moeilijk schakelen naar 2de versnelling ST 1100

taurus

Rookie
23 okt 2004
4
0
Ekeren
De groetjes aan iedereen,ben voor de eerste keer op dit forum.
Ik bezit een Pan European van 1993 tweedehands gekocht van colega drie jaar geleden.Telkens ik van 1ste naar tweede schakelt gaat dat gepaard met een ratelend geluid naar derde,vierde en vijfde geen probleem.Ben verleden jaar naar een dealer geweest,hij zei ;geen zorgen maken dat hebben veel Pan European.
Maar ik kan dat gewoon niet hebben ratelende tandwielen bij het schakelen ik wordt er gek van.Vraag; kan daar iets aan gedaan worden? Zijn dat versleten syncro's? Wie kan mij raad geven?
 
Jouw versnellingsbak is niet gesynchroniseerd, het probleem van 't ratelen zou misschien weleens in je cardan of transmissiedemper kunnen liggen.

alleen van 1 naar 2

cardan gaat alleen maar meer tadong... tadong... boink... bionk... doen hoor :X
en dan in zijn 5 rrrrrrrrrrr achter elkaar.

of gas vol, gas los, kloink kloink.

maar inderdaad, dit topic schreeuwd om info van Panrider :} , stand 387 op de rai.
 
Ik heb daar met mijn Pan (met hoofdletter) ook last van maar merk dat als je bijna geen toeren maakt in de eerste, het een stuk soepeler gaat.
Ik kan ook slecht tegen dat geluid. Het is net of de boel uit elkaar gaat vallen ofzo. Zelfs zo erg dat mensen om gaan kijken als ik schakel '(
 
hier nog een Panrijder (St1100 '99 ABS TCS CBS)

waarschijnlijk moet je gewoon rustiger schakelen. Door de cardan zit er veel minder speling op het geheel dan een ketting. Dus gas volledig dichtdraaien, koppeling volledig in en dan even goed doorduwen als je het pedaal omhoog duwt. Dan heb ik er geen last van.

Daarnaast heeft het inderdaad ook te maken met de vrij die er tussenzit. De afstand tussen versnelling 1 en 2 is gelijk aan die van 2 en 3 en 4 en 5 enzo maar de vrij zit er tussen en die neemt wel iets ruimte in. Dus goed doorduwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan