Moet een kleintje (7 maanden oud) een helm op ?

Driewheeler

MF'er
7 jul 2003
60
0
Joure
Geachte mede spanners:

Gisteren voor het eerst met z'n drieen een stukje gaan rijden in de span.
Silke onze dochter van 7 maanden oud in een Romer kinderstoel (zit dus perfect vast maar zonder helm) en mijn vrouw met helm op er naast. We bezitten een St1100 met GT2001 bak er aan. Dus met veilige rolbeugel.

Mag dit zo ? maw kunnen we een bon verwachten of wordt het zo oog luikend toe gestaan ? Wat zij jullie ervaringen ?
Alvast bedankt voor de bijdrages .
 
Mag niet, koop een Fietshelm vor die Kleine.
Mag ook niet maar er is minder kans op een Bekeuring.
Ik heb het heel lang zo gedaan.
 
Denk eraan dat helmen (relatief) erg zwaar zijn, en dat een kindernekje erg weinig kan hebben. Ik durf dan ook niet te zeggen dat mét helm veiliger is dan zonder (In de auto hoeft ze ook geen helm op).
 
een vriendin van mij rijdt ook altijd met haar kindje bij haar in de zijspan (manlief rijdt). Maar nu met de baby vindt ze dat levensgevaarlijk en ik snap dat ook wel. Je kan in zo'n zijspan toch best flinke klappen maken? Kan een nekje van 7 mnd nog helemaal niet aan!
 
Denk eraan dat helmen (relatief) erg zwaar zijn, en dat een kindernekje erg weinig kan hebben. Ik durf dan ook niet te zeggen dat mét helm veiliger is dan zonder (In de auto hoeft ze ook geen helm op).

Dat klopt wel, maar dan moet je ontheffing aanvragen
en of je die krijgt durf ik te betwijfelen.
Zo een Fietshelm ist veel lichter als een
Kindermotorhelm.
 
Helm is verplicht doch idd het gewicht enz is en blijft link voor baby.
Stoeltje en dus vastzetten kind is ook niet echt lekker. Moet op een bepaalde leeftijd wel i.v.m. de onverwachte bewegingen.
Heb wel een keer een baby in span bij moe gezien welke helemaal lekker zat ingepakt in opgerolde slaapzak die wat klem gezet was in span. Maar die was jonger dan 7 mnd denk ik.
 
Mijn neefje en nichtje gaan al heel lang mee en tot nu toe hebben ze 9 van de 10 keer nog steeds geen helm op. Zeiltje erover en nieumand die ziet of ze nou wel of niet iets op hebben. Ze hebben wel inmiddels beide een echte kinderhelm en dan niet een grote mensen helm die door de fabrikant gewoon volgepropt zit met piepshuim zodat ie toch past.
 
Ben geen medicus, maar volgens mij reageert z´on kinderlichaampje anders op een crash dan een volwassen lichaam. Dit vang je niet op met wat voor helm of pakje dan ook.

Als een klein kind (baby) al permanente schade kan op lopen door te schudden, lijkt het met niet verstandig om ze op die leeftijd mee te nemen.
 
Bij een goed afgeveerd zijspan, waarbij het kind zo dicht mogelijk bij de motorkant wordt gezet, zal het met de klappen wel meevallen. Een must is een goed kinderzitje. Stel je voor dat het span op de kop staat en kindje zit nog goed vast, dan heb je het goed gedaan.(wat betreft het vastzetten van het kind, het zijspan op zijn kop zetten lijkt mij niet zo goed gedaan)

Wat de wettelijke regels in Nederland betreft is een passagier in een zijspan verplicht een helm te dragen. Wat enkele voorgangers al terecht hebben opgemerkt is een helm vooor kleintjes te zwaar. Ik durf er niet aan te denken, als je een keer hard moet remmen. Ee fietshelmpje zou een goed alternatief zijn.
(Dit mag ik niet zeggen: geen helm en het dak dicht werkt ook goed).
(denk vooral eerst als praktische verantwoordelijke ouders, en dan aan de wettelijke regels).
Overigens, houd ook de verzekering in de gaten. Als achteraf blijkt dat kind geen helm op had en een helm had letsel kunnen verminderen of voorkomen, dan hebt u verzekeringstechnisch wel een probleem.
 
Hoewel ik niets liever zou willen dan met mijn zoon (5) of dochter (3) motor rijden, vindt ik dat een kind onder de 8 eigenlijk niets op de motor heeft te zoeken. Ook niet in de zijspan. Kinderen zijn onberekenbaar en kunnen gordels ook los maken. Als je op de motor zit kun je niet even naast je grijpen (als je aan het rijden bent) om je kind iets te geven of af te pakken. In de auto gaat dat nog net even makkelijker.

Bij een crash word jij van de motor geslingerd. Je kind in het kinderzitje zit vast in de zijspan. En zoveel kreukelzone heeft z´on zijspan nu ook weer niet. Op z´on moment telt extra zwaar mee dat een kinderlichaampje aardig wat minder kan hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan