M'n eerste: Honda CB 550 K3 uit 1977

Ehm, oeps! Heb net enkele klepstelen beschadigd. ;(

Zoals in de startpost te lezen is, had ik de nokkenas er voor niks uitlepeld. Dus vandaag zou ik 'm er weer inzetten. Het was even prutsen om de nokkenasketting om het tandwiel te krijgen, maar dit is allemaal gelukt. Daarna kon ik het kleppendeksel weer monteren. En daar ging het fout. Ik wilde de deksel simpelweg terug schroeven, maar het schijnt dat ik toch beter alle klepstelboutjes naar boven had kunnen draaien.

Toen ik de diversen bouten van het kleppendeksel aan het aandraaien was kwamen er diverse geluiden van onder het deksel. En echt lekker klonk het niet. '(

Met het draaien van de krukas klonk het al niet veel beter, dus toch het deksel er maar weer afgedraaid. Toen bleek al snel dat de punten van de klepstoters niet netjes op einden van de klepstelen terecht waren gekomen, maar tegen de zijkanten ervan. Dit is zichtbaar aan alle klepstelen, maar waarschijlijk zijn er maar 3 echt teveel beschadigd om nog te gebruiken. Ik heb enkele plaatjes geschoten met m'n gsm'etje, dus non-kwaliteit.

full


Update: Ik heb nog even goed gekeken en van alle uitlaatkleppen zijn de bovenvlakken van de klepstelen onaangetast. Bij 2 van de inlaatkleppen is het bovenvlakje wel iets beschadigd.
 
Laatst bewerkt:
Aj oppassen dat er niets is afgebroken anders heb je kans dat je je hele blok in de soep draait. Heb hetzelfde gehad. Alleen iets voorzichtiger te werk gegaan en niets geforceerd. Bleek inderdaad een moertje los te moeten draaien en daarna met de schroevedraaier het schroefje los te kunnen draaien. Lukte beter toen.
 
Er zijn inderdaad enkele splinters losgebroken. Ik denk dus dat ik de kleppen in ieder geval moet demonteren om de boel een goed na te kijken. Maar kan ik deze kleppen nog gebruiken als ik de beschadegingen iets bijwerk?

Is het nu zo dat als je het kleppendeksel monteert,je altijd de kleppen moet stellen?
 
Laatst bewerkt:
Getverdrie, dat is mij ook overkomen, met dit verschil dat ik de moeren na het demonteren alsnog heb gelost, dus bij mij ging het goed, maar het is en k* klus om bij een los klepdeksel de moeren te lossen. Ik was erg bang het pasvlak te beschadigen, dus heb het op mijn knieen zitten doen. Is goed gegaan gelukkig.

Succes, net als ik beter lezen.
 
Ik hoop het. Zoals in de startpost te lezen is, is het boek dat ik gebruik niet specifiek voor de CB 550 K3. Maar tot nu toe komt eigenlijk alles wel overeen, dus ga ik er vanuit dat het klopt.

Dan nog 's wat anders: Als ik alles goed begrijp komen bewegen de zuigers 1 & 4 gelijk en zuigers 2 & 3 ook. 1 & 4 boven dan 2 & 3 beneden. Tussen de zuigers 1 & 4 zit een 'fase'-verschil van 360 graden, dus 1 verbrand terwijl 4 mengsel inlaat. Idem voor 2 & 3. Nu mijn vraag: Er zijn maar 2 contactpuntje, 1 voor 1 & 3 en ééntje voor 2 & 4 (geloof ik). Is het dan zo dat elke bougie naast de benodigde vonk ook nog eens onnodig vonkt?
 
Laatst bewerkt:
daar staat wel de stand van de nokkenas in als ik me niet vergis. Zorg ervoor dat je niet het plaatje pakt van de 400f...staat volledig anders !!

Verder kan het toch nog zijn dat je een tandje teveel of teweinig zet..let daar op. Dat is op zich geen directe ramp (geen kromme kleppen) alleen loopt je motor dan als een krant ;)
 
Dan nog 's wat anders: Als ik alles goed begrijp komen bewegen de zuigers 1 & 4 gelijk en zuigers 2 & 3 ook. 1 & 4 boven dan 2 & 3 beneden. Tussen de zuigers 1 & 4 zit een 'fase'-verschil van 360 graden, dus 1 verbrand terwijl 4 mengsel inlaat. Idem voor 2 & 3. Nu mijn vraag: Er zijn maar 2 contactpuntje, 1 voor 1 & 3 en ééntje voor 2 & 4 (geloof ik). Is het dan zo dat elke bougie naast de benodigde vonk ook nog eens onnodig vonkt?
klopt !!
 
en om nou steeds per slag steds je bougie te verwisselen omdat ie 1 x onnodig vonkt is ook weer zo vrekkig he (maar dan heb je er maar twee nodig en errreg snelle handjes :P ) :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+
 
Daarnet een nieuwe poging gewaagd om het kleppendeksel te monteren. Nu met de klepdoppen gedemonteerd om te kijken of alles goed ging. Helaas bleek de schade iets groter dan gedacht. Het blijkt namelijk dat de vlakjes van de klepstoters niet meer recht op de eindjes van de klepstelen terecht komen. Mijn conclusie luidt dan ook: alle 8 kleppen krom. Klote.

Een ruilblok begint steeds aantrekkelijker te klinken...
 
Lijkt me eerder dat je deksel scheef d'r op zit, dan dat je 8 klepstelen verbogen hebt....
of je tuimelaars gemold...
 
Lijkt me eerder dat je deksel scheef d'r op zit, dan dat je 8 klepstelen verbogen hebt....
of je tuimelaars gemold...
Jochem,

Kromme klepstelen is zo gepiept, dus wat hij schrijft zal wel kloppen.

't Is een veel gemaakte beginnersfout.

De kleppen van een 500 en 550 zijn boterzacht. Je kan ze haast met de hand buigen. Daarom zijn de zittingen vaak ingeslagen: Is je dat nooit opgevallen?
 
Yep is me vaak genoeg opgevallen, maar alle 8 in 1x krom? Dan moet je het zaakje er aardig scheef op leggen en tóch alles vastdraaien...
 
Terug
Bovenaan Onderaan