Mistachterlicht en extra remlicht

ThunderSTreak

MF veteraan
9 feb 2003
1.312
1
Is het op een personenauto al jarenlang een standaard item en al tal van jaren ook opgenomen in de EU-keuringseisen van personenauto's; op een motor moet je er vaak naar zoeken en je ziet ze dan ook weinig of niet.

Als toerrijder, maar ook vanwege het feit dat ik mijn motor (ST1100) gebruik voor woon/werkverkeer heb ik op mijn motor een mistachterlicht gebouwd.

Ik heb gekozen voor een standaard Hella mistachterlicht (21W) en deze wordt bediend met een schakelaar naast mijn alarmlichtschakelaar die reeds aan de linkerzijde in de grijze kunsstof onder de ABS/TCS schakelaars was gebouwd. Het remlicht is doorgelust met een diode aan de voeding van standaard remlicht en in de bedrading is tevens een klein schakelaartje ingebouwd om de mistachterlicht/remlichtcombinatie te ontkoppelen van het standaard remlicht in geval van bijvoorbeeld toeritten (gewoon een kwestie van voor de toerrit even dit schakelaartje omzetten onder de budyseat en niemand heeft er last van). Ik rijdt nooit met topkoffers, dus het mistachterlicht moest een plaats krijgen onder de kentekenplaat juist boven de reflector op het spatbord. De behuizing van het misachterlicht is licht gemodificeerd met een Dremel om de aansluiten het dwarsprofiel van het spatbord (licht gebogen) te kunnen volgen en de vertikale plaatsing van het mistachterlicht in rijpositie te garanderen. Kosten van de hele exercitie: lamp, zweefzekering, waterbestendige schakelaar en diode: nog geen €15,--.

rem3.jpg

Gebuikte schakeling. In plaats van een 'derde remlicht' met 4 x 5 watt lampen heb ik gebruik gemaakt van één mistachterlicht met 21 W lamp.

De gebruikte schakelaar (30x22mm)

1832_3312.jpg

Weersbestendigheid van deze schakelaar wordt gerealiseerd door een transparante siliconenhoes die over de hele schakelaar wordt geschoven.

Laatst bewerkt:
Wauw, :}

En hoe heb je dat op jouw motor ingebouwd? :? Waar haal jij de 20 bar werkdruk vandaan :? en hoe stuur je dat aan? :? Of loei je soms zelf? ;)
Sorry, beetje late reactie :Z :Z , maar er was niet zoveel mist..

Hard pijpen, dat moet je begrijpen :?

En bij mist enzo is het imho ihkv verkeersveiligheid af en toe zelfs geboden/quasi verplicht om preventief te toeteren, kort en heftig. })

Zo kom ik aan >10jaar schadevrij, althans alle kleine beetjes helpen. O-)

En daar zijn je oordoppen toch voor :? :?

Leuke schakeling, lijkt mij best nuttig.
Ben zelf in eerste instantie op zoek naar
mist-voorlampen. (zijn al andere tpoics over)

Achter zit ik aan een LED-schakeling te denken.
Extra remlicht, zie ik nog niet helemaal het voordeel
van in, tenminste niet onderaan het spatbord.

Heb je een foto van het resultaat?

Dat zou moeten lukken ja.
Wel opletten dat je inderdaad een hebt
met goed felle leds, er zijn genoeg
te koop met matige lichtopbrengst.

Als ik die van m'n pa z'n vorige auto zag :X

Is ook makkelijk aan te sluiten dan. Rechtstreeks op de batterij met een schakelaar. Eventueel met een relais die je aan de verlichting hangt om nare situaties van in gang lopen te vermijden :+

lijkt mij dat wanneer je mistlamp zinvol is, dat het al te gevaarlijk is om uberhaupt nog te rijden.
enne, mistlamp VOOR ? dan zie je door je eigen verlichting toch helemaal niets meer ?
vaak wordt die verlichting eerder gebruikt door de nachtblinde koeien onder ons.

lijkt mij dat wanneer je mistlamp zinvol is, dat het al te gevaarlijk is om uberhaupt nog te rijden.
enne, mistlamp VOOR ? dan zie je door je eigen verlichting toch helemaal niets meer ?
vaak wordt die verlichting eerder gebruikt door de nachtblinde koeien onder ons.
een mistlamp voor werkt alleen goed als je gewone verlichting op stadslicht staat en de MISTlampen dus laag over de weg schijne en dus onder de wolken doorschijnen en dus zie je meer
en kan me nog wel wat dingen bedenken waarom een mistlamp achter ook wel goed zou zijn wat dacht je van een plotselinge zware regenbui ga is in je auto zitten en kijk in een plotselinge bui eens hoe goed je een motorrijder kan zien

En dat snappen 9 van de 10 van de mensen die mistlichten vanvoor hebben niet. Lekker nuttig dat mistlicht vanvoor als je met normaal of groot licht gaat rijden.
En ze dan zeker nog aanlaten als er niks aan de hand is.

En van dat het te gevaarlijk is om met mist te rijden ? Soms heb je op de meest gekke momenten of plaatsen ineens zo een mistbank hangen. Vertrek je 's morgens met de motor, niks aan de hand. En 's avonds ben je halverwege terug naar huis, zie je geen steek voor je ogen.

En dat snappen 9 van de 10 van de mensen die mistlichten vanvoor hebben niet. Lekker nuttig dat mistlicht vanvoor als je met normaal of groot licht gaat rijden.
En ze dan zeker nog aanlaten als er niks aan de hand is.

En van dat het te gevaarlijk is om met mist te rijden ? Soms heb je op de meest gekke momenten of plaatsen ineens zo een mistbank hangen. Vertrek je 's morgens met de motor, niks aan de hand. En 's avonds ben je halverwege terug naar huis, zie je geen steek voor je ogen.
ja maar dan moet je stoppen en wachten tot het optrekt :+

Ik meen eens te hebben vernomen dat alles wat er wel toegestaan maar onverplicht aan een voertuig hangt, bekeurbaar is indien onwerkzaam.

Hoe meer lampen hoe meer kans op een (bekeurbaar) defect want alles kàn kapot.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat zicht en zichtbaarheid belangrijke veiligheids-factoren zijn.

Ik meen eens te hebben vernomen dat alles wat er wel toegestaan maar onverplicht aan een voertuig hangt, bekeurbaar is indien onwerkzaam.

Hoe meer lampen hoe meer kans op een (bekeurbaar) defect want alles kàn kapot.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat zicht en zichtbaarheid belangrijke veiligheids-factoren zijn.
:? Is het verplicht een :] rijder :] op een motor te hebben? :? L :+ L

Volgens mij is het een soort van algemene bepaling, anders mag je ook geen tas op je kofferrek vastzetten.

De strekking en interpretatie is dat je geen verwarring mag stichten, bijv. door een blauwlicht schijnende zaklamp boven je :] hoofdte zwaaien...--> dat mag niet. En een 'fluo vest' mag wel, toch?

Terug
Bovenaan Onderaan