Mobiele telefoon tijdens het rijden

Moto420

Rookie
15 nov 2018
4
1
Hallo mede motorliefhebbers,

Ik ben benieuwd of jullie gebruikmaken van jullie smartphone tijdens rijden, en dan bedoel ik dit niet in je hand maar op het houdertje uiteraard. Ikzelf maak gebruik van (navigatie)software om mooie routes te rijden en natuurlijk flitsmeister;)

Bij mijn laatste topic had ik gemerkt dat er nogal negatieve reacties waren bij het gebruik van je telefoon tijdens het rijden. Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
 
Telefoon is gekoppeld aan bluetooth systeem, maar niet op het stuur, gewoon in mijn zak. Als ik niet in de stad rijd, luister ik ook gewoon lekker muziek vanuit mijn telefoon, dus gebruik 'm zeker wel.

Op het stuur vond ik vervelend.. kan 'm toch niet prettig besturen met handschoenen.
 
Nee.

Het kan 1 keer per jaar gebeuren dat ik ergens heen moet op de motor waarvoor ik navigatie nodig heb en dan stippel ik de route grotendeels uit zodat ik daar zonder navigatie heen kan en het laatste stukje doen we maar met stoppen, kijken, stoppen, kijken tot we er zijn.

Als ik al ga toeren doe ik dat gewoon door ergens heen te rijden. Geen idee waar ik ben, waar ik rijd en waar ik heen ga. Op het moment dat ik het zat ben zoek ik de borden richting huis en dan begint de terugreis.
Veel beter, want dan kijk ik tenminste nog om mij heen ipv gefocussed the zijn op de navigatieroute.

Voor flitsmeister zou het wel handig kunnen zijn, maar alles behalve noodzakelijk. Als ik een boete krijg is dat 9 van de 10 keer met de auto terwijl ik daar toch via de radio flitsnieuws heb.

Ik vind het juist heerlijk op de motor zonder afleidende meuk. Ik en de motor en de wereld om mijn heen :)

Op MF is het nooit altijd alleen maar positief of alleen maar negatief. Incidenten uitgesloten.
Lekker doorheen prikken.
 
Laatst bewerkt:
Alle negatieve reacties komen van mensen die het niet gebruiken en alle positieve reacties komen van mensen die het wel gebruiken.
Bereidt je maar voor op heel veel commentaar in de trant van; levensgevaarlijk, ga toch rijden en wat een flauwekul.

Ik gebruik m'n telefoon voor van alles op de motor. Routes maken, rijden, muziek, Flitsmeister etc, etc.
 
Voor korte stukjes gebruik ik de telefoon in een x-grip, telefoon is niet waterdicht dus bij regenachtige dagen word ik wel wat nerveus en gebruik ik de Tomtom als ik echt navi nodig heb. Voor muziek gebruik ik de Jaybird Freedom, voel je niet onder het rijden en komt goed geluid uit. Gebruik deze wel in combinatie met Comply foam dopjes die een stuk beter afsluiten (vallen niet gelijk uit m'n oor bij een klein rukje) en zijn comfortabel. :)

Ben overigens 1x in een kantje boort situatie gekomen door de telefoon, een DPD bus kwam wel heel erg ruim uit een zijstraat zetten met aardige snelheid. Omdat ik zat te kutten met de telefoon (reageerde niet goed) kon ik hem nog maar net op tijd ontwijken.
Maar dat had met een andere afleiding ook wel gekund, voor hetzelfde geld liep er een mooie vrouw op de stoep en was ik daardoor afgeleid. Gewoon je kop erbij houden dus. :9
 
ik ben er zoeen die zwaar anti-telefoon op de motor is...
En dat een ander zich van zo'n ding absoluut niet kan losmaken, prima.

Nu de genuanceerde kant. Ik heb zo'n tanktasje gekocht met een plastic schermpje waar ik best wel een keer mijn telefoon in ga gebruiken om de weg te zoeken... maar dan moet ik eerst die telefoon zoeken. Ik heb ergens een catphone met wat faciliteiten. Maar waar ik nu naar toe ga rij ik mee in de groep, verzin ter plekke de weg of kom nooit aan waar ik niet heen wilde. Motorrijden is een ding waarbij ik vind dat je geen telefoon nodig hebt, net zoals niet onder het voetballen, waterpoloen en vooral neuken. Dus inderdaad alleen voor Navigeren. Op de motor wil ik alleen zijn met mijn motor. geen muziek, niet bellen. En iedereen weet; als dat ding binnen handbereik zit ga je zitten bellen en appen. Mono werkt niet. je kan bij een alcoholverslaafde ook geen afgesloten kastje bier neerzetten en m de sleutel geven.'Wellicht komt er een keer een Garmin. Maar zolang ik voorlopig overal kom zijn die drie rode wijzers de enige info die ik nodig heb...

Ieder zijn ding, maar ik vind het gewoon een beetje sneu dat je dat snijplankie niet eens alleen kan laten, niet alleen op de motor maar in het algemeen.
 
Ik gebruik eigenlijk alleen de navigatie van mijn telefoon. Voornamelijk op vakantie en zonder geluid. Ik heb zo'n Xgrip mount die altijd heerlijk blijft zitten en een USB aansluiting. Dan heb ik op de camping ook geen stroom nodig.
 
ik ben er zoeen die zwaar anti-telefoon op de motor is...
En dat een ander zich van zo'n ding absoluut niet kan losmaken, prima.

Nu de genuanceerde kant. Ik heb zo'n tanktasje gekocht met een plastic schermpje waar ik best wel een keer mijn telefoon in ga gebruiken om de weg te zoeken... maar dan moet ik eerst die telefoon zoeken. Ik heb ergens een catphone met wat faciliteiten. Maar waar ik nu naar toe ga rij ik mee in de groep, verzin ter plekke de weg of kom nooit aan waar ik niet heen wilde. Motorrijden is een ding waarbij ik vind dat je geen telefoon nodig hebt, net zoals niet onder het voetballen, waterpoloen en vooral neuken. Dus inderdaad alleen voor Navigeren. Op de motor wil ik alleen zijn met mijn motor. geen muziek, niet bellen. En iedereen weet; als dat ding binnen handbereik zit ga je zitten bellen en appen. Mono werkt niet. je kan bij een alcoholverslaafde ook geen afgesloten kastje bier neerzetten en m de sleutel geven.'Wellicht komt er een keer een Garmin. Maar zolang ik voorlopig overal kom zijn die drie rode wijzers de enige info die ik nodig heb...

Ieder zijn ding, maar ik vind het gewoon een beetje sneu dat je dat snijplankie niet eens alleen kan laten, niet alleen op de motor maar in het algemeen.
Tijdens de sex is de tril functie wel prettig hoor

maar je hebt wel een punt, bij mij ligt het er vooral aan wat voor rit ik maak. Als het een plezier rit is laat ik 'm het liefst thuis, maar als ik om 7 uur in de ochtend naar werk moet rijden, dan is het soms wel gewoon fijn om muziek erbij te hebben om lekker wakker te worden. Als het legaal was om mijn DB killers eruit te halen dan had ik die muziek niet nodig, maar helaas
 
Mijn foon zit in m'n zak, maar nergens (meer) op aangesloten. het leidde teveel af, was te bereikbaar en tegen de tijd dat ik hem nodig had was m'n accu leeg.
Routes, daar heb ik geen navigatie voor nodig, en muziek.... ja best wel fijn.. maar toch maar niet.
Niet dat ik er tegen ben, dat moet een ieder voor zich weten..
 
Telefoon in de binnenzak, gekoppeld aan de Sena voor een muziekje.

Voor navigatie heb ik een Garmin, maar die gebruik ik eigenlijk vooral met vooraf uitgestippelde (recreatie) routes. Als ik ergens heen moet kijk ik meestal vooraf hoe ik moet rijden, en alleen als het complex is pak ik de gps. Telefoon als nav heb ik één keer geprobeerd, maar werkt voor mij niet. Reflectie, niet te bedienen met handschoenen, etc.

Bellen doe ik eigenlijk nooit onderweg, en als ik gebeld wordt hou ik het kort (of ik neem niet op).
 
Sena headset; Flitsmeister altijd op de mobiel, soms een muziekje op, soms wat navigatie (en dan toch doorgaans de telefoon gewoon in rugtas ofzo, want ik heb niet een goede houder waar ie in kan). En zo kan ik tussendoor ook nog wel eens gebeld worden door mijn klanten.

Tegenwoordig met Google Assistent kan ik mensen bellen uit m'n hele contactenlijst met stemcommando (of spotify starten/stoppen of zoeken naar playlist etc). Of.. gewoon vragen om te navigeren naar een bepaald adres. Buienradar, ook handig ;). Dus daarmee is de bediening in ieder geval ook een stuk makkelijker geworden.

Heb ook een Beeline Moto besteld, maakt het qua navigatie misschien net even wat makkelijker.

Ach.. en iedereen die zeurt over afleiding of dat ze het maar waardeloos vinden: dan gebruik je het lekker niet, klaar. Voor mij is het een verrijking van m'n ervaring op de motor, voor een ander weer niet. Dat mag iedereen mooi voor zichzelf uitmaken (wat fijn eh :+).
 
:Y

Ik heb navigatie op de motor dus daar is ie niet voor nodig, maar de navigatie bedien ik ook gewoon tijdens het rijden dus in dat opzicht niet eens zoveel anders. Op de tourbak zit een dubbele RAM-mount dus de telefoon en navigatie kunnen daar tegelijk op, maar dat heb ik alleen bij hele lange ritten, anders zit hij gewoon in m'n zak. De muziek bedien ik via m'n bluetooth headset maar komt op zich wel via de telefoon, net als flitsmeister meldingen. Telefoon neem ik ook gewoon op, werkt allemaal prima.
 
Ik heb een waterdichte mount op mijn stuur. De telefoon is gekoppeld aan mijn bluetooth headset en deze gebruik ik voor spotify en navigatie.

Ik vind het echt zeer handig en er is voor mij 0 reden om de telefoon aan te raken terwijl ik rijd. Als ik van route wil veranderen dan stop ik even, druk op 1 knop en dan spreek ik de locatie gewoon in via de mic in mijn helm. Supersimpel.

Als iemand dat onhandig vindt kan natuurlijk ook. Maar het idee dat iedere telefoongebruiker een zombie is of 'dat ding nooit los kan laten' vind ik ook weer zo extreem.
 
Telefoon in jaszak als ik alleen maar muziek en flitsmeister nodig heb. (Flitsmeister heb ik genoeg aan de geluidssignalen.) Bellen kan natuurlijk ook via de bluetooth, maar dat heb ik 1x geprobeerd tijdens het rijden en toen ging én het bellen, én het rijden niet goed meer, dus dat werkt niet voor mij.

Als ik navigatie nodig heb en/of als 'ie op de 12V moet voor nieuw sap doe ik 'm in de x-grip.

Tijdens het rijden met de telefoon kutten doe ik zelden, want het is zelden nodig. Ja, tijdens het woonwerk-stadsspitsrijden roep ik nog wel eens wat muziekinstructies of een to-do lijstje door mijn jaszak heen naar de Google Assistant, maar met de vingers niet. Hoewel als ik op een lange snelweg rijd en de muziek is afgelopen en de telefoon zit in de x-grip, dan kan ik ook nog wel met mijn vinger op het play-knopje drukken om de muziek weer aan te zetten.

Chatten vanaf de motor lijkt mij irritant, foutgevoelig, frustrerend en langzaam, EN gevaarlijk, dus daar heb ik nul behoefte aan :)
 
Ik heb mijn telefoon ook met een x-grip op het stuur zitten. Dan kan ik hem opladen en de tijd zien. Als ik naar onbekende plekken moet rijden gebruik ik hem voor de navigatie en staat er een fijn muziekje op tijdens het rijden
 
Ik vind het juist heerlijk op de motor zonder afleidende meuk. Ik en de motor en de wereld om mijn heen :)

Dat dus :Y

Als ik rustig aan het toeren ben dan geniet ik lekker van de omgeving en daar heb ik geen muziek bij nodig. Voor woon-werk vind ik het vind ik het in alle drukte juist extra storend, ik doorkruis elke ochtend en avond de halve randstad en dan heb ik al genoeg externe factoren om me mee bezig te houden. En ja ik heb het geprobeerd met muziek maar ik werd er gek van, zeker tussen de file was ik mijn concentratie compleet kwijt.

Voor navigatie heb ik een Zumo, en ook daarmee heb ik geen connectie met de helm. Die zit er ook alleen op tijdens vakanties of als ik ergens heen moet waar ik de weg niet weet. Ik ben een rustige rijder en ook zonder flitsmeister kan ik me prima redden.

Verder ben ik sowieso van mening dat het smartphone gebruik bizarre vormen aanneemt, maar dat is een andere discussie.
 
Sinds enige tijd gebruik ik het voor navigatie. Dat, samen met een melding als er een snelheidscontrole staat én een vermelding van de maximumsnelheid in beeld zorgt bij mij voor wat rust tijdens het rijden.
 
. Maar het idee dat iedere telefoongebruiker een zombie is of 'dat ding nooit los kan laten' vind ik ook weer zo extreem.

Mee eens, sommige zijn nu eenmaal anti-telefoon, er zijn ook mensen die continu met dat ding bezig zijn. Voor mij is een telefoon (en een computer ook) gewoon een handig stuk gereedschap. Ik gebruik voor datgene wat ik handig vind.
Ik heb een tomtom op het stuur, gebruik ik alleen als ik ergens heen moet waar ik de weg niet weet, of rij er voorgeprogrammeerde routes mee. Blue tooth in de helm zit gekoppeld aan telefoon voor muziek, radio of om gebeld te worden. (gebeurt gelukkig zelden). Ik heb een scala rider Q3, de microfoon en de speakers zijn enorm goed.
Als ik gebeld word heeft de beller meestal niet door dat ik op de motor zit.
 
En horen jullie het overige verkeer nog wel goed als jullie muziek luisteren tijdens het rijden?
Hoor sowieso weinig ander verkeer met oordoppen, is met muziek niet echt anders. Zet de muziek ook niet te hard i.v.m. eventueel gehoorbeschadiging.
 
En horen jullie het overige verkeer nog wel goed als jullie muziek luisteren tijdens het rijden?
ook zonder muziek hoor ik die normaal niet. helm + oordoppen + turbulentie drukt alles weg of beter gezegd overstemt het.
persoonlijk vond ik de telefoon niks voor navigeren. te veel last van zon reflectie en slecht te bedienen. dus maar een garmin gekocht. sena op de helm garmin boven de cockpit en de telefoon in de zak gelinkt via de garmin. routes rijden doe ik niet ik verdwaal liever en als ik een leuke weg zie rij ik er in en als ik het zat ben stuurt de navi me weer naar huis. en de telefoon staat meestal niet gelinkt behalve als ik een belangrijk gesprek verwacht.
 
Navigeren op de zumo. Daarnaast zit de telefoon voor Flitsmeister, verkeersinformatie, en af en toe een belletje aannemen. Als het een zakelijk gesprek is, stop ik even.
 
Tja, een mobiele telefoon is een multifunctioneel apparaat dus het gaat er meer om wat je er mee doet een hoe.
- Bellen ja, maar alleen als ik gebeld wordt. Ik hoef ook alleen maar op mijn helm op een knopje te drukken
- Navigeren zeker zie het verschil niet met een los navigatie systeem. Is m.i. veiliger dan een kaart, route rol of fout rijden en keren.
- Sociale media niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan