M'n eerste: Honda CB 550 K3 uit 1977

cje

Rookie
4 aug 2005
15
0
Steenwijk
Aangenaam allemaal, ik ben nieuw hier hier op MF. Dit is mijn eerste post hier en dat allemaal ter ere van mijn Honda CB 550 K3 uit 1977. Ik heb deze gekregen van mijn oom en neef bij welke de motor al enkele jaren defect in de schuur stond.

Enkele jaren geleden is er tijdens het rijden (gelukkig op dat moment rechtuit en niet te snel) iets vastgelopen in het motorblok. Het achterwiel blokkeerde, maar na snel intrekken van de koppeling bleef het blok lopen. Eerste conclusie: geen 'vastloper', maar schade aan versnellingbak. Er is nog wel een begin gemaakt aan de reparatie, diverse onderdelen gedemonteerd en het motorblok was helemaal los van het frame, het blok is echter nooit uitgebouwd.

Na een beetje zeuren van mijn kant heb ik 'm geruild voor een ouwe DVD-speler. Nu ben ik dus de gelukkige eigenaar van een brik :)

Ik ben snel begonnen het blok uit te bouwen en vervolgens te demonteren. Ik doe dit allemaal voor het eerst en aan de hand van boek (Reparatie en onderhoud aan CB400F; CB550/550K1 en 550F). Een leerprojectje dus.

Ik had de nokkenas er al uit, toen ik er achter kwam dat dit niet nodig is om het carter te kunnen delen. Jammer. Carter ligt nu open en het defect is gevonden: Een tandwiel op de secundaire versnellingsbakas is stuk. Er is een nok van de zijkant afgebroken. Zie ook de foto's.



Vanzelfsprekend ben ik nu op zoek een tandwiel om dit defect te repareren. Even wat meer details:
- het 2e tandwiel vanaf de kant van de koppeling (op de secundaire as dus)
- grootst gemeten diameter 62,8 mm
- aan de ene kant voorzien van 3 ronde nokken, aan de andere kant een
uitsparing t.b.v. de schakelvork en dan 3 soort van ovale nokken
- het asgat is voorzien van 6 spiebanen
- 29 tanden

Waar kan ik het best op zoek naar zo een onderdeel? En wat moet ik er (maximaal) voor betalen? Of heeft iemand nog een blok los liggen voor onderdelen --> e-mail in profiel.

Oeps, foutje. Zie mijn reactie van 15-08-2005 16:44.
 
Laatst bewerkt:
De cb liefhebbers zullen zich al wel snel melden in je topic, rene v maanen zal wel onderdelen voor je hebben. Weet ff zijn adres niet uit het hoofd.

suc6 met sleutelen en welkom :W
 
Nou dat is nog eens mazzel zeg. Was die DVD speler van het Kruidvat?

Adressen http://www.fourdeel.com (www.fourdeel.com) http://www.honda4.nl (www.honda4.nl) www.cbfourclub.nl

Verder Roger Remschijf, CB400Man, Triaatje, etc. zijn bekende suppliers van CB spullen. Je vindt ze hier op het Forum.
 
@ OudeJap
cheap-ass dvd-speler v.d. Scheer&Foppen, dus goeie deal ja.

@ joooaaas
De achtervering? Ik heb nog geen Koni logo's gezien, als je dat bedoeld.

Hoe zit dat eigenlijk met de kentekenplaat? Is zo'n moderne Europlaat verplicht?
 
Jouw motor is uit 77, dus dan mag je lekker nog met een blauwe plaat rondrijden 8-)

Dat mag nl als je motor van voor 1 jan 78 stamt.
 
Snel een blauwe bestellen dan! Waarschijnlijk vond een van de vorige eigenaren een gele plaat destijds wat moderner staan.
 
Maar zo'n Euro plaatje mag ook? Die zijn toch wat kleiner (of niet?)

Trouwens, eerst dat blok maar 's aan de praat. Dan komt de rest wel. En de motor staat ook nog niet eens op mijn naam. Dat komt wel als 'ie rijklaar is (of wanneer m'n oom weer een rekening voor de verzekering krijgt).
 
Laatst bewerkt:
Nou dat is nog eens mazzel zeg. Was die DVD speler van het Kruidvat?

Adressen http://www.fourdeel.com (www.fourdeel.com) http://www.honda4.nl (www.honda4.nl) www.cbfourclub.nl

Verder Roger Remschijf, CB400Man, Triaatje, etc. zijn bekende suppliers van CB spullen. Je vindt ze hier op het Forum.

whahahahahahahaa..eehhh..klopt wel een beetje..maar vooral voor 350 en 400. CB400man ook. Heb inmiddels ook een 550K3 dus we kunnen gegevens gaan uitwisselen :W
 
Ja, het mag wel (een gele plaat). Maar ik (en vele met mij) vind een blauwe plaat mooier staan. Dat is wat authentieker/klassieker. Het is een motor uit die tijd, en daar hoort naar mijn idee een blauwe plaat op.
 
Oké, oké. Duidelijk. Jullie willen blauw. Alvast voor het geval het zover is: blauw mag dus op een motor van 1977. Maar mag ouderwets geel (dus zonder blauw hoekje met Euro-sterretjes en NL) dan ook, zo ééntje zit er nu immers op.

We lopen trouwens wel wat op de dingen vooruit, het gaat me nu vooral om het blok en het tandwiel dat ik ervoor nodig heb.
Mooi man! Dat komt wel goed met je CB.

Wat zit er btw voor achtervering op?
Bedoel je de schokbrekers, of de achterbrug?
 
Laatst bewerkt:
Nee, die oude gele platen mogen niet meer, daarvoor kan je een boete krijgen. Die zijn vervangen door de nieuwe gele, maar de blauwe platen mogen nog wel bij motoren ouder dan 1978.

Je moet dus sowieso een andere plaat aanschaffen, dat kost zo´n 15 euro.
 
@Tria sorry ik dacht dat je van alle CB-markten thuis was.

@joooaaaas zie topic over de blauwe plaat en inderdaad gele plaat, die niet GAIK is mag niet 65 euro boete, dus BLAUWE en snel.

Blijft een goede deal dus, beste kans bij Roger Remschijf dus.
 
@Tria sorry ik dacht dat je van alle CB-markten thuis was.

@joooaaaas zie topic over de blauwe plaat en inderdaad gele plaat, die niet GAIK is mag niet 65 euro boete, dus BLAUWE en snel.

Blijft een goede deal dus, beste kans bij Roger Remschijf dus.

haha THANKS !! zo raakt mijn schuur weer fijn leeg :Y heb inderdaad nog twee blokken liggen en een boel onderdelen, zal eerst de versnellingsbakken eens uit elkaar halen om te zien of ze goed zijn..maar deze mail komt vanuit Geneve 8-) dus je raad het al: het word echt volgende week .. 1 nieuw tandwiel kon wel eens goedkoper zijn (oude voorraad ergens) ben benieuwd of iemand die heeft liggen ?? ben je snel klaar ! en rij je deze week nog
 
Hé mr. Remschijf. Ik heb via Marktplaats al contact met iemand die aan het kijken is of 'ie nog zo'n tandwiel heeft. Maar ik heb nog steeds geen idee wat je voor zo'n onderdeel moet neerleggen.

Had ik al gezegd dat het een beetje een low-budget project is?
 
Hoi Rogier, mooi he dat internet. Waar ook ter wereld altijd dichtbij, lijkt wel reclame. Have fun in Geneve.

ja, ik begon het waarachtig nog te missen ook '( maargoed ik verblijf bij vrienden dus daarom is het net als thuis, gezellig en toch dichtbij alles wat het leuk maakt :) mis mijn schuur wel, maar genoeg afleiding hier !!! en heel lekker weer .. morgen bruiloft deel 2, lekker in pak naar de rondrijdende motormannen en vooral vrouwen kijken :Y :Y bij elk stoplicht minimaal 3 motoren, dat is toch te gek ! :}
 
Hé mr. Remschijf. Ik heb via Marktplaats al contact met iemand die aan het kijken is of 'ie nog zo'n tandwiel heeft. Maar ik heb nog steeds geen idee wat je voor zo'n onderdeel moet neerleggen.

Had ik al gezegd dat het een beetje een low-budget project is?

Hoi !! het hoeft allemaal niet zo duur te zijn hoor, voor een blok vraag ik 100 tot 150 euro (als ik hem heb horen lopen en ik heb erop gereden en hij is echt goed !!) als ik een versnellingsbak los verkoop die echt goed is (laatst niet goed genoeg gekeken en maakte ik een grove fout |( was niet 100%..stomstom, maargoed..dan vraag ik er ongeveer 40 euro voor. dan wel compleet; lagers etc.. een tandwiel los kan dan wel duur uitvallen: 10 tot 20 euro denk ik.. ik zou het niet los verkopen moet ik zeggen, alleen als de versnellingsbak al schade had. lukt wel hoor, ik denk dat er wel iemand een los tandwiel heeft, nieuw zijn ze volgens mij rond de 50 euro '( ...maar pin me daar niet op vast svp :N :+
 
Toevallig net dat topic gelezen, tenminste als je het hebt over die complete versnellingsbak waar ergens 1 tandje van miste. 'T was in ieder geval goed bedoeld :) .

ja, maar toch vrij |( .. heb ook gelijk de bijbehorende bank-zaken met de nieuwe eigenaar (die het me meteen liet weten .. gelukkig) geregeld, en volgens mij hoort dat ook zo ! :Y

hij had ook het tandwiel wat bij mijn versnellingbak slecht was nog liggen, maar ik was er gewoon echt niet blij mee !! voortaan een beter inspectie verrichten dus :Y
 
he rogier...wil je mij een plezier doen ? Heb je al geprobeerd te bellen maar een lieve mejufrouw zegt steeds dat je DAT KLEREDING WEER ES NIET AAN HEBT STAAN :( :( :(

wil je me - als je het hebt tenminste- het binnenwerk van de achternaaf van een 550K3 opsturen ? Dus alles wat na het lager aanwezig is (dus ook de retainer, dat is die borgmoer met 4 gaten erin) ? Ik plunder hem dan even en je krijgt terug wat ik niet nodig heb (zal niet veel zijn, maar dan weet ik in elk geval wat er precies in hoort te zitten)

Mijn achterwiel heeft nogal vreemde trekjes en niet alles lijkt me daar te zitten waar het hoort B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan