Trajectcontrolesysteem in Flevoland
14-03-2005 - In Flevoland is een nieuw trajectcontrolesysteem in gebruik genomen. Dit systeem, dat in samenwerking met het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) en de provincie Flevoland is ontwikkeld, is een unicum in Europa. Het BVOM heeft in de loop van 2004 al vijf vaste trajectcontrolesystemen in gebruik genomen. Het Flevolandse systeem is het eerste verplaatsbare systeem in Europa. Dit systeem onderscheidt zich van de andere systemen, doordat het niet op een vaste locatie staat, maar dagelijks wordt weggehaald en op andere locaties kan worden ingezet.
Locaties
Het Flevolandse systeem is bij uitstek geschikt voor de langere wegen van het provinciale wegennet, waar een vaste opstelplaats niet mogelijk of niet nodig is. Als eerste traject is gekozen voor de Markerwaarddijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Op deze weg gebeuren relatief veel zware ongevallen, waarbij snelheid een grote rol speelt. Op deze weg, waar per week gemiddeld 35.000 voertuigen passeren, ligt de snelheidsoverschrijding bij personenauto’s rond de 14% en bij vrachtauto’s rond de 38%. Op de Markerwaarddijk zijn vier controletrajecten uitgezet. De andere trajectwegen, die eveneens zijn uitgekozen om hun hoge ongevalrisico, zijn de Marknesserweg in Noordoostpolder, en de Dronterringweg en de Spijkweg in Dronten. Op deze wegen wordt het systeem in een later stadium operationeel.
Bron: http/www.verkeershandhaving.nl/actueel.php?id=223
14-03-2005 - In Flevoland is een nieuw trajectcontrolesysteem in gebruik genomen. Dit systeem, dat in samenwerking met het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) en de provincie Flevoland is ontwikkeld, is een unicum in Europa. Het BVOM heeft in de loop van 2004 al vijf vaste trajectcontrolesystemen in gebruik genomen. Het Flevolandse systeem is het eerste verplaatsbare systeem in Europa. Dit systeem onderscheidt zich van de andere systemen, doordat het niet op een vaste locatie staat, maar dagelijks wordt weggehaald en op andere locaties kan worden ingezet.
Locaties
Het Flevolandse systeem is bij uitstek geschikt voor de langere wegen van het provinciale wegennet, waar een vaste opstelplaats niet mogelijk of niet nodig is. Als eerste traject is gekozen voor de Markerwaarddijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Op deze weg gebeuren relatief veel zware ongevallen, waarbij snelheid een grote rol speelt. Op deze weg, waar per week gemiddeld 35.000 voertuigen passeren, ligt de snelheidsoverschrijding bij personenauto’s rond de 14% en bij vrachtauto’s rond de 38%. Op de Markerwaarddijk zijn vier controletrajecten uitgezet. De andere trajectwegen, die eveneens zijn uitgekozen om hun hoge ongevalrisico, zijn de Marknesserweg in Noordoostpolder, en de Dronterringweg en de Spijkweg in Dronten. Op deze wegen wordt het systeem in een later stadium operationeel.
Bron: http/www.verkeershandhaving.nl/actueel.php?id=223