Mistlamp verplicht bij automobielen bij minder dan 50 meter zicht, maar hoe zit het bij motoren?

R0nnie

MF veteraan
4 okt 2019
1.003
737
Allen,

Gisteravond hoorde ik op zowel het 8-uur journaal als bij Piet Paulusma dat er kans is op mistvorming en dat het verkeer hier rekening mee moet houden. Na dit tot 2 keer toe aangehoord te hebben zat ik op de bank te bedenken hoe het zit met motoren en mist. Zoals we allemaal weten zijn auto's verplicht om een mistlamp te hebben en deze te gebruiken bij een zicht minder dan 50 meter. Maar hoe zit het met motoren? waarom hebben motoren geen mistlamp? Bestaat er überhaupt wel mistlampen voor motoren? Wellicht iemand hier die hier "een licht op kan laten schijnen"?
 
De motor van mijn vader had mistlampen, dat was in '76. Geen wet, wel beschouwd als cool. Later, in de nineties, had 'ie breedstralers als accessoire. Er zijn lampen te koop voor elke wens, dus als je een "mistlamp" zou willen, dan moet dat kunnen.

Maar...
Ik ken de wet niet. Die zal waarschijnlijk een regeltje hebben daarvoor. Iets in de richting van een enkelspoorsvoertuig in tegenstelling tot een dubbelspoorsvoertuig. Dan kan een motor nog hellen en een auto niet (veel), wat mogelijk verblindende situaties kan opleveren. Je mag ook maar één mistachterlicht voeren in je auto om verwarring met remlichten te voorkomen, als motor heb je maar één achterlicht en dus gaat die vlieger al meteen niet op.

En dan de uitsmijter: je moet wel knap eigenwijs zijn als je met dat weer nog op de motor stapt....

(sluit niks uit, maar het is niet echt leuk of verstandig)
 
Motoren, bromfietsen en driewielige voertuigen
Voor motoren gelden dezelfde regels als voor auto’s. Daarnaast moet de motor een rode reflector aan de achterzijde hebben [29]. In het donker en bij slecht zicht dient een bromfiets, snorfiets, brommobiel, elektrische step, fiets met hulpmotor of speed-pedelec een geel of wit voorlicht (dimlicht) en een rood achterlicht te voeren. Daarnaast moeten deze voertuigen een aantal reflectoren hebben: rood aan de achterkant en ambergeel op de trappers en langs de zijkant van het voertuig [30].

Vanaf 1 januari 2016 dienen alle nieuw geregistreerde voertuigen in de L-categorie (twee- en driewielige motorvoertuigen) voorzien te zijn van Automatic Headlights On (AHO). Dit betekent dat bij alle motoren, speed pedelecs, brom- en snorfietsen de koplamp automatisch aan gaat als de motor wordt gestart.

Bron: Verlichting - Wat zijn de regels in Nederland voor het voeren van voertuigverlichting? | SWOV

Tevens hebben niet alle auto's mistlampen. Toch?
 
.

Jullie denken te moeilijk :P




ff snel knippen/plakken:

Regeling voertuigen

Paragraaf 10

afdeling 4

Artikel 5.4.51


1.Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. één groot licht;
Lid 1 en 2: visuele controle.
b. één dimlicht;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig, indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
e. één achterlicht;
f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
g. achterkentekenplaatverlichting;
h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
2.Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.



Artikel 5.4.57




1.Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
a. één extra groot licht;
b. één extra dimlicht;
c. één extra stadslicht;
d. één of twee mistvoorlichten;
e. één of twee mistachterlichten;
f. waarschuwingsknipperlichten;
g. één of twee parkeerlichten;
h. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
j. werklichten;
k. één extra achterlicht;
l. één of twee extra remlichten;
m. één of twee dagrijlichten;
n. één of twee bochtlichten.
2.Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen, mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
3.Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
4.Indien een motorfiets is verbonden aan een zijspanwagen mag de combinatie voorzien zijn van ten hoogste twee dagrijlichten.
Op een motorfiets MAG je dus mistlampen hebben, maar het moet niet.


.
 
Allen,

Gisteravond hoorde ik op zowel het 8-uur journaal als bij Piet Paulusma dat er kans is op mistvorming en dat het verkeer hier rekening mee moet houden. Na dit tot 2 keer toe aangehoord te hebben zat ik op de bank te bedenken hoe het zit met motoren en mist. Zoals we allemaal weten zijn auto's verplicht om een mistlamp te hebben en deze te gebruiken bij een zicht minder dan 50 meter. Maar hoe zit het met motoren? waarom hebben motoren geen mistlamp? Bestaat er überhaupt wel mistlampen voor motoren? Wellicht iemand hier die hier "een licht op kan laten schijnen"?

Bij mijn weten is niemand verplicht een mistlamp te gebruiken in wat voor situatie dan ook.
Doe ik zelf ook nooit want ik vind het irritant als ik achter iemand zit met zijn mistlamp aan. Volgens mij is het nog uit de tijd dat de achterlichten de lichtsterkte van een kaars hadden.
 
Bij mijn weten is niemand verplicht een mistlamp te gebruiken in wat voor situatie dan ook.
Doe ik zelf ook nooit want ik vind het irritant als ik achter iemand zit met zijn mistlamp aan. Volgens mij is het nog uit de tijd dat de achterlichten de lichtsterkte van een kaars hadden.


:^


Het is dus niet verplicht een mistachterlicht op de motor te hebben.
Het is wel verplicht minstens 1 mistlamp aan de achterzijde van je auto te hebben.
Het is ook verplicht op een aanhanger >750kg een mistachterlicht te hebben, vanaf bouwjaar '98.


Er bestaat idd nergens in NL de verplichting mistlicht te voeren, onder welke omstandigheden dan ook.


In B is er wel een verplichting mislichten te voeren als het zicht <100 meter is. Effect ervan is dat ook bij zware regenval veel Belgen met mistlicht rijden. Op de snelweg word je er helemaal gestoord van, met name als het alleen om zware regenval gaat B| |(
 
Laatst bewerkt:
.

Jullie denken te moeilijk :P




ff snel knippen/plakken:

Regeling voertuigen

Paragraaf 10

afdeling 4

Artikel 5.4.51


1.Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. één groot licht;
Lid 1 en 2: visuele controle.
b. één dimlicht;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig, indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
e. één achterlicht;
f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
g. achterkentekenplaatverlichting;
h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
2.Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.


Artikel 5.4.57





1.Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
a. één extra groot licht;
b. één extra dimlicht;
c. één extra stadslicht;
d. één of twee mistvoorlichten;
e. één of twee mistachterlichten;
f. waarschuwingsknipperlichten;
g. één of twee parkeerlichten;
h. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
j. werklichten;
k. één extra achterlicht;
l. één of twee extra remlichten;
m. één of twee dagrijlichten;
n. één of twee bochtlichten.
2.Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen, mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
3.Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
4.Indien een motorfiets is verbonden aan een zijspanwagen mag de combinatie voorzien zijn van ten hoogste twee dagrijlichten.
Op een motorfiets MAG je dus mistlampen hebben, maar het moet niet.



.
:)
 
Allen,

Gisteravond hoorde ik op zowel het 8-uur journaal als bij Piet Paulusma dat er kans is op mistvorming en dat het verkeer hier rekening mee moet houden. Na dit tot 2 keer toe aangehoord te hebben zat ik op de bank te bedenken hoe het zit met motoren en mist. Zoals we allemaal weten zijn auto's verplicht om een mistlamp te hebben en deze te gebruiken bij een zicht minder dan 50 meter. Maar hoe zit het met motoren? waarom hebben motoren geen mistlamp? Bestaat er überhaupt wel mistlampen voor motoren? Wellicht iemand hier die hier "een licht op kan laten schijnen"?

Ik weet niet in welke omgeving jij woont, maar in het grootste deel van Nl komt het misschien één keer in je leven voor dat het zicht echt minder is dan 50 meter...
Los daarvan zou ik er onder dergelijke omstandigheden voor mijn persoonlijke veiligheid toch echt voor kiezen de motor (de auto trouwens ook) te laten staan.
Maar ik heb dan ook het geluk voor mijn werk alleen maar de trap op te hoeven :+
 
Ik weet niet in welke omgeving jij woont, maar in het grootste deel van Nl komt het misschien één keer in je leven voor dat het zicht echt minder is dan 50 meter...
Los daarvan zou ik er onder dergelijke omstandigheden voor mijn persoonlijke veiligheid toch echt voor kiezen de motor (de auto trouwens ook) te laten staan.
Maar ik heb dan ook het geluk voor mijn werk alleen maar de trap op te hoeven :+
Het ging er niet om waar ik woon of hoe vaak ik in mist rijdt, het gaat erom waarom auto's wel mistlampen hebben en motoren niet.

Die vraag is ruimschoots beantwoord door @MeanBlueMan waarvoor mijn dank aan hem
 
Laatst bewerkt:
waarom hebben motoren geen mistlamp? Bestaat er überhaupt wel mistlampen voor motoren? Wellicht iemand hier die hier "een licht op kan laten schijnen"?


Het is een paar jaar geweest dat de surveillancemotoren van de politie werden voorzien van een mistachterlicht.
Gewoon eoa knots die ze bij een aanhangerboer kochten ofzo, het is tenslotte gewoon een fel rood licht.

Laatste jaren komen de motoren weer zonder mistachterlicht.
 
In B is er wel een verplichting mislichten te voeren als het zicht <100 meter is. Effect ervan is dat ook bij zware regenval veel Belgen met mistlicht rijden. Op de snelweg word je er helemaal gestoord van, met name als het alleen om zware regenval gaat B| |(
Belgen zijn de enigen in de hele wereld die mistachterlichtlampjes verslijten. Als België een bemand ruimtevaartprogramma had, dan zou er een projectgroep zijn voor het mistachterlicht. En het zou aanstaan bij de lancering, zeker en vast.
 
IMG-20191024-WA0032.jpg

ik heb ook een extra lichtje...
 
Ik word er altijd een beetje simpel van, die mistlampen. Alsof je anders de weg niet ziet. Altijd lachen als er in het donker een auto met mistlampen en dimlicht op je af komt. Lekker 4x led in je mik. Of nog beter, van die auto's met losse dagrijverlichting en mistlampen. 6x led in je bakkes.
Kom ik aan met 1x 35/35w...

Denk dat ik ook maar mistlampen ga monteren. Lekker stoer. 🤪

Oja, omdat ik altijd de langzaamste ben met m'n 125cc hoef ik nooit bang te zijn dat er iemand achterop rij. Daar zit altijd al iemand zich aan mijn snelheid te ergeren. Dus geen mistachterlicht.
 
Het is een paar jaar geweest dat de surveillancemotoren van de politie werden voorzien van een mistachterlicht.
Gewoon eoa knots die ze bij een aanhangerboer kochten ofzo, het is tenslotte gewoon een fel rood licht.

Laatste jaren komen de motoren weer zonder mistachterlicht.

Dat laatste is dan wel jammer, vind ik. Ze zijn er tegenwoordig zeker ook in LED-technologie en compacte uitvoering en ik kan me voorstellen dat je ze wel eens (zij het vermoedelijk zelden) nodig kan hebben.
Ik weet nog wel welke soort foeilelijke lampen er vroegâh op zaten, op de R100RT(P)'s dacht ik, ja...
 
Laatst bewerkt:
Ff over de topictitel

MISTLAMPEN ZIJN NIET VERPLICHT OM TE VOEREN BIJ EEN ZICHT VAN MINDER ALS 50METER!!!!!!!!!!!!!!!!!!

je MAG ALLEEN mistlampen achter voeren bij een zicht van minder als 50mtr als je daar je achterligger niet mee verblindt. Dus rijdt er iemand zichtbaar achter je doe dan die k#@*((t verblindende mistlampen uit :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan