Beste medeforumnisten,
Mijn motor heeft het probleem dat wanneer ik al rijdend wil schakelen (alle versnellingen en zowel op- als terugschakelen) dit erg moeizaam gaat. Je voelt tijdens het schakelen heel duidelijk dat de ene versnelling 'uitgeschakeld' wordt en de volgende versnelling 'ingeschakeld wordt. Alsof de koppeling niet geheel vrij komt, toch komt de koppeling wel goed vrij want de 'klak' bij inschakelen van N naar 1 is minimaal.
Het probleem lijkt steeds erger te worden en wanneer de motor echt goed warm is (lees meer dan een uur rijden) is het erger dan wanneer de motor nog koud / in de opwarmfase is. Ook lijkt het alsof er speling in de aandrijflijn zit, dit merk ik doordat de reactie tussen gas dicht en gas geven met een schokje verloopt.
Het probleem lijkt dan in de koppeling te zitten maar dit betwijfel ik want wanneer ik zonder koppeling opschakel ervaar ik de zelfde problemen. Inmiddels heb ik de volgende dingen gedaan/gecontroleerd, helaas zonder resultaat:
- Afstelling koppelingskabel is goed
- Olie is ververst, juiste viscositeit en goed merk (Castrol)
- Koppeling geheel gecontroleerd, 1 plaat was heel licht krom. Deze is vervangen
- Ketting/tandwielen vervangen. Spanning is ook goed
- Transmissiedempers hebben geen overmatige speling
Ik heb even geen ideeën meer, wellicht zijn hier nog mensen met tips of ervaringen?
Oh ja, nog een dingetje dat wellicht met het probleem te maken heeft maar wellicht ook niet: de laatste tijd heb ik het idee dat ik veel meer trillingen in de motor voel, zeker bij bepaalde toerentallen. Het is zelfs zo erg dat ik regelmatig mijn rechterarm van de clipon af moet halen om de bloeddoorstroming op gang te helpen.
Mijn motor heeft het probleem dat wanneer ik al rijdend wil schakelen (alle versnellingen en zowel op- als terugschakelen) dit erg moeizaam gaat. Je voelt tijdens het schakelen heel duidelijk dat de ene versnelling 'uitgeschakeld' wordt en de volgende versnelling 'ingeschakeld wordt. Alsof de koppeling niet geheel vrij komt, toch komt de koppeling wel goed vrij want de 'klak' bij inschakelen van N naar 1 is minimaal.
Het probleem lijkt steeds erger te worden en wanneer de motor echt goed warm is (lees meer dan een uur rijden) is het erger dan wanneer de motor nog koud / in de opwarmfase is. Ook lijkt het alsof er speling in de aandrijflijn zit, dit merk ik doordat de reactie tussen gas dicht en gas geven met een schokje verloopt.
Het probleem lijkt dan in de koppeling te zitten maar dit betwijfel ik want wanneer ik zonder koppeling opschakel ervaar ik de zelfde problemen. Inmiddels heb ik de volgende dingen gedaan/gecontroleerd, helaas zonder resultaat:
- Afstelling koppelingskabel is goed
- Olie is ververst, juiste viscositeit en goed merk (Castrol)
- Koppeling geheel gecontroleerd, 1 plaat was heel licht krom. Deze is vervangen
- Ketting/tandwielen vervangen. Spanning is ook goed
- Transmissiedempers hebben geen overmatige speling
Ik heb even geen ideeën meer, wellicht zijn hier nog mensen met tips of ervaringen?
Oh ja, nog een dingetje dat wellicht met het probleem te maken heeft maar wellicht ook niet: de laatste tijd heb ik het idee dat ik veel meer trillingen in de motor voel, zeker bij bepaalde toerentallen. Het is zelfs zo erg dat ik regelmatig mijn rechterarm van de clipon af moet halen om de bloeddoorstroming op gang te helpen.