moet een aangepaste voorvork v zijspan rdwgekeurd?

eigenwijs

Die hard MF'er
17 feb 2004
844
0
uitgeest
ik ga vanmiddag een zijspan bekijken het betreft een eigenbouw versie,het is bekend dat er geen keuring meer geld voor bevestiging van een span,maar hoe zit het met aanpassingen aan de motorfiets zoals het monteren van een schommelvoorvork en ander formaat achterwiel,moet dit wel verplicht gekeurd zijn?
je leest er niks over op zijspan sites zoals het derdewiel.nl :?
ook vraag ik me af of op de kentekenpapieren het totaal gewicht moet zijn aangepast.

Laatst bewerkt:
het word mosterd na de maaltijd dan maar als er nog repliek komt,ik heb de zijspan combinatie gekocht vanmiddag. :)
de oude eigenaar heeft er geloof ik al 18 jaar mee rond getuft zonder problemen,dus het zal mij dan ook geen problemen geven. :}

Voorvork-aanpassingen (lees: ander type monteren) hoeft geen typegoedkeuring van het RDW.
Een schommelarm wordt vaak gemonteerd,omdat deze niet tordeert of doorbuigt onder de krachten die het rijden met span veroorzaakt.
Een schommelarm heeft namelijk een vaste stabiele arm die niet veert.
Ook het eigengewicht behoeft op de papieren niet te worden aangepast,een zijspan is namelijk demontabel en wordt niet als vast onderdeel van het frame gezien.

Wat voorn combi heppie gekocht? Pics... ;)

het is natuurlijk weer een xs1100s geworden mijn 4de,maar nu met bakkie ,ik heb is bij vrienden in een snelle ford mustang met dikke V8 gezeten die plankgas deed,hetzelfde gevoel had ik vanmiddag in mijn rug dat ik het bakkie zat toen Fons is even de 100paardjes aansprak :}
voor deze span is dus het laatste/duurste xs 1100sport model gebruikt met het typerende kuipje waar je op topsnelheid achter kunt schuilen,er werd laatst dit model op marktplaats tekoop gezet voor 3250euries!!
ik heb er ook nog twee "moderne" draaiorgel wielen +originele vork+cardaneindoverbrenging een tellerset van een ander xs model?(toerenteller ook kabelaangedreven),bobines,schakelaars enz.
de standaarduitlaat is helaas totaal doorgerot,maar in de wintermaanden de moeite nog waard om er weer even op terug te zetten.
hij schijnt af en toe onder zware belasting uit zijn tweede versnelling te springen,maar dat schijnt in een dag te verhelpen te zijn als ik terug grijp op mijn eigensloopblok tandwielen.
deze motor is van 81(type zonder kickstart),mijn plan is het zijspan en de rest aan mijn al 25jaar oude xs1100s te hangen (met 43000 op teller)die als enige verzekerd is en wegenbelastingvrij,er moet dan even nog wel een bevestigingsoog onder het zadel door een vakman gelast worden,met mijn minimig :X word het niet veel soeps(lees niet sterk genoeg).
hij heeft voor en achter autobanden dus ik mag er niet solo mee rijden,het achterwiel is nog kleiner dan het standaard wiel,en er schijnt wat aan de vesnellingsbak in cardanklok of huis gewijzigd te zijn,maar of dit idd zo is :? dat zijn dure grapjes.
het zijspanwiel is nog niet geremd,maar ik heb er los remschoentjes+remcilindertje bijgekregen,zie wel of ik het er ooit opzet.
de lak is netjes gedaan en zit er al tig jaar op ,op de foto's lijkt het vaaloranje maar het is brandweer rood in het echt.
de oude eigenaar is al is in het verre verleden met het span naar een Elefanttreffen geweest,en ik ik verheug me nu al op de dag(als ik het nog mag meemaken)dat ik daar ook eens door de sneeuw mag banjeren met dit spul :9
en oja er komt uiteindelijk een gastank in het bakkie,hoe dat gedaan zie ik dan wel weer,ik zit al te speuren naar wat ik er voor :r nodig heb.
full

Laatst bewerkt:
Netjes hoor!
Dat "uit-de-tweede-versnelling-springen" is een standaard XS-multi-probleem.
Het is simpel op te lossen door een wisseltruc met de shims in de versnellingsbak te doen: via het kleine ronde zijluikje aan de linkerkant kun je het tandwiel van de tweede versnelling verwijderen en de shims omwisselen.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de triple,en na operatie is het probleem weg.
Ook XS1100-sites vermelden deze oplossing,zeker als ermee ge(drag)raced wordt.
Effe 'google'-en dus,succes! ;)

yes,dat van die shim/afstandhouder was ik al tegen gekomen,maar niet op de xs1100.com site(daar pakken ze enkel de versleten tandwielen aan)maar misschien is al dat sleutelwerk niet nodig,ik haal binnenkort het bakkie er definitief af,bouw hem om tot grotendeels origineel,en dan test ik nog eens of ie zonder dat aanhangsel het probleem niet meer heeft. :}

Terug
Bovenaan Onderaan