Moeilijke keuze..

Motor2012

MF'er
16 apr 2012
32
0
Beste Allemaal,

Ik heb nog geen "keuze topic" motoren kunnen vinden dus vandaar mijn post hier:

Ik zal binnenkort overgaan tot aanschaf van mijn eerste motor, spannend!
Toch heb ik moeite met mijn keuze omdat er zoveel moois is, misschien kunnen jullie helpen.

Allereerst mijn wensen:

- Moet geschikt zijn van middellange afstanden, ik rijd vaak van de Randstad naar het Noorden.
- Niet te zwaar, ben zelf ook maar een licht mannetje, 180cm, 65 kg.
- Mooi geluid, daar houd ik echt van!
- Ik hoef geen turbo supersport kanon met afterburners.
- Maar wil wel lekker pittig kunnen optrekken en goed op snelheid kunnen komen.
- Mogelijkheid tot buddy achterop.
- Ik ben geen bochtenheld dus wentbaar zou lekker zijn.
- Occasion uit het middensegment.
- Gebruik 70% zomer + 30% winter

Zelf kwam ik uit bij bijvoorbeeld:
- Suzuki Bandit
- Honda Hornet
- Kawasaki er5
E.v.a.

Graag jullie kijk hierop en natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeuren maar uiteindelijk hoop ik één lijn in het verhaal te krijgen en bijvoorbeeld 2 types over te houden...deel jullie enthousiasme en overtuig me van jullie voorkeur!

Alvast hartelijk dank!
 
Ik zou twee belangrijke zaken eerst aftikken voordat je naar merken en typs gaat kijken:

- 2 of 4 cilinder?
- Ketting of cardan?
 
Na wat te hebben gelezen op het forum begrijp ik dat het een beetje koffiedik kijken is m.b.t. het aantal cilinders. Ik ben een beginnend rijder. Maar wel lange afstanden, trekvermogen speelt misschien minder een rol. Ik zou zeggen kijk gewoon naar welk type motor met inhoud mij aanspreekt en of het dan 2V, 2, 4 is speelt minder rol?
Voor wat betreft de aandrijving verkies ik ketting boven cardan...ik denk dat de motoren in het soort en de leeftijd die ik zoek meer in deze richting gaan...
 
De keuze 2 of 4 cilinders is snel opgelost: neem een drie cilinder : triumph Sprint.
Voordelen: Wendbaar, betrouwbaar, snel, geschikt voor duo, betaalbaar !
Nadelen: hoogst verslavend en iedereen wil 'm altijd zien
 
Van de drie die je noemt spreken de bandit en hornet mij persoonlijk het meeste aan. Maar dat komt misschien omdat ik gelest heb op een ER-5 en het daar niet echt mee kon worden.
Ik had moeite met het afremmen met de ER-5. Ik remde teveel af op de motor en daardoor blokkeerde het achterwiel steeds. Voor mij was dat de reden om niet voor een twee cilinder te kiezen. Een vier cilinder remt wat minder abrupt af op de motor.
Mijn keuze viel uiteindelijk op een Honda VFR. Totaal niet wat ik zocht, want ik wilde zoals jij een naked fiets. Maar het is een heerlijke motor (wel vrij zwaar, maar hé; ik red het ook ;)) en een geweldig geluid! *O*
Succes met je keuze. En vooral gaan proefrijden.
 
Ik zou twee belangrijke zaken eerst aftikken voordat je naar merken en typs gaat kijken:

- 2 of 4 cilinder?
- Ketting of cardan?
- Of 1 of 3
- Of riem

Om het nog wat te vereenvoudigen :P

En wat versta je onder Randstad - Noorden? Ik bedoel: er is nog een verschil tussen Amsterdam - Hoorn of Rotterdam - Delfzijl.
 
Laatst bewerkt:
En dan nog de optie: budget.

Waarom verkies je ketting boven cardan? Vermogen maakte niet uit, dan maakt is het verschil ketting of cardan eentje van onderhoud. (ketting smeren)

*je denkt dat het soort jij zoekt meer de kant van ketting op neigt...* Wat voor voorbeelden heb je zelf gezien (met ketting) die je aanspreken?
 
Laatst bewerkt:
Zo weer even een reactie van mij! Super bedankt alvast voor alle tips!

Allereerst wil ik melden dat mijn ervaring qua motoren 0,0 is. De verhalen die ik meekrijg en jullie tips hier doen mij eigenlijk de keuze maken.

Om nog even terug te komen op jullie vragen:

- Het afremmen op de motor wat Susanna omschrijft heb ik ook gemerkt (les op een Kawa ER-5) Dat is inderdaad een naar gevoel. Als dit typisch geldt voor een 1,2 cilinder dan geef ik de voorkeur aan +3.
- 25 kW is niet wat ik zoek, more = more fun!
- De afstand is Alphen - Joure = +200km en terug, dus echt km vreten.
- Ketting boven cardan omdat ik nog geen motor met Cardan ben tegen gekomen. Maar misschien is het juist iets voor mij!

Ik zal alle genoemde motoren eens bestuderen en weer reageren. Bedankt alvast! Hopelijk komen we zo weer verder!
 
Bedenk ook of je wel een naked wil met de afstanden die jij gaat rijden. Een motor met kuipwerk biedt veel meer bescherming en comfort.
 
200 km per dag. Om mee te beginnen een Honda Deauville dit model

6 maanden later ruil je die weer in voor dit: Honda ST1100.

Je lengte is prima, je gewicht geen probleem.
 
Yamaha faser
Yamaha deversion
Suzuki bandit,
Ducati Monster als je centen hebt,
Honda CB-1 voor de low budget
Kawasaki er500 idd,

Noem maar op
 
Ik hoop niet dat je de afstand Alphen (a.d. Rijn?) - Joure dagelijks gaat maken. Da's op en neer een slordige 300 Km zuiver snelweg zodat je met alleen woon/werk verkeer (5 dagen) al ruim 1500 Km in de week maakt.

Met een Honda sta je iedere maand dus bij de dealer voor een beurt in dat geval én sta je in geval een kettingfiets minimaal iedere 2 dagen je ketting in te vetten.

Motorrijden is écht leuk... maar wordt vrij snel "minder leuk" bij dat soort afstanden, ook economisch :) (iedere 2 á 3 maanden een setje banden, bijv.).

Als je écht dat soort afstanden wil gaan maken op reguliere basis dan zou ik als ik jou was voor bijv. een Honda ST1100/1300 (Pan European) óf een Yamaha FJR1300 gaan kijken, maar dan nog denk ik dat je het motorrijden ansich niet meer écht gaat waarderen op een gegeven moment.

Ik rijd zelf een slordige 1200 Km. per week in de auto (woon/werk) en heb de discussie ooit eerder gehad met een collega van me die met een FJR1300 naar het werk kwam (50 Km. vv/dag). Hij snapte niet dat ik niet met de motor kwam.... totdat 'ie overgeplaatst werd naar een andere vestiging en ook een 900 Km. per week ging maken.

[edit]Motorrijden is voor mij dus gewoon een hobby. Ik heb écht diep respect voor de mensen die dit soort afstanden dus wél met de motor rijden en dat ook blijven doen, ongeächt de weersomstandigheden en dergelijken.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
- BMW Scarver + erg mooie looks, hier kan ik wel verliefd op worden, - 2 cilinder…hoe remt zij op de motor? Schokkerig? Hoe zit BMW in onderhoud t.o.v. Suzuki, Kawa etc.
- BMW K75 not my style sorry, vast heel geschikt voor woon-werk maar `t mag iets sportiever.
- YAMAHA MT-03 mooie machine, - 1 cilinder…
- YAMAHA XT660 1 cilinder, minder mooi model.
- BENELLI TORNADO de watte?? Haha…heb `m kunnen vinden, alleen 2e hands behoorlijk schaars…
- TRIUMPH SPRINT/TROPHY 900 zien er echt uit als een lekkere fiets, en + heeft 3 cilinders met een beetje power…+ goed geprijst
- TRIUMPH DAYTONA 900 kwam hem toevallig tegen, wat een prachtige fiets! Wel een ligfiets ben ik bang maar erg fraai…
- HONDA ST1100 inderdaad een echte tourmotor. Zeker een proefritje waard, maar wat doe je als je eens lekker wat bochtjes wil pakken op de zondagmiddag? Nog geschikt, lekker geluid etc.?
- HONDA VFR750 Echt een hele mooie machine, prachtige sportieve look, hopelijk zit ie net zo lekker als dat z’n vorm eruit ziet. Inderdaad mooi kuipwerk en zeker een windschermpje nodig, kon 1,2,3, specificaties motor niet achterhalen…
Ik zal niets dagelijks 200 km rijden. Ik schat 1x in de week 200km en verder dagelijks 40 km. Super bedankt voor alle feedback tot dusver. Ik had eerst mijn pijlers heel sterk op Suzuki en Kawa, nu beetje een eye opener van jullie gehad en krijg ik toch een beter gevoel bij BMW en zeker Honda.
Wordt vast vervolgd…
 
Even ter verduidelijking:
- Woon-werkverkeer zal 40 km per dag zijn
- Familie woont verder in Friesland dus dat zal laat ik zeggen 2x per maand een ritje kosten, zie ik de motor niet zitten, dan stap ik in de auto!
- Daarnaast nog wel het belangrijkste, de hobby ritjes voor de fun!

Dank allemaal!
 
Oohw... Dan kun je mijn verhaaltje gewoon ter kennisgeving aan nemen ;)

Iedere naked is dan gewoon een perfect "speeltje" voor je, en welke het beste is kan alleen jij bepalen door met verschilende modellen te gaan rijden, liefst gedurende een hele dag :P
 
Ik had eerst mijn pijlers heel sterk op Suzuki en Kawa, nu beetje een eye opener van jullie gehad en krijg ik toch een beter gevoel bij BMW en zeker Honda.
Wordt vast vervolgd…


Nou zeg, dat gaat snel!
 
Laatst bewerkt:
- HONDA VFR750 Echt een hele mooie machine, prachtige sportieve look, hopelijk zit ie net zo lekker als dat z’n vorm eruit ziet. Inderdaad mooi kuipwerk en zeker een windschermpje nodig, kon 1,2,3, specificaties motor niet achterhalen…
Ik zal niets dagelijks 200 km rijden. Ik schat 1x in de week 200km en verder dagelijks 40 km. Super bedankt voor alle feedback tot dusver. Ik had eerst mijn pijlers heel sterk op Suzuki en Kawa, nu beetje een eye opener van jullie gehad en krijg ik toch een beter gevoel bij BMW en zeker Honda.
Wordt vast vervolgd…

VFR zit zeker lekker, ongeacht je lengte of gewicht. Specificaties zijn er wel te vinden. Wat de VFR bijzonder maakt is het V4 blok ipv 4 cilinders in lijn. +/- 100 pk en genoeg koppel, kracht onderin dus waardoor je lekker sportief kunt rijden, maar toeren gaat ook prima.
En het geluid is geweldig! (mits de standaard uitlaat vervangen is, maar dat is zowat iedere VFR inmiddels wel het geval).

Kijk ook eens naar een Suzuki RF600 of RF900. Deze schijnen ook erg fijn te rijden en heel betrouwbaar te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan