Misschien aanschaf Diversion xj600s, wat vraagjes

Diamon

MF veteraan
31 mei 2005
1.400
25
Zwolle
Ben vandaag bij wat motorzaken langs geweest, en heb een leuk Diversion xj600s gezien.
De motorzaak kent de geschiedenis van deze motor niet, omdat het een inruil motor was.
De Yamaha is van 02-97 en heeft rond de 23000Km op de teller staan. De motor is oorspronkelijk import geweest uit Duitsland, de onderhoudsboekjes zitten er wel bij (en zijn ook ingevuld :P ). Ook zit er 6 maanden BOVAG garantie op.
Hebben deze motoren bekende kwaaltjes of zijn er nog andere knelpuntjes waar ze bekend om staan. Kortom, waar moet ik op letten bij een eventuele aanschaf (geluidjes en andere vreemde dingen). Heb nog geen test rit gemaakt, kan over de rij eigenschappen dus niets zinnigs zeggen.
Zelf ben ik 1.88 lang, tuffen er hier nog meer rond op een Diversion die ongeveer de zelfde lengte hebben als mij :?

O,jah, wat zou deze motor ongeveer mogen kosten :?
 
kosten: absoluut niet > 2000 Pleuri m.i.

verder een motor zonder poespas: geen uitspatting maar ook geen bijzondere kwaal en dus betrouwbaar. SImpele blok, nauwelijks electronica.. misschien klein voor je lengte :?

prima non nonsense fiets :]
 
Mijn eerste motor was ook een Diversion, maar dan uit '98. Dat was in ieder geval het "nieuwe" model. Verschil is heel snel te zien: oude model heeft een enkele remschijf voor, de nieuwere 2.

Motortechnisch ben ik niet echt briljant (understatement), dus daar ga ik geen uitspraken aan wagen. Welk weet ik dat de "roostertjes" in de topkuip vaak trillen bij (ik geloof) ongeveer 3500 rpm. Zou je als hinderlijk kunnen ervaren.

Zelf vond ik het een fijne motor om mee te beginnen, maar was hem na 1 jaar al wel beu. Niet zozeer dat ik alles al uit de motor kon halen, maar omdat ik met mijn 1.91m na 45 minuten rijden toch echt behoorlijk last van m'n knieën begon te krijgen. Achteraf gezien was de motor voor mij net iets te klein, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Wanneer je dus een proefrit gaat maken, zorg dat ie lang duurt zodat je zeker weet dat je niet binnen een uur van de motor af moet vanwege de pijn.
 
..
Hebben deze motoren bekende kwaaltjes of zijn er nog andere knelpuntjes waar ze bekend om staan. Kortom, waar moet ik op letten bij een eventuele aanschaf (geluidjes en andere vreemde dingen). Heb nog geen test rit gemaakt, kan over de rij eigenschappen dus niets zinnigs zeggen.
..

waar je niet van moet schrikken is dat er in de divs altijd een trilling zit rond de 4/5000 toeren.

..
Zelf ben ik 1.88 lang, tuffen er hier nog meer rond op een Diversion die ongeveer de zelfde lengte hebben als mij :?
...

ik ben 1.84 heb er zelf weinig last van. erg fijn fietsje.


PS: Diversion Meeting 2nd edition O-)
 
Ik hoor het al, gewoon een test ritje gaan maken en kijken hoe die loopt enzo.
Wat is het verbruik eigenlijk van een diversion 600 ?.

Is de prijs van deze motor (2900euro) echt veels te hoog :S (zie gegevens in begin post).
Tis een dealer, dus de prijs zal altijd hoger liggen dan bij een particulier.
 
Ik hoor het al, gewoon een test ritje gaan maken en kijken hoe die loopt enzo.
Wat is het verbruik eigenlijk van een diversion 600 ?.

Is de prijs van deze motor (2900euro) echt veels te hoog :S (zie gegevens in begin post).
Tis een dealer, dus de prijs zal altijd hoger liggen dan bij een particulier.

Een vriendin van me heeft voor dat geld nog een hele mooie zwarte uit 1999 voor je te koop.
:Y
 
Ook ik heb al 3 jaar een Div 600. Ook al kom niet boven de 1.62 uit toch ben ik tevreden met deze motor. De rammeltjes in het blok en de kuip neem ik maar bij en met dopjes in mijn oren hoor ik het meeste geluid toch niet.
Maar hij rijd lekker, is goed te handelen in de bochten gewoon simpel maar goed. Volgens monteur Motorport Rockanje zijn de divjes niet kapot te krijgen.
 
Ik heb tijdens me 25kw tijd 2 jaar lang op mogen rijden. Was er eentje uit '93. Zoals al eerder gemeld heeft de div rond de 4000 toeren wel is last van trillingen maar dat hoef je niet als bijzonder irriterend te ervaren. Verder zeer betrouwbare fiets.

Ik ben zelf 1.97 lang en zoals ik al zei heb ik er 2 jaar op gereden en ik kan me niet herinneren dat ik veel last had van me lengte. Ik weet niet precies wat de normale prijs is voor de diversion tegenwoordig maar ik vind 2900 wel beetje veel, de mijne leverde bij inruil nog 1300 op ('93 met 63.000 op de teller).
 
Een vriendin van me heeft voor dat geld nog een hele mooie zwarte uit 1999 voor je te koop.
:Y

Okay dan, en heb je ook wat meer info O-) , foto's, km stand, en zit er een onderhoudsboekje enzo bij, en is er ooit schade mee gereden.

Ik weet niet precies wat de normale prijs is voor de diversion tegenwoordig maar ik vind 2900 wel beetje veel, de mijne leverde bij inruil nog 1300 op ('93 met 63.000 op de teller).

Ik heb dus even gezocht op Motoroccasion, en qua prijs, bouwjaar en km stand, lijkt dit een vrij normale dealer prijs te zijn. Bij een particulier zal de prijs natuurlijk lager zijn, en daar heb je immers ook gewoon garantie tot aan de deur (of net voorbij de drempel :X ).

Heb nogal snel last van me rug, dat merkte ik ook tijdens het lessen.
Na 2 á 3 uurtjes lessen, was ik blij dat het weer voorbij was.
Okay, je zit dan natuurlijk ook ontzettend gespannen op de fiets, bang voor dat irritante stemmetje in je helm :X .

Iemand een idee wat zo'n motor zou mogen kosten bij een dealer.
O'jah, de motor gaat nog wel een grote beurt krijgen en dingen worden verholpen/vervangen waar nodig is.
Heb nu effe geen tijd om die 3 aangehaalde topic's helemaal door te spitten, maar er zijn dus eigenlijk geen zwakke punten te noemen voor dit model bike.

Tuurlijk laat ik weten of ik de bike koop of niet, en dan kan ik heerlijk :] .
Lekker met de :] woon > werk afleggen, en in mijn vrije uurtjes/dagen (werk 32uur :X ) es lekker kilometers vreten. Nu maar hopen of dat asvalt een beetje makkelijl te verteren valt.

Zoooooooooooooo, en nu is het eerst tijd voor een koud en heerlijk:

heineken.jpg


[edit]
[me]Diamon is een layout vern*uker :X
[/me]

[/edit]
 
Technisch een heel goeie motor. Ik heb er verschillende gezien op de avondschool motorfietstechniek. Niet kapot te krijgen en rijdt ook niet mis. Voor mij met mijn 1.91m echter wel te klein. Ik heb ooit een paar dagen met een diversion 600 gereden en ik wist met mijn benen geen blijf. Maak eens een proefrit en zoek, om te vergelijken, ook eens een Diversion 900, en eens een ouwe XJ 900 (F of S). Persoonlijk bevielen deze mij beter, met een voorkeur voor de ouwe 900 ( gebouwd tot 1994.
 
Ik rij ook een 600 met mijn 1.89.

Gaat prima hoor :) Misschien een vervangend ruitje tegen de wind, maar heb eigenlijk nergens last van. De trilling die je hoort/voelt tussen 4-5000 toeren is ooko al genoemd :)

Verder denk ik dat een Diversion uit 97 best 2900 mag kosten, bij een dealer vandaan. Je mag er dan vanuit gaan dat ie goed wordt afgeleverd. Onder 2000 euri zijn toch de modellen van voor 96, of whenever de dubbele remschijf voor werd geintroduceerd.

Ik rij gemiddeld zo'n 1:18, maar het kan zuiniger :)

Kortom, prima motor :]
 
Ik geloof dat alles al wel zo'n beetje gezegd is maar goed..


het is geen uitspatting van vermogen of koppel en ook optisch weinig spannend IMHO. wat je overhoud is een degelijke, betrouwbare, onderhoudsvriendelijke en zuinige motor.
[me]precies wat Redrider niet zoekt dus :+ [/me]
Er zit (bij de 600) inderdaad een hinderlijke trilling bij 4000 toeren
Prima fiets verder voor in en om de stad en provinciale wegen. lichtgewicht, fijn sturend, 6 versnellingen betekend wel veel schakelen.

Ik vond de 900 fijner voor snelweggebruik. Net dat beetje extra vermogen om zonder terugschakelen in te halen. Het extra gewicht is in de stad wel merkbaar.
onderhoudstechnisch gezien is cardan wel weer een plus
Het hogere ruitje van de 900 leid de rijwind net over je helm waar het korte ruitje van de 600 mijn helm in een hinderlijke turbulentie hulde (ik ben 1.84m)

doe er je voordeel mee, en veel :] -plezier toegewenst
 
Al een jaar in het bezit van een 600 uit 93. Heerlijke motor om mee te beginnen, niet super veel vermogen maar voldoende om een hoop fun mee hebben. Persoonlijk heb ik nooit last van mn knieen, wel soms na erg lange ritten van mijn rug, maar of dat aan de motor of aan mij ligt laten we even in het midden. Zelf ben ik ook rond de 1.88.

Verder is het technisch een lekker simpele fiets waar je zelf ook het een en ander aan onderhoud aan kan doen.
 
Okay dan, en heb je ook wat meer info O-) , foto's, km stand, en zit er een onderhoudsboekje enzo bij, en is er ooit schade mee gereden.

Ik heb haar twee jaar geleden geholpen bij de aankoop van deze motor, ze had er al heel veel gezien, maar allemaal mankeerden ze wel wat.
Deze zag er echt als nieuw uit, en was toen net bij een BMW dealer ingeruild.
Hij is uit 99, (dus het nieuwe type, met twee schijven, brandstofpomp, en een betere buddyseat o.a)
Ze heeft er in twee jaar tijd volgens mij geen 5 keer op gereden, dat is ook de reden van verkoop.
Als je wil dan breng ik jullie wel met elkaar in contact, ze woont in de buurt van Doetinchem.
 
Ik heb haar twee jaar geleden geholpen bij de aankoop van deze motor, ze had er al heel veel gezien, maar allemaal mankeerden ze wel wat.
Deze zag er echt als nieuw uit, en was toen net bij een BMW dealer ingeruild.
Hij is uit 99, (dus het nieuwe type, met twee schijven, brandstofpomp, en een betere buddyseat o.a)
Ze heeft er in twee jaar tijd volgens mij geen 5 keer op gereden, dat is ook de reden van verkoop.
Als je wil dan breng ik jullie wel met elkaar in contact, ze woont in de buurt van Doetinchem.
Hier bloeit wat moois *O*
 
Waar ga je hem voor gebruiken? Ik heb anderhalf jaar met plezier op een Div 600 rondgereden, maar had in de winter problemen met de olie doordat die niet op temperatuur kwam bij een rit van 45 kilometer, zelfs met afgeplakte oliekoeler niet. Voor de rest prima fietsjes
 
Hier bloeit wat moois *O*

_O- Zou niet weten wat ik met een vrouw zou moeten uithalen :W

Maar goed, vanmorgen dus een proefritje gemaakt, en motor beviel me goed.
Op de snelweg effe goed doorgetrokken maar kon niet harder dan 180, zat weer zo'n ingeblikte koekblikker voor me B|
Tijdens de proefrit waren er me wel een paar puntjes op gevallen.
De 1-de versnelling is zo nu en dan (vooral vanuit stilstand, als die in neutraal stond) niet te pakken te krijgen.
Ook komt er uit de bovenkant van het blok een irritante tik die continu is.
Heb dit aangegeven bij de verkoper, en ze gaan iig voor donderdag avond na de versnelling kijken. Jah, ik heb de motor gekocht :) , en kan dan nog lekker met dit weer heerlijk :]
De motor wordt ingepland voor een grote beurt, en wat vervangen moet worden wordt dan vervangen. Ze gaan dan dus ook kijken waar die tik vandaan komt, en natuurlijk verhelpen. Het zou geen kwaad kunnen dat ik er 3 weken mee doorrij.
De oorspronkelijk prijs van de motor zou €3250 zijn, maar omdat ik niets in te ruilen heb, koste die dus €2900,00.
Ben niet iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, en ook de dealer moet er nog iets aan verdienen natuurlijk.

Omdat ik nog een motorhoes, Art gekeurd slot en een rug protector nodig heb, zou ik daar 25% korting op krijgen.

Hieronder een paar foto's van de motor:
Klikkerdeklik
Klikkerdeklik
Klikkerdeklik
Klikkerdeklik

Zodra ik in de gelegenheid ben, ga ik zelf wat foto's schieten van de motor.

Waar ga je hem voor gebruiken? Ik heb anderhalf jaar met plezier op een Div 600 rondgereden, maar had in de winter problemen met de olie doordat die niet op temperatuur kwam bij een rit van 45 kilometer, zelfs met afgeplakte oliekoeler niet. Voor de rest prima fietsjes

Weet nog niet of ik hem ook in de winter ga gebruiken, ben geen winterbikkel (rijbewijs immers in de zomer periode gehaald heb). Maar als me ballen bevriezen ofzo, dan ga ik niet op de motor naar me werk. Maar goed, eerst maar es de winter afwachten hoe het gaat op de motor, met sneeuw enzo voel ik er weinig voor om op de motor te gaan.
 
Prima motor om het op te leren :]

Veel plezier en hou het rubber eronder en meer van dat soort clichés :)
 
Maar goed, vanmorgen dus een proefritje gemaakt, en motor beviel me goed.
Op de snelweg effe goed doorgetrokken maar kon niet harder dan 180, zat weer zo'n ingeblikte koekblikker voor me B|
Zonder die blikker zou je waarschijnlijk niet veel harder zijn gegaan :X
De 1-de versnelling is zo nu en dan (vooral vanuit stilstand, als die in neutraal stond) niet te pakken te krijgen.
Komt me bekend voor... Kwestie van wat harder trappen, of de koppeling even los en weer inknijpen, of in het ergste geval de motor een beetje vooruit duwen terwijl je 'm in de versnelling trapt.
Ook komt er uit de bovenkant van het blok een irritante tik die continu is.
Dat zou de nokkenaskettingspanner (3x woordwaarde :P ) wel eens kunnen zijn. Zo ja, dan spring die na verloop van tijd vanzelf wel een tandje verder. Maar als ze er nog naar kijken kunnen ze dat ook wel even voor je doen natuurlijk :Y
Hieronder een paar foto's van de motor:
Ah, da's die van Motor Oost ;) Ziet er érg netjes uit, gefeliciteerd ermee en veel veilige kilometers gewenst :]
 
Weet nog niet of ik hem ook in de winter ga gebruiken, ben geen winterbikkel (rijbewijs immers in de zomer periode gehaald heb). Maar als me ballen bevriezen ofzo, dan ga ik niet op de motor naar me werk. Maar goed, eerst maar es de winter afwachten hoe het gaat op de motor, met sneeuw enzo voel ik er weinig voor om op de motor te gaan.

Ik had ook een Diversion 600. Ik had alleen een Amerikaans model (Seca II) en deze wilde niet echt lekker lopen in de wintermaanden, maar volgens mij heeft het Europese model van de Diversion hier veel minder last van.
Verder zijn het perfecte fietsen en goedkoop in onderhoud. Rammeltjes heeft iedere motor wel.... O-)
Als je straks zelf wat wil knutselen heb ik nog een WERKPLAATS HANDBOEK liggen. Deze is altijd handig ook als je het onderhoud door de dealer laat doen....nu kan je bijvoorbeeld zelf de remmen stellen en alles even nakijken.
De genoemde prijs lijkt misschien hoog wanneer je deze vergelijkt met particulieren, maar je krijgt hier wel garantie en vaak heeft deze zijn beurtje net gehad. Wanner je een motor particulier koopt komen deze kosten daar nog eens bij en heb je nog steeds geen garantie :X (Hoewel garantie op een Diversion waarschijnlijk overbodig is O-) )

Veel succes
 
Beetje duur voor een '97-er. Motoroccasion.nl geeft voor dat geld ook '99-ers. Die fiets heeft nieuw toch niet meer als 5k gekost?!

Heb er in '94 een gehad. Makkelijke fiets, weinig techniek en onderhoud. Veel plezier ermee :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan