Mn broertje vliegt tegen de rails...

debugger

Die hard MF'er
10 jun 2004
664
1
Vlaams-Brabant
Nadat mn ZXR750 gerepareerd was..
Eerst effe met mn broertjes om de beurd een ritje gaan maken (zij achterop , beetje bochtenwerk..beetje optrekken)

Daarna Effe een toertje gaan doen met mn 2 broertjes. (ieder zn eigen 2-wieler)
De oudste is 17jaar,rijdt een Aprilia RS50(Arrow demper - 95km/u)
de jongste 16jaar, rijdt een Yamaha TZR50(standaard uitlaat - 105km/u)
Dus gewoon op het gemakje rijden op de binnenbaantjes.. is nog leuk...
zeker omdat het mn 2 broertjes zijn..

Eerst stukje steenweg..Alles verloopt prima..Ze trekken tegen mekeer op aan de lichen.., de jongste wint altijd..vroeger verloor ie met zn snellere Yamaha omdat ie minder goed kon rijden..
na zo 40 kms gereden te hebben ging het gebeuren.
Ik stond aan een rood licht, mn broertjes stonden aan het vorige rood licht..Het werd eerst groen bij hen.. dus wanneer ze mij naderden zou mijn licht pas op groen springen...
Ik hoor de Yamaha links voorbij trekken,.. 50 meter verder een bocht naar rechts met een vangrail..
Ik had hem die namiddag nog gezegd..dat als je voelt dat je te snel bent in de bocht, toch verder kijken in de bocht, en niet naar de vangrails...blijkbaar begreep hij het niet volledig .. want ik zag hem in de bocht remmen, bijsturen,..en vervolgens recht tegen de vangrail vliegen..met vonken overal zag ik hem over de rails vliegen, overkop...
ik dacht in mezelf...shit, het is niet waar...
Hoor ik mn ander broer schreeuwend afkomen...en stoppen achter de kleinste..
ik rijdt er snel naartoe en zet mn pinkers aan...

Op het eerst zicht was het niet zo erg, .. zn vizier was eraf gevlogen, de kop van zn brommer kapot, en hij stond daar met een schuddend hoofd..hij begreep het niet...Snel alles veilig aan de kant gezet...en vragen hoe het met hem ging..
beetje pijn aan de arm (thx to mn Spidi norick lederen vestje, datie van mij overgekocht-half gekregen heeft)
Motor starte nog.. alles ok..licht brande nog.. alleen die Acerbis kop, is kapot..

Het was de 2e keer dat hij viel (in 4000kms)
En telkens waren wij erbij...
Misschien is ie te overmoedig ofzo? en wilt hij zich bewijzen...
We hebben hem al gezegd dat het niet zo erg is, dat het belangrijkste is dat ie eruit leert,
en dat hij gelukkig mag zijn dat hij niks erger voor heeft....
Ik kan me best voorstellen dat ie zich nu heeeel slecht voelt..
Want papa had juist zn brommer gerepareerd (aandrijfstang na vorige valpartij->olietekort)
en nu valt ie weer..

ik voel me nu al even slecht alsof ik zelf gevallen was...its my little brother
-What to tell him? Welke tips kan ik nog meegeven...

May God protect us all.. O-)
 
1. het zijn kinderen
2. die brommerts zijn niet gemaakt voor +80km/h bochtenwerk
3. jij als oudere broer zou toch beter moeten weten?
4. als je hard wilt, krijg je ook hard.

Need i say more? No offence, maar ik hoop dat you catch mijn drift..
 
Mn vraag is eigenlijk..
heeft het iets met zn karakter te maken?

Die van 17 heeft er al 12 000kms op (2 jaar)
en nog geen enkel accident.. wel eens zn brommer omgevallen in de sneeuw toen ie naar school ging.. maar niks aan te doen)
 
Ik denk dat dit een typisch gevalletje van uitsloven is doordat jullie met zn 3tjes gaan scheuren. Dan is het logisch dat een jongen van 16 indruk wil maken op zn broers. Als de bocht nl wel goed zou zijn gegaan had hij jullie eruit gereden en waren jullie trots op hem. Hierdoor zou hij de volgende keer nog harder/platter door de bocht willen en uiteindelijk toch op zn bek gaan.

Gelukkig maar dat hij niets heeft!!

Watch your little brother!!!
 
kan hier niet verdrietig van worden ofzo. hij heeft al wel 4000 km gereden op z'n brommer die over de 100 loopt. misschien ff z'n brommer terugschroeven naar een normale snelheid? en anders moet moet ie dit op een circuit gaan doen bij de brommer races.

edit: oh je wou weten of dit aan z'n karakter lag. ik gok van wel.
nu ik er over nadenk, ik geloof dat ik zelf ook wel weet ik hoe vaak met m'n brommer op m'n bek ben gestuiterd. schijnbaar wel een goede leerschool want met de motor is het nog niet gebeurd (ff afkloppen)
 
Laatst bewerkt:
Need i say more? No offence, maar ik hoop dat you catch mijn drift..
:^

Ik zou maar voorzichtig zijn, blijkbaar ben je erg gesteld op je broertjes, dus ik zou maar voorzichtig met ze zijn. 100km/u is bangelijk hard met zo'n iel framepje van een brommer....

Enne beterschap voor je broertje
 
Als de bocht nl wel goed zou zijn gegaan had hij jullie eruit gereden en waren jullie trots op hem. Hierdoor zou hij de volgende keer nog harder/platter door de bocht willen en uiteindelijk toch op zn bek gaan.

niet helemaal mee akkoord hoor,
We hebben zelf al veel gezegd, dat het zo goed als niet mogelijk is om bochten te gaan nemen met een brommer, omdat de achterband veel te smal is ( 110 => no good :( )
En we zijn ook niet supertrots ofzo, als hij erges een bocht harder invlamt.
Veiligheid eerst, en dan doe je wat je wilt volgens mij :)

nuja,
over wat de snelheid van die brommers betreft,
100 lijkt misschien wat veel, maar is het wel niet hoor. Gewoon oppassen dat je niet te snel gaat op plekken waar et gevaarlijk kan zijn, en waar je de weg niet kent. Persoonlijk vind ik het veeeeel gevaarlijker om 45km/u te rijden,
want het enige dat je doet is het verkeer blokeren, en dan zijn er veel agressieve autobestuurders die je superdichtbij inhalen.
En gelieve hier niet op beginnen te flamen, want het is zo.
Heb eens paar dagen met vriend zijn scooter gereden ( voor rijexamen , waar ik dan ook met 1ste keer erdoor was ;) ) En toen heb ik dat gemerkt.

Als die brommers niet gemaakt zijn om zo snel te rijden, waarom zijn ze dan in de fabrieken zo gemaakt std ??
Een std scooter zonder begrenzer zal 50-60 gaan.
Een rs of tzr onbegrenst zal een 70-90 gaan.
Dus volgens mij zijn ze er toch wel voor gemaakt ?

alleen ja, bochtenwerk ... don't try kneedown with 50 cc @ rear tires 110 :d

( aan brommer scheelt niet zoveel werk, pinkertje kapot, acerbis kopje kapot, dat is alles dacht ik :) )

Als we maar allemaal kunnen leren uit onze fouten, en ongedeerd blijven !
 
Laatst bewerkt:
brommers kunnen het wel hebben. Het komt waarschijnlijk gewoon door uitsloverij en het niet kunnen anticiperen op bepaalde gebeurtenissen (voelen dat je de bocht niet haalt).

heb ook vaak zat van dat soort momenten gehad, en ik leerde er wel van.
Ik merk zelf ook dat er tussen 16 en 18 jaar al een heel verschil zit in het uit willen sloven...ook al zou dat persoonsgebonden zijn...

Enige wat je denk ik kunt doen is tegen hem zeggen dat je wilt dat hij voorzichtig rijdt...hij wil blijkbaar indruk op je maken (begrijpelijk). Als jij op het moment dat je dat merkt kwaad op hem wordt en zegt dat het gevaarlijk is als hij te ver gaat dan slaat het uitsloven om in een les.
Jij hebt nl. invloed op hem.

Gewoon laten merken dat JIJ het niet prettig vindt als hij zichzelf in gevaar brengt.
Maar geef zelf dan ook het goede voorbeeld.
 
Hij is nog 16 dat zegt genoeg. Rond die leeftijd zijn ze nog erg actief en denk dat hij wilde bewijzen dat hij wel hard door de bochten kan en hard kan rijden. Het is misschien niet slim van hem, maar meer inzicht moet ie nog krijgen iig :X

Iedereen kan wel gassen. Voor het zelfde geld kan jij wel die bocht met 100 halen en je broertje van 17 ook maar die van 16 weer niet. Hij moet gewoon nog meer ervaring op doen en niet gelijk denken dat ie net zo goed kan rijden als jij en je ander broertje ;)

Wens hem maar beterschap en sterkte ;)
Alles komt op zn tijd en niet gelijk zoals ie misschien denkt :)
 
ik ben nu 20 en heb ook nog regelmatig het gevoel dat ik iets moet bewijzen tegen over andere bikers
en als je 16 bent is dat waarschijnlijk dubbel zo erg
maar me pa is bijna 50 en die heeft het ook nog
je moet je een beetje in leren houden
dat wordt wel wat makkelijker als je ouder wordt maar het blijft moeilijk
 
Als die brommers niet gemaakt zijn om zo snel te rijden, waarom zijn ze dan in de fabrieken zo gemaakt std ??
Een std scooter zonder begrenzer zal 50-60 gaan.
Een rs of tzr onbegrenst zal een 70-90 gaan.
Dus volgens mij zijn ze er toch wel voor gemaakt ?


een std scooter met begrenzer gaat 50-60...en dat is voldoende om mee te gaan met het verkeer binnen de bebouwde kom...je zal toch altijd mensen houden voor wie het net ff niet snel genoeg gaat
 
We hebben hem al gezegd dat het niet zo erg is, dat het belangrijkste is dat ie eruit leert,

Wat leren jullie ervan? dat het levensgevaarlijk is om op z'on gruwelijk opgevoerde brommer te gaan racen op de openbare weg mag ik hopen?
 
Wat leren jullie ervan? dat het levensgevaarlijk is om op z'on gruwelijk opgevoerde brommer te gaan racen op de openbare weg mag ik hopen?

Ik zeg het nog, dat we kalm rijden...
wat betreft dat optrekken was een 2 baans vak, aand e rode lichte, zonder kruispunten, en zonder autos..
Is dus gewoon effe rechtdoor 0-95km/u (want die Aprilia kan geen 100 :) )

Brommertjes kunnen best wel 100km/u (hebben goeie remmen)
die RS heeft brembo's schijf voorraan +achteraan
die tzr heeft ook goeie japanse schijfremmen...
Ze zijn dus wel gemaakt om +100km/u tegaan...
Volgens mij ligt het aan karakter + bekwaamheid...

Een R1 is inet gevaarlijk zeker?
Mn paps rijdt er toch ook al tijdje mee rond zonder problems..
Daarom dat ik denk dat het van de bestuurder afhangt:want pech-geluk heb je gedeeltelijk in eigen handen
 
Je moet hem helemaal de tering in schelden!!!
Als hem een keer het ergste overkomt wat er wel inzit met zo'n rijstijl, dan ga jij ook door een hel heen. Dan is de eerst komende 2 jaar voor jou helemaal verziekt en de rest van je leven loop je er ook mee.
 
Daarom juist proberen we het te voorkomen door hem tips mee te geven..
Maar ik denk wel dat hij zn lesje geleerd heeft nu...

Hopelijk meer geluk...en beter dat ihj valt met zn 50cc dan dat hij ervaring moet opdoen met het asfalt met een zwaardere machine, niet?
 
Mijn broertje rijdt met zijn nsr en http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/bromfietsen/89724.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%3Dns1%26p%3D1%26pv%3Dall%26g%3D20%26u%3D3%26s%3D50%26m%3D0 (ns1) ook gemakkelijk een knietje aan de grond. Ook met die belachelijk dunne bandjes trouwens.
Dus ik denk toch wel dat het aan de berijder licht in dit geval... ;) Maar ik vindt wel dat je er idd verstandig aan doet om een schakelbrommer die 100 gaat als motor te beschouwen en de bijbehorende beschermende kleding draagt.
 
Awel,
eigenlijk gelukkig dat mn broertje beschermende kleding draait...
je zou hem haast niet herkennen als brommerrijder..

Wat betreft kneedown..het gaat niet om wel/niet kunnen...
Wel om het feit dat mn broertje de rails is ingegaan,eniet omdat ihj kneedown probeerde.. wel omdat hij te snel ging..

kneedown...
Ik kan het ook niet met die Aprilia en TZR, niet genoeg power om tegen vlotte snelheid in te gaan..en te weinig grip..
Dat je broer het kan: proficiat
 
Awel,
eigenlijk gelukkig dat mn broertje beschermende kleding draait...
je zou hem haast niet herkennen als brommerrijder..

Wat betreft kneedown..het gaat niet om wel/niet kunnen...
Wel om het feit dat mn broertje de rails is ingegaan,eniet omdat ihj kneedown probeerde.. wel omdat hij te snel ging..

kneedown...
Ik kan het ook niet met die Aprilia en TZR, niet genoeg power om tegen vlotte snelheid in te gaan..en te weinig grip..
Dat je broer het kan: proficiat
Ik bedoelde te zeggen dat je met die gekke dingen wel flink kan sturen.
 
Ik snap niet dat je ouders je broertje op een dure brommer laten rijden die veel te hard gaat terwijl ie em wel 2x in 4000km neer legt, dat is wel erg vaak, mss moet ie ietsje rustiger beginnen?
 
Doet me denken aan mijn broertje op zijn scooter...
(hij was al eens vaker gevallen, maar dit keer was het wat erger)

In mijn eerste reactie heb ik hem helemaal de *#$^# gescholden. Wat een dombo hij wel niet was, en dat die te hard had gereden blabla.

Daarna naar het ziekenhuis gebracht en nog een uur lang een preek gegeven.
En toen die thuis kwam er weer over gepraat...


Tja, hij heeft er wel van geleerd.
Alleen iets te goed.
Hij heeft daarna nog 1x scooter gereden en daarna nooit meer en motor wil die nu ook niet meer rijden...
(hij rijd nu liever in zijn auto)
 
Doet me denken aan mijn broertje op zijn scooter...
(hij was al eens vaker gevallen, maar dit keer was het wat erger)

In mijn eerste reactie heb ik hem helemaal de *#$^# gescholden. Wat een dombo hij wel niet was, en dat die te hard had gereden blabla.

Daarna naar het ziekenhuis gebracht en nog een uur lang een preek gegeven.
En toen die thuis kwam er weer over gepraat...


Tja, hij heeft er wel van geleerd.
Alleen iets te goed.
Hij heeft daarna nog 1x scooter gereden en daarna nooit meer en motor wil die nu ook niet meer rijden...
(hij rijd nu liever in zijn auto)

HAHA :) die is goed
 
1. het zijn kinderen
2. die brommerts zijn niet gemaakt voor +80km/h bochtenwerk
3. jij als oudere broer zou toch beter moeten weten?
4. als je hard wilt, krijg je ook hard.

Need i say more? No offence, maar ik hoop dat you catch mijn drift..

1. heb je gelijk in
2. heb je geen gelijk in, en zeker die nieuwe brommers rijden in italië veel harder en het enigste wat in nl wordt aangepast is het blokje.
3. hij vindt het gewoon gezellig om met zn allen te rijden
4. heb je ook gelijk in

maar ik denk dat hij zich een beetje opgef*cked voelt, en dat hij toch wil laten zien ik ben dan wel de jongste maar nog steeds wel snel
 
Sorry, klinkt hard maar van deze kant GEEN meelij.

brommers mogen hier in Nederland niet harder dan 45kmh..

als je dan toch harde wilt dan zijn alle risico`s voor jezelf..

btw, Toch ben ik blij dat je broer er goed is afgekomen...
 
Wat kan je hier op zeggen :?

Heeft het met zijn karakter te maken? Misschien...waarschijnlijk in combinatie met de leeftijd en het feit dat jullie aan het racen waren ( komkom...laat ons er geen doekskes om winden)

Misschien heeft het ook met de euforie van het motor...kuch...rijden te maken.
Ik rij met de auto tamelijk rustig en met veel schrik om geflitst te worden. Op de moto heb ik er geen last van en rij ik maar op.

Ach ja...beter vallen me nen brommer as me ne moto. Scheelt weer wa kosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan