Mogelijk nieuw ontwerp viertakt motorblok

Menso

MF veteraan
8 okt 2012
1.977
765

Er staan behoorlijk wat marketingclaims in hun beschrijving, maar desondanks vind ik het ontwerp wel heel interessant.

Beter vermogensrendement? In combinatie met schone brandstof? Betrouwbaar? Wie weet. Dit is waar experimentatie voor is.

Zodra dit commercieel verkrijgbaar is in een 2028 Kawasaki Ninja ofzo ben ik zeker wel geïnteresseerd in een proefritje. Wat vind jij?
 
Mooi idee maar zolang het alleen een SolidWorks model is blijf ik zeer sceptisch over de geclaimde efficiëntie.
 
Mooi idee maar zolang het alleen een SolidWorks model is blijf ik zeer sceptisch over de geclaimde efficiëntie.
Zo denk ik er ook een beetje over, maar ze lijken in ieder geval wel iets gebouwd te hebben. In die onderste video op 8:55 komt er heel kort een clip voorbij van het bouwsel. Maar goed, even afwachten nog. Ik ben altijd erg sceptisch over dit soort 'revolutionaire' nieuwe uitvindingen.
 
Dat had ik even gemist.
Maar dat is heel ver van een produktie model verwijderd. De olie loopt er aan alle kanten uit terwijl het nog niet meer dan stationair pruttelt.
 
belangrijkste wat ze getackeld hebben is dat men een draaiend systeem heeft ontworpen,
je wordt dus niet meer beperkt door zuigersnelheid,

nu kijken hoeveel toeren dit kan maken..
ben ik wel benieuwd naar..

t moet kapot kunnen, lijkt mij..
REDLINE 25K RPM
 
valt mij tegen,
wel veel natuurlijk..

benook benieuwd naar t koppel, voorzover aanwezig,

bij wankel heb je dat bijna njet...
Theoretisch geven ze een hoog koppel op, wat het in praktijk zal zijn?:
C3628DF8-F7E2-4E6B-81CA-CD6F41E5656E.jpeg
496164CA-AE7B-4F08-8C59-A8FE3DEDB251.jpeg
 
Tja, goeie vraag voorzover ik kan zien. Ik heb niet echt iets over het ontwerp te zeggen, alleen een wens. Dat de verbrandingsmotor blijft bestaan want het maakt onwijs gave motoren. De motorindustrie maakt ieder jaar weer mooiere en geweldigere machines en ik wil wedden dat ze nog lang niet uitontwikkeld zijn. Als dit nieuwe motorblokontwerp qua functionaliteit, rijervaring en geluid vergelijkbaar is met een normale verbrandingsmotor, dan ben ik er niet op tegen als het wordt toegevoegd aan de bekende modellen van de fabrikanten. Misschien kun je ooit kiezen uit een traditionele R1 of een 'nieuw blok' R1, zoals je in de auto industrie kunt kiezen uit een benzine- of dieselmotor in je nieuwe Golf. Wie weet.
 
Nou dat dus; ik wil graag een werkend model zien, geen filmpje van "zo zou het moeten gaan"...
En, ondanks mijn technische achtergrond, snap ik nog niet helemaal de werking...maar dat ligt ongetwijfeld aan mij

Edit; ik had het filmpje in het "4_man_gelul" verhaal niet gezien.
De verbrandingskamer is klein, de compressieverhouding hoog...ideaal
 
Laatst bewerkt:
Ik snap prima hoe het werkt, ik zet alleen wel aardig wat vraagtekens bij de gestelde specificaties.
Ik vraag me bijvoorbeeld af of het vlamfront snel genoeg is om de geclaimde 25000 toeren te halen.
 
denk dat die geclaimde 25k toeren wel een begrenzing zou moeten zijn,
omdat eea niet "op en neer" gaat, 't toerental veel hoger zou moeten kunnen.


maar of t werkt..
 
denk dat die geclaimde 25k toeren wel een begrenzing zou moeten zijn,
omdat eea niet "op en neer" gaat, 't toerental veel hoger zou moeten kunnen.


maar of t werkt..
het is dan ook nergens voor nodig dat het toerental veel hoger zou moeten kunnen. maakt alleen maar meer lawaai.
 
Wat het ook is /wordt ,na 2030 mogen geen verbranding motoren meer gemaakt worden toch .
2035*

En oh zeker wel, alleen wij in Europa weer niet. In Amerika zullen ze nog gewoon hell cats hebben voor de liefhebber, alleen het sap wordt iets duurder

Overigens werken er een paar partijen aan een ‘verbrandingsmotor’ op waterstof, dus het laatste woord is hier nog niet over gesproken 🤓
 
Terug
Bovenaan Onderaan