Misschien iets te veel olie

B_Atinlay

Rookie
20 aug 2009
21
0
Hey allemaal,

Misschien (wsl wel) kunnen jullie mij helpen.
Ik heb vandaag in mijn Yamaha diversion uit 1992 (25kw) extra olie gedaan, omdat toen ik op de autoweg reed mijn olielampje ineens ging branden(en ik het ook al een paar weken geleden had toen de choke er wat langer op stond). Toen ik de autoweg af was ging hij weer uit een beetje gek en ik vertrouwde het niet helemaal.
Eerst ging ik olie peilen en hij bleek bij een koude motor voldoende olie te hebben maar ik moest eerst de motor warm laten draaien (op een draaiende motor is het glaasje helemaal leeg) . Dat deed ik en toen na enkele minuten (je moest wat w8en volgens het boekje) was 1/2 van het glaasje gevuld. wsl nog wel voldoende, maar ik heb er toen nog 0.2 liter voor de zekerheid bij gedaan. Als ik nu mijn motorolie controleer dan staat het glaasje bijna helemaal vol. (en bij een draaiende motor is het glaasje voor 1/4 gevuld). Ik vroeg me af of het gevaarlijk is als er 0.2 liter teveel in zit. (ik zelf denk van niet maar wie weet)

Zouden jullie mij alstublieft kunnen helpen want het is mijn eerste motor en ik ben er enorm zuinig op (en trots natuurlijk *O* ).

bedankt,

Bart
 
Heb van nabij meegemaakt dat iemand per abuis 2 liter teveel olie in het carter deed en daar pas achter kwam na er een paar honderd km (probleemloos) mee te hebben gereden. Nadat die 2 liter weer was afgetapt stond het peil op het max. streepje en er is later nooit enig nadeel van ondervonden. Dat laatste was in overeenstemming met hetgeen monteurs van twee verschilende motorzaken naderhand hadden hadden verteld. Nu weet ik wel dat de ene motor de andere niet is maar als ik jouw was zou ik mij maar niet al teveel zorgen maken om die 0,2 liter teveel.
 
Yamaha heeft een olie niveau sensor.
Dus als het niveau te laag komt bij hoge toerentallen en vooral bij (te) hoge toerentallen bij een koude motor gaat het lampje branden omdat op dat moment het carter even leeg is.

Idd is het dan goed om iets olie bij te vullen om het aangaan van het lampje te voorkomen.
Een luchtbelletje bovenin het kijkglas bij koude motor en horizontaalstand is goed.

Gooi je er teveel in dan zal de overtollige olie eruit gegooid worden via de carterontluchting.
Dat komt dan via een slangetje vanaf de cylinderkop in een ruimte in het luchtfilterhuis of in de airbox.
 
Yamaha heeft een olie niveau sensor.
Dus als het niveau te laag komt bij hoge toerentallen en vooral bij (te) hoge toerentallen bij een koude motor gaat het lampje branden omdat op dat moment het carter even leeg is.

Idd is het dan goed om iets olie bij te vullen om het aangaan van het lampje te voorkomen.
Een luchtbelletje bovenin het kijkglas bij koude motor en horizontaalstand is goed.

Gooi je er teveel in dan zal de overtollige olie eruit gegooid worden via de carterontluchting.
Dat komt dan via een slangetje vanaf de cylinderkop in een ruimte in het luchtfilterhuis of in de airbox.

Dat de overtollige olie eruit gegooid wordt via de carterontluchting en in het luchtfilterhuis of de airbox komt is geen probeem neem ik aan?

Heel erg bedankt allemaal voor zo snel reageren, echt top :}
 
Ik heb recent nog bij een Kserie BMW 6(!) liter olie afgetapt, en na de beurt liep die met de juiste hoeveelheid(3.75L) ook weer prima. Het is dus niet direct schadelijk.

Olie werkt net als koelvloeistof ook mee aan het afvoeren van de verbrandingswarmte. Als er teveel olie inzit kan de motor die warmte dus minder snel kwijt. De motor loopt sneller warm. Zit er zoveel olie in als hierboven en het niveau is zo hoog dat de krukas de olie constant omslaat dan kan deze ook lucht(bellen) door de olie slaan(het gaat dan erg schuimen) deze bellen kunnen zich in bv een spoelkanaal ophopen(de lucht drukt zich samen) met alle gevolgen van dien.

In jou geval heb je je echter nergens druk om te maken, 0,2 is weinig(dit verdwijnt zo al in een oliefilter) en als er boven in het peilglas nog lucht te zien is dat prima. Met de draaien het oliepeil controleren heeft geen zin. Het wordt rondgepompt en kan dan heel goed niet te zien zijn.

Diversions hebben vaker last van het oliepeil lampje/sensor, de sensor zit niet ver onder het maximum dus als de je dan een keer goed gas geeft(op de snelweg bv) zit het peil er al onder. Zolang je het in het peilglas ziet is het voldoende.


Leon
 
Ik heb recent nog bij een Kserie BMW 6(!) liter olie afgetapt, en na de beurt liep die met de juiste hoeveelheid(3.75L) ook weer prima. Het is dus niet direct schadelijk.

Olie werkt net als koelvloeistof ook mee aan het afvoeren van de verbrandingswarmte. Als er teveel olie inzit kan de motor die warmte dus minder snel kwijt. De motor loopt sneller warm. Zit er zoveel olie in als hierboven en het niveau is zo hoog dat de krukas de olie constant omslaat dan kan deze ook lucht(bellen) door de olie slaan(het gaat dan erg schuimen) deze bellen kunnen zich in bv een spoelkanaal ophopen(de lucht drukt zich samen) met alle gevolgen van dien.

In jou geval heb je je echter nergens druk om te maken, 0,2 is weinig(dit verdwijnt zo al in een oliefilter) en als er boven in het peilglas nog lucht te zien is dat prima. Met de draaien het oliepeil controleren heeft geen zin. Het wordt rondgepompt en kan dan heel goed niet te zien zijn.

Diversions hebben vaker last van het oliepeil lampje/sensor, de sensor zit niet ver onder het maximum dus als de je dan een keer goed gas geeft(op de snelweg bv) zit het peil er al onder. Zolang je het in het peilglas ziet is het voldoende.


Leon

Als je aan een nieuwere Kserie sleutelt had je vast al gezien dat het een dry-sump is.
Of sleutel je alleen aan ouwe fietsen?
 
Ik meen ergens te hebben gelezen dat een suzuki gsxr het niet prettig vindt om extra olie te krijgen en dus stuk lopen. Kwam ergens van een stuntforum af, zal es kijken of ik het weer kan vinden. Dus niet elke motor vindt het fijn, maar de meesten kunnen er denk ik wel mee overweg.
 
Die200 cc zal het niet allemaal doen, maar echt te veel olie is best wel schadelijk voor je motorblok.
De zuigers creeren een over en onderdruk en lucht is samenpersbaar en vloeistof niet.
Je moet eens weten hoe hard het kan waaien in je motorblok, en de fabrikanten geven niet voor niets een max en min aan.
En er worden ook gaten gemaakt in het carter door de fabrikant om de pompverliezen te beperken.
Vaarvan akte
 
Worst case scenario: hij gaat de teveel aan olie door overdruk eruit gooien.

Niet prettig, maar ook niet schadelijk.
Wel gevaarlijk voor een slippend achterwiel!!

Klopt, als je een Norton Commando hebt, tegenwoordig mag dat niet meer (ivbm. de boomknuffelende hippies), en gaat de hele zooi zo je luchtfilter in en word het meeverbrand). Dus dat slippende achterwiel vind ik een beetje vergezocht...


Ik meen ergens te hebben gelezen dat een suzuki gsxr het niet prettig vindt om extra olie te krijgen en dus stuk lopen. Kwam ergens van een stuntforum af, zal es kijken of ik het weer kan vinden. Dus niet elke motor vindt het fijn, maar de meesten kunnen er denk ik wel mee overweg.

Zoveel gixxers heb ik niet voorbij zien komen op DSF, maar ik weet wel dat Arjan 2l extra in zijn K5 heeft...
 
Dit is een bekend probleem. Veel diversion's (XJ600S) hebben last van dit olielampje probleem.
Niet veel aan te doen. Gewoon zorgen dat het oliepeil in het blok goed is.
Je kan proberen eens een lange rit te rijden.

Zeker niet proberen teveel olie in het blok te doen.
Gewoon tussen minimum en maximum in voordat je wegrijdt is goed. Zorg er wel voor dat je de olie in KOUDE toestand afleest in het glaasje, dus het blok moet afgekoeld zijn, en de motor vlak.
 
@ TS.
Je hebt gedaan wat je moest doen.
Die 0.2liter is NIET teveel.

Olie peilen doe je bij voorkeur een kwartiertje of langer NA een rit als alle olie weer terug in het carter is gelopen. 'S anderendaags als je blok koud is is nog beter.
Zorg er wel voor dat je motor perfect horizontaal staat, ttz op de middenbok als je er een hebt, anders wat balanceren (vraag iemand te helpen).

Ideaal oliepeil is halfweg tussen midden en bovenkant van het glaasje. Helemaal bovenaan kan geen kwaad, helemaal onderaan is te weinig.

Maareu ... WELKE olie heb je erbij gedaan? Specifiek voor motoren of uit een pul olie voor auto's?

0.2 liter olie bijvoegen was dus een correcte actie :Y
 
Laatst bewerkt:
Stuk erger is te weinig olie.... net even een vrachtwagen een "beurtje" gegeven.... er moest ruim 1,5 liter olie bij. Luie chauffeurs kijken nergens naar.

Nog iets ergs: klagen dat de auto aldoor niet start. Accuzuur peil gelijk aan de platen, dus 1,5 cm onder het minimum peil.
 
Laatst bewerkt:
@ TS.
Je hebt gedaan wat je moest doen.
Die 0.2liter is NIET teveel.

Olie peilen doe je bij voorkeur een kwartiertje of langer NA een rit als alle olie weer terug in het carter is gelopen. 'S anderendaags als je blok koud is is nog beter.
Zorg er wel voor dat je motor perfect horizontaal staat, ttz op de middenbok als je er een hebt, anders wat balanceren (vraag iemand te helpen).

Ideaal oliepeil is halfweg tussen midden en bovenkant van het glaasje. Helemaal bovenaan kan geen kwaad, helemaal onderaan is te weinig.

Maareu ... WELKE olie heb je erbij gedaan? Specifiek voor motoren of uit een pul olie voor auto's?

0.2 liter olie bijvoegen was dus een correcte actie :Y


ik heb er olie voor 4 takt motoren bij gedaan. Die aan de eisen voldeed van de motor (wat in het boekje stond) 10w40. Er stond op de verpakking dat je het overal mee kon mengen. Dus zelfs in je yoghurt doen :P
nee ik vermoed dat het wel snor zit heb vandaag vanaf den haag naar hilversum gereden 8-) en weer terug :] , zonder enkel probleem en met een bijrijder.
Heel erg bedankt voor jullie reacties *O*
 
Nou, mooi toch!

Zolang het maar voor 4T motorFIETSEN is met een natte koppeling. 4T motoren heb je ook met droge koppelingen, zie auto's.

Ik wilde ook wel even rijden gaan, toch niet gedaan. Ik zag geen hand voor ogen door de mist. Het was 5 graden en dat samen zegt voor mij :N
 
Laatst bewerkt:
ik heb er olie voor 4 takt motoren bij gedaan. Die aan de eisen voldeed van de motor (wat in het boekje stond) 10w40. Er stond op de verpakking dat je het overal mee kon mengen. Dus zelfs in je yoghurt doen :P
nee ik vermoed dat het wel snor zit heb vandaag vanaf den haag naar hilversum gereden 8-) en weer terug :] , zonder enkel probleem en met een bijrijder.
Heel erg bedankt voor jullie reacties *O*

10W40 is goed. 4tact is ook goed.
Nu nog "motorfietsen" of "auto's".

(De meeste) motoren hebben een NATTE koppeling, Auto's een droge.
Jouw Diversion heeft een natte koppeling.
natte koppeling = koppelingsplaten draaien in de motorolie.
Auto-olie bevat additieven om frictie tegen te gaan. Motor-olie niet!

Nu kun je wel snappen dat olie met anti frictie additieven waarin je koppelingsplaten draaien, niet zo bevorderlijk is voor de werking van de koppelingsplaten: ze kunnen slippen.

Die 0.2 liter zou het verschil niet maken. Dus geen paniek.
Het zou anders zijn moest je olie verversen en volledig vullen met auto-olie: dan zou je problemen krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan