mn eerste motor is klaar >> YAMAHA XJ600 ,86 << joepiieee

biglift

MF veteraan
20 jul 2004
3.344
40
eindhoven
Hoi hoi,

na veel hoofdbrekens en nog meer vuile handen en veel zweet druppels is hij "klaar"

mede ook dankzij de hulp van een aantal mensen op dit forum toen in wat onderdelen nodig had.

Mijn eerste motor een Yamaha XJ 600 uit 1986 is klaar. ( op de kuip staat FJ600 maar volgens kenteken is het echt een xj600 )
deze motor had meer dan 6 a 7 jaar stilgestaan ergens in een schuurtje en toen ik hem ging halen in de buurt van apeldoorn stond ie zelfs buiten onder een zeiltje.
even flitste door me heen afblijven hier zit heel veel werk aan maar aan de andere kant wou ik ook een sleutel project hebben. En ach de prijs van de motor was er echt naar toen ik hem kocht. Het bleef een gok of de motor goed was of niet.

eerst effe een foto van zoals tie nu is :

DSC00299a.JPG


en nog een foto

DSC00300.JPG


uiteindelijk is wat ik er aan gedaan heb best wel een lange was lijst geworden.

nieuwe brandstof en vacuumslangen

carb revisie ( wat was ik blij dat ik een ultrasoon reiniger heb voor dit klusje ) deze zaten helemaal vol met smurrie en de vlotters waren geheel verstop en zaten vast en zo ook bijna alle sproeiers. alles schroeven op mn carb heb ik vervangen door RVS inbus. ik heb erg lang zitten klooien om de rotte orginele boutjes los te krijgen.

nieuwe inlaat rubbers
Tank spoelen / onderzijde roestwerende verf
frame ontroest / roestwerende verf
kuipje onder en de stuur kuip had een scheur >> met glasmat en epoxy gefixed.
achtervering zat muurvast >> schokbreker vervangen door een Betor schokbreker en achterbrug gedemonteerd en gemonteerd en weer gangbaar gemaakt en schokbrekerophangings deel moeten vervangen. ( wat was ik blij met die mede forumer die voor mij dat onderdeel had liggen )

nieuwe ketting en tandwielen gemonteerd.
2 gare richting aanwijzers vervangen
toeter gemaakt
Uitlaat ontroest en deels gezandstraalt en gespoten met uitlaat verf.
en het zadel heb ik eigenhandig opnieuw bekleed.
achterremklauw gereviseerd.
nieuwe olie keringen in de voorpootjes
en natuurlijk de motorolie en alle filters vervangen en de accu en de bougies.
oude pre 2003 kentekenplaat vervangen door een nieuw type met NL dr op ( er zat nog een ouderwetse gele kenteken plaat op zonder NL logo)
en voor de rest wat ik nog vergeten was

De motor loopt weer als een tierelier en start met 1 druk op de knop en loopt heel netjes stationair en de motor pakt netjes op. Bij mij achter op de plaats ook even geprobeerd of tie goed optrekt en dat is ook het geval :) ( ik heb een lange diepe tuin )

wat er nog aan zou moeten gebeuren is de boel afstellen / synchroniseren
dit zal een lange proefrit verder nog uit moeten wijzen
ik hoop dat na 15 mei te mogen doen want dan moet ik op examen en hoop ik af te rijden. ik kan niet wachten om mn verzekering te regelen en hem uit de schorsing te halen.

Al met al kan ik iedereen eens aanraden om een dergelijk knutsel project te doen het was voor mij buitengewoon leerzaam en ken hierdoor mijn motor zeer goed.


wat ik eigenlijk nog zou willen doen aan mijn motor is hem geheel overspuiten maar dat doe ik om 2 redenen niet>> de kosten tov de waarde van mn motor << en ik moet op deze motor mn eerste rijervaring op doen<<

de krasjes en de afgesleten verf sieren hem ergens wel vind ik 22 jaar jong dan mag je wel iets zien vind ik.

wel overweeg ik nog om een scotoiler te monteren want ik ken mezelf .... die spuitbus met kettingspray ga ik echt vergeten....

nogmaals iedereen die me met raad en daad heeft geholpen heel erg bedankt !!! :}


groetjes

Biglift ( Rob )
 
ik heb respect voor je, oude motoren opknappen is gewoon een must het zou echt doodzonde zijn als deze allemaal op de schroot belanden door achterstallig onderhoud.

En het resultaat is mooi veel plezier met je motor en ik hoop dat je er nog lang op kan rijden.
 
Nah, daar heb je anders wel lang over gedaan zeg.

1986 :? Het is nu 2008! Dat is 22 jaar om een motor te bouwen?! :P


OK, OK, hij ziet er goed uit!

Nu lekker op rijden he :] (nou ja, binnenkort dan)

Of verkopen, en op naar het volgende sleutelproject!
 
Laatst bewerkt:
Nah, daar heb je anders wel lang over gedaan zeg.

1986 :? Het is nu 2008! Dat is 22 jaar om een motor te bouwen?! :P


OK, OK, hij ziet er goed uit!

Nu lekker op rijden he :]

Of verkopen, en op naar het volgende sleutelproject!
verkopen .. ehh nee denk het echt niet hahahah
ik ga hier echt mn rijervaring mee op doen. volgende motor die ik koop is een nieuwe over een jaar of 2 schat ik ( slik moet nog veel sparen :+ )
maar deze ga ik echt helemaal oprijden.

lang over gedaan ??? mhhh valt denk ik wel mee.
ik ben in ca november 2007 begonnen en als je dan weet dat toen in ploegendienst werkte en er nog in de avonduren pctjes bouw en repareer......
Bovendien mocht ie van mij niet klaar want ik heb die stempel in mn roze papiertje nog niet dus ik had zo wie zo geen haast.
 
Respect hoor dat je zo'n brikkie weer een 2e jeugd geeft. En inderdaad leuk om te doen, leerzaam en zo wordt t nog voor je er n meter op de openbare weg mee hebt gereden echt je eigen fietsie!

Succes alvast de 15e en veel veilige km's toegewenst! :]
 
Netjes gedaan! En het grote voordeel: De eerste kilometers voelen dubbel zo goed, als je weet dat je hem helemaal zelf hebt opgeknapt ;)

Veel succes de 15e!
 
Mag ik je adviseren om je tank alsnog met bijvoorbeeld Tankcure te behandelen?

De modelen staan er bekend om dat ze van binnenuit doorroesten, straks loopt er ineens benzine uit je tank zonder dat je het in de gaten hebt!

Verders helemaal top, lekker beginnen op een oudje, helemaal niets mis mee, daar ga je vast nog wel veel lol mee krijgen 8-) :]
 
Mag ik je adviseren om je tank alsnog met bijvoorbeeld Tankcure te behandelen?

De modelen staan er bekend om dat ze van binnenuit doorroesten, straks loopt er ineens benzine uit je tank zonder dat je het in de gaten hebt!

Verders helemaal top, lekker beginnen op een oudje, helemaal niets mis mee, daar ga je vast nog wel veel lol mee krijgen 8-) :]


nou de tank is helemaal hard. na het leegmaken en spoelen heb ik de tank redelijkerwijs half vol gedaan met verse benzine en zo heeft de tank een hele poos gestaan bij mij in de schuur.

tot op heden geen enkele benzine lucht of zo en geen druppels onder de motor of wat ook.

Toen ik de motor kocht zat er redelijk veel benzine in de tank en ik denk dat dit mijn geluk is geweest dat de tank nog heel is. onderkant had wel wat last van steenslag beschadigingen maar een aantal lagen antie roest verf doen wonderen.

er staat me trouwens iets van bij dat de vorige eigenaar de tank al eens heeft laten behandelen. zal dat eens op moeten zoeken in de brief van de vorige eigenaar die ik er bij kreeg.
 
door-rottende tanks....
brrr. roept weer wat herrinneringen op van toen ik mijn xj600-tje (divje) net 2weekjes had.

voor de geintreseerden, klikkerdeklik

achja, als ie hard is issie hard... punt..
tancure KAN wat ellende voorkomen, maar het is denk ik echt geen must, als die tank idd gewoon goed is en geen roest vanbinnen vertoont zou ik het best aandurven. en al helemaal als er al een dikke koeklaag tancure in gedaan is door de vorige eigenaar..

verders, suc-6 de 15e. komt allemaal goed
 
door-rottende tanks....
brrr. roept weer wat herrinneringen op van toen ik mijn xj600-tje (divje) net 2weekjes had.

voor de geintreseerden, klikkerdeklik

achja, als ie hard is issie hard... punt..
tancure KAN wat ellende voorkomen, maar het is denk ik echt geen must, als die tank idd gewoon goed is en geen roest vanbinnen vertoont zou ik het best aandurven. en al helemaal als er al een dikke koeklaag tancure in gedaan is door de vorige eigenaar..

verders, suc-6 de 15e. komt allemaal goed

als mn tank lek zou zijn had ik dat allang moeten merken aan een niet te harden benzine stank. de tank heeft zelfs 2 weken bij mij op zolder in mn knutselhok gelegen en zelfs toen geen druppel benzine geroken of gezien.


nu de dagen aftellen tot de 15e ....... en morgen de schuur opruimen en de onderdelen die over zijn in een doos stoppen en opbergen.
 
mooi gedaan!
Ik heb het zelf ook gedaan met mijn 900 bol d'or uit 1979. Ook na jaren stilstaan opgeknapt. (zie foto-tje)
Was heel trots toen ik ermee klaar was!

vele plezier ermee.
full



PS: het is wel verslavend hoor. Ik heb net een tweede brik gekocht die 4 jaar stilstaat en die ik nu ga opknappen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb gisteren mijn richtingaanwijzer (rechts) eraf gereden. Onwijs balen, heb mn motor net 2 wk. Ik heb er echt de ballen verstand van, maar ik heb een nieuwe richt.aanwijzer gekocht. de bedrading is nog oke, is het moeilijk om te vervangen? Kan ik dat zelf?
Kan je me helpen?

Groetjes,

Hedwig
 
Gefeliciteerd! Ziet er goed uit! Ik heb eigenlijk min of meer hetzelfde gedaan toen ik mijn xj600 van 86 kocht (december 2007, rbw jan 2008). Ik heb 't alleen een stuk minder uitgebreid gedaan. Echt een heerlijke motor, hoeveel km heeft ie trouwens op de teller staan?
 
Hallo,

Ik heb gisteren mijn richtingaanwijzer (rechts) eraf gereden. Onwijs balen, heb mn motor net 2 wk. Ik heb er echt de ballen verstand van, maar ik heb een nieuwe richt.aanwijzer gekocht. de bedrading is nog oke, is het moeilijk om te vervangen? Kan ik dat zelf?
Kan je me helpen?

Groetjes,

Hedwig

is niet heel erg moeilijk maar als je richting eindhoven komt doen we dat samen wel als je wilt.... als groentje altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen.


verder over die MF stikker... tuurlijk wil ik die wel 1 ( eigenlijk 2 want ik heb ook een 4 wielige koektrommel uit frankrijk )
krijg ik die als ik de 15e slaag kado ??? hihihi
 
Gefeliciteerd! Ziet er goed uit! Ik heb eigenlijk min of meer hetzelfde gedaan toen ik mijn xj600 van 86 kocht (december 2007, rbw jan 2008). Ik heb 't alleen een stuk minder uitgebreid gedaan. Echt een heerlijke motor, hoeveel km heeft ie trouwens op de teller staan?


de mijne heeft ca 38800 km op de teller staan.

ik moet er wel aan wennen aan deze motor hij stuurt zwaarder dan mn lesmotor
( koewasaki ER 5 )
ik zoek nog iemand die de spullen heeft om de carbs af te stellen ( synchroniseren )
ik wil dit graag zelf leren en denk het ook wel zelf te kunnen maar die klokken zijn me toch wel een beetje erg te duur en ik heb die yic nog iets tool niet. *HINT*HINT*

als ik de 15e slaag gaan we samen een stukkie rijden ok ??
er broeit iets in mn kop van een XJ 600 / 900 brikken rit in mn kop maar ik mag nog niet ..... nog even geduld
ik ben de dagen aan het aftellen tot het de 15e is. Wat zal ik blij zijn als ik van dat lessen en zo af ben en op pad mag.

een volgende brik opknappen weet ik zo net nog niet .
ik heb welliswaar een redelijkerwijs groot huis met een 20 meter diepe tuin dr achter maar mn schuurtje is niet zo erg groot en er komt nog bij dat ik nog veel modelvliegtuigen heb staan die niet af zijn of nog gerepareerd moeten worden.

thans rijd ik nog rond op een bromscooter een yamaha jogg RR voor naar mn werk. Deze staat dan wel op de nominatie om in de verkoop te gaan. ( als je geintreseerd bent mail me een bod ) de scoot is van 2004 en ik ben 1e eigenaar staat iets van 8700 km op de klok.
alle papieren en boekjes ed zijn daarvan aanwezig. kleur is metallic nachtblauw
aangezien ik zelg 38 ben is er op een zeer verantwoorde manier mee omgesprongen.
 
hallo
zie er strak uit
ik heb volgens mij nog een motorblok liggen voor een xj 600
en nog wat losse onderdelen
intresse mail maar even
groetuuuu
 
Terug
Bovenaan Onderaan