Hoi hoi,
na veel hoofdbrekens en nog meer vuile handen en veel zweet druppels is hij "klaar"
mede ook dankzij de hulp van een aantal mensen op dit forum toen in wat onderdelen nodig had.
Mijn eerste motor een Yamaha XJ 600 uit 1986 is klaar. ( op de kuip staat FJ600 maar volgens kenteken is het echt een xj600 )
deze motor had meer dan 6 a 7 jaar stilgestaan ergens in een schuurtje en toen ik hem ging halen in de buurt van apeldoorn stond ie zelfs buiten onder een zeiltje.
even flitste door me heen afblijven hier zit heel veel werk aan maar aan de andere kant wou ik ook een sleutel project hebben. En ach de prijs van de motor was er echt naar toen ik hem kocht. Het bleef een gok of de motor goed was of niet.
eerst effe een foto van zoals tie nu is :
en nog een foto
uiteindelijk is wat ik er aan gedaan heb best wel een lange was lijst geworden.
nieuwe brandstof en vacuumslangen
carb revisie ( wat was ik blij dat ik een ultrasoon reiniger heb voor dit klusje ) deze zaten helemaal vol met smurrie en de vlotters waren geheel verstop en zaten vast en zo ook bijna alle sproeiers. alles schroeven op mn carb heb ik vervangen door RVS inbus. ik heb erg lang zitten klooien om de rotte orginele boutjes los te krijgen.
nieuwe inlaat rubbers
Tank spoelen / onderzijde roestwerende verf
frame ontroest / roestwerende verf
kuipje onder en de stuur kuip had een scheur >> met glasmat en epoxy gefixed.
achtervering zat muurvast >> schokbreker vervangen door een Betor schokbreker en achterbrug gedemonteerd en gemonteerd en weer gangbaar gemaakt en schokbrekerophangings deel moeten vervangen. ( wat was ik blij met die mede forumer die voor mij dat onderdeel had liggen )
nieuwe ketting en tandwielen gemonteerd.
2 gare richting aanwijzers vervangen
toeter gemaakt
Uitlaat ontroest en deels gezandstraalt en gespoten met uitlaat verf.
en het zadel heb ik eigenhandig opnieuw bekleed.
achterremklauw gereviseerd.
nieuwe olie keringen in de voorpootjes
en natuurlijk de motorolie en alle filters vervangen en de accu en de bougies.
oude pre 2003 kentekenplaat vervangen door een nieuw type met NL dr op ( er zat nog een ouderwetse gele kenteken plaat op zonder NL logo)
en voor de rest wat ik nog vergeten was
De motor loopt weer als een tierelier en start met 1 druk op de knop en loopt heel netjes stationair en de motor pakt netjes op. Bij mij achter op de plaats ook even geprobeerd of tie goed optrekt en dat is ook het geval ( ik heb een lange diepe tuin )
wat er nog aan zou moeten gebeuren is de boel afstellen / synchroniseren
dit zal een lange proefrit verder nog uit moeten wijzen
ik hoop dat na 15 mei te mogen doen want dan moet ik op examen en hoop ik af te rijden. ik kan niet wachten om mn verzekering te regelen en hem uit de schorsing te halen.
Al met al kan ik iedereen eens aanraden om een dergelijk knutsel project te doen het was voor mij buitengewoon leerzaam en ken hierdoor mijn motor zeer goed.
wat ik eigenlijk nog zou willen doen aan mijn motor is hem geheel overspuiten maar dat doe ik om 2 redenen niet>> de kosten tov de waarde van mn motor << en ik moet op deze motor mn eerste rijervaring op doen<<
de krasjes en de afgesleten verf sieren hem ergens wel vind ik 22 jaar jong dan mag je wel iets zien vind ik.
wel overweeg ik nog om een scotoiler te monteren want ik ken mezelf .... die spuitbus met kettingspray ga ik echt vergeten....
nogmaals iedereen die me met raad en daad heeft geholpen heel erg bedankt !!!
groetjes
Biglift ( Rob )
na veel hoofdbrekens en nog meer vuile handen en veel zweet druppels is hij "klaar"
mede ook dankzij de hulp van een aantal mensen op dit forum toen in wat onderdelen nodig had.
Mijn eerste motor een Yamaha XJ 600 uit 1986 is klaar. ( op de kuip staat FJ600 maar volgens kenteken is het echt een xj600 )
deze motor had meer dan 6 a 7 jaar stilgestaan ergens in een schuurtje en toen ik hem ging halen in de buurt van apeldoorn stond ie zelfs buiten onder een zeiltje.
even flitste door me heen afblijven hier zit heel veel werk aan maar aan de andere kant wou ik ook een sleutel project hebben. En ach de prijs van de motor was er echt naar toen ik hem kocht. Het bleef een gok of de motor goed was of niet.
eerst effe een foto van zoals tie nu is :
en nog een foto
uiteindelijk is wat ik er aan gedaan heb best wel een lange was lijst geworden.
nieuwe brandstof en vacuumslangen
carb revisie ( wat was ik blij dat ik een ultrasoon reiniger heb voor dit klusje ) deze zaten helemaal vol met smurrie en de vlotters waren geheel verstop en zaten vast en zo ook bijna alle sproeiers. alles schroeven op mn carb heb ik vervangen door RVS inbus. ik heb erg lang zitten klooien om de rotte orginele boutjes los te krijgen.
nieuwe inlaat rubbers
Tank spoelen / onderzijde roestwerende verf
frame ontroest / roestwerende verf
kuipje onder en de stuur kuip had een scheur >> met glasmat en epoxy gefixed.
achtervering zat muurvast >> schokbreker vervangen door een Betor schokbreker en achterbrug gedemonteerd en gemonteerd en weer gangbaar gemaakt en schokbrekerophangings deel moeten vervangen. ( wat was ik blij met die mede forumer die voor mij dat onderdeel had liggen )
nieuwe ketting en tandwielen gemonteerd.
2 gare richting aanwijzers vervangen
toeter gemaakt
Uitlaat ontroest en deels gezandstraalt en gespoten met uitlaat verf.
en het zadel heb ik eigenhandig opnieuw bekleed.
achterremklauw gereviseerd.
nieuwe olie keringen in de voorpootjes
en natuurlijk de motorolie en alle filters vervangen en de accu en de bougies.
oude pre 2003 kentekenplaat vervangen door een nieuw type met NL dr op ( er zat nog een ouderwetse gele kenteken plaat op zonder NL logo)
en voor de rest wat ik nog vergeten was
De motor loopt weer als een tierelier en start met 1 druk op de knop en loopt heel netjes stationair en de motor pakt netjes op. Bij mij achter op de plaats ook even geprobeerd of tie goed optrekt en dat is ook het geval ( ik heb een lange diepe tuin )
wat er nog aan zou moeten gebeuren is de boel afstellen / synchroniseren
dit zal een lange proefrit verder nog uit moeten wijzen
ik hoop dat na 15 mei te mogen doen want dan moet ik op examen en hoop ik af te rijden. ik kan niet wachten om mn verzekering te regelen en hem uit de schorsing te halen.
Al met al kan ik iedereen eens aanraden om een dergelijk knutsel project te doen het was voor mij buitengewoon leerzaam en ken hierdoor mijn motor zeer goed.
wat ik eigenlijk nog zou willen doen aan mijn motor is hem geheel overspuiten maar dat doe ik om 2 redenen niet>> de kosten tov de waarde van mn motor << en ik moet op deze motor mn eerste rijervaring op doen<<
de krasjes en de afgesleten verf sieren hem ergens wel vind ik 22 jaar jong dan mag je wel iets zien vind ik.
wel overweeg ik nog om een scotoiler te monteren want ik ken mezelf .... die spuitbus met kettingspray ga ik echt vergeten....
nogmaals iedereen die me met raad en daad heeft geholpen heel erg bedankt !!!
groetjes
Biglift ( Rob )