M'n walkman aansluiten op 12volt acu

Staelens

Banned User
6 mei 2004
168
0
Ik wil m'n walkman aansluiten op de acu van m'n motor.

nu loopt de walkman op 3volt


kan ik gewoon een weerstandje ertussen zetten of is er een andere soort oplossing?

avlast bedankt voor de repliek
 
Ik zou dat NIET doen. Die 3 Volt is tamelijk kritisch en een weerstand werkt alleen goed als er een constant verbruik is; dat klopt al niet want het geluids-gedeelte variëert in verbruik met de geluidssterkte, per seconde dus en het motortje van de walkman zal varërend verbruiken in bochten en door kuilen.

Daarbij, de formule staat mij niet aan: er gaat hoe dan ook minstens 9 van de 12 Volt in de tussenschakeling zitten, ofwel minstens 3x het vermogen wat het walkmannetje nodig heeft en dat wordt allemaal omgezet in warmte.

Eem grove truc heb ik ooit wel toegepast die aardig in de buurt komt: een ZWAAR type zener-diode in sperrende richting in de spanningsleiding opnemen. Die zenerdiode van 9 of 10 Volt laat alles door wat hoger is dan zijn zener-spanning en wordt van de rest lekker warm, heeft al gauw een koelplaatje nodig anders gaat-ie kapot.

Daarbij, met stilstaande motor heeft een accu in goede ladings-toestand meestal al 13 ipv 12 Volt en tijdens het rijden vaak zowat 15. Spert die Zener-diode 9 Volt dan loopt de spanning op de walkman toch deftig op naar (15-9) =6 Volt, niet best.

Een andere truc, indien goed uitgevoerd technisch betrouwbaarder maar toch ook energie-vernietigend en warmte-opwekkend, is mogelijk met een weerstand berekend op (GEMETEN) hoogste stroomverbruik van het walkmannetje, keihard spelend en geschud. Achter de weerstand, dus parallel aan de polen waarop 3 Volt hoort te staan, moet dan een extra verbruik worden geforceerd zodra de spanning boven kritische zeg 3 Volt probeert op te lopen.

Een "dikke" zenerdiode voor ca. 3 Volt zal, indien verkrijgbaar, flink duur zijn.

In plaats daarvan kunnen ook dikke gewone silicium-dioden van enige dubbeltjes, in serie met elkaar in geleidings-richting dus andersom als een zenerdiode, tamelijk goed als stabilisator worden benut.
De drempelspanning op in voorwaartse richting flink doorstroomde laagspannings-dioden (sperspanning niet hoger dan pakweg een 100 Volt en lager mag altijd) is per diode ongeveer 0,7 Volt en zal niet tot boven 1 Volt oplopen bij dikkere stroom (totdat-ie klapt en dan technisch niet meer aanwezig is, want verbreekt zich en dan krijgt de walkman veel te veel spanning).

Dus met een link berekende SERIE-weerstand en daarACHTER, parallel aan de walkman, 4 dikke gelijkrichterdiodetjes die met elkaar "geleidend" in serie staan, kun je een zeer weinig veranderlijke voedings-spanning forceren die niet noemenswaardig boven 3 Volt zal geraken; neem je 5 dioden dan zit je tussen 3,5 en ruim 4 Volt gemiddeld en ik weet niet of een walkman daar wel tegen kan. Gewone batterijtjes, nieuw en vers, komen nooit hoger dan 2x1,7 =3,4 Volt (meestal maar 2x1,6 =3,2Volt).

Ik heb zulke dingen vroeger wel met redelijk succes geknoeid, maar KNOEIEN blijft het.

Met een "chipje" (geen idee van de prijs èn van wat er gebeurt als het kapot gaat) kàn de werking technisch iets gunstiger uitkomen: een electronisch geforceerde "weerstand" in halfgeleider-materiaal past zich steeds aan voor de bedoelde eind-spanning. Het verbruik van het walkmannetje moet dan wel lager zijn dan het maximum wat de chip mag doorlaten, anders einde.
De schakeling is ook "klassiek" maakbaar met minimaal een lichte zener-diode, een weerstandje en een power-transistor; schakelingen met 1 of 2 transistors en wat kleine onderdelen extra werken mooier/zuiverder en kunnen kortsluit-veilig gemaakt worden, misschien ook die chips reeds.
 
Laatst bewerkt:
Het makkelijkste wat je kunt doen is een spanningsregelaar van 5 volt gebruiken.
en de spanning hiervan te verlagen naar 3,6 Volt. Je hebt globaal nodig, een
spanningsregelaar type 7805, een koelplaatje voor de regelaar (of maak er zelf
een van aluminium) zes dioden 1N4007, 1 condensator 100nF, 1 elco 2200uF/25V,
een kastje, wat draad enz. Sluit op de uitgang van de spanningsregelaar de
2 dioden 1N4007 in serie aan om de spanning te verlagen naar 3,6 Volt.
De walkman kan gerust op 3,6 V aangesloten worden.

Wat een reacties trouwens, lijkt wel een electronica forum.
Nu nog kijken wie het snelste een schema'tje heeft...

Je moet het regelaartje wel koelen, het neemt een vermogen op van
ca 1,26 Watt bij een afname van 300mA dus het ding wordt warm.
Dit schema verdient niet de schoonheidsprijs met al die dioden maar
is wel effectief.

Voor de fun nog even de berekening:
Ingang 12V -(4x0,7V) = 9,2V ingangssp. [LM7805] uitgangssp. 5V -(2x0,7V)= 3,6V
Opgenomen vermogen 7805= (9,2V-5V)x0,3Ampere = 1,26Watt warmteverlies (via koelplaat).
De opgenomen stroom van 300mA (0,3A) is trouwens maar een gokje.
 
Laatst bewerkt:
wow thx voor al de goeie repliek.


Een schematje zou zeker helpen...+ een lijst van onderdelen

In elkaar zetten kan ik wel, al weet ik vaak niet waar ik mee bezig ben ,meestal werkt het wel :9
 
En hierbij dan het schema'tje
full

Onderdelen kosten bijna niets, elke electronicahandel heeft dit standaard.
1x LM7805 Spanningsregelaar
6x 1N4007 Diode
1x 2200uF/25V Elco (condensator)
1x 100nF condensator
1x Koelplaat TO220 formaat of eigen fabrikaat
1x Kastje
1x schroef en moer M3
Alle info over het ding incl maatschets:
http://www.fairchildsemi.com/ds/KA/KA7805.pdf
 
Laatst bewerkt:
Ergens op het internet heb ik indertijd een apparaatje gekocht dat 3 volt afgeeft voor mijn GPS.
Moet in een sigarettenaansteker gestoken worden, maar met een beetje handigheid moet dat ook wel op te lossen zijn.
Zoek eens bij Ebay.de onder GPS, daar heb ik de mijne ook ergens weg

EgbertO
 
Ik zou gewoon een lm317 nemen. die zijn de spanning is dan instelbaar d.m.v. 2 weerstandjes. de laagst mogelijke spanning is dan 1,2 volt.
deze spanningsregelaar kost maar iets van 1 euro.
 
gegevens van de LM317 of LM117 vind je op
http://www.national.com/ds.cgi/LM/LM117.pdf (www.national.com/ds.cgi/LM/LM117.pdf)
Daar staat ook het te bouwen schemaatje.

Alternatief, is een spanningsdeler die van 12 volt 3 volt maakt, eventueel met een 3 volt zenerdiode en een weerstand. Daar sluit je de basis van een transistor op aan. Collector van die transistor op de +12V en de emitter sluit je je apparaat op aan.
 
Er zijn ook gewoon kant en klare setjes te koop hoor :)
Regelbaar en al, dus vandaag je walkman op 3V,
morgen je minidisc op 4.5V, ...
Even een "sigarettenaansteker"-plug monteren, klaar.

Enne, dat schema met al die diodes in serie, waar slaat dat nou op?
 
Er zijn ook gewoon kant en klare setjes te koop hoor :)
Regelbaar en al, dus vandaag je walkman op 3V,
morgen je minidisc op 4.5V, ...
Even een "sigarettenaansteker"-plug monteren, klaar.

Enne, dat schema met al die diodes in serie, waar slaat dat nou op?


die regelbare kant en klare setjes zijn 10 euro bij de elektronica zaak


de logica van die diodes in serie ontgaat me trouwens ook een beetje
 
Staelens: silicium-dioden gaan pas "open" als er ongeveer 0,7 Volt in voorwaartse richting over staat en die waarde blijft daar tamelijk constant, een greintje oplopend bij zeer sterk toenemende stroom (Ampères).

In de techniek wordt die waarde aangeduid als Vf of Uf.

In een leiding offer je dus altijd per 1 aanwezige diode die "drempel" op, eigenlijk een verlies-waarde, zeg maar de kracht die nodig is om een ventiel open te drukken (een diode werkt als een electronisch ventiel).

Maar er zijn dus meer kunstjes mogelijk met dit toevallige "parasitaire" gegeven en daar wordt in electronica dan ook volop gebruik van gemaakt.

Bij een serie-weerstand is de spanningsval een voltage dat rechtstreeks afhangt van de stroomsterkte; bij een diode is het een nagenoeg constante waarde, bijna verwaarloosbaar afhankelijk van de stroomsterkte.
 
Hm, en walkmans blijkbaar ook.
Wel een voordeel: een Discman (met weet ik hoeveel anti-shock)
is toch niet altijd bestand tegen de hobbels die
je bij het motorrijden tegenkomt.
(Ervaring: Oude discmans doen het beter dan de nieuwe met 3 minuten anti-shock)


Maar even een ander vraagje:
Ik heb ruimte om een echte radio in te bouwen,
en heb nog een autoradio/cd-speler liggen.
Kan ik die er zo in hangen? of moet ik allerlei ophang-constructies
verzinnen om het schokken te verminderen?
 
Als ik muziek op de motor wil hebben pak ik mn MP3 speler gewoon. Hij is net zo groot als een aansteker dus stop je gewoon in je binnenzak. En kun je muziek op zetten doormiddel van je USB-poort. En overslaan kunnen ze niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan