Mistlampen aan de voorkant

Het is maar net hoe je ze afstelt! Als je hier sommige foto's ziet dat ze op tankhoogte zitten of daar net onder kan ik mij voorstellen dat je je tegenliggers verblindt. En dat wil je niet.
Daarnaast is een xenonlook of LED wel erg modern, maar weet dat hoe feller jouw lampen zijn, hoe witter de mistmuur op je afkomt.
Had vroeger Osram lampen in de auto met wit/geel/paarse gloed (heette toen Gold), en in de mist super. Want geel priemt beter door de mist als helderwit.

Maar waar te koop, gewoon even op Marktplaats kijken of Ali (maar daar ben ik zelf niet kapot van). En ook de levensduur schijnt dan tegen te vallen. Het is wat je wilt.



 
Een verstraler is in feite hetzelfde als grootlicht, die zullen dus altijd verblinden en mogen alleen gebruikt worden als er geen tegenliggers zijn.

Officieel mogen verstralers (en breedstralers) helemaal niet op de openbare weg. Mistlampen zijn ok bij slecht zicht door weersomstandigheden.
 
Officieel mogen verstralers (en breedstralers) helemaal niet op de openbare weg. Mistlampen zijn ok bij slecht zicht door weersomstandigheden.
Zijn we nu massaal wetdienaren geworden? Extreem uitlaat geluid, flinke overtreden van maximum snelheid, rijgedrag waar artikel 5 wegenverkeerswet van toepassing is. Mogelijk hebben we ons hier allemaal een keer schuldig aangemaakt. Nu vallen we massaal over gebruik van mistlampen/verstralers/extra verlichting aan de voorzijde.
Toch goed dat we hier over discussiëren, ik begrijp dat er nogal wat last is van extra verlichting, ik zal mijn extra verlichting alleen daar gebruiken waar ik hopelijk geen overlast bezorg. Ik dank een ieder voor dit inzicht.
 
T is wel vaak t zelfde type motoren waar die lampjes op geprutst zitten ,de zgn hoogpoters ,zal dat de oorzaak zijn ?
Die zoeken natuurlijk veel meer t avontuur😁
 
Die uitstraling geven ze wel. In het echt denk ik dat het anders is.
Ik gebruik zowel met t blik als met de motor al haast nooit groot licht ,zo nutteloos in dit oververlichte landje,en ik woon nog wel in t donkere deel .
 
Ik gebruik zowel met t blik als met de motor al haast nooit groot licht ,zo nutteloos in dit oververlichte landje,en ik woon nog wel in t donkere deel .
Ik ook niet. En zelfs vroeger, in het ouderwetse gloeibollen tijdperk had ik geen mistlampen op de motor, toch kwam ik overal. Ook in het donker en op wegen waar de verlichting vele malen slechter was dan nu.
 
Ik dank een ieder voor dit inzicht.
Dit is het inzicht in ons Nederland.

Voor werk verschillende keren in Azie geweest. Vietnam spant de kroon. Overal (als in echt overal) rijden lichte motoren, kris kras door elkaar en het lijkt of niemand ook maar 1 verkeersregel kent. Alleen in centrums van grote steden wordt er nog wel eens gewacht voor rood.
Wat weer omzeild kan worden door over de stoep te gaan rijden, wat overigens ook de normaalste zaak van de wereld is als er echt geen plek meer is op de weg.

Regent het? Poncho aan. Met de voorflap over de voorkant van je scooter anders wordt het kind dat voor de bestuurder zit (of staat) nat. Heb je een rode poncho? Dan schijnt je voorlicht rood, big deal. ben je met z'n 4en? Past toch best als iedereen een beetje in schikt? Helm? Kan alleen maar kwijt raken. Slippers? Daarvoor zijn toch teen hak schakelpookjes bedacht?

Oversteken als voetganger? Ze gaan echt niet voor je stoppen hoor. Gewoon gaan lopen en je tempo aanhouden. Rijden ze mooi om je heen. Geen getoeter, gescheld of middelvingers. Iedereen blij.

Ongelukken? Ik heb er in al die tijd 1 gezien.

Ik wil hiermee zeggen; iedereen daar weet hoe het gaat. Dat is dan wel geen verkeersregel maar je weet wat je kan verwachten, een soort afspraak dus. Ga je tijdens het oversteken opeens stil staan of rennen? Dan rijden ze je voor je sokken en heb je de poppen aan het dansen.

Hier in Nederland hebben we ook afspraken. Mistlichten aan de voorkant alleen bij slecht zicht door weersomstandigheden is er een van. Ga je afwijken, dan wordt het gevaarlijk.
Net als te hard rijden. Dat blijkt hier tegenwoordig ook te moeten. Rij je 78km/h op een 80 weg dan val je op en rij je niet met het verkeer mee.

Of mistlampen voeren op andere momenten echt gevaarlijk is weet ik niet. Ik kan de regel niet veranderen, dus als ik me er aan hou zal het vaak wel goed komen. Maar persoonlijk vind ik het wel onaangenaam als er een tegemoet komt met die dingen.

In Nederland is het blijkbaar normaal aan het worden dat iedereen 'recht heeft' op vanalles. En dat 'de rest' zich maar aan te passen heeft.
Dat gaan jij en ik niet veranderen. Maar zolang je je aan de gemene deler houdt komt het veelal wel goed.
 
Ik zie nogal wat aannames voorbij komen, ook de voor mij aanstootgevende typering tokkie is gevallen. Je hebt recht op je mening en mag dat ook uiten, we leven tenslotte in Nederland. Ik heb echter de vrijheid om verstralers op m'n motor te monteren. Ik loop ook niet af te geven op open 4in1 uitlaten of andere vormen van geluidsoverlast door motoren. Bovendien zou ik het niet in m'n hoofd halen om de mensen die dat doen, zonder ze te kennen voor wat dan ook uit te maken.
Leven en laten leven.
Klopt, je mag best veel lampen op je motor knopen, in de wettekst staat,

Artikel 5.4.57
  1. Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
    1. één extra groot licht;
    2. één extra dimlicht;
    3. één extra stadslicht;
    4. één of twee mistvoorlichten;
    5. één of twee mistachterlichten;
    6. waarschuwingsknipperlichten;
    7. één of twee parkeerlichten;
    8. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
    9. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
    10. werklichten;
    11. één extra achterlicht;
    12. één extra remlicht;
    13. één of twee dagrijlichten.
In principe mag je er dus een extra verstraler op monteren, niet twee.
Maar als je ze mistlampen noemt dan is het ineens weer helemaal oké.
 
Klopt, je mag best veel lampen op je motor knopen, in de wettekst staat,

Artikel 5.4.57
  1. Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
    1. één extra groot licht;
    2. één extra dimlicht;
    3. één extra stadslicht;
    4. één of twee mistvoorlichten;
    5. één of twee mistachterlichten;
    6. waarschuwingsknipperlichten;
    7. één of twee parkeerlichten;
    8. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
    9. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
    10. werklichten;
    11. één extra achterlicht;
    12. één extra remlicht;
    13. één of twee dagrijlichten.
In principe mag je er dus een extra verstraler op monteren, niet twee.
Maar als je ze mistlampen noemt dan is het ineens weer helemaal oké.
Ik zie anders 'verstraler' niet in het rijtje staan. Maar wil niet lullig doen.. Zoeklicht staat er b.v. ook niet bij.


In Nederland en België zijn verstralers niet specifiek opgenomen in de wetgeving. Grijs gebied dus.
 
Laatst bewerkt:
De aanleiding van de vraag van TS was dit:
Is ook niet de bedoeling, maar door deze lampen verwacht ik nog beter gezien te worden....

Maar in een ander topic kwam deze langs; ook over het hoofd gezien door een blikker:

screenshot_20200713_092555-jpg.1522519


Denk je nou echt dat die lampjes helpen?
 
Maar een appel is geen peer. En een verstraler is geen mistlamp (want = breedstraler).
verstraler = grootlicht. En een tomaat is geen van beide en toch waren alle bladeren groen.
Ik zie ander 'verstraler' niet in het rijtje staan. Maar wil niet lullig doen.. Zoeklicht staat er b.v. ook niet bij.

zie hierboven.
De aanleiding van de vraag van TS was dit:


Maar in een ander topic kwam deze langs; ook over het hoofd gezien door een blikker:

screenshot_20200713_092555-jpg.1522519


Denk je nou echt dat die lampjes helpen?
:N
 
Ik ook niet. En zelfs vroeger, in het ouderwetse gloeibollen tijdperk had ik geen mistlampen op de motor, toch kwam ik overal. Ook in het donker en op wegen waar de verlichting vele malen slechter was dan nu.

Het is ook gewenning.
Op de VFR (CT) zat een H7 lamp, er zijn hele topics over hoe weinig licht daar uit komt.
Led erin / Xenon er in enz. Allemaal niet gedaan.

Nu reed ik inderdaad op een B weg in de regen in het donker, ik dacht nog die H7 geeft idd niet zoveel licht ik zie toch wel weinig.
Nou hij las mijn gedachten en deed poef, ga jij lekker zelf licht geven :+ (60k vol gehouden)

Dan zit je toch ineens in een zwart gat :o geen auto voor achter ik zag dus letterlijk helemaal niets meer.
Rapido het grote licht erop.

Eindconclusie, er zat best veel licht in de standaard H7 :t
 
Het is ook gewenning.
Op de VFR (CT) zat een H7 lamp, er zijn hele topics over hoe weinig licht daar uit komt.
Led erin / Xenon er in enz. Allemaal niet gedaan.

Nu reed ik inderdaad op een B weg in de regen in het donker, ik dacht nog die H7 geeft idd niet zoveel licht ik zie toch wel weinig.
Nou hij las mijn gedachten en deed poef, ga jij lekker zelf licht geven :+ (60k vol gehouden)

Dan zit je toch ineens in een zwart gat :o geen auto voor achter ik zag dus letterlijk helemaal niets meer.
Rapido het grote licht erop.

Eindconclusie, er zat best veel licht in de standaard H7 :t
Op die fohn strax kan dat natuurlijk helemaal niet meer,een lampie extra ,actieradius nog maar 10 km🥳
 
De aanleiding van de vraag van TS was dit:


Maar in een ander topic kwam deze langs; ook over het hoofd gezien door een blikker:

screenshot_20200713_092555-jpg.1522519


Denk je nou echt dat die lampjes helpen?
Dat is natuurlijk een enorme drogreden. Als je verder leest in datzelfde topic weet je ook waarom.
 
Met meer lichten wordt je niet beter gezien, en als je "verstralers" (groot licht dus) gebruikt op wegen met tegenliggers werkt het alleen maar averechts; je verblindt ze alleen maar (met alle mogelijke gevolgen van dien).
 
Met meer lichten wordt je niet beter gezien, en als je "verstralers" (groot licht dus) gebruikt op wegen met tegenliggers werkt het alleen maar averechts; je verblindt ze alleen maar (met alle mogelijke gevolgen van dien).
Ben je wel eens bij avond een oldtimer, of zelfs een youngtimer achterop gekomen ?
Ik kwam laatst achter een Peugeot 504, die achterlichten zie je bijna niet, dat is net iets meer dan een paar waxinelichtjes.
 
Ben je wel eens bij avond een oldtimer, of zelfs een youngtimer achterop gekomen ?
Ik kwam laatst achter een Peugeot 504, die achterlichten zie je bijna niet, dat is net iets meer dan een paar waxinelichtjes.
Maar je zag m 👍
 
Maar je zag m 👍
Omdat ik oplet en omdat het goed weer was. Reken maar dat de kans dat een minder geoefend rijder er bij slecht weer bovenop rijdt behoorlijk aanwezig is.

In het verkeer moet je kijken en je moet ook zichtbaar zijn, als je zelf slecht zichtbaar bent maak je het je medeweggebruikers onnodig moeilijk.
En niemand heeft last van een goedgekeurde lamp die goed is afgesteld. Bij een auto heb je voor ook twee lampen, daar zeggen we toch ook niet dat er eentje uit moet omdat je met ééntje goed genoeg zichtbaar bent ?
 
Dat is heel wat anders dan de rest verblinden met je verstralers. Je gaat toch ook niet de hele tijd met groot licht rondrijden?
Alhoewel, soms kom je weleens van die aso's tegen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan