Mityvac remontluchter

Pieter R1

MF'er
20 nov 2007
30
0
Dieren
hallo

Ik heb een R1 uit 2000.
Hab via motozoom de Mityvac remontluchter besteld.
http://www.mityvac.com/hq_images/06820.jpg

Wilde vandaag mijn remvloeistof vervangen dus dacht mooi even de Mityvac te gebruiken.

Het probleem is dat ik nu geen goede druk heb op mijn voorrem (hendel komt met een beetje stevig remmen tegen me handvat aan).
Heb nu het idee dat er toch lucht is in gekomen (rempotje telkens op peil gehouden).

Ook moest ik telkens de Mityvac pompend op vacuum houden (ook als het ontluchtingsventiel dicht is).
Is dat normaal en hebben alle Mityvac vacuumpompen dat?

Zijn hier meer mensen die er ploblemen mee hebben.
Als je op de foto kijkt gebruik ik het middelste adapter stukje op het ontluchtingsventiel.

Alvast bedankt

Pieter
 
Haye Pieter,

Ik gebruik de Mityvac voor mijn remmen en koppeling en werk bij mij perfect :Y

Ik neem de juiste nippel en plaats deze op de slang en druk deze over de nippel van de rem/koppeling cylinder en knijp een paar keer zodat alles vacuüm is, dan draai ik de nippel op de cylinder een stukje los zodat er remvloeistof opgezogen word.
Ondertussen vul ik het reservoir bij met nieuwe olie en dit doe ik totdat er nieuwe olie door het slangetje uit het rem/koppeling cylinder komt. ;)
Dan draai ik de nippel op de rem/koppeling cylinder dicht en als het goed is dan moet/kan er geen lucht meer in de leiding zitten, kheb er tot nu toe geen last van gehad zoals jij het omtypt
:W
 
bedankt voor de reactie...

Ik doe volgens mij het zelfde als wat jij doet.
Alleen sluit denk ik de nippel niet goed af op de ontluchtingsventiel.

Heb het net nog een keer geprobeerd met al wat remvloeistof in het potje.
Ik pomp hem dan vacuum en dan blijven er luchtbellen tervoorschijn komen (op het nog dichte ontluchtingsventiel aangesloten).
Dus de vacuum is snel weer weg.

hier foto van de nippel die ik gebruik.
gebruik jij de zelfde??
full
 
Ik heb dat ding ook, maar is linea recta de vuilnisbak gegaan. Er was altijd lucht aanwezig in de leidingen, waarschijnlijk omdat ik lucht langs de keerringen in de klauw trok.

't Systeem is ook gebouwd voor overdruk, niet onderdruk. Dus heb maar een pompje en slangetje gehaald bij de apotheek de olie vanaf onderen erin gespoten. Aangezien lucht altijd wel naar boven wil is dit uiteindelijk de ideale manier voor mij om mn remmen te ontluchten.
 
Haye Pieter,

hier foto van de nippel die ik gebruik.
gebruik jij de zelfde??
Ja ik gebruik ook deze nippels, kweet alleen niet welke maat (volgens mij de middelste, een beetje strak derop) maar bij mij sluit de nippel wel goed af want als ik een paar keer knijp en draai dan de nippel van de ontluchter los suckt die gelijk de olie deruit.
De slang blijft onder vacuüm staan zelfs als ik de nippel dichtdraai en er nieuwe olie in het reservoir bij laat lopen en daarna weer de nippel een klein stukje opendraai.
Het lijkt er dus op dat wij wel alles hetzelfde doen maar dat de ontluchtingsnippel een andere maat heeft (vreemd) khad het ook al in een ander post getypt dat voor mij dit apparaatje echt perfect werkte zonder een druppel te morsen, dus waar gaat het verkeerd bij jou :?
 
Ik heb dat ding ook, maar is linea recta de vuilnisbak gegaan. Er was altijd lucht aanwezig in de leidingen, waarschijnlijk omdat ik lucht langs de keerringen in de klauw trok.

't Systeem is ook gebouwd voor overdruk, niet onderdruk. Dus heb maar een pompje en slangetje gehaald bij de apotheek de olie vanaf onderen erin gespoten. Aangezien lucht altijd wel naar boven wil is dit uiteindelijk de ideale manier voor mij om mn remmen te ontluchten.

Onzin :N

Bij de motorzaak gaat het onluchten met een vacuümpompje aangesloten op de compressor, die slurpt er waarschijnlijk nog wel meer aan als zo'n handpompje. Je trekt echt geen lucht langs de zuigers naar binnen hoor :N

Weet je hoeveel druk je leverd met je rempompje bij stevig remmen? Als er lucht langs de zuigers naar binnen kon zou je met die druk de remvloeistof er gewoon uitpersen bij de klauwen.
 
Ik neem morgen even contact op met motozoom om hem eventueel om te ruilen..

Er blijven luchtbellen onder in het potje omhoog komen.. dat vind ik zo vreemd.
Als het goed is kan het dan eigelijk alleen maar tussen het potje en het ontluchtingsventiel komen.

ik hou jullie op de hoogte..
als jullie nog wat weten.. alles is welkom.


Pieter
 
Ik neem morgen even contact op met motozoom om hem eventueel om te ruilen..

Er blijven luchtbellen onder in het potje omhoog komen.. dat vind ik zo vreemd.
Als het goed is kan het dan eigelijk alleen maar tussen het potje en het ontluchtingsventiel komen.

ik hou jullie op de hoogte..
als jullie nog wat weten.. alles is welkom.


Pieter

Met dichte ontluchtingsnippel even blijven pompen tot er geen belletjes in het reservoir meer omhoog komen.
 
Ik blijf erbij dat 't werken met een spuit aan de onderkant beter werkt dan met vacuum. Lucht wat ergens bovenin zit zuig je echt niet zomaar even de hele leiding door naar beneden.
Voor mij werkte dat pompje niet... voor een ander misschien wel..
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf erbij dat 't werken met een spuit aan de onderkant beter werkt dan met vacuum. Lucht wat ergens bovenin zit zuig je echt niet zomaar even de hele leiding door naar beneden.
Voor mij werkte dat pompje niet... voor een ander misschien wel..
Voor mij idd wel, en dat na alle standaard ontluchtingsmethoden hadden gefaald |( , en ook nog de manier niet lukte via een tankje wat Motozoom ook verkoopt.
Met de Myvtac nog heel lang bubbels (Pieter :W ) , maar daarna een keihardere koppeling. :}
 
Voor mij idd wel, en dat na alle standaard ontluchtingsmethoden hadden gefaald |( , en ook nog de manier niet lukte via een tankje wat Motozoom ook verkoopt.
Met de Myvtac nog heel lang bubbels (Pieter :W ) , maar daarna een keihardere koppeling. :}


Ik heb net mijn trx-je van stalen remleidingen voorzien en vervolgens op de "ouderwetse" manier ontlucht.d.w.z.hendel inknijpen met ontluchtingsnippel dicht,daarna hendel ingeknepen houden en ontluchtingsnippel open draaien.ontluchtings nippel weer dicht en weer hendel inknijpen..enz
Dit net zolang volhouden(eerst beginnen aan 1 kant) totdat je een hard gevoel hebt in je hendel.

vervolgens 1 nachtje laten staan met een elastiekje aan de remhendel,en de volgende morgen nog 1 keer ontluchten .....daarna heb je gegarandeerd keiharde remmen.Natuurlijk wel opletten dat je tijdens het ontluchten je reservoir op niveau houdt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik al jaren een Mityvac, perfect ding. 8-)

Je hoeft als het goed is niet constant te pompen; als dat toch nodig is dan lekt-ie ergens. Controleer de rubber nippel (kies degene die met redelijk stevig aandrukken voelbaar vastklikt) en natuurlijk de slangen en zorg dat het reservoir goed vastgedraaid zit.

Krijg je dan nog steeds lucht, dan is de kans groot dat er lucht lekt langs de schroefdraad van de rem-nippel. Je kunt dat voorkomen door de rem-nippel minder ver open te draaien (kwart slag moet genoeg zijn) en zo mogelijk ook licht aangedrukt houden (als je nog een hand overhebt). Vervang desnoods de rem-nippel(s), of kijk uit naar een set speed-bleeder nippels: Deze hebben een ventiel en zijn bovendien voorzien van een coating om (terug)lekken van lucht te voorkomen.

De Mityvac zelf kun je testen door de slang ergens aan vast te pompen (vingertop of binnenkant van je wang bijvoorbeeld :P ). Als de zuiging snel afneemt dan is de pomp zelf kapot.

Tenslotte: Als door vuil of klemmende keerringen de zuigers in de klauwen niet meer soepel bewegen dan is het bijna onmogelijk om je remmen goed luchtdicht te trekken, wat voor methode je ook probeert.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net mijn trx-je van stalen remleidingen voorzien en vervolgens op de "ouderwetse" manier ontlucht.d.w.z.hendel inknijpen met ontluchtingsnippel dicht,daarna hendel ingeknepen houden en ontluchtingsnippel open draaien.ontluchtings nippel weer dicht en weer hendel inknijpen..enz
Dit net zolang volhouden(eerst beginnen aan 1 kant) totdat je een hard gevoel hebt in je hendel.

vervolgens 1 nachtje laten staan met een elastiekje aan de remhendel,en de volgende morgen nog 1 keer ontluchten .....daarna heb je gegarandeerd keiharde remmen.Natuurlijk wel opletten dat je tijdens het ontluchten je reservoir op niveau houdt. ;)
Been there, done that, en een halve liter remvloeistof later de hoop maar opgegeven.
Myvtac, even pompen, klaar. :}

Iedere motor is anders. Raar maar waar.
Ik heb het vaker op de conventionele manier gedaan, en ging altijd goed. ;)
 
Ik ga er het van de week nog eens proberen.
Hoor goede ervaringen en slechte over de Myvtac.
Heb er zelf de twijvels erover.

Maar als ik het goed begrijp zorgt die speed-bleeder nippel dat er geen lucht meer in kan stromen alleen eruit.
Dus nippel vervangen, slangetje eraan en maar pompen (reservoir op peil houden).

waar kan ik zo`n speed-bleeder nippel kopen (bij de brezam)??
En wat voor maat heb ik nodig voor een R1 uit 2000??
Dat zouden ze bij de brezam voor een motor fiets niet weten denk ik
 
Ik ga er het van de week nog eens proberen.
Hoor goede ervaringen en slechte over de Myvtac.
Heb er zelf de twijvels erover.

Maar als ik het goed begrijp zorgt die speed-bleeder nippel dat er geen lucht meer in kan stromen alleen eruit.
Dus nippel vervangen, slangetje eraan en maar pompen (reservoir op peil houden).

waar kan ik zo`n speed-bleeder nippel kopen (bij de brezam)??
En wat voor maat heb ik nodig voor een R1 uit 2000??
Dat zouden ze bij de brezam voor een motor fiets niet weten denk ik

Ik heb geen tips voor winkels (woon al te lang in de UK) maar ik heb de mijne on-line besteld via Speed Bleeder Bleeding Brakes Bleeding Motorcycle Brakes Automotive Bleeder Screw Brake Bleeder . Hier kun je ook opzoeken welke maat je nodig hebt.
Ik kan me voorstellen dat er ook andere merken bestaan hoewel die misschien niet die coating gebruiken?

Met een dergelijk ventiel heb je eigenlijk niet eens een vacuum pomp meer nodig maar ik blijf het toch handiger vinden om 'm erbij te gebruiken omdat je niet je arm hoeft uit te strekken naar het rem-hendel terwijl je met je andere hand de nippel openzet en kijkt of de luchtbellen wegblijven. Maar met aap-armen of een aardige (buur)vrouw kom je ook een heel eind natuurlijk :P

Als je moeite blijft houden met ontluchten controleer dan ook de remklauwen: Als een zuiger klemt door vuil of corrossie dan blijft ontluchten moeilijk.
Succes!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan