Misschien een ander kuipruitje voor een TDM850?

BitKid

MF'er
23 jan 2004
104
0
Vlissingen
Ik wil graag stiller rijden op de snelweg op mijn TDM850.
Alleen oordoppen is niet genoeg. Ik blijf een soort gebulder horen.

Zou een ander ruitje in mijn kuip helpen? Hoger/lager/breder/smaller? Wie heeft er ervaring mee.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Hmmm... inderdaad overwegend negatieve ervaringen
Maar toch ook een enkele postitieve erbij.

Moeilijk, moelijk.....
 
Okee, ik geef het toe. Ik ben eigenwijs.

Vol goede hoop heb ik toch een MDI flip-up ruitje besteld en gemonteerd.
Het proefrijden viel helaas erg tegen. Bijna even veel gebulder om de helm :(
Wel een groter drukvrij gebied op het lichaam, dat wel. Maar het ging me om de herrie en die blijft ondanks de 85 euro. Ruitje staat wel mooi, dat wel.

Mijn oren worden in de loop der jaren steeds gevoeliger lijkt het wel.
Het moet toch mogelijk zijn om redelijk comfortabel snelweg te rijden op een 2000-er TDM.

Na lang nadenken zie ik geen andere opties dan:

- echte oordoppen aan laten meten ipv de instant alpine parapluutjes in de hoop dat dat meer dempt ($)
- een nieuwe (en waarschijnlijk hele dure) helm kopen die erg goed isoleert ($$)
- ruitje of kuip er helemaal af slopen - beetje lelijk maar wel stiller (0)
- inruilen die handel voor een naked bike (SV650N oid) om helemaal van de turbulentie af te zijn ($$$)
- inruilen voor een echte toerbike met werkende kuip ($$$$)

Of zijn er meer mogelijkheden om van dat gebulder in mijn hoofd af te komen?

Met vriendelijke groet,

Bill
 
Had hetzelfde probleem, gebulder alom!!
Heb een verhoogde Givi-ruit gestoken, ok, minder wind op de borststreek, maar het bebulder rond mijn kop blijft.
Ik rij ook soms met een BMW R1150RT, da buldert ook rond mijne kop dus......
De TDM blijft toch een fijne fiets om mee te rijden.
 
Had hetzelfde probleem, gebulder alom!!
Heb een verhoogde Givi-ruit gestoken, ok, minder wind op de borststreek, maar het bebulder rond mijn kop blijft.
Ik rij ook soms met een BMW R1150RT, da buldert ook rond mijne kop dus......
De TDM blijft toch een fijne fiets om mee te rijden.

Hmmm....dat geeft de burger weer een beetje moed ;) Gedeelde smart enzo...

Ja, fijne fiets indeed, zeker nu ik heb ontdekt hoe de vering wat strakker te zetten. Minder comfort op slechte wegen, maar veel strakker in de bochten en bij het remmen.

Maar mijn volgende wordt er of een met een werkende ruit (lees: zonder gebulder aan de kop) of een naked.
 
Je kan misschien voor een MRA scherm opteren.
Deze zijn in meerdere standen verstelbaar.

Die kon ik zo snel niet vinden online, maar ik had het idee dat die VEEL duurder waren dan de MDI flip-up. Maar ja alle waar is naar zijn prijs en goedkoop is duurkoop etc......

Iemand nog een verstelbaar MRA ruitje voor een TDM850 4TX te koop? Ruilen tegen twee originele ruitjes en een MDI flip-up? *D
 
Ik heb pas een week mijn nieuwe Fazer (2004) helaas heb ik die met een verhoogd ruitje gekocht, dit ding bulderde enorm om mijn oren. Enige oplossing was plat op de tank gaan liggen.... met 110km/pu staat dit wel leip... na een naked CB750 viel mij dit wel erg tegen van een klein kuipje, dan maar geen kuipje...

Vandaag teruggegaan naar Motoshop Margraten en hoera! ze hadden het originele (lees lager) ruitje nog liggen, mocht ik zo meenemen. Net een uurtje wezen tuffen met verassend positief gevoel, iets meer wind op de borst maar dat gebulder is WEG!
 
Ik zit er over te denken om het originele ruitje in te korten maar ik geen idee hoe dat soort materiaal goed, netjes te zagen is. Ik heb ook liever meer wind op de borst dan op de kop....
 
De wevelingen worden volgens sommigen door de spiegels veroorzaakt. Een optie is kleinere spiegels maar ja, je wilt toch ook wel eens achter je kijken.

Ik heb overigens interesse in een origineel ruitje. Als je er een weg wilt doen, mail me dan even.
 
Ik had op mijn sprint een spoilerruitje van mra,maakte ook nog meer herrie dan
de originele.volgens mij is het een algemeen bekent probleem waar al die zogenaamde ruitenspecialisten mra/mdi enz. flink aan verdienen.je moet zeker eerst proefrijden voor je iets aanschaft.
Je heb alleen een verschil tussen wind en wervelingen,hoe vlakker de ruit hoe minder wervelingen.hou maar een lepel onder de kraan met de bolle kant,hoe dwarser je hem op de straal zet hoe groffer het water er langs stroomt,en dat is dat gebulder wat je hoort bij een ruit en hoe meer flip up hoe meer gebulder.
 
De wevelingen worden volgens sommigen door de spiegels veroorzaakt. Een optie is kleinere spiegels maar ja, je wilt toch ook wel eens achter je kijken.

Ik heb overigens interesse in een origineel ruitje. Als je er een weg wilt doen, mail me dan even.

Geef dan effe je email adres, want via je profiel is het niet zichtbaar.
Ik heb er nog eentje over. Mag wel voor 1/2 prijs van mijn MDI ruitje - bij wijze van vriendenprijs voor mede MF-ers ;)
 
Geef dan effe je email adres, want via je profiel is het niet zichtbaar.
Ik heb er nog eentje over. Mag wel voor 1/2 prijs van mijn MDI ruitje - bij wijze van vriendenprijs voor mede MF-ers ;)



Alvast bedankt. Profiel is inmiddels aangepast.

Op mijn onlangs gekochte TDM zit een verhoogde ruit ( merk is mij niet bekend ) waar ik niet erg tevreden over ben.
Ik wil het nu proberen met een combinatie van de originele ruit en een ander stuur waarbij de zithouding iets meer voorover wordt. Bovendien heb ik liever rijwind op mijn helm dan wervelingen.
Ik zal jullie laten weten hoe dat bevalt.
 
Alvast bedankt. Profiel is inmiddels aangepast.

Op mijn onlangs gekochte TDM zit een verhoogde ruit ( merk is mij niet bekend ) waar ik niet erg tevreden over ben.
Ik wil het nu proberen met een combinatie van de originele ruit en een ander stuur waarbij de zithouding iets meer voorover wordt. Bovendien heb ik liever rijwind op mijn helm dan wervelingen.
Ik zal jullie laten weten hoe dat bevalt.

U have mail.

BitKid
 
@Bitkidd;
ruitje goed ontvangen, ik ga eerst even de kleine krasjes wegpolijsten ( blinkt ie weer mooi )en daarna monteren. Moet hier trouwens de binnenkuip voor los of blijven de moertjes van de ruitbevestigingsboutjes ( mooi scrabblewoord)gewoon zitten?

Ik ben er nog niet helemaal uit welk superbike stuur ik ga monteren. Heeft iemand tips?

Ben
 
(de)monteren gaat gewoon dmv het losdraaien van de plastic boutjes.
Verder hoef je niets van de kuip los te maken.
Het is een werkje van 3 minuten
Succes met het poetsen en monteren en ik hoop dat het een verbetering voor je is, en als je met een ander stuur nog betere resultaten boekt, dan wil ik het ook graag weten.

BitKid
 
Ik zit er over te denken om het originele ruitje in te korten maar ik geen idee hoe dat soort materiaal goed, netjes te zagen is. Ik heb ook liever meer wind op de borst dan op de kop....

Bij zagen is het risico op breuk erg groot. :( Beter gaat het met een 100 watt soldeerbout. Als daar een hulpstukje bij zit om tempex te snijden gaat het nog beter.Zet de lijn uit waarlangs je de ruit wilt inkorten en ga hier meerdere malen met de hete soldeerbout langs totdat het plexiglas is doorgesmolten. Doe het bij voorkeur buiten want de dampen zijn niet erg gezond. :r
De smeltresten kun je afbreken of met een stanleymesje wegsnijden. Randje netjes schuren, afwerkprofieltje erop en klaar.

( bron http://www.minipatch.de/ klikpad motorräder/der superbike umbau )

groeten, Ben
 
Laatst bewerkt:
(de)monteren gaat gewoon dmv het losdraaien van de plastic boutjes.
Verder hoef je niets van de kuip los te maken.
Het is een werkje van 3 minuten
Succes met het poetsen en monteren en ik hoop dat het een verbetering voor je is, en als je met een ander stuur nog betere resultaten boekt, dan wil ik het ook graag weten.

BitKid

Ruitje zat er inderdaad zó op. Het gaat er niet meer vanaf. Wat een verbetering tegenover de verhoogde ruit. Geen wervelingen meer om de helm. Wel iets meer winddruk op schouderhoogte. Ik rijd nog met het originele stuur. Bevalt eigenlijk wel maar ga mischien toch superbikestuur proberen.

Ben
 
He CU, voor Meik is de laatste reactie van vandaag... Lekker hot item lijkt me :Y
Chiel bedankt.

Toch wel stom toeval dat ik juist vandaag eens wilde kijken of er tdm-ers of anderen zijn die ervaringen/oplossingen hebben voor gebulder aan mijn oortjes.

Wat mij betreft gaat topic gewoon verder (maar dan nu tdm 900).
even kijken of het werkt.

Concrete vraag: heeft iemand ervaring met MRA vario touringscreen voor TDM of in het algemeen??
Het lijkt mij wel te kunnen werken. Maar zoals je vaak leest als het over ruitjes e.d. gaat, kun je het beter van een ander horen of zoiets werkt.

wie o wie??


enneh beste Chiel, bedankt voor je tip over goeie muts, en gehoorbescherming doe ik ook al aan..

gr mb
 
...'k rij ook een maand of 5 met de 850('97),...en de turbulentie's zijn idd aanwezig...
Ik rij daarnaast ook vaak 'brik', en dat is dus een ouwe 'naked' ( zoals ze die nu tegenwoordig noemen)...
Op die kawa heb ik dus helemaal geen oordoppen nodig ( helm = schuberth S1 )
Maar op de TDM heb ik ze dus écht wel nodig,...vond ik dus wel een minpuntje,..want ik hoor de motor haast niet meer..

Ik heb de ervaringen gelezen op een andere site mbt het verhoogde MDI-ruitje en dat is dus geen oplossing....
Ik heb nog niets kunnen ontdekken van dat MRA-ruitje, wat betreft ervaringen...
deze staan op een duitse site...
11461b.jpg

..maar vind ik meer lijken op de MDI-uitvoering...
..als ik dan die van de 900 zie, dan denk ik dat diezelfde toepassing ook best overgezet kan worden op een verhoogde ruit voor de 850...
90994b.jpg


Dus een verhoogde ruit met een extra spoilertje!...
Ik ga dit gewoon is proberen binnenkort.

..eerst zat ik te denken om een tweedehands ruitje te verzagen ,...zodat deze láger zou uitvallen....
Wellicht zijn de turbulentie's dan ook minder...
 
Terug
Bovenaan Onderaan