M'n Nighthawk zuipt 1:9, wat doe ik eraan?

Baronpeute

Rookie
18 mrt 2003
7
0
Utrecht
Laatst reed ik met een bijrijder vanuit Doetinchem naar Zeist, en vlak voor Zeist moest ik de vluchtstrook op omdat m'n Nighthawk650 niks meer deed. Reserve kraantje open en hoppa, hij ging weer. Maar in Doetinchem had ik 'n nog vol gegooid. Dat is echt niet normaal volgens mij.

Kan het zijn dat m'n sproeiers niet juist zijn?

De topsnelheid die ik kan halen is heel soms 135 km/h (wind mee, berg af enzo.)
misschien is dat ook een indicatie van een onjuiste afstelling?

Erhm... Hellup!
 
Niet starten? O-)

Altijd al 1 op 9 ? Iets aangepast? Lekt er ergens benzine? Vlotters lek?
Open losse luchtfilters gemonteerd? Carburateur setje gemonteerd? Loopt ie op 3 cilinders?
 
bougies eruit en vergelijken met het boekie. als ze nat en donker zijn, ligt het aan de afstelling
als ze een normale kleur hebben, ligt het aan iets anders.
wanneer zijn de carbs voor het laatst afgesteld?

Zelfs een nighthawk moet harder lopen dan 135, dus mijn gok is dat er iets niet goed staat afgesteld. haal de spoeiers er eens uit en kijk welke waarden ze hebben.

succes
 
Zoals de anderen al aangeven: d'r zit iets helemaal fout in je afstelling.
-Start ze wel lekker met choke of heppie helemaal geen choke nodig?
-braakt ze geen zwarte walmen uit?

Ik vermoed dat er een sproeier losligt in een vlotterbak,begin er eens mee je carbs te demonteren en het spul schoon te maken.
Kom je vanzelf die losse sproeier tegen... ;)
 
Voordat je carburateurs uit elkaar haalt:
1. Controleer of luchtfilter schoon is. Rijdt desnoods stukje zonder luchtfilter om te kijken of dit beter gaat.
2. Controleer of choke goed werkt: als choke uit is, moet er beetje (2 mm. ofzo) speling op kabel zitten (ervan uitgaande dat choke vanaf stuur middels kabel wordt bediend)

Als dit in orde is: zijn hoofdsproeiers niet uitgelubberd a.g.v. langsschuren gasnaalden? Er moet mooie rond gaatjes in zitten, geen uitgelubberde ovale gevallen.
 
Staat kennelijk veel te rijk. Als een motor niet helemaal optimaal staat afgesteld (carb-synchronisatie, ontsteking, kleppen) dan heeft dat weliswaar altijd negatieve invloed op verbruik maar 1 op 9 is wel heel erg extreem.

Start de motor al goed zonder- of met heel weinig choke? Trekt de motor sterker in de opwarmfase dan als-ie op temperatuur is? Controleer of er veel roet te zien is in de uitlaat opening en / of de bougies onder het roet zitten. Zo ja, dan zou het wel eens een hangende choke kunnen zijn. Ik had een Africa Twin die 1 op 12 reed... totdat ik de choke-kabel, choke-kabel verdeler (splitter naar beide carbs toe) en de veertjes en "zuigertjes" van de choke in de carburateur zelf had schoongemaakt: De choke bleef hangen, ook al LEEK het alsof het hendeltje op het stuur keurig zijn werk deed. Reed daarna weer netjes 1:17.
Ik hoop dat het zo simpel is als dit!

Zo niet, probeer eens de weg tussen Zeist en Doetinchem te vermijden :+
 
Ik leer m'n nighthawk nog kennen...koppeling en zo, ideale schakelmoment en ik probeer altijd zo zuinig mogelijk te rijden...

zodra je denkt dat het probleem verholpen is zou je met je nighthawk 1 op 20 of beter moeten kunnen halen...(als je een 450 hebt)..dat rij ik gemiddeld
 
Oh kej,
Hij start wel lekker met choke. en loopt ook lekker.hoe kan hij zuiniger gaan lopen op 4 cilinders dan met 3?

Ten eerste kan ik me niet voorstellen dat iemand niet merkt wanneer 1 cilinder is uitgevallen, maar dat ter zijde (ooit iemand gehad die informeerde of "een slippende ketting" kwaad kon; de ketting sloeg over de totaal versleten tandwielen heen).

In het kort:
- 25% van de benzine verdwijnt onverbrand in je uitlaat
- je hebt mechanische verliezen in die cilinder (kleppen openen/sluiten etc.)
- 3 cilinders moeten dan het benodigde vermogen leveren, wat anders door 4 wordt geleverd. Gevolg: het gas zal iets verder open moeten tov lopen op 4 cilinders (Waardoor je dus nog meer onverbrand mengsel van die ene cilinder de uitlaat inblaast)

Kortom: hij gaat zuipen!
 
@Sebo: "Ten eerste kan ik me niet voorstellen dat iemand niet merkt wanneer 1 cilinder is uitgevallen"

Tja, en ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat iemand pas aan de pomp merkt dat het ding 1 :9 loopt; de motor moet gewoon beroerd lopen (8-takten, niet goed aan gas hangen, nukkig rijden, etc.) met zo'n verbruik.
 
Gewoon wat dingen (laten) nakijken. Worden alle uitlaatbochten even heet? (Kijk uit, voor je het weet blijf je hangen). Zoniet -> doet die cilinder dus niet mee, b.v geen vonk (bougie/kabel/bougiedop) of letterlijk te veel benzine om te kunnen onsteken door b.v een lekkende vlotter in de carburateur, losgetrilde sproeier etc.
Wannneer alle 4 meedoen, draai na een stukkie rijden (motor moet wel op temperatuur zijn) de bougies er eens uit. Zijn de elektroden en omgeving bruin, dus normaal, dan heb je ergens lekkage uit b.v de ontluchting van de carburateurs.
Zijn ze zwart, mengsel te rijk (maar daar was je eigenlijk al achter ;)
In de gasschuiven van de carburateurs zitten naalden, de hoogte is meestal verstelbaar met een klipje oid. Zet het clipje 1 of 2 hoger (de naald komt dus LAGER te hangen). Hierdoor wordt het mengsel tussen ruweg 1/3 en 3/4 gas armer. Kijk wel uit, wanneer de motor inhoud, slecht gas aanneemt bij opendraaien van b.v 1/3 naar 1/2, dan is het mengsel te arm (de bougies worden licht van kleur).
Zet de naalden dan weer hoger, anders heb je kans op schade aan de zuigers, kleppen etc.
Succes,
Groeten, Sebo
 
Laatst bewerkt:
Begin eerst met het meest simpele zoals bkraan al aangaf:

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
      Door bkraan op 19-07-2004 08:43

Voordat je carburateurs uit elkaar haalt:
1. Controleer of luchtfilter schoon is. Rijdt desnoods stukje zonder luchtfilter om te kijken of dit beter gaat.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ik heb het zelf in de familie ook meegemaakt, koekblik met buitengewoon veel dorst.
Blijkt luchtfilter nogal vervuild te zijn. In principe nogal simpel, de motor zuigt
normaal een mengel benzine/lucht aan (geen verrassing hoop ik :? ). Als de
luchtinlaat geblokkeerd raakt dan zorgt de onderdruk uit de cilinders er wel voor
dat er meer benzine aangezogen wordt. De onderdruk (aanzuigkracht) blijft nl constant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan