moet je je motor laten afstellen als je powerfilters eropzet

Dat alles afgezet tegen de bandbreedtes die de fabriek hanteert.
Die niet ideaal zijn.
Wil je dichter bij ideaal komen, dan moet in 99% van de situaties het inlaattraject aangepakt worden.

Dan is altijd nog de vraag: wat is dan ideaal, wat wil je precies bereiken? Het hoogste vermogen, het hoogste koppel? Zo ja, bij welk toerental? Of wil je misschien de rijdbaarheid vergroten, een "dip" uit de vermogenscurve/koppelcurve halen? Misschien het verbruik verlagen?

Redeemer heeft op zich gelijk, de vraag is alleen: heeft de fabrikant de moeite genomen om alles zo goed af te stellen als hij aanneemt? En zelfs als de fabrikant dat heeft gedaan, bij moderne motoren is zuinig en zo schoon mogelijk rijden een steeds belangrijker punt. Dat laat mogelijk wel wat ruimte in de afstelling van eea., veel motoren staan af-fabriek al erg arm afgesteld.
Dat neemt niet weg dat het klakkeloos monteren van een "sportfilter" oid. meestal weinig zin heeft. Erger nog: juist bij een af-fabriek al arme afstelling kan dat problemen opleveren. Juist bij moderne motoren wordt het aanpassen van dat soort zaken steeds meer werk voor specialisten.
 
Heeft niks met ongezien te maken meer met de ervaring dat het gewoonweg niet werkt :P

Weet je wel wat een motor-tuner aan je blok moet doen en tegen welke kosten (2000-4000 euro) om er 25 pk meer uit te kunnen halen.En dan zou een power-filtertje a 45 eur zo even 25 pk meer doen _O- Doei :W

Het werkt wel, bij dat ouwe ding van mij althans.
Maar waar staat in dit topic dat iemand beweert/d/? dat je er zo een paar pk bij krijgt?
Mijn ervaring is dat je motor het allemaal net even wat makkelijker doet, dat is toch ook winst?


De nieuwere motoren zullen ongetwijfelt/d/? (wanneer is het een T, en wanneer een D? :$ ) veel betere luchtfilters af fabriek er op hebben dan wat dat hok van mij had.
De reden dat ik er andere luchtfilters er op heb gezet om dat ik mij altijd gigantisch zat te irriteren als je met je carbs bezig was, weer zat te ouwehoeren met die kl#ten buisjes tussen carbs en filterhuis, die jer natuurlijk met geen mogelijkheid fatsoenlijk tussen kreeg.. ;)
 
Ik heb gemengde ervaringen met powerfilters.

Vooral op oudere motoren, waar een luchtfilterkast ook echt een doos was om het luchtfilter op z'n plek te houden, kan je potentieel en flinke hap vermogen winnen als je er een set losse filters op zet. Uiteraard in combinatie met aanpassingen aan het uitlaatsysteem en de afstelling.

Echter, sommige modernere motoren hebben een iets gecompliceerdere airbox, die ook wat met het motorvermogen doet (mijn kennis op het gebied van airflow en het daarbij behorende design is redelijk afwezig). Ga je dan de airbox vervangen door bovenstaande, dan win je 9 van de 10 keer geen vermogen, je mist zelfs vaak een hoop middengebied.
 
Dan is altijd nog de vraag: wat is dan ideaal, wat wil je precies bereiken? Het hoogste vermogen, het hoogste koppel? Zo ja, bij welk toerental? Of wil je misschien de rijdbaarheid vergroten, een "dip" uit de vermogenscurve/koppelcurve halen? Misschien het verbruik verlagen?

Redeemer heeft op zich gelijk, de vraag is alleen: heeft de fabrikant de moeite genomen om alles zo goed af te stellen als hij aanneemt? En zelfs als de fabrikant dat heeft gedaan, bij moderne motoren is zuinig en zo schoon mogelijk rijden een steeds belangrijker punt. Dat laat mogelijk wel wat ruimte in de afstelling van eea., veel motoren staan af-fabriek al erg arm afgesteld.
Dat neemt niet weg dat het klakkeloos monteren van een "sportfilter" oid. meestal weinig zin heeft. Erger nog: juist bij een af-fabriek al arme afstelling kan dat problemen opleveren. Juist bij moderne motoren wordt het aanpassen van dat soort zaken steeds meer werk voor specialisten.


Klopt allemaal.
En dan begin je doorgaans bij het inlaattraject.
 
met een 80cc gilardoni gebeurde dat hier ook :P


Leuke tijden waren dat Joep1984. De politie zat ons in 1978-1980 elke woendagavond achterna als we naar de meiden gingen kijken _O-

Dat was destijds voor beide partijen fun hebben. :+ We moesten over 2 mtr voetpad rijden.Dat mocht niet :N

Toen men motoren ging aanschaffen was de lol van "vluchten kan niet meer" er zo af. O-)

Toen waren we kwaai-jongens tegenwoordig ben je een crimineel :(
 
Ooooh, dan heb ik het altijd verkeerd gedaan -O-

Ik begon altijd met de ventieldoppen. :+


Kan ook :+

Die moet je dan wel rechtuitboren anders trekt hij naar links of rechts :?

Kreeg vd week de offerte binnen wat het zou kosten om 20-30 pk meer uit je motor te kunnen halen.Je koopt er een halve B-King model 2008-2008 voor.

Denk toch dat ik nu toch ook maar eens gauw een powerfilter ga aanschaffen :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan