Moeite v/h opknappen nog waard?

brammel

Rookie
2 sep 2005
9
0
Den Haag
Hallo allemaal,

Na een paar maanden met veel plezier lezen op dit forum heb ik me ook maar eens aangemeld, reden komt zo.
Ik heb pas sinds november vorig jaar m'n rijbewijs en motor (Bandit 600N uit '95) maar inmiddels al wel lekker wat km's gereden (zo'n 7000-8000 of zo). Eerste motor-vakantie met m'n vriendin er al opzitten en alles bevalt prima! :]

Maar helaas had ik afgelopen maandagochtend op weg naar m'n werk op de A12 wat minder geluk en ben achterop een auto gereden die ik door felle zon en net omkijken niet gezien had |( Gelukkig was het druk en ging het allemaal niet zo hard en heb ik er zelf (vrijwel) niks aan overgehouden. M'n motor daarentegen...

M'n vraag is dus de volgende; ik heb inmiddels een lijstje met onderdelen die vervangen moeten worden (kan ik zelf wel denk ik, met een beetje hulp hier en daar). Zou het de moeite (en het geld!) nog waard zijn? Ik heb €2750 voor die motor betaald toen ik hem kocht en heb nog niet echt een idee wat de nieuwe onderdelen me gaan kosten.

Graag jullie advies dus!

nieuwe onderdelen:
-2 veerpoten (zaten WP's onder)
-velg
-band
-koplamp
-stuurstang
-stepje
-carterdeksel

groetjes! :W
 
Misschien verstandig om eerst uit te vinden of het frame nog recht is en de motor nog loopt zonder zorgelijke bijgeluiden, en indien niet, nog goed te repareren is. Zo ja, en je kunt zelf redelijk goed sleutelen, hebt de ruimte en hebt niet bovenmatig veel haast (d.w.z. tijd om voordelig gebruikte onderdelen bij elkaar te zoeken op eBay of bij slopers) dan zou ik het zeker doen. Heb zelf mijn Africa Twin heropgebouwd nadat een vrachtwagen achteruitrijdend in de voorkant van mijn motor was gedoken. £2000 terug van de verzekering, voor £150 teruggekocht (was verklaard tot write-off), voor £400 opgebouwd (over periode van 3 maanden) en is nu beter dan dat-ie ooit was. Het enige nadeel hier in Engeland is dat-ie nu geregistreerd is als "insurance write-off" wat niet stimulerend werkt op de prijs wanneer je de motor zelf weer wilt verkopen (of het nu terecht is of niet): Als dat in Nederland ook zo is, moet je je wel afvragen of je de motor nog een poos wilt houden of niet. Zo niet, dan kun je misschien beter de motor in onderdelen verkopen en van de opbrengst wat anders zoeken.
 
2de hands onderdelen vind ik eerlijk gezegd een beetje eng voor de veerpoten, velg en band. Het lijkt mij dat die toch wel èrg essentieel zijn voor het gedrag van die motor en ik heb niet zoveel kijk op dat spul dat ik kan beoordelen of het nog goed is.
Maar die tip van eerst even de motor testen ga ik zeker doen!

Ik wil inderdaad nog wel een poos op die motor blijven rijden. Vind 't een fijn ding! :)
 
2de hands onderdelen vind ik eerlijk gezegd een beetje eng voor de veerpoten, velg en band.
2e hands band is wat ongebruikelijk inderdaad, velg hoeft geen probleem te zijn (menigeen die "speciale" velgen monteert en de prima standaard exemplaren in de verkoop doet), vorkpoten is wat moeilijk omdat die dingen op schade motoren bijna altijd krom zijn maar nogmaals, met wat geduld is er vast wel aan te komen. Veel succes ;)
 
Meestal zijn het de binnenpoten die (meer of minder) knikken en blijven de buitenpoten goed. Binnenpoten zijn ook voor een redelijk bedrag nieuw te krijgen (url zie onderschrift), want zijn soms moeilijk gebruikt te vinden. Zoals iemand terecht opmerkte: bij gevalletje total loss zijn het toch vaak de vorkpoten die iets meekrijgen.

Ook een goede smoes om een extra goede voorvork te monteren. De WP vorkveren (kan me nauwelijks voorstellen dat er een WP voorvork op de Bandit zat) zijn dan wel een flinke verbetering tov origineel, de demping zit in de poten zelf. Welke vorken zonder al te veel problemen in een Bandit kunnen weet ik zo niet, maar daar weet het WWW vast wat op.

Veel succes, Noud
 
Laatst bewerkt:
Als de voorvork maar iets krom is kan je de veren misschien hergebruiken in de nieuwe vork.

Daar zit inderdaad iets in, als de binnenpoot een knikje heeft is die niet meer te gebruiken maar zijn de veren nog wel goed. Als de knik echt behoorlijk is kan het heel goed zijn dat de vouw zo scherp is dat de veren ook wat meegekregen hebben. In een vrij extreem geval heb ik meegemaakt dat de poot in 2e lag en de veer bestond uit 2 delen die er nog als veer uitzagen en een stukje uit het midden was gewoon als een draad rechtgetrokken '( '( . Als de veren niet meer helemaal goed zijn zullen er niet alleen andere binnenpoten, maar ook andere (WP, Technoflex, Wilbers, Hagon) veren in moeten.

Greetz, Noud
 
brammel,
ik zou zeker eerst ff kijken wat al gezegt is wat nog bruikbaar is buitenpoten en binnen veren.
Voor de rest zou ik gaan informeren voor 2e hands.
Ik zag dat je in Den Haag woont, bel dan ff met fa. Bolman op de Maanweg.
Deze is al jaren een bekent motorsloperij en heeft heel veel suzuki onderdelen.
Als laatste gewoon een nieuw bandje kopen.

Alvast succes en maak um weer :]
 
ik denk dat als je alles nieuw moet kopen (vork/poten kosten al gauw rond de 1500 euro voor een set, incl kroonplaat) dat je beter kunt denken aan een andere...
schijf 50-100 euro (is het een dubbele...)
remklauw 200 euro
velg 150-300 euro
band 80/120 euro
remleiding 20 euro
frame??? als dat nog recht is heb je mazzel, anders is het echt zonde en dan is je zoektocht waarschijnlijk ten einde...

persoonlijk zou ik ook niet meer echt vertrouwen in m'n motor hebben, als ik er een "serieus" ongeluk mee heb gehad.

maar misschien zijn er inderdaad nog wat spare-parts, en anders lekker naar de sloop...kun je vaak voor belachelijke prijzen dingen weghalen...
en anders biedt http://www.marktplaats.nl misschien uitkomst

succes met je herstel werkzaamheden en anders succes met zoeken van een bike!!!

:Y :W
 
Zien dat je frame nog rechtstaat, vitale delen nieuw kopen andere 2de hands zoeken.
Kuip oplappen met tape of 2de hands, zo zou ik het met de mijne doen.
Denk wel dat de totale kost meevalt, zeker als je veel zelf kunt doen.
 
Hier heb ik een foto van die veerpoten (inderdaad WP's, heeft de vorige eigenaar eronder laten zetten :9 ). Denken jullie dat ik met een stel nieuwe binnenpoten weg kom?

247247


Van het frame denk ik dat het nog wel goed is, de voorband heeft nèt de uitlaten geraakt (er zit wat rubber op) maar de veerpoten zijn daarna weer een flink stuk teruggeveerd (cm of 10). Daaruit _denk_ ik op te maken dat vrijwel alle energie van de klap in het knikken van die poten is gaan zitten en dat het frame er goed vanaf gekomen is. Er is iig niet echt iets aan te zien.

Maar heeft iemand misschien nog een goeie tip over hoe ik het brugstuk (waar de poten in zitten, heet dat zo?) kan controleren?
 
Als ik de poten zo bekijk zijn ze precies onder de kroonplaat (zo heet die dus) geknikt. De kans dat de vorkpoten op dat moment helemaal ingeveerd waren is klein. Daarom denk ik ook dat de kans klein is dat er schade is aan de buitenpoten doordat die bij de knik waren op het moment van de klap.
 
Terug
Bovenaan Onderaan