Moer carburator doorgedraaid

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hoi allen,

Ik heb een Yamaha YZ250F, 2007. 1 van de 2 gaskabels hangt vast in de carburateur en zou volgens het werkplaatshandboek op 11Nm dus helemaal niet hard.

Echter hangt deze moer extreem hard vast. Papegaaibektang, gewone hex-sleutel, andere tang op het hardste van mijn kracht maar de kop slijt gewoon door/af. Ook al met warmte opgezeten. Wd40, penetratievloeistof,...

Iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken? Kop is bijna helemaal kapot nu. Heeft iemand tips and tricks? Geen idee hoe deze zo hard geraakt is.

Bedankt
IMG_20220121_185219.jpg
 
Zo'n sleutel heb ik op dit moment niet. Ik heb wel geprobeerd met een 'gewone' steeksleutel, maar die schoof er na wat kracht op zetten gewoon over. Was geen ultragoedkope, maar ook geen super dure. De sleutel die jij hier voorstelt is een steeksleutel maar dan wel in zeskant vorm en niet zoals een gewone:
Een steeksleutel zal bij veel kracht zetten wat open buigen, en kan eraf schieten.
Met een open ringsleutel kun je iets meer kracht zetten, de kop van de bout zit echt klem in de sleutel en kan nergens heen.

Bij remleidingen en klein fitwerk vind ik het wel eens fijn om mee te werken.
remleidingsleutel-open-ring-sleutel.jpg
 
Dit noem ik een waterpomptang;
Knipex :t

Soms ontkom ik er niet aan om een waterpomptang of griptang te gebruiken omdat een vorige sleutelaar (of ikzelf :X) iets verkloot heeft wat met sleutels niet meer op te lossen is.
Alleen om onderdelen los te halen en daarna te vervangen door goede onderdelen.
Als je dat tonnetje dicht bij het scharnier in een grote waterpomptang pakt dan kun je het tonnetje plat knijpen.
Maar ik vraag me af of je hem er dan wel uit kunt draaien.

Het is nu toch al ellende. Als heet stoken niet helpt zou ik de kabel doorknippen, het tonnetje met een Dremel afslijpen en de resten van de holle bout uitboren.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet goed wat je bedoelt?
'dat de bek steviger sluit bij er kracht op zetten' en 'stevig knijpen', daar bedoel je dus niet hetzelfde mee?
Ik heb nu (in het begin van dit topic) geprobeerd om met de waterpomptang zo veel mogelijk kracht te zetten op de 2 'handvaten' en hij dus wordt toegenepen en dan te draaien. Helaas met het einde van mijn kracht niet losgekregen. Had wel geen goeie grip op de carburator aangezien die wat aan het frame hing te bengelen.

Je moet de tang in de goede richting houden. Zodat de bovenste bek om de moer "trekt"
Zo knijpt de tang vanzelf strakker als je gaat draaien, en hoef je niet zo hard te knijpen.
Dus zoals de tang in deze foto staat, draai je rechtsom.
Wil je linksom, tang 180° draaien.

550x399.jpg
 
Bedankt voor de aanvullende tips.
Ik heb wel linksom gedraaid ja, tegen de klok in.

Voorlopig is de carburateur nu los en laat ik die bout met gaskabel en al nog even vastzitten. Indien het in de toekomst een probleem vormt dan gebruik ik de tips van hier om hem toch los te krijgen. Ik wil vooral vermijden dat het helemaal afdraait/afkraakt/kapot gaat en ik daarvoor een oplossing moet zoeken. Mijn prioriteit gaat nu naar het blok zelf :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan