moeten vrouwen zich meer bewijzen op de motor?

moeten vrouwen zich meer bewijzen dan mannen op de motor?

  • ja, het is waar

    Stemmen: 20 10,0%
  • nee, onzin

    Stemmen: 96 47,8%
  • vrouwen en motors zijn altijd goed :-)

    Stemmen: 36 17,9%
  • hoe minder vrouwen op de weg hoe beter

    Stemmen: 49 24,4%

  • Totaal aantal stemmers
    201

Octopussy

Die hard MF'er
28 okt 2005
787
0
Delft
Naar aanleiding van een zooitje dames (waaronder ik 2 keer) die voor hun motorexamens zakte in het rijlessen topic ben ik een beetje gaan vermoeden dat examinators vrouwen relatief vaker laten zakken dan mannen. Je moet je als vrouw zeg maar voor 200% bewijzen lijkt het wel.

Ook instructeurs lijken er een handje van te hebben om meer commentaar te geven bij vrouwelijke lessers.

Ik vraag me af of mijn vermoeden waar is en wat jullie ervaringen/meningen zijn?

Moeten vrouwen zich meer bewijzen als ze willen motorrijden?

Dit is overigens geen frustratie-post, ik ben inmiddels een hele blije motormeis
 
Naar aanleiding van een zooitje dames (waaronder ik 2 keer) die voor hun motorexamens zakte in het rijlessen topic ben ik een beetje gaan vermoeden dat examinators vrouwen relatief vaker laten zakken dan mannen. Je moet je als vrouw zeg maar voor 200% bewijzen lijkt het wel.

Ook instructeurs lijken er een handje van te hebben om meer commentaar te geven bij vrouwelijke lessers.

Ik vraag me af of mijn vermoeden waar is en wat jullie ervaringen/meningen zijn?

Moeten vrouwen zich meer bewijzen als ze willen motorrijden?

Dit is overigens geen frustratie-post, ik ben inmiddels een hele blije motormeis
Tsjah, als man zijnde kan ik er natuurlijk niet helemaal over mee praten... maar zelf ben ik ook 1 keer voor een rij examen gezakt... en ik ken wel meer mannen die dat ook gehad hebben (me broer bijvoorbeeld) dus ik denk dat je in dat op zicht toch iets te snel conclusies trekt.
En voor mij hoeft niemand die motorrijd zich te bewijzen :)
En vrouwen al helemaaaaaal niet. Motormeisjes zijn stoer :Y :9
 
Naar aanleiding van een zooitje dames (waaronder ik 2 keer) die voor hun motorexamens zakte in het rijlessen topic ben ik een beetje gaan vermoeden dat examinators vrouwen relatief vaker laten zakken dan mannen. Je moet je als vrouw zeg maar voor 200% bewijzen lijkt het wel.

Ook instructeurs lijken er een handje van te hebben om meer commentaar te geven bij vrouwelijke lessers.

Ik vraag me af of mijn vermoeden waar is en wat jullie ervaringen/meningen zijn?

Moeten vrouwen zich meer bewijzen als ze willen motorrijden?

Dit is overigens geen frustratie-post, ik ben inmiddels een hele blije motormeis

ja sorry Octopussy moest op ja stemmen.
dat heeft n reden dat jongens meestal meer "rijervaring"
hebben
dan vrouwen.of je moet vanaf je 16de ook brommer of scooter gereden hebben. :Y
dan zijn de kansen voor n ieder gelijk.
meestal zakken vrouwen voor bijzondere verrichtingen. :Y
en als je al twee jaar brommer ervaring hebt denk ik dat je alles
beter onder controle hebt. :Y
dit heeft allemaal met kennis te maken hoor :Y
niet of dat je man of vrouw bent. :N

ps enne hoe meer vrouwen op de motor hoe meer vreugd. :Y ;)
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet of vrouwen minder rij-ervaring hebben dan mannen als ze beginnen met motorrijden. Ik denk dat jongens de neiging hebben om zodra ze 18 zijn te willen motorrijden terwijl vrouwen op latere leeftijd beginnen (vaak nav een man of vriend die al motor rijd) en ook al een tijd hun autorijbewijs hebben. Ik ken in ieder geval weinig vrouwen die meteen met hun 18e hun motorrijbewijs wilde halen.

En de bijzondere verrichtingen hoef je alleen maar te kunnen om te slagen voor dat examen. Ik ben daar ook de eerste keer voor geslaagd. Het AVD examen kent echter veel meer criteria die niet allemaal duidelijk zijn voor de lessers. Je kunt daar echt op de lulligste dingen zakken (dat heb ik dan ook 2 keer gedaan).

Het heeft voor mij denk ik meer te maken met de rijstijl van vrouwen. Die is over het algemeen wat rustiger (minder brutaal) dan die van jonge mannelijke lessers, en ik denk dat het een beetje verward wordt met onzekerheid.
 
Het heeft voor mij denk ik meer te maken met de rijstijl van vrouwen. Die is over het algemeen wat rustiger (minder brutaal) dan die van jonge mannelijke lessers, en ik denk dat het een beetje verward wordt met onzekerheid.
Nou... niet verward met onzekerheid... het is vaak ook onzekerheid hoor, Ik zie vaak genoeg vrouwen twijfelen waar mannen direct een besluit nemen.. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
 
Nou... niet verward met onzekerheid... het is vaak ook onzekerheid hoor, Ik zie vaak genoeg vrouwen twijfelen waar mannen direct een besluit nemen.. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)



stupid4vl.gif
 
ja sorry Octopussy moest op ja stemmen.
dat heeft n reden dat jongens meestal meer "rijervaring"
hebben
dan vrouwen.of je moet vanaf je 16de ook brommer of scooter gereden hebben. :Y
dan zijn de kansen voor n ieder gelijk.
meestal zakken vrouwen voor bijzondere verrichtingen. :Y
en als je al twee jaar brommer ervaring hebt denk ik dat je alles
beter onder controle hebt. :Y
dit heeft allemaal met kennis te maken hoor :Y
niet of dat je man of vrouw bent. :N

ps enne hoe meer vrouwen op de motor hoe meer vreugd. :Y ;)
Deels kan ik me hierin wel vinden.

Ik zou het echter eerder zoeken in het feit dat doordat de meeste (veel) jongens al de nodige brommer ervaring hebben opgedaan, iets meer zelfverzekerder zijn dan vrouwen.
Daarnaast denk ik dat het bij véél instructeurs veel zwaarder weegt dat je geen onzeker gedrag vertoont, dan dat je een klein foutje maakt tijdens je examen.
Zolang dat kleine foutje noch jou, noch andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt.
Met de wetenschap dat je de eerste jaren met je rijbewijs een betere leerschool gaat krijgen dan dat je tot dusver hebt gehad O-)
 
Ik denk dat er wel iets in zit....ik ben de eerste keer ook gezakt, niet voor de verrichtingen, dat ging wel goed (o,o brommer-ervaring, overigens)maar voor het 'niet snel genoeg rijden' op een stuk weg waar je toen (4 jaar geleden) 80 mocht en ik tegen de 70-75 reed, een bochtige weg met weinig tot geen overzicht, waarvan de examinator vond dat ik toch wel wat meer door had kunnen rijden -O-
De 2e poging exact hetzelfde liedje, had toen gelukkig een busje voor me, dus ik kòn daar niet inhalen......nu een paar jaar later en ik nog steeds daar geen 80 zou gaan rijden, mag het ook niet meer...er staan nu borden met 60 _O- _O- _O-

Voor de Tukkers onder ons, het is de weg naar Enschede,CBR toe, vanaf de Waarbeek

Ach ja, ik heb het gehaald en daar ging het om *O*
 
Ik zou het niet weten, ben gelukkig in één keer geslaagd. Ook trouwens met nul, zero ervaring op de brommer.

Of ik me extra heb moeten bewijzen? Nee, geloof het niet. Ik had mezelf voorgenomen dat dit motorrijbewijs puur voor het plezier was en dat ik er niet van afhankelijk zou zijn (had tenslotte al járen mijn autorijbewijs). Tuurlijk had ik examen-zenuwen, maar alles is redelijk vlekkeloos verlopen. Kreeg nog een complimentje over mijn doorrijden, heb namelijk de examinator ook nog even zoek gereden ;)

Kan trouwens niet anders zeggen dat ik deze instelling echt van mijn instructeur mee heb gekregen. Twee lessen voor het examen kreeg ik op mijn flikker: Er was werkelijk niets op mijn rijden aan te merken, maar ik moest vooral toch eens gaan mótorrijden (lees doorrijden!). Dat advies heb ik ter harte genomen :}

Heb nooit kunnen vermoeden, dat mijn 'doorrijden' van toen, wel eens een slakkegangetje kon blijken na enkele maanden motorrijden in het 'echhie' :o

[me]Quicksilver denkt dat het vooral ligt aan hóe je op het examen verschijnt: Zelfverzekerd, of onzeker en echt een vrouwtje...[/me]
 
[me=Quicksilver denkt dat het vooral ligt aan hóe je op het examen verschijnt: Zelfverzekerd, of onzeker en echt een vrouwtje...</font>[/quote]
Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus.
Ben benieuwd wanneer de eerste met Sigmund Freud komt :+

[me]Tuutuut wacht op feitelijke cijfers aangezien hij het onzin acht dat vrouwen zwaarder beoordeeld worden bij afrijden.
[/me]
 
vrouwen zijn natuurlijk minder sterk en hebben slechtere reactietijd, concentratievermogen en langzamere reflexen.

(Kijk maar naar de formule 1, superbike etc.. geen vrouw in te bekennen)


Vrouwen hoeven zich niet 'meer' te bewijzen dan mannen maar omdat julie lichamelijk en geestelijk achtergesteld zijn aan ons kwa vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen motorrijden, moeten julie beter je best doen om aan de norm te voldoen.


Je zou kunnen pleiten voor een lichtere moeilijkheidsgraad bij het motorexamen voor vrouwen... maar dat zou niet echt een ge-emancipeerde maatregel zijn, wat julie claimen zo graag te willen zijn.

Echter als er voordeel uit te halen valt (zoals zwangerschapsverlof, of 3 sets minder te hoeven tennissen dan mannen, maar wel hetzelfde prijzengeld willen beuren!!) dan hoor ik julie niet piepen over gelijke behandeling.

dus mischien kan je vragen bij het CBR of ze je wat zachter behandelen omdat je een vrouw bent.

Dit was mijn betoog,

mvg!
 
ik dacht er gisteren nog over om ook een topic ala dit te openen.. maar je bent me voor!!! :Y

gisteren dan voor de 2e keer gezakt voor mijn avd... en ja ik vind wel dat ik me extra moet bewijzen...
ik ben totaal niet onzeker op de weg (rij zo'n 25000 km /j en heb al 22 jaar mijn rijbewijs) zie alles zonder dat ik steeds overdreven met mijn hoofd hoef te draaien, weet dat een fietser niet uit de lucht kan komen vallen op een leeg fietspad dat ik over moet steken en ik weet ook dat wanneer ik op een weg al 3 km niemand heb ingehaald die persoon ook niet opeens rechts naast me kan kruipen... vind het dan ook errug overbodig om te kijken, denk daar niet eens aan!!

de vorige keer keek ik overigens teveel (!) en nu te weinig... zelfde kijkgedrag...


ook ik kreeg wel complimenten over mijn snelheid en pittigheid, de beheersing van de motor enz.... maar ja dat kijken!! en als het me zo wordt uitgelegd zit er ook wel wat in... natuurlijk zit er wat in, maar balen is het wel... en totaal onnodig in mijn ogen..

daarbij vind ik een examen ook teveel een momentopname... 1 klojo die voor je schiet terwijl jij braaf afstand houdt (wat ik met de auto nooit zover zou laten oplopen om dit soort dingen te voorkomen) en jij hangt omdat je dan je inhaalmanoeuvre niet kan afmaken... en zo ken ik er nog wel een paar...
:?
 
vrouwen zijn natuurlijk minder sterk en hebben slechtere reactietijd, concentratievermogen en langzamere reflexen.

(Kijk maar naar de formule 1, superbike etc.. geen vrouw in te bekennen)
- Katherine Legge
- Giovanna Amati
- Sarah Fisher
- Danica Patrick

Niet naar F1 gekeken afgelopen weekend en het antwoord gehoord van Ralf Schumacher?
 
vrouwen zijn natuurlijk minder sterk en hebben slechtere reactietijd, concentratievermogen en langzamere reflexen.

(Kijk maar naar de formule 1, superbike etc.. geen vrouw in te bekennen)


Vrouwen hoeven zich niet 'meer' te bewijzen dan mannen maar omdat julie lichamelijk en geestelijk achtergesteld zijn aan ons kwa vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen motorrijden, moeten julie beter je best doen om aan de norm te voldoen.


Je zou kunnen pleiten voor een lichtere moeilijkheidsgraad bij het motorexamen voor vrouwen... maar dat zou niet echt een ge-emancipeerde maatregel zijn, wat julie claimen zo graag te willen zijn.

Echter als er voordeel uit te halen valt (zoals zwangerschapsverlof, of 3 sets minder te hoeven tennissen dan mannen, maar wel hetzelfde prijzengeld willen beuren!!) dan hoor ik julie niet piepen over gelijke behandeling.

dus mischien kan je vragen bij het CBR of ze je wat zachter behandelen omdat je een vrouw bent.

Dit was mijn betoog,

mvg!

pffffffffffff.... wedstrijdje doen??? (helaas nog niet op de motor :? )

ik denk eerder dat die examinatoren het vooroordeel van vrouwen en hun voordeeltjes in de kiem willen smoren op deze manier... (trek sexy kleding aan en je hebt het?? en wat is er nou sexyer in de ogen van veel mannen dan een vrouw in leer??)
 
Tja, mijn ervaring is dat examinatoren niet de meest intelligente persoonlijkheden zijn, dat soort mannen (vooral de ouderen) hebben vaak een ego probleem.

Ach zodra je het rijbewijs heb heb je niets meer met het CBR te maken.


Succes ermee.
:] :] :] :]
 
geen idee, ik heb erg leuk lesgehad, kan moeilijk vergelijken hoeveel commentaar ik kreeg tov anderen maar ik ben wel in 1x geslaagd ;) (zowel theorie avb en avd)
 
dat vrouwen niet in de F1 zitten is vooal een kwestie van kracht.

ik ben er van overtuigd dat vrouwen een beter concentratievermogen hebben dan mannen en ook nog eens dat de meeste vrouwen over het geheel gesproken betere verkeersdeelnemers zijn dan mannen.

een vrouw rijdt bv bijna altijd gewoon de snelheid die op een bepaald traject mag waar mannen er gemiddeld 20 km boven zitten.
 
dat vrouwen niet in de F1 zitten is vooal een kwestie van kracht.

ik ben er van overtuigd dat vrouwen een beter concentratievermogen hebben dan mannen en ook nog eens dat de meeste vrouwen over het geheel gesproken betere verkeersdeelnemers zijn dan mannen.

een vrouw rijdt bv bijna altijd gewoon de snelheid die op een bepaald traject mag waar mannen er gemiddeld 20 km boven zitten.
nou dan ken ik wel een aantal uitzonderingen op de regel waaronder ik en das wat ik zo'n beetje t belangrijkste vind in het verkeer, rij een beetje vlot door ajb, dat getrut B|
wat wel veel vrouwen doen is idd dat getrut... en vaak toch iets minder lef, daar heb ik ook last van, ben snel angstig zeker in het begin.
 
Chips: check
Bier: check

Dames en heren! Het gevecht van de eeuwwwwwwwww! Links in de hoek hebben we de man en rechts in de hoek de vrouwwwwwww....

DONG!
 
Ik denk dat het verschil ontstaat omdat vrouwen dikwijls wel durven vertellen dat iets ze niet gelukt is (slagen voor je rijexamen bijvoorbeeld). Dus dat je op MF meer vrouwen tegekomt die gezakt zeggen te zijn dan mannen verbaasd mij niks.

Zegt David, die zelf een man is en in één keer geslaagd. ;)
 
Ik durf te beweren dat ze jonge jongens van pak'm beet 18, eerder laten zaken dan jonge meisjes/vrouwen/oude mannen...

Deze zijn toch voorzichtiger en komen daardoor minder snel in de problemen.
 
vrouwen zijn natuurlijk minder sterk en hebben slechtere reactietijd, concentratievermogen en langzamere reflexen.

(Kijk maar naar de formule 1, superbike etc.. geen vrouw in te bekennen)

Vrouwen hoeven zich niet 'meer' te bewijzen dan mannen maar omdat julie lichamelijk en geestelijk achtergesteld zijn aan ons kwa vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen motorrijden, moeten julie beter je best doen om aan de norm te voldoen.
Mjah....ik zeg poepverhaal. Vrouwen hebben over algemeen betere concentratie en discipline (net weer paar weken tentamens gehad en zij leren wel door :9 ).
Dat er weinig vrouwen in top auto/motorsport zitten is vooral kracht en vooroordelen in de opvoeding, als jij als meisje zegt op je 16de ik vind racen leuk; heb je pech. Want de schumi waren al op hun 6de op kart gezet omdat ze jongetje waren en de meisjes achter de barbi's, dus heb je achterstand. In het algemeen zijn vrouwen dus wel zwakker; Maar er zijn tegenwoordig ook vrouwelijke straaljagerpiloten die de zelfde testen halen. Hun bouw is juist handig met G-testen omdat hun hart dichter bij hoofd zit. (Dus minder spieren nodig voor druk).


Wat wel een punt is: ik heb paar vrouwen meegemaakt tijdens lessen die gingen lessen op een lichte motor......dat spreekt boekdelen voor examinator, dat geeft aan dat je 'iets' tegen zware motoren hebt (en nee ze waren lang genoeg voor normale motor). Mij is altijd verteld dat de examinator wil zien dat jij met de motor op stap bent, en niet de motor met jou.
Verder rijden vrouwen wel vaak truttig. BV op drukke voorrangsweg komen: en wachten en wachten en wachten. Mannen lossen dat iets agressiever op, gewoon gassen en tussen smijten. Dan kom ik bij het laatste puntje: vrouwen missen vaak de techno feeling met motor/auto. Veel meisjes kunnen niet ruig doen; heb serieus wel eens gehoord: "kan dat? maakt zoveel lawaai?""ja zie je dat rooie stuk daar moet je onderblijven"




ik dacht er gisteren nog over om ook een topic ala dit te openen.. maar je bent me voor!!! :Y
gisteren dan voor de 2e keer gezakt voor mijn avd... en ja ik vind wel dat ik me extra moet bewijzen...
ik ben totaal niet onzeker op de weg (rij zo'n 25000 km /j en heb al 22 jaar mijn rijbewijs) zie alles zonder ....
ik weet ook dat wanneer ik op een weg al 3 km niemand heb ingehaald die persoon ook niet opeens rechts naast me kan kruipen... vind het dan ook errug overbodig om te kijken, denk daar niet eens aan!!

Niet persoonlijk bedoelt hoor: maar jij bent dus zo iemand waar je zowat opknalt als je motor aan het uitlaten bent, omdat je het niet nodig vind om te kijken. Beetje doorrijder maakt zo een afstand goed hoor. (en jaja blabla mag niet enzo O-) O-) )

iig ik snap dat een examinator vooroordelen heeft tegen vrouwen en ja dan kan het bestwel zijn dat je extra moet bewijzen, zkr op motor


FF de positieve noot: een vriendin van me rijdt crossmotor, ik weet niet of ik wel tegen haar wil rijden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan