Missend rubber achtertandwiel

Status
Niet open voor verdere reacties.

hpb92

Rookie
13 aug 2021
4
3
Hoi Motorvrienden,

Bij het wisselen van de achterband kwam ik er achter dat in de tandwielhouder van het achterwiel een rubber mist. Dit is op mijn (voor mij) nieuwe circuitmotor, waar ik aankomend weekend voor het eerst mee wil gaan rijden. Ik ga sowieso het missende rubber aanvullen, maar voor het geval ik dit niet optijd geleverd krijg, is het veilig om te rijden met 1 missende rubber?

Thanks!
Harald
 
Dan vraag je er ook wel echt om 😂
Het kan wel, ik had eens een gecombineerd fiets/motorongeluk thuis. Ik was met de racefiets aan het trainen op de rollen, en de fiets stond niet vast. Dat ging fout, ik viel met de fiets van de rollen af, precies met het stuur tegen het zijdeksel van mijn motor die er vlak naast stond. Dikke kras op de motor.
 
Nog even terugkomend op banden balanceren zin/onzin. Voor is niets aan te zien, achter echter wel!

Dit is op circuit, standaard velg, met bandenzeep omgelegd. Net erom gelegd:
44945A99-40B4-47FC-9F61-E13E7BC51B51.jpeg


Met deze band ben ik een week later op Hengelo gaan rijden. Alleen een verkenningsronde, daarna een ietwat gematigde proefstart en warmup ronde, de echte start en bijna 2 volle rondes. Meer niet gereden!
Dus 4 rondes (+-20km) en 1,5 start. Vooral die start zal veel gedaan hebben.
7ED6ADE2-8A19-407E-ADC2-24E19EF3DF7A.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nog even terugkomend op banden balanceren zin/onzin. Voor is niets aan te zien, achter echter wel!

Dit is op circuit, standaard velg, met bandenzeep omgelegd. Net erom gelegd:
Bekijk bijlage 1758144

Vervolgens ben ik vertrokken voor een verkenningsronde, daarna een ietwat gematigde proefstart en warmup ronde, de echte start en bijna 2 volle rondes. Meer niet gereden!
Dus 4 rondes (+-20km) en 1,5 start. Vooral die start zal veel gedaan hebben.
Bekijk bijlage 1758145
Bandenzeep in combinatie met een slick verbaasd het me niet,een slick heeft meer grip dan een gewone standaard band,
ook zal er met een lagere spanning gereden zijn dan een standaard band.
 
Bandenzeep in combinatie met een slick verbaasd het me niet,een slick heeft meer grip dan een gewone standaard band,
ook zal er met een lagere spanning gereden zijn dan een standaard band.
Wat zou ik anders dan bandenzeep moeten gebruiken???
Maar ik weet zeker dat ik met een straatband hetzelfde effect zou hebben. Een straatband staat ook niet te slippen op het asfalt als je daar een start mee zou doen. En de lagere bandenspanning is de slick voor bedoelt. Achter is dat bij mij 1.7-1.9 (1.9 dit weekend, frisjes).
 
Wat zou ik anders dan bandenzeep moeten gebruiken???
Maar ik weet zeker dat ik met een straatband hetzelfde effect zou hebben. Een straatband staat ook niet te slippen op het asfalt als je daar een start mee zou doen. En de lagere bandenspanning is de slick voor bedoelt. Achter is dat bij mij 1.7-1.9 (1.9 dit weekend, frisjes).
Tja het spul is nu eenmaal een super glijmiddel,en duurt wel even voor het helemaal opgedroogd is,daarnaast is 1,7 tot 1,9
heel wat lager dan wat er normaal in een gewone band moet.
 
Tja het spul is nu eenmaal een super glijmiddel,en duurt wel even voor het helemaal opgedroogd is,daarnaast is 1,7 tot 1,9
heel wat lager dan wat er normaal in een gewone band moet.
Geloof me, toen ik er mee ging rijden was die zeep echt wel opgedroogd. Maar het klonk alsof bandenzeep een verkeerde keus was vandaar de vraag.
En dat is dan weliswaar een bar lager, echter die band is er voor ontworpen dus ook dat zou geen probleem moeten zijn in mijn ogen.

Het is m.i. puur het vanuit stilstand volle bak vertrekken waardoor élke band een tikje zet in de velg. Of dat ding nu op 1.7 of 1.9 staat, slick of straatband.
Maakt me ook verder niet uit, zoals ik al zei. Achter balanceer ik niet en voor doe ik dan nu wel, kan geen kwaad.
 
Ik balanceer achter wel,maar heb het voor mezelf ook wel niet gedaan,merk je eigenlijk niks van,voor merk
je heel goed als er onbalans in zit.Overigens kan dat vaak ook zonder lood te gebruiken door de band te draaien.
 
Bandenzeep in combinatie met een slick verbaasd het me niet,een slick heeft meer grip dan een gewone standaard band,
ook zal er met een lagere spanning gereden zijn dan een standaard band.
zet eens een streepje over de velg en op je band en controleer zelf na 2000km of het nog overeenkomt.

achterwielen balanceren is onzin.
 
Nog even terugkomend op banden balanceren zin/onzin. Voor is niets aan te zien, achter echter wel!

Dit is op circuit, standaard velg, met bandenzeep omgelegd. Net erom gelegd:
Bekijk bijlage 1758144

Vervolgens ben ik vertrokken voor een verkenningsronde, daarna een ietwat gematigde proefstart en warmup ronde, de echte start en bijna 2 volle rondes. Meer niet gereden!
Dus 4 rondes (+-20km) en 1,5 start. Vooral die start zal veel gedaan hebben.
Bekijk bijlage 1758145
Zo, jij hebt hard geremd.
Of hij moet een heel rondje gedraaid zijn.

edit: of je hebt de foto`s in de verkeerde volgorde, dat kan ook.
 
Zo, jij hebt hard geremd.
Of hij moet een heel rondje gedraaid zijn.

edit: of je hebt de foto`s in de verkeerde volgorde, dat kan ook.
Dit is achter vanaf de rechterzijde gezien, en dus een paar cm verschoven door acceleratie 😉
Sowieso, met remmen achter ga je die band niet verdraaien. Die gebruik ik niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan