mkg & newton meter is dit hetzelfde??

nrap

Rookie
17 mei 2008
21
0
Amsterdam
Hallo,

Ik heb een werkplaatshandboek van honda en nu valt mij op dat er bij aanhaalmomenten staat dat je b.v. je achterwiel met 9,0 mkg moet vastzetten.
hoeveel newton meter (Nm) is dit??

thx!
 
de kracht die je moet zetten op een lengte van 1 meter uitgedrukt in newton.
10 newton is ca 1 kg

moment = arm * kracht
(M) = (x)meter * (y)newton =Nm

Nm/ca 10 =Kgm

bv mijn fiets leverd 86 Nm dit houd in dat als een pen van 1 meter lengte dwars door mijn krukas zou boren ik,ca 8,6 kg kracht zou moeten leveren om deze tegen te houden
als de pen een lengte 0,1 meter zou zijn zou ik al een kracht moetenleveren van 86 kg etc ;)
een DAF XF heeft 1600 Nm dus.... *O*
 
Laatst bewerkt:
de kracht die je moet zetten op een lengte van 1 meter uitgedrukt in newton.
10 newton is ca 1 kg

moment = arm * kracht
(M) = (x)meter * (y)newton =Nm

Nm/ca 10 =Kgm

bv mijn fiets leverd 86 Nm dit houd in dat als een pen van 1 meter lengte dwars door mijn krukas zou boren ik,ca 8,6 kg kracht zou moeten leveren om deze tegen te houden
als de pen een lengte 0,1 meter zou zijn zou ik al een kracht moetenleveren van 86 kg etc ;)
een DAF XF heeft 1600 Nm dus.... *O*


zo heb ik er ook wel eens over gedacht, maar vind je niet dat het erg weinig is?
"maar" 8,6 kilo op een meter om jou blok op vol vermogen tegen te houden?

edit.

je hebt vaak ook Nm aan het achterwiel, dan kan ik me al helemaal niet voorstellen dat er zo weinig kracht nodig is om het tegen te houden.
 
Laatst bewerkt:
jah, maar dat koppel aan je krukas is bij n beetje sportmotor al gauw rond de 10000 toeren.
stel je rijd 30 in zn 1 plankgas.
30 kmh = 8,3m/sec.
stel dat je achterwiel n omtrek van 1,75 meter heeft.
das dan 4,75 omw/sec = 285 tpm.

stel je hebt 100Nm koppel bij 10000 toeren, en je hebt dat vermogen al bij 30 kmh dann heb je aan je achterwiel 3500Nm koppel.

Dat wil dus zeggen dat als je n buis van n meter aan je achterwiel maakt dat je er dus 350 kilo op moet zetten om tegen te houden

wat nou weinig kracht op je achterwiel, overbrenging heet zoiets.
 
de kracht die je moet zetten op een lengte van 1 meter uitgedrukt in newton.
10 newton is ca 1 kg

moment = arm * kracht
(M) = (x)meter * (y)newton =Nm

Nm/ca 10 =Kgm

bv mijn fiets leverd 86 Nm dit houd in dat als een pen van 1 meter lengte dwars door mijn krukas zou boren ik,ca 8,6 kg kracht zou moeten leveren om deze tegen te houden
als de pen een lengte 0,1 meter zou zijn zou ik al een kracht moetenleveren van 86 kg etc ;)
een DAF XF heeft 1600 Nm dus.... *O*

dus met een pen van 16 meter houd ik die daf met een pink tegen :? :? :?
 
... je hebt vaak ook Nm aan het achterwiel, dan kan ik me al helemaal niet voorstellen dat er zo weinig kracht nodig is om het tegen te houden....
Daarvoor dient die primaire vertraging, de versnellingsbak en de eindoverbrenging.

Elke vertraging maakt het toerental lager en het koppel dus evenveel (in factoren gerekend) hoger...

Je kunt een goederentrein verplaatsen met het motortje van een scheerapparaat. Als de vertraging in de overbrenging maar groot genoeg is...

Die zal in dit geval heel groot moeten zijn en het duurt even; maar echt, het kan...
 
Laatst bewerkt:
dus met een pen van 16 meter houd ik die daf met een pink tegen :? :? :?

ten eerste : 1600 Nm => 1600=16 meter * kracht => kracht is dus 100 Nm is ca 10 kg
lastig om 10 kg met je pink op te tillen.

ten tweede : stel de diameter van het overbrenings tandwiel is 6 cm de straal(arm) is dan 3 cm => is 0.03m M=kracht * arm => 1600 = kracht * 0.03m
op deze afstand(3cm) is de kracht 1600/0.03=53333.33 newton komt overeen met 5333.33 kg ga deze maar eens met je pink tegenhouden *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan