Moeite met ver kijken in bocht

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
De laatste tijd ben ik mijn bochten techniek aan het verbeteren. Knie dichter en dichter bij de grond, bil van zadel, hoofd laag bij spiegel etc..

Nu merk ik dat ik vaak te veel 'hap' in een bocht, dus dat ik 'm in meerdere delen neem ipv 1 vloeiende bocht. Ik weet dat ik naar het einde van de bocht moet kijken, het veel voorkomende zinnetje "je rijdt waar je naar kijkt".

Als ik het forceer, en dus echt blijf kijken diep in de bocht merk ik dat ik vaak de bocht afsnij ipv netjes de bocht te nemen. Vooral in een bochtje naar rechts is het vervelend want dan kan je teveel richting de streep gaan.

Hoe doen jullie dit? Als ik een normale snelheid rijd en dus dat ik makkelijk de bocht veel scherper kan nemen, snij ik 'm af doordat ik net ga waar ik kijk.
 
De laatste tijd ben ik mijn bochten techniek aan het verbeteren.

Knie dichter en dichter bij de grond, bil van zadel, hoofd laag bij spiegel etc..

Nu merk ik dat ik vaak te veel 'hap' in een bocht, dus dat ik 'm in meerdere delen neem ipv 1 vloeiende bocht. Ik weet dat ik naar het einde van de bocht moet kijken, het veel voorkomende zinnetje "je rijdt waar je naar kijkt".

Als ik het forceer, en dus echt blijf kijken diep in de bocht merk ik dat ik vaak de bocht afsnij ipv netjes de bocht te nemen. Vooral in een bochtje naar rechts is het vervelend want dan kan je teveel richting de streep gaan.

Hoe doen jullie dit? Als ik een normale snelheid rijd en dus dat ik makkelijk de bocht veel scherper kan nemen, snij ik 'm af doordat ik net ga waar ik kijk.

Ophouden met "Knie dichter en dichter bij de grond, bil van zadel, hoofd laag bij spiegel etc.." dat is allemaal leuk, maar pas als je kunt rijden. Bochten kunt rijden. Je bent nu de kersen op de taart aan het leggen terwijl de bodem nog niet gemaakt is.

Verder kijken als het eind van de bocht. En niet naar 1 punt blijven kijken maar zover weg mogelijk en dan je blik over de weg terug en weer ver weg. Het naar binnen komen in de bocht is puur door onzekerheid door een slechte kijktechniek.

Iets forceren op de motor is sowieso not done en garandeert een slechte rijstijl.
 
Laatst bewerkt:
"Kijken naar het einde van de bocht" is het slechtste advies dat ik ooit gehoord heb.

MBM en o.g. zijn het niet vaak eens, maar zijn verhaal hierboven (met name de tweede alinea) is het juiste advies.
 
Je omschrijft nu circuittechniek op de openbare weg. Sinds ik 3 jaar geleden wat trainingen ben gaan doen (circuit en op de weg) heb ik veel af/bij geleerd. Toevallig ook bij Horizon de Berg en Bochten training 1 en 2 gedaan en daar leer je echt van. Niet zelf gaan lopen hobbyen.

Motortrainingen - Horizon Motor Reizen je denkt ff, een hoop geld 400 euro maar het is het echt waard.

Circuit is weer heel anders maar je leert daar wel de grens van jezelf en de motor kennen (laatste kan meer ;) ) CRT op Assen en MSL op Zandvoort en meerdere dagen op Lelystad. En je hoeft niet de snelste te zijn, gaat er juist om om beter te worden. Dan gaat sneller vanzelf.
 
check dan wel eerst je verzekeraar. kans bestaat namelijk dat die geen dekking geeft op circuits, ook al is het een veiligheids/behendigheidstraining.
 
Ophouden met "Knie dichter en dichter bij de grond, bil van zadel, hoofd laag bij spiegel etc.." dat is allemaal leuk, maar pas als je kunt rijden. Bochten kunt rijden. Je bent nu de kersen op de taart aan het leggen terwijl de bodem nog niet gemaakt is.

Verder kijken als het eind van de bocht. En niet naar 1 punt blijven kijken maar zover weg mogelijk en dan je blik over de weg terug en weer ver weg. Het naar binnen komen in de bocht is puur door onzekerheid door een slechte kijktechniek.

Iets forceren op de motor is sowieso not done en gegarandeerd een slechte rijstijl.

Dit dus. Enige juiste advies. Eerst aan een goede basis werken, anders wordt het nooit wat.
 
Laatst bewerkt:
Kijktechniek is een van de lastig (st)e technieken van het motorrijden voor mij persoonlijk. Het beste oefen je het op het circuit, zoals hierboven ook genoemd.

Keith Code adviseert de techniek om voor het insturen te kijken richting de apex en vervolgens naar het uiteinde. Kijken altijd met een breed blikveld, dwz. niet star focussen op één punt.
 
Kijktechniek is een van de lastig (st)e technieken van het motorrijden voor mij persoonlijk. Het beste oefen je het op het circuit, zoals hierboven ook genoemd.

Keith Code adviseert de techniek om voor het insturen te kijken richting de apex en vervolgens naar het uiteinde. Kijken altijd met een breed blikveld, dwz. niet star focussen op één punt.


Goede, snelle en verantwoorde bochtlijnen op de openbare weg liggen totaal anders als op het circuit.


Je kan bochten prima leren op het circuit, maar pas dan op dat je niet je hele techniek aanleert zoals op het circuit, anders pak je 10 bochten op straat en dan kwak je frontaal ergens op.


Circuit gaat er vanuit dat het verkeer allemaal dezelfde kant op gaat en er niet iemand met een afwijkende snelheid vlak na de bocht rijdt. Als dat wel zo is dan staat er iemand met een vlaggetje te zwaaien. Je kan dus lekker vol op het gas en de binnenbocht pakken.



Op straat ligt dat anders, dan kies je geen lijn die het snelst is maar een lijn waarmee je zo ver mogelijk de bocht kan doorkijken.

Bocht naar links: Zoveel en zo lang mogelijk rechts blijven ( op je eigen weghelft...duh.. ) totdat je de bocht geheel kunt doorkijken, dus tot na de bocht, dan pas eventueel naar binnen en het gas erop.
Bocht naar rechts: zie bovenstaande maar dan andersom :+







Beetje op het wegdek letten kan ook geen kwaad.

Ogri... nu word het eng.... :/
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je aan de verkeerde kant van de baan rijdt. Je moet zover mogelijk links rijden op je eigen baan voor een bocht naar rechts en andersom.
 
Ik denk dat je aan de verkeerde kant van de baan rijdt. Je moet zover mogelijk links rijden op je eigen baan voor een bocht naar rechts en andersom.

Dat is en blijft voor mij ook nog steeds een dingetje.
Hier in Nl is het allemaal wel goed te doen, maar in Duitsland met hogere snelheden en veel blinde bochten kwam ik mezelf weer tegen. Uiteindelijk is het ff wennen en kan het gas er weer op :9
Langer aan de buitenkant blijven rijden met de juiste snelheid geeft veel meer rust en vertrouwen.
O, en veel regen rijden hielp bij mij ook wel. Dan ga je vanzelf vloeiender rijden :)
 
Hetgeen wat voor mij heeft geholpen is het vooruit plannen van hoe je gaat rijden. Leg alvast een lijn neer op de weg waarvan je denkt dat dat de beste is.

Zoals boven gezegd: ga geen circuittechniek toepassen op de openbare weg. Je hebt graag nog wat marge over.

En als laatste: ga gewoon rijden. Daar leer je het meeste van. Niet te druk maken om het hardsts door de bocht te gaan. Dat win je toch niet. Er is altijd wel iemand sneller.
 
Ach het is op een gegeven moment ook de vraag hoe graag je in de statistieken wil eindigen.

Vroegen wel met knietje en stepje aan de grond met 2 wielen driften door de bocht.
Een aantal jaren niet meer gereden en heel veel jaren wijzer gaat nu alles ruim binnen de grenzen van wat mogelijk moet zijn. Zelfs dat is geen garantie dat het nooit fout kan gaan maar de marge om te corrigeren is veel groter en de snelheid waarmee het eventueel fout kan gaan is veel klein.

Waar de grenzen liggen heeft ook met je eigen kunnen en ervaring te maken. Blijf vooral binnen je comfort zone. Een gevorderde rijopleiding kan je comfort zone op een verantwoorde wijze verruimen.

Blijf daarbij ook bedenken dat de openbare weg geen circuit is dat er door heel veel andere weggebruikers ook fouten gemaakt kunnen worden. Daarnaast is een foutje op het circuit meestal alleen een deuk in je ego en wat schade aan je fiets. Op de openbare weg zijn de gevolgen vaak veel groter als je een tegenligger of vangrail pakt.
 
Als ik het forceer, en dus echt blijf kijken diep in de bocht merk ik dat ik vaak de bocht afsnij ipv netjes de bocht te nemen. Vooral in een bochtje naar rechts is het vervelend want dan kan je teveel richting de streep gaan.
Al het bovenstaande en iets minder snel vroeg insturen, tel er nog even iets bij op voordat je de bocht in gaat.
Nu ga je te vroeg naar binnen.
 
Oefenen oefenen oefenen. That's all. Langzamerhand krijg je meer vertrouwen in je motor en weet je je grenzen te verleggen. Het moet allemaal natuurlijk en uit zich zelf gebeuren. Geforceerd kijken of "op de stepjes leunen" gaat niet werken.
Knieetje op de grond is de laatste stap. Dan moet je de randjes van je band af kunnen rijden met gemak. Vervolgens kan je daarna denken over je knieetje op de grond :t
 

Omstreeks daar in de video wordt kijkgedrag behandeld.

Videokijken is natuurlijk passief, een VRO van de KNMV heeft meer waarde.

Voorbeeldje uit de oude doos:
 
Laatst bewerkt:
Circuitdagje rijden b.v bij MSL, heel leerzaam waar je op de openbare weg zijn voordeel uit kan halen.
Je kan dan op een relatief veilige manier veel rijtechnieken aanleren.
Het is niet de bedoeling dat je harder gaat rijden op de openbare weg maar wel meer control ontspannen rijden etc: etc:,maak die stap :)
 
Bedankt allen voor de reacties.

Even een paar dingen ophelderen: Ik ben niet onveilig bezig hoor, ik oefen dit enkel en alleen op van die weggetjes in de velden met goed asfalt, goed overzicht en geen zijstraten (kan niet veiliger). De bedoeling is niet zo zeer om harder door een bocht te gaan, wel om een bocht scherper te kunnen nemen als het zou moeten. Plezier is natuurlijk ook een factor ;). Dit doe ik absoluut niet met auto's in omgeving.

Hier is een voorbeeldje waar ik d'r straks nog heb gereden. Ik moet wel zeggen dat ik niet goed kan beoordelen waar ik nu kijk (volgens mij gewoon algemeen zonder te staren) maar het is niet het uiteinde of het zover-je-kunt-kijken punt.

Als je op dit moment hier zou rijden (rechterbaan natuurlijk ipv links), waar kijk je dan?
full


Groene lijn is hoe je rijdt, buiten- -> binnen- -> buitenkant bocht
Foto is trouwens niet echt een scherpe bocht, maar goed genoeg om het te laten zien.
 
Laatst bewerkt:
De laatste tijd ben ik mijn bochten techniek aan het verbeteren. Knie dichter en dichter bij de grond, bil van zadel, hoofd laag bij spiegel etc..

Nu merk ik dat ik vaak te veel 'hap' in een bocht, dus dat ik 'm in meerdere delen neem ipv 1 vloeiende bocht. Ik weet dat ik naar het einde van de bocht moet kijken, het veel voorkomende zinnetje "je rijdt waar je naar kijkt".

Als ik het forceer, en dus echt blijf kijken diep in de bocht merk ik dat ik vaak de bocht afsnij ipv netjes de bocht te nemen. Vooral in een bochtje naar rechts is het vervelend want dan kan je teveel richting de streep gaan.

Hoe doen jullie dit? Als ik een normale snelheid rijd en dus dat ik makkelijk de bocht veel scherper kan nemen, snij ik 'm af doordat ik net ga waar ik kijk.

Je beschrijft mijn stoelgang :)
:+
 
Al het bovenstaande en iets minder snel vroeg insturen, tel er nog even iets bij op voordat je de bocht in gaat.
Nu ga je te vroeg naar binnen.
Zo is het mij ook ooit geleerd.

Probeer eens op een rustig stukje aan een rustig tempo zonder op de andere baan te komen. Volg dan een lijn van buiten, buiten, buiten, buiten, buiten, net zolang tot je door de bocht naar het recht stuk kunt kijken en dan pas insturen.

Op deze manier zorg je niet alleen dat jij meer ziet maar ook dat je beter zichtbaar bent voor tegenliggers.

Zoals gezegd begin bij de basis. Kan met een slakkengang, dat is beter zelfs dan kun je focussen op het kijken.

Als ik nog een tip mag geven, zorg dat je ontspannen zit met je stuur heel losjes in je handen. En begin met lage snelheid te oefenen aan de juiste en soepele lijnen. Daar ga je later plezier van hebben als de snelheid wat omhoog gaat, want dan is je basis goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan