modelbouw..techniek in het klein :)

***BTR***

MF veteraan
30 mei 2001
1.326
0
Den Hoorn
Ik heb via internet eens het zelfbouw model van de motor van Rossi besteld.

Heb ik vandaag eindelijk binnen gekregen alleen krijg ik er een beetje kippenvel van. Dit wordt nog een hele klus :) .

Nog iemand tips? Daarnaast had ik eigenlijk verwacht dat er wel iets van kleine spuitbusjes met verf bij zou zitten maar helaas. Waar kan ik die vandaan halen? Kleurcodes zijn ook niet te vinden.

Vraag me af of ik dit wel in elkaar ga krijgen heheh.
 
Ik neem aan dat het hier om een model van Tamiya gaat.

Tip 1: Neem de tijd.
Tip 2: Doe rustig aan
Tip 3: Haastige spoed is zelden goed

Kleurcodes staan in de handleiding. Tamiya heeft zijn eigen verfsoort, en die is bij (bijna) elke modelbouw zaak wel te krijgen.

Veel plezier
 
Dat verfen baart me nog de meeste zorgen.

Moet je alleen de witte delen moet verfen en doe je dat met een kwastje of een spuitbus?

Hier gaat wel een paar uurtjes in zitten denk ik zo.

Oh ja is inderdaad Tamiya.
 
Laatst bewerkt:
Hoe meer onderdelen je schildert en hoe meer verschillende kleuren je gebruikt hoe realistischer het lijkt.

Blanke lak als het af is lijkt ook erg goed, maar niet het rubber van de wielen meespuiten.
Als je blanke lak wilt gebruiken, eerst een proefstukje, liefst met een sticker (transfer) die je toch niet gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb via internet eens het zelfbouw model van de motor van Rossi besteld.

Heb ik vandaag eindelijk binnen gekregen alleen krijg ik er een beetje kippenvel van. Dit wordt nog een hele klus :) .

Nog iemand tips? Daarnaast had ik eigenlijk verwacht dat er wel iets van kleine spuitbusjes met verf bij zou zitten maar helaas. Waar kan ik die vandaan halen? Kleurcodes zijn ook niet te vinden.

Vraag me af of ik dit wel in elkaar ga krijgen heheh.
Waar heb je hem besteld :?
Welke schaal is ie :?
Kun je nog meer verschillende motoren bestellen :?
Hoe duur is zo'n bouwpakket :?
 
Het wordt pas leuk als je ze radiobestuurbaar kan maken. Vooral vliegtuigen
Maar verf kan je kopen bij elke goed modelbouw zaak en bij grote speelgoedwinkeld. Bartsmit ofzo. Verf dun opleggen, anders gaat ie uitopen. Desnoods 2 keer een onderdeel verven. En ik zou alle delen gaan verven, ziet er daarna veel mooier uit. Succer ermee
Maar euhhh, motorrijden gaat voor he. Dat je niet opeen sonnige middag aan de modelbouw zit
 
Ik heb via internet eens het zelfbouw model van de motor van Rossi besteld.

Heb ik vandaag eindelijk binnen gekregen alleen krijg ik er een beetje kippenvel van. Dit wordt nog een hele klus :) .

Nog iemand tips? Daarnaast had ik eigenlijk verwacht dat er wel iets van kleine spuitbusjes met verf bij zou zitten maar helaas. Waar kan ik die vandaan halen? Kleurcodes zijn ook niet te vinden.

Vraag me af of ik dit wel in elkaar ga krijgen heheh.

Hier heb ik hem gekocht, ze hebben HEEL ERG VEEL.

SUCCES http://www.wapstad.nl/
 
Dat verfen baart me nog de meeste zorgen.

Moet je alleen de witte delen moet verfen en doe je dat met een kwastje of een spuitbus?

Hier gaat wel een paar uurtjes in zitten denk ik zo.

Oh ja is inderdaad Tamiya.

Kleine deeltjes kan met de kwast, grotere delen met de spuitbus (of beter de airbrush, maar dat is een behoorlijke investering, zeker als je net begint). Delen als het motorblok en het frame zeker met de spuitbus doen, geeft een mooier resultaat! Voor de kuip kan ik je aanraden om eerst Motip of DupliColor primer te spuiten en daarna met een paar dunne lagen autolak af te lakken. Dat geeft meestal een mat resultaat. Dus blanke lak erover en het glimt. Dan decals erop (NIET op de matte lak doen!!!) en als ze goed droog zijn nog een laagje blanke lak erop ter bescherming van de decals. Dan voor echte hoogglans: poetsen met autowas.

En zoals al gezegd: neem de tijd! Haast is de grootste vijand van een modelbouwer.

Tamiya verf haal je bij iedere modelbouw winkel. Kan een kleintje zijn, of een grotere zaak als TechnoHobby ofzo.
 
Het frame is al in kleur en het motorblok is grijs dus die zou ik zwart kunnen maken maar daar zie je toch niets van of zie ik dat weer verkeerd?

Geloof dat er een modelbouwwinkel in Voorburg zit dus misschien dat ik daar in mijn pauze eens langs cross.
 
Wat kost die tamiya verf ongeveer?

Die lui van Honda hebben 23 verschillende kleuren in hun racertje gestopt blijkt.

Wordt zeker een hypotheek aanvragen op dit model? :)

De potjes van Tamiya zijn niet goedkoop, was iets van een gulden of 5. Je kunt eventueel ook de kleine blikjes van Humbroll of Revell nemen, maar die vind ik minder goed. Zie het als een investering; alleen mat en zijde glas zwart blijf je kopen, de rest gaat redelijk lang mee. Voordeel van Tamiya verf: kwastje kan je met water uitspoelen want het is acrylverf.

Reken in ieder geval altijd dat de prijs van het model verdubbeld door de verf. En dan heb je eigenlijk mazzel als het daarbij blijft.

Nooit iets niet verven wat je mogelijk toch zou kunnen zien. Ookal zie je er maar een heel klein stukje van, zie je direct dat het niet geverfd is. Dus ook grijze delen die grijs blijven altijd grijs verven. Alleen chroom niet oververven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan