Moet ik verbaasd zijn over dit onderzoek?

Eigen verantwoording, eigen risico, van mij mogen ze de helmplicht ook afschaffen bij mensen boven de 18 jaar. Mensen weten wel dat er gevaar is, maar ze doen het toch (of niet). Informeren (zulke cijfers geven) en niet verbieden.

O ja?

Van Nu.nl geplukt:

"Zwaar ongeval Nederlands gezin in Duitsland

Uitgegeven: 12 augustus 2005 09:24

DUSSELDORF/ALMELO - Een gezin uit Almelo is donderdag op de terugweg van vakantie op de snelweg A3 bij het Duitse Ratingen met de auto over de kop geslagen en van de weg geraakt. De 39-jarige vader is hersendood en de 34-jarige moeder verkeert in levensgevaar, meldde de Duitse politie vrijdag. Een 7-jarig zoontje is zwaargewond en de twee andere kinderen, een 7-jarig meisje en 4-jarige jongen, raakten lichtgewond.

Volgens de politie was de bestuurder van de auto in slaap gesukkeld. De auto sloeg over de kop en belandde vervolgens in een vijf meter lager gelegen bosschage. De inzittenden droegen geen autogordels."

Blijkbaar is het verplichten van bepaalde veiligheidsmiddelen zo gek niet ....
 
geen gordels...geen helm...die maatregelen zijn er niet voor niets.
gebruik ze...ook in amerika :)
 
In principe sluit ik me aan bij FOL!!!, als je zonodig geen helm wil dragen (of andere beschermende zaken), by me guest, maar ga dan niet lopen zeiken als je onderuit gaat of op de 1 of andere manier crasht.

Uiteraard zullen dan ook de verzekeraars overeen moeten komen dat ze niet zullen uitkeren, wanneer je geen helm en beschermende kleding hebt gedragen, oftewel je zult je eigen kosten voor opname, operatie(s) en revalidatie moeten dokken. Kijken hoeveel mensen dan nog zonder helem of pak durven rond te rijden....

Maar goed, voor mij is er geen optie, verantwoord motorrijden betekent jezelf goed beschermen tegen de mogelijke gevaren bij een ongeluk(je), want zelf een klein schuivertje kan resulteren in levenslange invaliditeit of zware littekens als je niet goed beschermd bent...
 
Ach, je ook in europa heb je domme mensen.

Kijk maar naar onze zuiderburen, daar is 50% er van overtuigd dat met gordel rijden gevaarlijker is als zonder.
 
vind inderdaad dat het iedereen zijn eigen keus is.

Een gordel draag ik nog steeds vaak niet. De reden waarom ik m soms wel draag is vanwege de wet, niet vanwege de veiligheid...

Mijn broertje heeft als bijrijder een paar jaar terug met 2 vrienden een boom geraakt met 140km/uur met de auto. Auto was niet meer als dusdanig herkenbaar. Mijn broertje had een gebroken rug en een gebroken pols, andere bijrijder had een gebroken onderbeen en bestuurder had 2 gebroken bovenbeen, een gebroken onderbeen en een ingeklapte long.
Alle drie hebben ze het overleefd maar de bestuurder zou het niet overleefd hebben als hij een gordel had gedragen.

Van een gordel ben ik dus niet overtuigd dat het veiliger is, het is maar net hoe de klap uitkomt.
Van een helm daarintegen weet ik dat ie veiliger is, maar vroeger op de brommert had je meestal een niet goed passende helm waardoor het onveiliger is dan zonder helm dus vroeger op de brommert reed ik vaak wel zonder helm. Op de motor zal ik hier nog niet eens over nadenken en altijd een helm opdoen (wel een goedpassende natuurlijk :) )...
 
Alle drie hebben ze het overleefd maar de bestuurder zou het niet overleefd hebben als hij een gordel had gedragen.

Van een gordel ben ik dus niet overtuigd dat het veiliger is, het is maar net hoe de klap uitkomt.

Dat soort verhalen hoor je dus veel als argument.
Maar dit soort verhalen zijn juist de uitzondering op de regel.
Hoe vaak komt het voor dat je met 140 tegen een boom rijd.... dat iemand met 30km/h achterop stilstaande auto klapt is groter en daar helpt een gordel juist wel.

Ik ken ook verhalen van mensen die zijn overleden omdat ze een helm op hadden, enomdat deze ergens achter was blijven hangen. Maar dat weegt niet op tegen de verhalen van mensen die gewoon in de stad onderuit worden gereden en met hun kop op het asvalt klappen.
 
Dat soort verhalen hoor je dus veel als argument.
Maar dit soort verhalen zijn juist de uitzondering op de regel.
Hoe vaak komt het voor dat je met 140 tegen een boom rijd.... dat iemand met 30km/h achterop stilstaande auto klapt is groter en daar helpt een gordel juist wel.

Ik ken ook verhalen van mensen die zijn overleden omdat ze een helm op hadden, enomdat deze ergens achter was blijven hangen. Maar dat weegt niet op tegen de verhalen van mensen die gewoon in de stad onderuit worden gereden en met hun kop op het asvalt klappen.
:^
er zijn mensen die een parachute-sprong overleefd hebben ondanks het weigeren van de parachute...wil niet zeggen dat het verstandig is zonder parachute te gaan springen.
 
O ja?

<verhaal>

Blijkbaar is het verplichten van bepaalde veiligheidsmiddelen zo gek niet ....

Ja, de kans op serieuze verwondingen (aan je hoofd) met helm zijn kleiner dan zonder. Ik neem aan dat ik geen bron hoef op te zoeken voor je? Tuurlijk zijn er ook situaties waarin het veiligheidsmiddel een tegengesteld effect heeft.

Overigens, als je met een goed voorbeeld wil komen, moet je wel met een helm-voorbeeld komen... alle veiligheidsmiddelen over 1 kam scheren (en dan ook nog eens in een ander vervoersmiddel) is te generaliserend m.i. (ie: niet te vergelijken met elkaar)
 
Overigens, als je met een goed voorbeeld wil komen, moet je wel met een helm-voorbeeld komen... alle veiligheidsmiddelen over 1 kam scheren (en dan ook nog eens in een ander vervoersmiddel) is te generaliserend m.i. (ie: niet te vergelijken met elkaar)

Ben ik niet met je eens.

Helm en gordel zijn 2 dingen die heel veel op elkaar lijken, en ook de tegenargumenten lijken ontzettend op elkaar:

Met een helm raakt mijn kapsel door de war.
Met een gordel raken mijn kleren gekreukt.

Een helm belemmert mijn beweingsvrijheid.
Een gordel belemmert mijn bewegingsvrijheid.

Het is zo'n gedoe om steeds een helm op te doen voor een klein stukje.
Het is zo'n gedoe om steeds de gordel om te doen voor een klein stukje.

etc etc etc.
Het enige verschil tussen een helm en een gordel is dat een helm geld kost, en de gordel "gratis" bij een auto er bij gelevert word.
 
Ben ik niet met je eens.

Helm en gordel zijn 2 dingen die heel veel op elkaar lijken, en ook de tegenargumenten lijken ontzettend op elkaar:

Met een helm raakt mijn kapsel door de war.
Met een gordel raken mijn kleren gekreukt.

Een helm belemmert mijn beweingsvrijheid.
Een gordel belemmert mijn bewegingsvrijheid.

Het is zo'n gedoe om steeds een helm op te doen voor een klein stukje.
Het is zo'n gedoe om steeds de gordel om te doen voor een klein stukje.

etc etc etc.
Het enige verschil tussen een helm en een gordel is dat een helm geld kost, en de gordel "gratis" bij een auto er bij gelevert word.

Maar het gaat hier om de veiligheidsfunctie van zo'n helm/gordel. Niet waarom ie lastig is oid. En dan zie je dat het totaal iets anders is:
- Gordel houd je op je plaats, zodat je niet gaat vliegen
- Helm beschermt je tegen klappen met de grond, schuivers langs de grond

Totaal andere doeleinden. Want anders kunnen we je lijstje wel aanvullen:
- Mijn helm is zwart en dat vloekt bij mijn blauwe ogen.
- Gordel is zwart en dat vloekt bij mijn blauwe ogen.

etc ;)
 
vind inderdaad dat het iedereen zijn eigen keus is.

Een gordel draag ik nog steeds vaak niet. De reden waarom ik m soms wel draag is vanwege de wet, niet vanwege de veiligheid...

Mijn broertje heeft als bijrijder een paar jaar terug met 2 vrienden een boom geraakt met 140km/uur met de auto. Auto was niet meer als dusdanig herkenbaar. Mijn broertje had een gebroken rug en een gebroken pols, andere bijrijder had een gebroken onderbeen en bestuurder had 2 gebroken bovenbeen, een gebroken onderbeen en een ingeklapte long.
Alle drie hebben ze het overleefd maar de bestuurder zou het niet overleefd hebben als hij een gordel had gedragen.

Van een gordel ben ik dus niet overtuigd dat het veiliger is, het is maar net hoe de klap uitkomt.


mooi verhaal, een vriend van me is overleden toen hij uit de bocht vloog en tegen een boom klapte, geen gordel om, en hij lag 10 meter verder in het weiland.
Er word een heleboel letsel voorlomen door het wel dragen van een gordel., en er is altijd wel een tegenargument te bedenken, net zoals deat stopmme gelul, als het mijn tijd is ga ik toch dood.


En nog ff wat, iemand kan wel heel erg stoer doen dat het zo lekker rijdt zonder bescherming in de auto/motor, ze vergeten wel dat als het fout gaat er een heleboel mensen heel veel tijd en geld in moeten stoppen om alles weer oo te lappen, en de onderdelen van de persoon in kwestie in sommige gevallen bij elkaar te vegen.
Hang dan ook ff een bordeje om je nek dat je het beter weet, en dus afziet van alle hulp.
 
mooi verhaal, een vriend van me is overleden toen hij uit de bocht vloog en tegen een boom klapte, geen gordel om, en hij lag 10 meter verder in het weiland.
Er word een heleboel letsel voorlomen door het wel dragen van een gordel., en er is altijd wel een tegenargument te bedenken, net zoals deat stopmme gelul, als het mijn tijd is ga ik toch dood.


En nog ff wat, iemand kan wel heel erg stoer doen dat het zo lekker rijdt zonder bescherming in de auto/motor, ze vergeten wel dat als het fout gaat er een heleboel mensen heel veel tijd en geld in moeten stoppen om alles weer oo te lappen, en de onderdelen van de persoon in kwestie in sommige gevallen bij elkaar te vegen.
Hang dan ook ff een bordeje om je nek dat je het beter weet, en dus afziet van alle hulp.

Er kan nog véél méér letsel worden voorkomen door het dragen van een 6 punts gordel (zoals in races en formule 1), maar ik zie ze toch niet in het straatbeeld verschijnen... zou men dan toch de afweging gemaakt hebben tussen gebruiksgemak en veiligheid. Ook zie ik niet veel (in feite géén) chauffeurs een helm dragen IN de wagen. Ook hier weer is, volgens mij, de afweging gemaakt tussen veiligheid en gebruiksgemak.

En nu we toch bezig zijn over veiligheid. Waarom worden moto's in feite nog toegelaten in het verkeer? Zelfs met helm en pak ben je nog zéér kwetsbaar. Bij de minste aanrijding is de motorijder zwaar het haasje, vooral als de tegenpartij in een koekblik zit.

De opmerking dat er véél mensen in de weer zijn om alles op te lappen en of bij elkaar te vagen? Zo hebben ze ook werkzekerheid.
 
Het geluk is met de domme en de "zeer" verstandige personen, zal zijn gordel altijd dragen maar zal ook rustig, verantwoordelijk en oplettend in het verkeer rijden.
Ergo, de grote grijze laag hebben bij onoplettendheid de kwalijke ongelukken.

Tuurlijk kunnen we alles in regels opsluiten maar is het dan nog wel leuk?

Toen we een paar jaar geleden die hete zomer hadden, heb ik nauwelijks op de motor gezeten omdat het te warm was.
Zonder helm en met luchtige kleding had ik dit misschien wel gedaan.
(ik heb een strenge vriendin op motorkleding)
Ikzelf heb altijd het moto, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten!
Ik zal niemand aanklagen als ik op dat moment een heftige glijpartij krijg maar zal wel rustiger rijden om dit te voorkomen.
Als in Amerika een harley rijder zonder helm rustig rondtoert, denk ik persoonlijk dat hij misschien veiliger rijdt dan ik, die mijn grenzen probeert te verleggen en zo plat mogelijk door de bochten vliegt maar wel mijn helm en pak aan hebt.

Het is dan vreemd dat de harley rijder veroordeelt wordt terwijl ik geroemd wordt?
 
Puur technisch gezien ben ik wel voor om mensen ZELF te laten bepalen wat ze mogen en niet mogen doen, zolang andere daar geen direct last of schade van ondervinden. Als iemand met z'n kop door de voorruit wil vliegen zonder gordel wil rijden, laat die persoon toch lekker. Doe ik op de motor toch ook?

En ook op de motor vind ik dat je zelf moet kunnen bepalen op je wel of geen helm draagt. Na de eerste wesp in je oog met 240km/h doe je dan uiteindelijk toch wel. Maar als ik hier in de 30km/h zone op de motor naar de bakker rij (en dus ook niet sneller rij dan 30 omdat ik anders gelanceerd wordt door die verkeersbergendrempels en de bakkerij binnenrij (geen drive-in bakker) en daarna weer terug, zie ik geen reden om die helm (en het pak en de laarzen en de handschoenen en de helmmuts en de rugzak met 50kg aan papierwerk wat je tegenwoordig bij je moet hebben omdat je anders misschien wel een terrorist bent) op te doen. Op de mountainbike rij ik immers sneller dan op de motor.. (handschoenen wel, want met die drempels weet je nooit of je kiezels uit je palmen kunt gaan trekken).

En als je met 35 graden in schaduw (dus 80 graden op zwart asfalt boven een dampende motor) zonder helm mag rijden pleur je tenminste van je fiets af door gebrek aan rijkunsten ipv door een elipstische aanval door uitdroging.

De hele overheid denkt volgens mij dat Nederland vervalt naar anarchie als we mensen weer voor zichzelf laten denken... Laatst nog een discussie met een boer over z'n zelfgemaakte verkeersborden in de berm van 60km/h... Als ik dan vraag: "toen jij net je rijbewijs haalde met je rondje om de kerk zonder iets te rammen, wat was de maximum snelheid toen hier op deze weg?"... dat er TOEN geeneens een maximum snelheid gold geloofde die niet eens meer. Z'n Opel Commodore reed in ieder geval sneller dan 60km/h toen over die weg. Gevalletje van te hard gehersenspoeld door 3VO en VVN in die tijd. Nu zat er niets meer in _O-

Dit land wordt geregeerd door belangenvertegenwoordigers die niets anders tot doel hebben zichzelf te laten bestaan, liefst op subsidie geld.
 
zwaai_zw.gif


Welkom in het regel zieke Nederland !! :)
 
Als in Amerika een harley rijder zonder helm rustig rondtoert, denk ik persoonlijk dat hij misschien veiliger rijdt dan ik, die mijn grenzen probeert te verleggen en zo plat mogelijk door de bochten vliegt maar wel mijn helm en pak aan hebt.

Het is dan vreemd dat de harley rijder veroordeelt wordt terwijl ik geroemd wordt?
:} :}

Het is inderdaad tijd dat Nederland weer wat vrijer wordt. Er schijnt nu zelfs een regel aan te komen dat je geen spullen los in de auto mag hebben liggen want daar zouden wel eens 0,001% levens per jaar gered mee kunnen worden. :(

Als dit zo door gaat heb je dadelijk nog een wet hoe je je kont af moet vegen als je naar de wc bent geweest....

We zijn geen kleine kinderen meer en de meeste van ons kunnen echt wel voor zichzelf inschatten wat wel en niet kan...
 
:} :}

Het is inderdaad tijd dat Nederland weer wat vrijer wordt. Er schijnt nu zelfs een regel aan te komen dat je geen spullen los in de auto mag hebben liggen want daar zouden wel eens 0,001% levens per jaar gered mee kunnen worden. :(
da was een proefballonnetje door Peijs, afgeschoten door de rest van de politiek..wel bijblijven :P
 
Wie zou zich voorzichtiger door het verkeer bewegen:

A. Bestuurder op motor :] , gekleed in shorts/t-shirt/gympies/zonnebril en geen helm?

B. Bestuurder op motor :] , gekleed in full-leather-met-ce-protectie/valhelm/handschoenen/laarzen/rugprotector etc. en crash-bobbins?

C. Autobestuurder in 2CV, zonder autogordels, met zijn kleine kindjes meerijdend?

D. Leasebakker in quasi-gepantserde airbag-windowcurtain-abs-ebs-ebd-etc. auto met vijf EuroNCAP sterren?

E. Automobilist in identieke auto als D, maar dan stuur voorzien van een dozijn 15centimeter pinnen, op borst- en ooghoogte?

Etc.


Toen jaren geleden ABS op auwto's in zwang raakte, deelde Duitse WA-verzekeraars kortingen uit aan die blikkers, maar al snel draaiden ze die premiekorting terug, wegens onoverwinnelijkheidsgevoelens van derg. blikkers... :X
 
Wie zou er een grotere kans maken om door een onoplettende mede weggebruiker aangereden te worden:

A. Bestuurder op motor :] , gekleed in shorts/t-shirt/gympies/zonnebril en geen helm?

B. Bestuurder op motor :] , gekleed in full-leather-met-ce-protectie/valhelm/handschoenen/laarzen/rugprotector etc. en crash-bobbins?

C. Autobestuurder in 2CV, zonder autogordels, met zijn kleine kindjes meerijdend?

D. Leasebakker in quasi-gepantserde airbag-windowcurtain-abs-ebs-ebd-etc. auto met vijf EuroNCAP sterren?

E. Automobilist in identieke auto als D, maar dan stuur voorzien van een dozijn 15centimeter pinnen, op borst- en ooghoogte?


:Z
 
Op de mountainbike rij ik immers sneller dan op de motor.. (handschoenen wel, want met die drempels weet je nooit of je kiezels uit je palmen kunt gaan trekken).

Dit land wordt geregeerd door belangenvertegenwoordigers die niets anders tot doel hebben zichzelf te laten bestaan, liefst op subsidie geld.

Als ik hard fiets krijg ik last van mijn rug door die drempels.
Begrijp steeds beter waarom moderne fietsen vering hebben. :P

Toen jaren geleden ABS op auto's in zwang raakte, deelde Duitse WA-verzekeraars kortingen uit aan die blikkers, maar al snel draaiden ze die premiekorting terug, wegens onoverwinnelijkheidsgevoelens van derg. blikkers... :X

Daar doelde ik ook een beetje op met mijn harley verhaal.
Het gaat de laatste tijd teveel naar een gevoel van schijnveiligheid.
 
Blijkbaar is het verplichten van bepaalde veiligheidsmiddelen zo gek niet ....

nee, dit noemen we natuurlijke selectie, een oeroud principe waaruit vroeger eenvoudigweg de sterkste van een ras overleefde, danwel door brute kracht, danwel door betere jacht- of verdedigingstechnieken..(lees, gebruik van de hersencellen zolang ze het doen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan