Moeizaam schakelen Suzuki GSX-R 600 K8

HbTps

Die hard MF'er
26 aug 2010
329
0
Brabant
Beste medeforumnisten,

Mijn motor heeft het probleem dat wanneer ik al rijdend wil schakelen (alle versnellingen en zowel op- als terugschakelen) dit erg moeizaam gaat. Je voelt tijdens het schakelen heel duidelijk dat de ene versnelling 'uitgeschakeld' wordt en de volgende versnelling 'ingeschakeld wordt. Alsof de koppeling niet geheel vrij komt, toch komt de koppeling wel goed vrij want de 'klak' bij inschakelen van N naar 1 is minimaal.

Het probleem lijkt steeds erger te worden en wanneer de motor echt goed warm is (lees meer dan een uur rijden) is het erger dan wanneer de motor nog koud / in de opwarmfase is. Ook lijkt het alsof er speling in de aandrijflijn zit, dit merk ik doordat de reactie tussen gas dicht en gas geven met een schokje verloopt.

Het probleem lijkt dan in de koppeling te zitten maar dit betwijfel ik want wanneer ik zonder koppeling opschakel ervaar ik de zelfde problemen. Inmiddels heb ik de volgende dingen gedaan/gecontroleerd, helaas zonder resultaat:

- Afstelling koppelingskabel is goed
- Olie is ververst, juiste viscositeit en goed merk (Castrol)
- Koppeling geheel gecontroleerd, 1 plaat was heel licht krom. Deze is vervangen
- Ketting/tandwielen vervangen. Spanning is ook goed
- Transmissiedempers hebben geen overmatige speling

Ik heb even geen ideeën meer, wellicht zijn hier nog mensen met tips of ervaringen?

Oh ja, nog een dingetje dat wellicht met het probleem te maken heeft maar wellicht ook niet: de laatste tijd heb ik het idee dat ik veel meer trillingen in de motor voel, zeker bij bepaalde toerentallen. Het is zelfs zo erg dat ik regelmatig mijn rechterarm van de clipon af moet halen om de bloeddoorstroming op gang te helpen.
 
Hallo.

Hmm je hebt de meest voor de handliggende oorzaken al nagekeken zie ik.
Is het probleem relatief snel ontstaan of is het in de loop der tijd steeds een beetje erger geworden?

Kan de schakelpook vrij/goed schanieren?
( word ook wel eens over het hoofd gezien )
Is het koppelingshuis ingeslagen?

Groeten en succes ermee.
 
Het probleem lijkt er een beetje in te sluipen en steeds erger te worden.

Het schakelmechanisme scharniert soepel en heeft geen overmatige speling
Het koppelingshuis en de korf zijn niet ingeslagen

Lastig probleem...
 
Beste medeforumnisten,

Mijn motor heeft het probleem dat wanneer ik al rijdend wil schakelen (alle versnellingen en zowel op- als terugschakelen) dit erg moeizaam gaat. Je voelt tijdens het schakelen heel duidelijk dat de ene versnelling 'uitgeschakeld' wordt en de volgende versnelling 'ingeschakeld wordt. Alsof de koppeling niet geheel vrij komt, toch komt de koppeling wel goed vrij want de 'klak' bij inschakelen van N naar 1 is minimaal.


Misschien dat het aan de schakelwals ligt?
Daar zitten van die mooie sleuven in die toch de vorken bedienen?

Is maar een theorie maar misschien is er braamvorming aan de sleuven. De schakelvorken worden een beetje harkerig bediend en ze schuiven een beetje stoterig waardoor het nogal lang duurt voordat de tandwielen op-of van de plaats geschoven worden.
 
Hoeveel kilometer staat erop, hoe is de koppeling behandeld in het verleden? Ik denk dat je tussenplaten gewoon krom zijn namelijk, en dat zorgt ervoor dat de koppeling nooit helemaal vrij komt bij het inknijpen van de koppeling (en zorgt dus voor hakerig schakelen).
 
Nouja, haal het deksel er eens af zou ik zeggen. Leg de platen neer in dezelfde volgorde als je ze eruit hebt gehaald en bekijk de tussenplaten. Als ze verkleurd zijn zegt dat meestal genoeg.

In de beginpost staat dat de platen wel gecontroleerd zijn en dat er ook 1 vervangen is?
Maar er kan natuurlijk altijd iets over het hoofd gezien worden.
Volgens mij mogen de tussenplaten maar heel minimaal krom zijn voordat ze vervangen dienen te worden.
Iets van 0.2 mm ofzo dacht ik ergens te hebben gelezen in een of ander werkplaatshandboek.

Groeten.
 
In de beginpost staat dat de platen wel gecontroleerd zijn en dat er ook 1 vervangen is?
Maar er kan natuurlijk altijd iets over het hoofd gezien worden.
Volgens mij mogen de tussenplaten maar heel minimaal krom zijn voordat ze vervangen dienen te worden.
Iets van 0.2 mm ofzo dacht ik ergens te hebben gelezen in een of ander werkplaatshandboek.

Groeten.

Idd, niet goed gelezen...
 
Idd is de koppeling helemaal uiteen geweest en geheel geïnspecteerd. Alle dimensies, slijtagepatronen korf, huis alles minutieus gecontroleerd. Geen verkleuringen en slechts 1 plaat was heel licht krom, viel nog binnen de toleranties. Toch vervangen. Zonder resultaat.

Motor heeft inmiddels bijna 40.000 km gelopen, normaal gebruik (geen wheelies enz.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan