Missend rubber achtertandwiel

Status
Niet open voor verdere reacties.

hpb92

Rookie
13 aug 2021
4
3
Hoi Motorvrienden,

Bij het wisselen van de achterband kwam ik er achter dat in de tandwielhouder van het achterwiel een rubber mist. Dit is op mijn (voor mij) nieuwe circuitmotor, waar ik aankomend weekend voor het eerst mee wil gaan rijden. Ik ga sowieso het missende rubber aanvullen, maar voor het geval ik dit niet optijd geleverd krijg, is het veilig om te rijden met 1 missende rubber?

Thanks!
Harald
 
Fair enough! Thanks voor je antwoord anyway.

Ik zou het overigens nooit de forumleden kwalijk nemen hoor, ben opzoek naar een objectieve assessment.
 
Zulke dingen zijn bij bosjes toegepast, setje vinden zou makkelijk moeten zijn. Ik vrees dat ze wel allemaal nagenoeg het zelfde moeten zijn qua flexibiliteit.

Overigens best slordig. De rubbers zoals ik ze ken zijn niet bepaald klein en onopvallend. Met andere woorden, ik hoop dat je weet waar je met deze motor aan begint.

Kleine, onbekende problemen kunnen op het circuit grote gevolgen hebben.
 
wat een bangmakerij weeral ...
onbalans ? ik ken bitter weinig circuirijders die hun achterste banden laten balanceren, wat zou 5 gram rubber op 5cm van de as dan uitmaken...
en mocht hij toch op zijn plaat gaan zal die rubber nooit de oorzaak zijn.
en dat de kracht maar op 1 punt minder wordt over gebracht zorgt ook niet voor onbalans, het belast de andere punten gewoon net iets meer.

gewoon knallen met de overige rubbers zeg ik !
 
De onbalans door het ontbrekend gewicht zal wel meevallen zo dicht bij de as.
De kracht op alle 5 (nu 4) is even groot. Ze worden niet om de beurt belast, maar allemaal evenveel de hele tijd.
Dezelfde rubbers zitten in een CBR900RR.
Als 5 rubbers het geweld van een CBR900RR aan kunnen, dan kunnen 4 rubbers een CBR600F3 wel aan.
Ik zou met een gerust hart gaan knallen.
Misschien slijten ze harder. Lekker belangrijk. Binnenkort komt er toch een nieuw setje in.
 
Onbalans als in onevenredige krachten.
maar die zijn er niet

neem nu een krukas : daar zit geen onbalans op doordat de kracht "onevenredig" via 1 punt (het big-end) wordt overgebracht , maar vanwege niet-gelijkmatig verspreid gewicht.
en het kleine tandwiel van de ketting vooraan (achteraan trouwens ook, maar daar is het effect veel minder) : de diameter die de ketting daar volgt verandert ook steeds een beetje afhankelijk van het feit dat er zich ofwel een tand of een holte bevind waar de ketting als eerste aangrijpt in het tandwiel. geeft dus een continu veranderende overbrengingsverhouding en daar merk je ook niets van en veroorzaakt verder ook geen schade.
 
maar die zijn er niet

neem nu een krukas : daar zit geen onbalans op doordat de kracht "onevenredig" via 1 punt (het big-end) wordt overgebracht , maar vanwege niet-gelijkmatig verspreid gewicht.
en het kleine tandwiel van de ketting vooraan (achteraan trouwens ook, maar daar is het effect veel minder) : de diameter die de ketting daar volgt verandert ook steeds een beetje afhankelijk van het feit dat er zich ofwel een tand of een holte bevind waar de ketting als eerste aangrijpt in het tandwiel. geeft dus een continu veranderende overbrengingsverhouding en daar merk je ook niets van en veroorzaakt verder ook geen schade.

Beetje vreemde voorbeelden haal je aan. Een missend rubber in een achterwiel veroorzaakt gewoon onbalans hetgeen in theorie leidt tot trillingen en een verhoogd krachtenspel op de onderdelen. Dat je het in de praktijk niet merkt omdat het inderdaad een gering gewicht is wat zeer dicht bij het draaipunt zit klopt, maar veranderd niets aan het natuurkundige feit dat er wel degelijk onbalans optreedt. Je merkt het alleen niet of nauwelijks.

En dat een kettingwiel niet zuiver rondloopt klopt ook, maar veroorzaakt een mate van oneenparig draaien in de aandrijving wat bijzonder nadelig is, de ketting wil telkens harder/zachter draaien maar kan dat niet en dat vindt hij echt niet leuk. Maar ook hiervoor geldt: door het toch niet heel geringe aantal tanden is het verschil klein, en door de geringe massa die hierdoor beinvloedt wordt is het gevolg ook heel klein, dus je merkt het niet. Maar dat je er in de praktijk geen last van hebt is heel wat anders dan te stellen dat het fenomeen er niet is.
 
het gewicht van dat rubber en de afstand tot het as-center maken dat de "onbalans" absoluut te verwaarlozen is, zeker als je weet dat achterwielen quasi nooit gebalanceerd worden op circuit, dus daarover blijven doorgaan heeft geen zin.

en bij "bijzonder nadelig" denk ik aan grote problemen, en die zijn er zeker en vast niet aan verbonden. mijn punt was gewoon dat er altijd (ook met kruiskoppelingen in cardan's) sprake is van onregelmatige aandrijving en je dus ook daarvoor geen schrik moet hebben.

soit : ieder doet wat hij wil, maar ik zou op die circuitdag aanwezig zijn, met of zonder nieuwe rubbers.
 
Zulke dingen zijn bij bosjes toegepast, setje vinden zou makkelijk moeten zijn. Ik vrees dat ze wel allemaal nagenoeg het zelfde moeten zijn qua flexibiliteit.

Overigens best slordig. De rubbers zoals ik ze ken zijn niet bepaald klein en onopvallend. Met andere woorden, ik hoop dat je weet waar je met deze motor aan begint.

Kleine, onbekende problemen kunnen op het circuit grote gevolgen hebben.
Heb al contact gehad met de verkoper, dus zo louche is het allemaal niet hoor. De fiets is verder super onderhouden, shit happens. waarschijnlijk een fout bij de bandenboer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
het gewicht van dat rubber en de afstand tot het as-center maken dat de "onbalans" absoluut te verwaarlozen is, zeker als je weet dat achterwielen quasi nooit gebalanceerd worden op circuit, dus daarover blijven doorgaan heeft geen zin.

en bij "bijzonder nadelig" denk ik aan grote problemen, en die zijn er zeker en vast niet aan verbonden. mijn punt was gewoon dat er altijd (ook met kruiskoppelingen in cardan's) sprake is van onregelmatige aandrijving en je dus ook daarvoor geen schrik moet hebben.

soit : ieder doet wat hij wil, maar ik zou op die circuitdag aanwezig zijn, met of zonder nieuwe rubbers.
Niet als je ze in paren gebruikt.
 
Dit is nu precies weer zo'n theoretisch mierennök topic geworden, dagelijks schroeven mensen een haaks ventiel of leuk dobbelsteentje/doodshoofd-ventieldopje op de motor wat in theorie meer onbalans zou kunnen verzorgen (en dit zeker bij een achterwiel nooit voelbaar wordt) dan het ontbreken van 1 demping-rubbertje. Hoe vaak zijn die dingen wel niet gebroken (losse helften) of half afgesleten?
Wat is dat toch dat sommige mensen anderen zo bang loopt te maken dat een leek bijna niet meer op de motor durft te stappen? KAP DAARMEE!!

Afgelopen jaar 52 motorrijdende verkeersdoden in NL, 1x raden hoeveel daarvan veroorzaakt zijn door gebreken aan de motor.
 
Hoi Motorvrienden,

Bij het wisselen van de achterband kwam ik er achter dat in de tandwielhouder van het achterwiel een rubber mist. Dit is op mijn (voor mij) nieuwe circuitmotor, waar ik aankomend weekend voor het eerst mee wil gaan rijden. Ik ga sowieso het missende rubber aanvullen, maar voor het geval ik dit niet optijd geleverd krijg, is het veilig om te rijden met 1 missende rubber?

Thanks!
Harald
als het je eerste keer rijden word kan je ook even bij jezelf nagaan hoe je met dit soort dingen omgaat.
Ook al krijg je een unaniem antwoord dat het geen kwaad kan en je het waarschijnlijk niet eens zult voelen, mede door gebrek aan vergelijkingsmateriaal, kan je dan ook gewoon met een lekker gevoel op de motor gaan zitten.

dat is dus niet op een dreigende manier bedoelt, maar de ene mens steekt wat anders in elkaar dan de ander.
ik heb een tijd circuit gereden met eenzelfde type motor en na een bandenwissel vond ik dat er wat speling zat vanwege het uitharden van de transmissiedempers zoals die rubberen blokjes netjes heten, daar heb ik bij elk blokje wat fiets/motor binnenband rubber tussen gefrot en nooit wat van gemerkt.

Daarnaast kan het geen kant op zodra het wiel gemonteerd zit, of eigenlijk al zodra de tandwieldrager er op zit, dus als er speling is bij de rest van de blokjes tov het wiel zou je die iig wat kunnen opvullen, dan kan je zelf voelen of er verschil is en zoja hoeveel.

ik heb ook regelmatig dat de tandwielhouder erg vast zit door vuil etc , dus dan lijkt er 0 speling te zijn, wat prima is, maar in jouw geval worden dan de overige rubbers wat meer ingedrukt, of iig zoals eerder genoemd , belast.
 
Dit is nu precies weer zo'n theoretisch mierennök topic geworden, dagelijks schroeven mensen een haaks ventiel of leuk dobbelsteentje/doodshoofd-ventieldopje op de motor wat in theorie meer onbalans zou kunnen verzorgen (en dit zeker bij een achterwiel nooit voelbaar wordt) dan het ontbreken van 1 demping-rubbertje. Hoe vaak zijn die dingen wel niet gebroken (losse helften) of half afgesleten?
Wat is dat toch dat sommige mensen anderen zo bang loopt te maken dat een leek bijna niet meer op de motor durft te stappen? KAP DAARMEE!!

Afgelopen jaar 52 motorrijdende verkeersdoden in NL, 1x raden hoeveel daarvan veroorzaakt zijn door gebreken aan de motor.

Aan de andere kant.... jij wil zoveel invloed hebben op wat anderen wel of niet mogen zeggen ?

Ik denk dat het een betere oplossing is dat jij niet reageert in onderwerpen die jij niet de moeite vind om te reageren.

Ik vind de discussie op zich interessant. Ik leer het meest van discussies. Topic waar iedereen hetzelfde lult zijn helemaal niet interessant, daar leer je niets.

Mijn conclusie: Het heeft theoretisch invloed, praktisch ook maar dusdanig weinig dat je het 1 race niet merkt, have fun driving !! *D
 
Laatst bewerkt:
Beetje vreemde voorbeelden haal je aan. Een missend rubber in een achterwiel veroorzaakt gewoon onbalans hetgeen in theorie leidt tot trillingen en een verhoogd krachtenspel op de onderdelen. Dat je het in de praktijk niet merkt omdat het inderdaad een gering gewicht is wat zeer dicht bij het draaipunt zit klopt, maar veranderd niets aan het natuurkundige feit dat er wel degelijk onbalans optreedt. Je merkt het alleen niet of nauwelijks.

En dat een kettingwiel niet zuiver rondloopt klopt ook, maar veroorzaakt een mate van oneenparig draaien in de aandrijving wat bijzonder nadelig is, de ketting wil telkens harder/zachter draaien maar kan dat niet en dat vindt hij echt niet leuk. Maar ook hiervoor geldt: door het toch niet heel geringe aantal tanden is het verschil klein, en door de geringe massa die hierdoor beinvloedt wordt is het gevolg ook heel klein, dus je merkt het niet. Maar dat je er in de praktijk geen last van hebt is heel wat anders dan te stellen dat het fenomeen er niet is.

Hoe komt die oneenparigheid dan tot stand in dit geval?
Het kettingwiel draait rond dus de plek van het missende rubber is steeds ergens anders. Maar in aandrijving bekeken worden alle rubbers steeds hetzelfde belast.
Ik zie niet waar de oneenparigheid door veroorzaakt wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan