Moet de politie terug in de Porsche?

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.131
73.004
Ik zag gisteren in het journaal dat de speciale eenheid van de politie die met camera's in de auto op verkeershufters jaagt wordt opgeheven.

Ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken. Aan de ene kant denk ik dat die 20 eenheden langs de weg ook het verschil niet gaat maken, meer druppel op plaat, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat de verkeershufters in aantal toenemen.

Het aantal ongevallen neemt ook toe en men denkt dat zoiets vooral te maken heeft met de smartphone in de auto, maar ook dat reken ik onder hufters.

Op autoforums lees ik regelmatig negatieve opmerking mbt motorrijders, maar ik zit regelmatig langs de weg, voornamelijk in Noord Holland, kom veel motorrijders tegen, ook als ik in de auto rijd en volgens mij valt er op meer dan 99% weinig aan te merken.

Maar wat die speciale eenheid betreft, ik heb de politie in de Porsche nog meegemaakt en dat maakte echt wel een flinke indruk hoor. Als je links bleef hangen kreeg je dat te horen via de keiharde speaker die ze op de auto hadden en je zat per direct weer op de rechterbaan.

Tegenwoordig gaan de meeste bekeuringen via de camera. Bumperkleven levert een sanctie op van 600 euro en terecht. Maar ik vraag me af of het een goede move is om die eenheid op te heffen.

So shoot.
 
Interessante gedachte, maar hebben hun standaard auto's intussen niet net zo veel/meer vermogen als die porsches?
 
Een goede zet van de verzekering. De schade verhalen als blijkt dat je met zo'n smartfoon zat te pielen en dat je daardoor een ongeluk veroorzaakt.
 
Het probleem is, denk ik, dat een brief uit Leeuwarden weinig indruk maakt, wanneer ze je mededelen dat je 3 weken geleden ergens te hard hebt gereden (ervan uitgaand dat de boete niet schandalig hoog is).

Schat, heb jij daar toen gereden?
Nee, was ik het dan?
Nou we hebben een boete van tig euro.
Balen. Wat eten we vanavond?

Wanneer je direct aangehouden wordt en dus ook direct met je neus op de feiten wordt gedrukt, maakt dat wel iets meer indruk.
Of je nu door een Porsche wordt aangehouden, of door een Volvo.
 
We kennen allemaal die (gedateerde) programma's op TV waar je die mannen in actie ziet en zelfs op een binnenweggetje motorrijders langs de kant zetten die niet goed op de snelheidsmeter hebben gelet.

En vaak denk ik dan, allemaal leuk en aardig, maar wat schieten we er mee op? Het verkeersgedrag verandert er niet mee, want een hufter is gewoon hufterig en gaat daar mee door.

Maar hoe wil je dan dat hufteren terugdringen?
 
Serieus: zou het verplichten van een dashcamera een optie kunnen zijn?
 
Wij zijn toch sneller dan die Porsches :+

Nu dan serieus, ik denk dat Nederland een te uitgebreid wegennet heeft voor het aantal Porsches dat ze in zouden willen zetten.

Daarbij zouden ze die alleen op tactische plekken in Nederland inzetten (Randstad, grensstreken).

@JBT, zo gaat het!
 
Smartphonegebruik zie ik als groeiend probleem. Toppunt van afleiding zo'n ding. Daarnaast is iedereen zo paranoïde geworden van flitskasten en onopvallende politieauto's dat ze bij het zien van een meterkast de rem al ver tot de bodem hebben ingedrukt, waar het smartphonevee dan bovenoprijdt, of erger, uitwijkt en mij van de baan af veegt. Het helpt allemaal niet om mij als motorrijder veilig van A naar B te brengen.

Door privacywetgeving denk ik dat regelgeving direct gericht op de smartphone het niet zal halen. Dan maar flink angst aanjagen door de opvallende surveillance flink op te voeren voor een bepaalde tijd, een offensief zullen we het maar noemen, en boete tijdelijk kei-hoog maken. Als je dan een blauw wit rood stipje in je spiegel ziet dan vliegt je smartphone vanzelf door het raam, Beetje Clockwork Orange idee. En iedereen die gepakt wordt is verdiend de lul.

Porshes? Nee, al genoeg zelfverrijking daar, stop ze maar in een Octavia RS, ook snel.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag gisteren in het journaal dat de speciale eenheid van de politie die met camera's in de auto op verkeershufters jaagt wordt opgeheven.

Ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken. Aan de ene kant denk ik dat die 20 eenheden langs de weg ook het verschil niet gaat maken, meer druppel op plaat, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat de verkeershufters in aantal toenemen.

Het aantal ongevallen neemt ook toe en men denkt dat zoiets vooral te maken heeft met de smartphone in de auto, maar ook dat reken ik onder hufters.

Op autoforums lees ik regelmatig negatieve opmerking mbt motorrijders, maar ik zit regelmatig langs de weg, voornamelijk in Noord Holland, kom veel motorrijders tegen, ook als ik in de auto rijd en volgens mij valt er op meer dan 99% weinig aan te merken.

Maar wat die speciale eenheid betreft, ik heb de politie in de Porsche nog meegemaakt en dat maakte echt wel een flinke indruk hoor. Als je links bleef hangen kreeg je dat te horen via de keiharde speaker die ze op de auto hadden en je zat per direct weer op de rechterbaan.

Tegenwoordig gaan de meeste bekeuringen via de camera. Bumperkleven levert een sanctie op van 600 euro en terecht. Maar ik vraag me af of het een goede move is om die eenheid op te heffen.

So shoot.
Hadden we het van het weekend toevallig ook over op het werk. Gaan ze die toko inkrimpen/opheffen terwijl je ook in de media leest dat er oa steeds meer ongelukken zijn met als oorzaak het gebruik van de mobiele telefoons achter het stuur. Dan zou je toch zeggen dat ze daar juist op zouden moeten investeren...
 
Laat ze voor het geld van de Porsche maar meerdere K1600's aanschaffen. Verder het aantal surveillances omhoog en de boetes gelijk of omlaag. De pakkans is nu zo klein, dat iedereen, hoe erg het ook is, die enkele keer € 230,- voor lief neemt. Als iedereen z'n telefoon laat liggen ben je hopelijk voor een groot deel van linksplakkers af en lok je ook geen onnodig huftergedrag (kleven, rechts inhalen) uit.
 
Het zal even duren eer iedereen iemand in zijn omgeving kent die iemand heeft aangereden of is aangereden door iemand die een smartphone gebruikt.

dan word de jeugd grotendeels ook opgevoed dat dat nie goe is , ipv dat moeder met een kinderzitje op het stuur append door het verkeer rijd.

tegen die tijd zal zowel het pakeer,file en overbevolkingsprobleeem ook deels zijn opgelost.

duurt even maar klinkt als win-win ....
 
Ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken.

Je moet in je achterhoofd houden dat een van de kerntaken van de politie is het innen van extra belasting en verzamelen van gegevens voor de belastingdienst. Dat zoiets helemaal geen kerntaak van de politie hoort te zijn weet elk burger en menig agent maar het is nu eenmaal de praktijk. Met dat in het achterhoofd zijn dit soort beslissingen logischer. Flitsen heeft een hoger rendement :+
 
Serieus: zou het verplichten van een dashcamera een optie kunnen zijn?


Precies,lekker elkaar erbij naaien,getver de getver!laat dat alsjeblieft aan de petten over,
dat er bezuinigt moet worden prima,maar moeten we dan zelf agentje gaan spelen ? :N
 
Nee. Onzin.

Maakt een Porsche zoveel meer indruk? De mensen die je wil pakken zullen nog geen eens een politie-busje er uit rijden.
Ik denk dat een tig-tal aan extra politiemotoren op de snelweg een veel groter gevoel van 'controle' overbrengt. Zo'n motor heeft meer overzicht en kijkt met de minste moeite in een auto of de bestuurder met andere dingen bezig is.
 
net als de tom tom de telefoon in de wagen in bouwen moet toch kunnen,
en met een soort memorie stik de nr en gegevens over zetten van mobiel naar
de vaste auto telefoon
en de politie in een pors geen goed idee, er zijn andere wagens zat die ook
voldoen, beter meer vrijheid voor de politie op bepaalde vlakken ,nu zijn ze soms
aan handen en voeten gebonden lijkt het wel,
 
Nee. Onzin.

Maakt een Porsche zoveel meer indruk? De mensen die je wil pakken zullen nog geen eens een politie-busje er uit rijden.
Ik denk dat een tig-tal aan extra politiemotoren op de snelweg een veel groter gevoel van 'controle' overbrengt. Zo'n motor heeft meer overzicht en kijkt met de minste moeite in een auto of de bestuurder met andere dingen bezig is.

Eens!

Serieus: zou het verplichten van een dashcamera een optie kunnen zijn?


Precies,lekker elkaar erbij naaien,getver de getver!laat dat alsjeblieft aan de petten over,
dat er bezuinigt moet worden prima,maar moeten we dan zelf agentje gaan spelen ? :N

Nog iets meer mee eens dan bovenstaande quote :Y :Y
 
Dat Porsche moet je niet letterlijk nemen want ooit was die Porsche vooral bedoeld om per direct herkenbaar te zijn. Nu rijden ze in onopvallende auto's en persoonlijk vind ik dat het weinig tot geen zoden aan de dijk zet.

Maar ik weet zeker dat er wat moet veranderen aan de mentaliteit. Het wordt alleen maar drukker, de files nemen toe en het ergste is dat de meeste ongelukken als oorzaak 'afleiding' hebben.

De vraag is hoe je het voor elkaar krijgt dat de mentaliteit verbetert.

Ik zat vanmorgen in de auto (rijdend) en mijn telefoon ging. Die laat ik dan lekker gaan en kijk wel eens wie er gebeld heeft als ik ergens stil sta.

Maar het ging over het opheffen van die speciale eenheid en volgens mij merken we daar niks van.
 
Precies,lekker elkaar erbij naaien,getver de getver!laat dat alsjeblieft aan de petten over,
dat er bezuinigt moet worden prima,maar moeten we dan zelf agentje gaan spelen ? :N

Wacht ff vriend, in een ander topic over verkeershufters werd een filmpje gepost waarin je ziet hoe een motorrijder met passagiere een auto inhaalt waar het niet mag. De automobilist kan dat niet hebben en stuurt scherp naar links. De motor raakt hem en maakt een tuimeling. De berijder komt zwaar hinkend overeind, maar de vriendin blijft gewond in de berm liggen.

Dankzij de helmcamera van de motorrijder die er achteraan reed kan die man geboeid op het politieburo gaan uitleggen waarom hij die move heeft gemaakt en hij gaat vermoedelijk de bak ik, want het is in Amerika.

Dus die camera is niet per defintie bedoeld voor matennaaierij en als jij gewoon normaal rijdt heb je van niemand iets te vrezen.
 
Wacht ff vriend, in een ander topic over verkeershufters werd een filmpje gepost waarin je ziet hoe een motorrijder met passagiere een auto inhaalt waar het niet mag. De automobilist kan dat niet hebben en stuurt scherp naar links. De motor raakt hem en maakt een tuimeling. De berijder komt zwaar hinkend overeind, maar de vriendin blijft gewond in de berm liggen.

Dankzij de helmcamera van de motorrijder die er achteraan reed kan die man geboeid op het politieburo gaan uitleggen waarom hij die move heeft gemaakt en hij gaat vermoedelijk de bak ik, want het is in Amerika.

Dus die camera is niet per defintie bedoeld voor matennaaierij en als jij gewoon normaal rijdt heb je van niemand iets te vrezen.

Volgens mij zijn de mensen die tegen camera's zijn de verkeershufters, als ik van huis naar mijn werk rij zal het mij een worst wezen dat ik op 200 dashcams sta, maar als iemand hem er bij mij in klapt ben ik blij dat IK hem heb.
Of er boetes gegeven moeten worden aan de hand van dashcams? Nee lijkt me niet tenzij het de cam van de politie is.
 
nee joh t is prima,lekker elkaar allemaal controleren . t is iig niet mijn ding :N
en een verkeershufter dat weet ik niet ,durf ik niet over mezelf te zeggen,
iedereen vindt zichzelf toch de beste :] :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan