Mistachterlicht en extra remlicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThunderSTreak

MF veteraan
9 feb 2003
1.312
1
Is het op een personenauto al jarenlang een standaard item en al tal van jaren ook opgenomen in de EU-keuringseisen van personenauto's; op een motor moet je er vaak naar zoeken en je ziet ze dan ook weinig of niet.

Als toerrijder, maar ook vanwege het feit dat ik mijn motor (ST1100) gebruik voor woon/werkverkeer heb ik op mijn motor een mistachterlicht gebouwd.

Ik heb gekozen voor een standaard Hella mistachterlicht (21W) en deze wordt bediend met een schakelaar naast mijn alarmlichtschakelaar die reeds aan de linkerzijde in de grijze kunsstof onder de ABS/TCS schakelaars was gebouwd. Het remlicht is doorgelust met een diode aan de voeding van standaard remlicht en in de bedrading is tevens een klein schakelaartje ingebouwd om de mistachterlicht/remlichtcombinatie te ontkoppelen van het standaard remlicht in geval van bijvoorbeeld toeritten (gewoon een kwestie van voor de toerrit even dit schakelaartje omzetten onder de budyseat en niemand heeft er last van). Ik rijdt nooit met topkoffers, dus het mistachterlicht moest een plaats krijgen onder de kentekenplaat juist boven de reflector op het spatbord. De behuizing van het misachterlicht is licht gemodificeerd met een Dremel om de aansluiten het dwarsprofiel van het spatbord (licht gebogen) te kunnen volgen en de vertikale plaatsing van het mistachterlicht in rijpositie te garanderen. Kosten van de hele exercitie: lamp, zweefzekering, waterbestendige schakelaar en diode: nog geen €15,--.

rem3.jpg


Gebuikte schakeling. In plaats van een 'derde remlicht' met 4 x 5 watt lampen heb ik gebruik gemaakt van één mistachterlicht met 21 W lamp.

De gebruikte schakelaar (30x22mm)

1832_3312.jpg


Weersbestendigheid van deze schakelaar wordt gerealiseerd door een transparante siliconenhoes die over de hele schakelaar wordt geschoven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan