Aangenaam allemaal, ik ben nieuw hier hier op MF. Dit is mijn eerste post hier en dat allemaal ter ere van mijn Honda CB 550 K3 uit 1977. Ik heb deze gekregen van mijn oom en neef bij welke de motor al enkele jaren defect in de schuur stond.
Enkele jaren geleden is er tijdens het rijden (gelukkig op dat moment rechtuit en niet te snel) iets vastgelopen in het motorblok. Het achterwiel blokkeerde, maar na snel intrekken van de koppeling bleef het blok lopen. Eerste conclusie: geen 'vastloper', maar schade aan versnellingbak. Er is nog wel een begin gemaakt aan de reparatie, diverse onderdelen gedemonteerd en het motorblok was helemaal los van het frame, het blok is echter nooit uitgebouwd.
Na een beetje zeuren van mijn kant heb ik 'm geruild voor een ouwe DVD-speler. Nu ben ik dus de gelukkige eigenaar van een brik
Ik ben snel begonnen het blok uit te bouwen en vervolgens te demonteren. Ik doe dit allemaal voor het eerst en aan de hand van boek (Reparatie en onderhoud aan CB400F; CB550/550K1 en 550F). Een leerprojectje dus.
Ik had de nokkenas er al uit, toen ik er achter kwam dat dit niet nodig is om het carter te kunnen delen. Jammer. Carter ligt nu open en het defect is gevonden: Een tandwiel op de secundaire versnellingsbakas is stuk. Er is een nok van de zijkant afgebroken. Zie ook de foto's.
Vanzelfsprekend ben ik nu op zoek een tandwiel om dit defect te repareren. Even wat meer details:
- het 2e tandwiel vanaf de kant van de koppeling (op de secundaire as dus)
- grootst gemeten diameter 62,8 mm
- aan de ene kant voorzien van 3 ronde nokken, aan de andere kant een
uitsparing t.b.v. de schakelvork en dan 3 soort van ovale nokken
- het asgat is voorzien van 6 spiebanen
- 29 tanden
Waar kan ik het best op zoek naar zo een onderdeel? En wat moet ik er (maximaal) voor betalen? Of heeft iemand nog een blok los liggen voor onderdelen --> e-mail in profiel.
Oeps, foutje. Zie mijn reactie van 15-08-2005 16:44.
Enkele jaren geleden is er tijdens het rijden (gelukkig op dat moment rechtuit en niet te snel) iets vastgelopen in het motorblok. Het achterwiel blokkeerde, maar na snel intrekken van de koppeling bleef het blok lopen. Eerste conclusie: geen 'vastloper', maar schade aan versnellingbak. Er is nog wel een begin gemaakt aan de reparatie, diverse onderdelen gedemonteerd en het motorblok was helemaal los van het frame, het blok is echter nooit uitgebouwd.
Na een beetje zeuren van mijn kant heb ik 'm geruild voor een ouwe DVD-speler. Nu ben ik dus de gelukkige eigenaar van een brik
Ik ben snel begonnen het blok uit te bouwen en vervolgens te demonteren. Ik doe dit allemaal voor het eerst en aan de hand van boek (Reparatie en onderhoud aan CB400F; CB550/550K1 en 550F). Een leerprojectje dus.
Ik had de nokkenas er al uit, toen ik er achter kwam dat dit niet nodig is om het carter te kunnen delen. Jammer. Carter ligt nu open en het defect is gevonden: Een tandwiel op de secundaire versnellingsbakas is stuk. Er is een nok van de zijkant afgebroken. Zie ook de foto's.
Vanzelfsprekend ben ik nu op zoek een tandwiel om dit defect te repareren. Even wat meer details:
- het 2e tandwiel vanaf de kant van de koppeling (op de secundaire as dus)
- grootst gemeten diameter 62,8 mm
- aan de ene kant voorzien van 3 ronde nokken, aan de andere kant een
uitsparing t.b.v. de schakelvork en dan 3 soort van ovale nokken
- het asgat is voorzien van 6 spiebanen
- 29 tanden
Waar kan ik het best op zoek naar zo een onderdeel? En wat moet ik er (maximaal) voor betalen? Of heeft iemand nog een blok los liggen voor onderdelen --> e-mail in profiel.
Oeps, foutje. Zie mijn reactie van 15-08-2005 16:44.
Laatst bewerkt: