Mogelijk trillende remmen door remschijf op gecoate velgen

Dafje1986

MF'er
16 jun 2008
132
81
Veldhoven
Ongeveer 1,5 a 2 jaar terug heb ik de voorvelg opnieuw laten spuiten van mijn ZX9R. Hierbij is de hele velg gecoat, dus ook het gedeelte wat normaal kaal aluminium is. Dit heeft de spuiter ook gespoten (en ik heb het niet afgeplakt van te voren). Rond die tijd heb ik ook de remklauwen vervangen. De 6pot Tokico remklauw vervangen door 4pot Nissin, wat overigens vaak gebeurd bij de ZX9R door bekende problemen met de Tokico klauw.

Echter heb is sindsdien ook last van trillende remmen. Dit gebeurd met name bij wat hogere snelheden en bij gemiddelde remdruk. Als je harder (meer remkracht) remt gaat het goed en is het allemaal stabiel, maar zo hard rem je meestal niet... Ook nadat ik de remschijven heb vervangen bleef dit probleem bestaan. Dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.

Ik vermoed daarom dat dit te maken heeft met de gecoate velg, de remschijven zijn daardoor iets naar buiten gekomen en zitten dus niet perfect in het midden (of wellicht niet recht?). Als ik de blokken er uit pak dan zit de buitenste blok ook strakker dan het binnenste blok.

Mijn vragen met name:
  1. Kan dit inderdaad eraan liggen dat de remschijf niet perfect in het midden zit? Hij past er verder wel tussen en zou dat niet gewoon moeten kunnen als de zuigers goed zitten. Zie foto beneden.
  2. Is er dan evt een geschikte manier om de lak te verwijderen van de velg waar de remschijf zit, zodat dit weer vlak en kaal aluminium is. Zodat de schijf weer in het midden zit. Of is dit onbegonnen werk en kan ik beter een tweedehands velg scoren?
  3. Of is er een andere mogelijke (bekende) oorzaak waardoor dit komt?
EBC remschijven / EBC blokken zitten er nu op.
 

Bijlagen

  • IMG_0794.jpg
    IMG_0794.jpg
    436,2 KB · Weergaven: 9
Klinkt vrij voor de hand liggend ja. Je kan de lak (als het gespoten is) er soms met een scherp mesje af snijden/kaal schrapen. Wanneer je velgen gecoat zijn, is de lak veel harder en denk ik dat je het machinaal weg moet halen. Het moet recht, dus zal wel op een draaibank of freesbank moeten. een schuurtol o.i.d. is hiervoor niet recht.
 
Kan je je wiel niet in de vork inspannen en door een draaiende beweging de lak er gelijkmatig afschrapen? Desnoods via een bracket die je op de remklauwbevestigingsogen zet. Dan kan je nog behoorlijk kalibreren ook
 
Kan je je wiel niet in de vork inspannen en door een draaiende beweging de lak er gelijkmatig afschrapen? Desnoods via een bracket die je op de remklauwbevestigingsogen zet. Dan kan je nog behoorlijk kalibreren ook

Zou inderdaad kunnen werken, al denk ik wel dat de coating vrij hard is. Mooi alternatief als het laten doen te duur is.
 
Kun je de schijf eerst niet op (laten) meten met zo'n meetklokje, dan weet je in ieder geval zeker dat het in de remmen zit, en niet in velg/band/andere oorzaak.
Als het mogelijk is de schijf ook nog een keer verdraaien, kijken of het probleem mee verplaatst, dan is het de schijf, blijft het op dezelfde plek, dan is het de coating.

Ik heb ooit bij het koekblik een keer schijven laten afdraaien, later alsnog vervangen voor nieuwe, hielp allemaal niets, gecupte banden was het probleem _O-


aHR0cHM6Ly9pbWFnZXMucm9zZWJpa2VzLmRlL2dldF9pbWFnZS8_dD1FNzYyRjNBQkFFMUVCQUVDOTgzN0M5NjU0QzQ4NTc0Ng.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan