Moeilijk schakelen Diversion

Teike

MF'er
31 okt 2004
31
0
Mill
Mijn Diversion 900 schakelt de laatste tijd lastig op naar 4 en vooral naar 5. Het schakelen kost meer kracht en bij snel opschakelen blijft de bak in de vorige versnelling hangen. Koppelen gaat verder prima en terugschakelen gaat prima, zonder enig probleem. Iemand een idee wat dit kan zijn?
 
Komt je koppeling wel goed los?

Probeer even door de motor af te zetten, bak in versnelling, koppeling in, en klein stukje duwen. Als dit significant zwaarder gaat dan wanneer de bak in vrij staat, dan komt de koppeling niet goed los, waardoor het schakelen niet altijd soepel gaat.

Ik heb laatst ook iets vergelijkbaars gehad met mijn Vmax, de oplossing zat in het vervangen van het koppelings-sap.
 
Je kunt proberen je schakelpedaaltje iets lager te stellen, zodat je bij het opschakelen automatisch wat meer kracht zet. Klinkt te simpel als oplossing voor dit probleem, maar het wil toch wel eens helpen....

Je zou zeggen dat het probleem zich dan bij alle versnellingen voor zou moeten doen, maar de ene versnelling kan best wat gevoeliger zijn voor de manier van schakelen, terwijl de andere er bijna vanzelf in valt. Succes.
 
Mijn Diversion 900 schakelt de laatste tijd lastig op naar 4 en vooral naar 5. Het schakelen kost meer kracht en bij snel opschakelen blijft de bak in de vorige versnelling hangen. Koppelen gaat verder prima en terugschakelen gaat prima, zonder enig probleem. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Klint als een ingesleten selectordrum (als die erin zit) Dat is een soort dikke as met gleuven erin, waar je schakelvorken met een pen in glijden. Als die gleuven wat meer speling krijgen, of hobbels, gaat het schakelen moeilijker.
Ook kunnen je synchromesh ringen wat versleten zijn, hierdoor draait het tandwiel van de ingaande as na het ontkoppelen niet dezelfde snelheid als het tandwiel waar je hem aan wilt gaan koppelen, dan gaat het ook lastig.
 
Klint als een ingesleten selectordrum (als die erin zit) Dat is een soort dikke as met gleuven erin, waar je schakelvorken met een pen in glijden. Als die gleuven wat meer speling krijgen, of hobbels, gaat het schakelen moeilijker.
Ook kunnen je synchromesh ringen wat versleten zijn, hierdoor draait het tandwiel van de ingaande as na het ontkoppelen niet dezelfde snelheid als het tandwiel waar je hem aan wilt gaan koppelen, dan gaat het ook lastig.

Synchromesh ringen? Het is geen auto. Zo'n Diversion, (en zo ongeveer alle andere motoren ook trouwens), hebben een "constant mesh" bak. :N
 
Synchromesh ringen? Het is geen auto. Zo'n Diversion, (en zo ongeveer alle andere motoren ook trouwens), hebben een "constant mesh" bak. :N

O ja joh? 4e en 5e versnelling leggen niet goed in, en ik denk aan synchroringen.. Ik snap niet dat dat nou zo'n rare gedachte is..

(edit: even nagekeken in mijn eigen bijbel: je hebt gelijk.. :X )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan