Mistlampen.

Twin Bike

Rookie
24 mei 2020
9
0
Steeds vaker zie andere motor rijders die onder alle omstandigheden de mistlampen voor aan hebben staan .
Is er een algemene richtlijn?, zelf gebruik ik de mistlampen in de file , hoewel ik de indruk heb dat het niet beter werkt.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen
 
Steeds vaker zie andere motor rijders die onder alle omstandigheden de mistlampen voor aan hebben staan .
Is er een algemene richtlijn?, zelf gebruik ik de mistlampen in de file , hoewel ik de indruk heb dat het niet beter werkt.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen
Waarom zou je in een file mistlampen willen gebruiken? Als het goed is zitten die lampen laag gemonteerd, dus qua zichtbaarheid voor anderen heb je er - volgens mij - niets aan; of bedoel je die irritant felle lampen die bij veel allroads op de valbeugels (of naast de koplamp) gemonteerd worden :/?
 
De vraag is of het echt mistlampen zijn :)
Die term wordt veel misbruikt voor allerlei lampen, zoals verstralers, spotlights en daytime running lights, waarbij alleen de laatste altijd toegestaan zijn.
 
Hier komt weer de hele discussie over mistlampen/verstralers/extra lampjes en alle voors en tegens en wat iedereen ervan denkt.

Mag je extra lampen monteren? Ja tuurlijk. Mogen ze officieel aan op de weg? Nee, tenzij het zicht heel erg slecht is (wat eigenlijk nooit is).. en dan is het de vraag of je uberhaupt wil rijden met zo'n dikke mist/harde regen. Op een motor zitten standaard ook geen "mistlampen"

Wil je toch opvallen? Een goede manier is het steken van een geel pitje.. Dat wijkt af van alle xenon/led en andere witte verlichting en valt heel erg op (Al je verlichting die je dan toevoegt moet dan ook wel geel zijn). Of laat je knipperlichten meebranden (zie al wat nieuwe motoren die dit doen). Hiermee verblind je niemand en het valt toch op.

Andere optie als je toch extra lampen wilt is het dimmen van de lampen tot 10%.. ze staan dan aan maar verblinden niet. Heb zelf 2 kleine lampjes op 10% aan staan voor extra zichtbaarheid, grote zijn alleen geschakeld met groot licht voor landwegen als er niemand in de buurt is.

fe0e4dd788e42fb60f70ab353dcbfa4f.jpg

6fd22b67e1c87fbfe19c429e93810874.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nee, tenzij het zicht heel erg slecht is (wat eigenlijk nooit is).. en dan is het de vraag of je uberhaupt wil rijden met zo'n dikke mist/harde regen.
Tja, niet iedereen rijdt alleen met mooi weer en alleen in Nederland, waar de wegen over het algemeen goed verlicht zijn... Daarnaast, soms is het geen vraag van willen, maar moeten. Weer kan omslaan, en soms moet je gewoon door slecht weer terug naar huis.
Op een motor zitten standaard ook geen "mistlampen"
Op mijn Tiger is het toch echt een standaard accessoire, en ja het zijn echte breedstralers. Snap alleen niet waarom Triumph besloten heeft ze naast de koplamp te monteren... imo veel te hoog voor mistlampen.

grote zijn alleen geschakeld met groot licht voor landwegen als er niemand in de buurt is.
Je spreekt jezelf hier tegen, eerst zeg je dat extra lampen eigenlijk nooit gebruikt mogen worden, maar je gebruikt ze zelf wel?
 
Tja, niet iedereen rijdt alleen met mooi weer en alleen in Nederland, waar de wegen over het algemeen goed verlicht zijn... Daarnaast, soms is het geen vraag van willen, maar moeten. Weer kan omslaan, en soms moet je gewoon door slecht weer terug naar huis.
...
Maar echt mistig is het bijna nooit, voor de achtermistlamp geld 50 meter zicht, dat is serieus echt heel weinig zicht en komt misschien eenmaal per jaar voor. Voor is 200 meter en dat komt ook niet echt vaak voor.
Ik rij ook door en zie de noodzaak ook niet.
Op slecht verlichte wegen 's nachts kun je met grootlicht rijden (zonder tegenliggers) en dat voldoet gewoon goed.

Iedereen vind altijd dat hij te weinig ziet, maar zo'n standaard halogeen pitje geeft best veel licht hoor. Op mijn vorige VFR vond ik het licht ook niet overhouden, maar toen de lamp het een keer opgaf in het donker kwam ik er achter dat het toch best veel verlicht. Dan rijd je toch een zwart gat in :o Dat was snel grootlicht schakelen.

Nu tweemaal Led voor (standaard verlichting) en daar zit meer en witter licht in. Geen andere verlichting erop.

Aan TS, nee het is geen algemene richtlijn, alleen onder GS rijders :+
 
Tja, niet iedereen rijdt alleen met mooi weer en alleen in Nederland, waar de wegen over het algemeen goed verlicht zijn... Daarnaast, soms is het geen vraag van willen, maar moeten. Weer kan omslaan, en soms moet je gewoon door slecht weer terug naar huis.

Op mijn Tiger is het toch echt een standaard accessoire, en ja het zijn echte breedstralers. Snap alleen niet waarom Triumph besloten heeft ze naast de koplamp te monteren... imo veel te hoog voor mistlampen.


Je spreekt jezelf hier tegen, eerst zeg je dat extra lampen eigenlijk nooit gebruikt mogen worden, maar je gebruikt ze zelf wel?
Spreek me zelf niet tegen.. zeg alleen dat het officieel niet mag. Betekend nog niet dat ik het zelf ook niet doe.

Ver/Breedte stralers zijn geen mistlampen trouwens..

En je mag ze gewoon voeren als er niemand in de buurt is.. al zet jij op dat moment alles aan wat je hebt op volle sterkte boeit het nog niemand. Er is immers niemand in de buurt, je mag toch ook geen groot licht voeren als er iemand in de buurt is?
 
Bij mij is het niet standaard, ik heb ze zelf een set van Givi laten monteren. Ze zijn laag gemonteerd en zo afgesteld dat ze absoluut niemand verblinden. Ik heb ze vaak aan. Om 2 redenen, 1 ik rij veel in donker op de A50 tussen Arnhem en Zwolle, daar zitten veel onverlichte stukken tussen, daar wil ik graag wat meer zicht hebben. De 2e reden is zichtbaarheid in het toch al zo drukke verkeer. Hier zal niet iedereen het mee eens zijn, dat is dan maar jammer. Ik ben er nog nooit door de mannen/vrouwen in blauw op aan gesproken, zelf dan moet ik nog een nadenken of ik het risico van een aankondiging van beschikking (bekeuring in de volksmond) voorover heb.
 
Ver/Breedte stralers zijn geen mistlampen trouwens..
Verstralers zijn inderdaad geen mistlampen, breedstralers echter wel...
Met breedstralers worden doorgaans de mistlampen aan de voorzijde van een auto bedoeld. Een verstraler doet eigenlijk hetzelfde als grootlicht. Het gebruik ervan is dan ook aan dezelfde regels gebonden. De begrippen 'breedstralers' en 'verstralers' komen niet voor in de wegenverkeerswet. Formeel mag je deze verlichting daarom niet gebruiken.
Bron:
ANWB
 
Ik gebruik ze voornamelijk op momenten dat ik denk minder zichtbaar te zijn: bij zon in de rug en nacht. Motoren zijn slecht zichtbaar en vooral de afstand tot de motorrijder is moeilijk in te schatten bij een enkele koplamp. Persoonlijk ben ik blij dat motorrijders hun evt. aanwezige verstralers aanzetten, mits goed afgesteld natuurlijk. Slecht afgestelde verstralers kunnen echt verblindend zijn.
 
Ik heb een motor, VFR, waarbij beide h4 koplampen altijd branden en ook hiermee wordt ik soms niet gezien.

Soms kom ik motorrijders tegen die een hele kerstverlichting voorop hebben: hoog/laag mn Harley en bmw rijders….. Iig het valt wel op ….ik erger ik me niet aan ondanks dat ze niet goed zijn afgesteld.
 
Ik heb een pesthekel aan de nieuwe ledverlichting aan de achterkant van auto's, met name remlichten als je in de file rijdt. Deze zijn zo mega fel dat het lijkt op mistachterlichten, deze ledverlichting aan de achterkant verblind gewoon.
Stoplichten zijn ALTIJD even fel als mistlichten en knipperlichten.
In alle 3 zit standaard een 21 watt lamp als het geen LED is.
Er is zeker en vast een norm voor de lichtsterkte.
 

 
Laatst bewerkt:
Mijn extra Led-lampen aan de voorzijde staan bijna altijd aan. Ik heb ze voornamelijk om in het donker genoeg te zien, maar vind het ook fijn om beter gezien te worden. Wat de wet ook voorschrijft, in de praktijk wordt er niet moeilijk over gedaan. Bovendien, als je ziet wat sommige auto's tegenwoordig aan de voorzijde hebben (DRL + dim of complete verlichtingsbalk tussen de voorlichten), dan lijkt me een enkele koplamp op de motor te weinig om voldoende gezien te worden.

Afstelling is een ander verhaal: ik erger me regelmatig aan motorrijders met te hoog afgestelde verlichting. Het heeft ook alleen maar nadelen: zelf zie je een vage lichtbundel en een ander kan jouw afstand en snelheid moeilijk inschatten. Mijn verlichting schijnt hooguit 50 m voor me; dan is de groot licht bundel (die je niet onafhankelijk van dim kunt verstellen) ook mooi horizontaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan