt bij een proefrit, vooral wanneer je net je rijbewijs hebt gehaald en van een lesmotor op een R6 overstapt. :z
 
Naast kijken of de motor goed stuurt, alles recht is, geen verborgen gebreken heeft en het blok goed loopt is de 200km/h aantikken een standaard punt bij een proefrit, vooral wanneer je net je rijbewijs hebt gehaald en van een lesmotor op een R6 overstapt. :z

Tsja, niet iedereen zal het ermee eens zijn. Het is echter wel een van de redenen dat je een dergelijke motor koopt.

Uiteraard heb ik gekeken naar het stuurgedrag, remgedrag, veergedrag en algeheel rijgedrag. Maar ik moet je eerlijk verklappen dat ik vlug accelereren interessanter vindt dan remmen. Dat wil totaal niet zeggen dat ik het niet belangrijk vindt dat hij goed remt, overigens. :+
 
Naast kijken of de motor goed stuurt, alles recht is, geen verborgen gebreken heeft en het blok goed loopt is de 200km/h aantikken een standaard punt bij een proefrit, vooral wanneer je net je rijbewijs hebt gehaald en van een lesmotor op een R6 overstapt. :z


_O- _O- _O- _O-

es kiekn hoe lang die uhm hout
 
Tsja, niet iedereen zal het ermee eens zijn. Het is echter wel een van de redenen dat je een dergelijke motor koopt.

Uiteraard heb ik gekeken naar het stuurgedrag, remgedrag, veergedrag en algeheel rijgedrag. Maar ik moet je eerlijk verklappen dat ik vlug accelereren interessanter vindt dan remmen. Dat wil totaal niet zeggen dat ik het niet belangrijk vindt dat hij goed remt, overigens. :+

Leer eerst maar een som hard te remmen, dan hard aan het gas te hangen!! :+
 
Tsja, niet iedereen zal het ermee eens zijn. Het is echter wel een van de redenen dat je een dergelijke motor koopt.

Uiteraard heb ik gekeken naar het stuurgedrag, remgedrag, veergedrag en algeheel rijgedrag. Maar ik moet je eerlijk verklappen dat ik vlug accelereren interessanter vindt dan remmen. Dat wil totaal niet zeggen dat ik het niet belangrijk vindt dat hij goed remt, overigens. :+

Ja want regelmatig 200+ rijden in het westen van nederland zal vast wel lang goedgaan :')
 
@srad-rob: Sure thing. ;) Iedereen lijkt wel heilig. :+

Dat zegt helemaal niemand... Ik misdraag me ook wel eens maar kan wel op tijd stil staan en schrik niet meer van bepaalde dingen.. Ik moet er niet aan denken dat ik op de 1e dag dat ik mijn rijbewijs had op een onbekende motor een braketest van 200km/h naar 50km/h zou moeten maken.. Zou niet goed aflopen!
 
Dat zegt helemaal niemand... Ik misdraag me ook wel eens maar kan wel op tijd stil staan en schrik niet meer van bepaalde dingen.. Ik moet er niet aan denken dat ik op de 1e dag dat ik mijn rijbewijs had op een onbekende motor een braketest van 200km/h naar 50km/h zou moeten maken.. Zou niet goed aflopen!

Niet te vergeten de overstap van een lesfiets met hoogstwaarschijnlijk ABS naar een racefiets zonder ABS.
 
Je had de motor ook kunnen aanduwen om vervolgens verder te rijden.....

Zo heb ik het ook gedaan met de proefrit met de Z1000(die had ook een kapotte accu).
 
Laatst bewerkt:
Dat zegt helemaal niemand... Ik misdraag me ook wel eens maar kan wel op tijd stil staan en schrik niet meer van bepaalde dingen.. Ik moet er niet aan denken dat ik op de 1e dag dat ik mijn rijbewijs had op een onbekende motor een braketest van 200km/h naar 50km/h zou moeten maken.. Zou niet goed aflopen!

Is helemaal waar, ik geef jullie ook geen ongelijk. Echter de enthousiasme is wel enigzins leidend op zo'n moment. Begrijp me niet verkeerd, heb niet continu 200+ gereden!

Achteraf gezien schrok ik ook wel van het feit dat het allemaal zo gemakkelijk ging, het gaat vanavond dan ook zeker anders verlopen. Circuitdagen gaan waarschijnlijk wel deel uitmaken van mijn motorrij carriere.... :}


@BART: Dat is zo, alleen ik ben gewend een tomos aan te lopen. Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik liever had dat Goedhart dat ding op kwam halen. Dan hadden ze van tevoren de accu maar even moeten doormeten. No hard feelings achteraf, meneer van Goedhart was heel vriendelijk en nodigde me uit voor een langere proefrit met een nieuwe accu, dus achteraf gezien helemaal top.

Hoe ren je zo'n kreng aan trouwens? 2e versnelling en koppeling op laten komen o.i.d.?
 
Laatst bewerkt:
Je had de motor ook kunnen aanduwen om vervolgens verder te rijden.....

Zo heb ik het ook gedaan met de proefrit met de Z1000(die had ook een kapotte accu).
idd, dat is het eerste wat ik zou proberen. je gaat toch niet 1,5uur wachten?
 
@BART: Dat is zo, alleen ik ben gewend een tomos aan te lopen. Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik liever had dat Goedhart dat ding op kwam halen. Dan hadden ze van tevoren de accu maar even moeten doormeten. No hard feelings achteraf, meneer van Goedhart was heel vriendelijk en nodigde me uit voor een langere proefrit met een nieuwe accu, dus achteraf gezien helemaal top.

Hoe ren je zo'n kreng aan trouwens? 2e versnelling en koppeling op laten komen o.i.d.?

Idd in de 2e versnelling,je maatje laten duwen en dan de koppeling op laten komen.

Ik wil je ook als tip meegeven om echt rustig te beginnen op de motor,en leer eerst goed
sturen,remmen etc(je krijgt straks vast wel de situatie dat het een stuk harder gaat dan je denkt,en dan zou het fijn zijn dat je daar goed op kan reageren).

Veel succes met je proefrit vanavond.

Goed kunnen sturen is beter en leuker,dan alleen maar hard rechtdoor te kunnen rijden.

;)
 
Laatst bewerkt:
De proefrit was dus nuttig, want je hebt een mankement ontdekt. Daarom is het ook een proefrit, geen plezierrit. De rit is dus alles behalve mislukt.

Uiteraard de motor alleen kopen nadat deze is voorzien van een nieuwe accu. Wel eerst weer even proeftijden hoor, om te zien of het ook echt verholpen is. Dus gewoon weer ergens tijdens de rit stoppen en kijken of ie nog wil starten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan