Moeilijke situatie..

kawasnol

MF veteraan
23 aug 2004
5.760
0
omgeving Gouda
Wanneer ik in een situatie kom waarbij ik denk niet goed uit te komen kijk ik bijna automatisch naar dat gene waar ik verkeerd uit kom.
Terwijl ik geleerd ben te kijken naar waar je uit wil komen... :?

Ik weet dus wel wat ik moet doen, maar wil steeds niet lukken... kan iemand mij een tip geven hoe ik dit (mezelf) kan aanleren...
(misschien d.m.v. voorbeeld VRO cursus?)

VRO staat al lang in de planning maar motor is te oud om voor VRO-dag te verzekeren...
 
Gewoon veel blijven oefenen en tegen jezelf tijdens het rijden zeggen: kijken waar ik heen wil!
 
:^

Ga tijdens het rijden in "normale" situaties heel bewust kijken waar je naar toe wil.
 
een heleboel VRO's heb je geen speciale verzekering voor nodig hoor. Ik heb een VRO gewoon op de weg gedaan, dus waarin je JUIST in verkeerssituaties leert rijden! En daar hoef je geen andere verzekering voor te hebben dan je gewone 'dagelijkse'!
 
een heleboel VRO's heb je geen speciale verzekering voor nodig hoor. Ik heb een VRO gewoon op de weg gedaan, dus waarin je JUIST in verkeerssituaties leert rijden! En daar hoef je geen andere verzekering voor te hebben dan je gewone 'dagelijkse'!

kun je mij meer daarover vertellen??

ik begreep dat de VRO's allemaal op circuit gegeven worden
(daarmee verhoogd risico met speciale manouvres)
 
Wanneer ik in een situatie kom waarbij ik denk niet goed uit te komen kijk ik bijna automatisch naar dat gene waar ik verkeerd uit kom.
Terwijl ik geleerd ben te kijken naar waar je uit wil komen... :?

Ik weet dus wel wat ik moet doen, maar wil steeds niet lukken... kan iemand mij een tip geven hoe ik dit (mezelf) kan aanleren...
(misschien d.m.v. voorbeeld VRO cursus?)

VRO staat al lang in de planning maar motor is te oud om voor VRO-dag te verzekeren...

Waarom zou je je motor extra willen verzekeren tijdens een VRO dag? Dat begrijp ik niet. je gaat toch geen halsbrekende toeren uithalen op zo'n dag? Je wordt hier bijna aan het handje meegenomen om het goed en bijna risicoloos te doen :X

MEER begeleiding ga je echt nooit meer krijgen op de motor hoor, dus als je tijdens de VRO al denkt te crashen :X

;)
 
Gewoon veel blijven oefenen en tegen jezelf tijdens het rijden zeggen: kijken waar ik heen wil!
:^
Werkt bij mij ook...
Heb nog moeite met het nemen van snellere bochten (klaverblad afritten enzo)
Tijdens het "bochtrijden" met iets hogere snelheid zit ik continue in mijn helm te mompelen "bocht doorkijken, bocht doorkijken, bocht doorkijken"
 
Waarom zou je je motor extra willen verzekeren tijdens een VRO dag? Dat begrijp ik niet. je gaat toch geen halsbrekende toeren uithalen op zo'n dag? Je wordt hier bijna aan het handje meegenomen om het goed en bijna risicoloos te doen :X

MEER begeleiding ga je echt nooit meer krijgen op de motor hoor, dus als je tijdens de VRO al denkt te crashen :X
;)

Een VRO is toch niet zoals je dagelijks rijd... dat heet verhoogd risico die oefeningen.. B|
trouwens 2 van mijn vrienden zijn al terug gekomen met het verhaal dat er iemand onderuit is gegaan 1 van hun zelf....
 
:^
Werkt bij mij ook...
Heb nog moeite met het nemen van snellere bochten (klaverblad afritten enzo)
Tijdens het "bochtrijden" met iets hogere snelheid zit ik continue in mijn helm te mompelen "bocht doorkijken, bocht doorkijken, bocht doorkijken"

tja het begrip doorkijken daar heb ik juist geen moeite mee.

Het zijn juist de situaties zoals bijvoorbeeld uitwijken waarbij ik kijk naar het naderende voorwerp en niet naar de open plekken!!!
 
Mijn advies is je af te vragen hoe je in de situatie terecht komt.
Vraag twee is wat je had kunnen doen om niet in die situatie terecht te komen.
 
Een VRO is toch niet zoals je dagelijks rijd... dat heet verhoogd risico die oefeningen.. B|
trouwens 2 van mijn vrienden zijn al terug gekomen met het verhaal dat er iemand onderuit is gegaan 1 van hun zelf....


Zit wel een verschil tussen de VRO 1, 2 of 3 natuurlijk. Bij 1 krijg je oefeningen die je op de weg ook tegen kunt komen. Gaat echt niet extreem snel hoor. Bij 3 gaat het wel wat sneller en werd er (bij ons iig) ook op tijd gereden (Lelystad). Dat kan extra risico's meebrengen. Je leert ook bij 1 iig je kijktechniek verbeteren, dus voor jou misschien een optie.

Heb bij de VRO1 eentje zien vallen (kon de motor niet houden bij keren op de weg) en bij VRO3 2 man waarvan 1 bij het tijdrijden.....

 
Ga volgend jaar ook VRO1 doen en volgens mij moet je je moter dan extra aanvullend verzekeren. (en voor die paar centen.. zal ik dat zeker doen!)
 
tja het begrip doorkijken daar heb ik juist geen moeite mee.

Het zijn juist de situaties zoals bijvoorbeeld uitwijken waarbij ik kijk naar het naderende voorwerp en niet naar de open plekken!!!

En hoe vaak ben je daardoor al op je bek gegaan?
 
FF een quote van mezelf uit een ander topic:
Twist of the Wrist :}

Eigenlijk zou elke motorrijder het moeten lezen. Ik heb hem voor dat doel on-line gezet (plusminus 300 kb, rechtsklikken en dan "Doel opslaan als").

Erg leerzaam, erg nuttig maar vooral: ooit heb je het waarschijnlijk nodig!! :)
Hier wilde iemand zich de juiste reacties aanleren in panieksituaties. Een middel om dat te doen is je ermee bezig houden, dus lees Twist of the Wrist: hier worden dit soort situaties besproken. En als je er mee bezig bent geweest, weet je onbewust vaak goed te handelen.

Succes :)
 
Waarom zou je je motor extra willen verzekeren tijdens een VRO dag? Dat begrijp ik niet. je gaat toch geen halsbrekende toeren uithalen op zo'n dag? Je wordt hier bijna aan het handje meegenomen om het goed en bijna risicoloos te doen :X

weleens de vro gedaan? wat vond jij van die metalen wip dan? als je daar vanaf pleurt (en ik heb het tijdens mijn vro cursus al 1 keer zien, en 1 keer bijna zien gebeuren) heb je echt wel schade. ook tijdens bochtenwerk op relatief hoge snelheid, of remoefeningen. toch handig dan hoor zo'n verzekering. tenzij je natuurlijk nooit fouten maakt (maar ja dan hoef je ook niet naar die vro cursus)
 
Wanneer ik in een situatie kom waarbij ik denk niet goed uit te komen kijk ik bijna automatisch naar dat gene waar ik verkeerd uit kom.
Terwijl ik geleerd ben te kijken naar waar je uit wil komen... :?

Ik weet dus wel wat ik moet doen, maar wil steeds niet lukken... kan iemand mij een tip geven hoe ik dit (mezelf) kan aanleren...
(misschien d.m.v. voorbeeld VRO cursus?)

VRO staat al lang in de planning maar motor is te oud om voor VRO-dag te verzekeren...

1) ik heb het volgende in mijn kop gestampt:
"linkerbocht ==> langs linker spiegel kijken"
"rechterbocht ==> langs rechter spiegel kijken"
Ik ben op deze manier helemaal af van het "over het kuipje voor je kijken".

En wat heel goed helpt: ga dijkrijden als het heel erg druk is.
Dan gan je automatisch ver vooruit kijken, "op zoek naar tegenliggers" en vergeet je gewoon om dicht voor je te kijken.
 
Ik denk dat sommige van jullie m'n probleempje niet begrijpen.
Bochtentechniek die kan ik dromen.... no problem.

Juist op de momenten dat het dreigt fout te gaan kijk ik niet van het probleem weg maar juist naar het probleem (stoeprandje, boom, lantaarnpaal, motorrijder enz.enz.) op de paniek momenten lukt het mij niet snel na te denken om de goede kant op te kijken.... achteraf weet ik altijd wat ik fout deed....

en wat de VRO betreft die ga ik halen zodra we de zx9r hebben gekocht en vertrouwd genoeg is om de cursus ermee te gaan doen. (en zeker goed verzekeren)
 
Terug
Bovenaan Onderaan