Moer carburator doorgedraaid

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hoi allen,

Ik heb een Yamaha YZ250F, 2007. 1 van de 2 gaskabels hangt vast in de carburateur en zou volgens het werkplaatshandboek op 11Nm dus helemaal niet hard.

Echter hangt deze moer extreem hard vast. Papegaaibektang, gewone hex-sleutel, andere tang op het hardste van mijn kracht maar de kop slijt gewoon door/af. Ook al met warmte opgezeten. Wd40, penetratievloeistof,...

Iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken? Kop is bijna helemaal kapot nu. Heeft iemand tips and tricks? Geen idee hoe deze zo hard geraakt is.

Bedankt
IMG_20220121_185219.jpg
 
Ik ga gelijk de hele kabel losmaken aan het stuur. Ik heb met een middelgoedkope tang gewerkt (uit een speciaalhandel aan materiaal) en de tang voelt ook echt wel beter dan de echt goedkope.

Ik zie dan wel nog of ik het uiteindelijk probeer los te draaien. Zou liefst mijn carb kunnen hergebruiken :D
 
Bedankt voor alle hulp en reacties. Zo'n tonnetje opnieuw er aanbrengen na het afknippen wist ik ook niet dat dit kon/bestond. Iets om te onthouden als het nog eens nodig is.

Ik heb voorlopig de carburateur met de gaskabel zelf aan de gashendel helemaal losgehaald. Niet volledig hoe ik het zag maar voor nu is dit wel oke.

Ik ga binnenkort een topic openen met mijn volledige 'restauratie' van deze motor. Ik ga mij vooral focussen op het blok aangezien dat juist is wat ik wil leren.
Een tipje van de sluier: blok was vastgelopen en is nu gedemonteerd tot en met de zuiger. Nieuwe krukas nodig, hoogstwaarschijnlijk wat lagers en een nieuw zuigertje. Kleppen is nog onduidelijk want ik heb nog geen kleppenspanner en cilinder lijkt herbruikbaar (misschien wel eens honen). Maar dat komt in het andere topic :)

Nogmaals dank voor alle ideetjes en hulp en nog een fijne zondag!
 
niks mis met een goede waterpomptang , nee niet uit de knakenbak.
Jammer genoeg heb ik diverse brommers en motoren onder de vingers gehad waarvan de eigenaren (of die "handige (buur)mannetjes") vonden dat er niets mis is met een goede waterpomptang. De vice-grip is ook een laatste redmiddel. Voornamelijk voor b.v. die vaak dolgedraaide schroefjes waar de vlotterkamers mee vast zitten. Voor al het andere werk gewoon écht gereedschap gebruiken. Alleen voor noodgevallen is het soms handig om b.v. een schroefsleutel onder je zadel te hebben.

Waterpomptangen zijn mooi gereedschap voor loodgieters en ander lomp volk.
 
Jammer genoeg heb ik diverse brommers en motoren onder de vingers gehad waarvan de eigenaren (of die "handige (buur)mannetjes") vonden dat er niets mis is met een goede waterpomptang. De vice-grip is ook een laatste redmiddel. Voornamelijk voor b.v. die vaak dolgedraaide schroefjes waar de vlotterkamers mee vast zitten. Voor al het andere werk gewoon écht gereedschap gebruiken. Alleen voor noodgevallen is het soms handig om b.v. een schroefsleutel onder je zadel te hebben.

Waterpomptangen zijn mooi gereedschap voor loodgieters en ander lomp volk.
dank u.
 
Niet persoonlijk bedoeld. Iedereen heeft een keer een goede loodgieter nodig! Was trouwens behoorlijk onder de indruk van het gereedschap wat ze meebrachten bij een lekkage vanuit de koof waar de afvoer van mijn wasmachine (die dus lekte) doorheen loopt zo de meterkast in..

Wat ik bedoel dat dat soort tangen (vaak) bedoeld zijn voor het grove werk of voor plekken waar iets anders niet toereikend is, en zeker niet om op motoren te gebruiken.
 
Dit noem ik een waterpomptang;
Dat had ik ook verstaan eronder. Dacht eigenlijk altijd dat dit een papegaaienbektang heette, maar uit vorige posts is al gebleken dat dit nog iets helemaal anders is.

Nu, als je hem op je motor moet gebruiken is het blijkbaar geen goed nieuws (en wordt het afgeraden door mensen hierboven). Dus voorlopig laat ik die kabel voor wat het is en heb ik de hele gaskabel losgemaakt samen met de carburateur. Werkt wat lastiger maar lukt hopelijk ook!
 
Tangen is altijd slopen, kop wordt er nooit mooier van is mijn ervaring.
Een griptang kan wel erg sterk zijn, maar heb dan wel voorkeur voor een van een goed merk, en met een platte bek.

Maar als het netjes moet, past er geen open ringsleutel over de kabel heen?
Bij voorkeur de zeskant versie, zoals deze foto.

hbm-064-66.jpg-1200x600-a9d8aebc88.jpg
 
Wat een boel mensen niet weten is dat je een waterpomptang altijd zo hoort te gebruiken dat de bek steviger sluit bij er kracht op zetten. Wordt vaak verkeerd om gebruikt en zit men maar stevig te knijpen en dan toch over de kop doorschieten. Vaak krijgt de tang dan de schuld.

grtz,

Cees
Ik snap niet goed wat je bedoelt?
'dat de bek steviger sluit bij er kracht op zetten' en 'stevig knijpen', daar bedoel je dus niet hetzelfde mee?
Ik heb nu (in het begin van dit topic) geprobeerd om met de waterpomptang zo veel mogelijk kracht te zetten op de 2 'handvaten' en hij dus wordt toegenepen en dan te draaien. Helaas met het einde van mijn kracht niet losgekregen. Had wel geen goeie grip op de carburator aangezien die wat aan het frame hing te bengelen.
 
Tangen is altijd slopen, kop wordt er nooit mooier van is mijn ervaring.
Een griptang kan wel erg sterk zijn, maar heb dan wel voorkeur voor een van een goed merk, en met een platte bek.

Maar als het netjes moet, past er geen open ringsleutel over de kabel heen?
Bij voorkeur de zeskant versie, zoals deze foto.

hbm-064-66.jpg-1200x600-a9d8aebc88.jpg
Zo'n sleutel heb ik op dit moment niet. Ik heb wel geprobeerd met een 'gewone' steeksleutel, maar die schoof er na wat kracht op zetten gewoon over. Was geen ultragoedkope, maar ook geen super dure. De sleutel die jij hier voorstelt is een steeksleutel maar dan wel in zeskant vorm en niet zoals een gewone:

1nOtFph.png
 
Ik snap niet goed wat je bedoelt?
'dat de bek steviger sluit bij er kracht op zetten' en 'stevig knijpen', daar bedoel je dus niet hetzelfde mee?
Ik heb nu (in het begin van dit topic) geprobeerd om met de waterpomptang zo veel mogelijk kracht te zetten op de 2 'handvaten' en hij dus wordt toegenepen en dan te draaien. Helaas met het einde van mijn kracht niet losgekregen. Had wel geen goeie grip op de carburator aangezien die wat aan het frame hing te bengelen.
Kan je de carburateur weer terugvastzetten? En dan met een evt. kleine vice-grip proberen. Waat je moet doen is de hele bek er omheen zetten met de bek zo ver open dat hij niet klemt met de handgrepen toegeknepen en dus vastgeklemd. Dan de stelschroef achterop zover dichtdraaien totdat de bekken gaan klemmen. De handgrepen weer losmaken en stukej bij beetje de schroef iets aandraaien totdat bij dichtgeknepen bek de moer goed omklemd wordt. Dan met schokjes de moer los proberen te krijgen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan