Mogelijkheden afstellen motor ivm verbruik

Yahonduci

God van dienst
29 mei 2010
42.276
1
Hallo forummers!

Ik heb sinds kort een Yamaha FZS1000 2003, en weet dat deze ongeveer 300km op een tank moeten kunnen halen. Mijne haalt dat echter lang niet.

Ik heb hem nog niet lang, en kan dus geen concrete getallen noemen, maar t is ook nog eens zo dat ik een tankje heb lopen jagen (aardig optrekken, hogere snelheden, hogere toeren), en dat ik een tankje rustig heb gereden (rustig toeren met weinig toeren, zo rond de 3.000tpm), en dat dan het "rustige tankje" veel eerder leeg was dan het tankje waarbij ik aardig jaagde. Heel apart dus.

Mijn vraag: Is er iets wat ik hiermee kan doen, om het verbruik lager te maken? Kan een dealer door middel van een uitdraai van het vermogen een andere afstelling doen oid? (kosten?)

Alvast bedankt voor jullie inzicht en ervaringen!
MVG, Duci.
 
Heb jij er onder zitten een:

-Andere demper?
-Niet OEM luchtfilter?
-Powercommander (FZS1000 uit 2003 is injectie?)

Dan zal de vorige eigennaar heb daar op waarschijnlijk hebben laten afstellen waardoor het mengsel onder in de toeren niet ideaal zal zijn om wat meer top pk's te realiseren, waarschijnlijk.

Maar zo erg is het toch niet dat je lekker kan knallen en dat hij dan minder verbruikt. 300 km is natuurlijk wel de uiterste waarde, hoeveel heb je er mee gehaald dan? Met mijn 600 kan ik theoretische 300 km als ik echt heel rustig zou rijden. Ga ik lekker knallen dan lukt 220 tot 250 ook wel, tja dat heb ik er wel voor over.
 
Heb jij er onder zitten een:

-Andere demper?
-Niet OEM luchtfilter?
-Powercommander (FZS1000 uit 2003 is injectie?)

Dan zal de vorige eigennaar heb daar op waarschijnlijk hebben laten afstellen waardoor het mengsel onder in de toeren niet ideaal zal zijn om wat meer top pk's te realiseren, waarschijnlijk.

Maar zo erg is het toch niet dat je lekker kan knallen en dat hij dan minder verbruikt. 300 km is natuurlijk wel de uiterste waarde, hoeveel heb je er mee gehaald dan? Met mijn 600 kan ik theoretische 300 km als ik echt heel rustig zou rijden. Ga ik lekker knallen dan lukt 220 tot 250 ook wel, tja dat heb ik er wel voor over.
Demper is standaard, luchtfilter bij mijn weten ook, FZS1000 2003 is carbs.

Maar lekker knallen constant is wel erg rijbewijsgevaarlijk. En ik wil hem ook woonwerk gebruiken en voor toeren/vakanties, bezigheden waarbij je niet echt wilt knallen ofzo. :P De verschillen zijn overigens heel groot, daar val ik een beetje over: 230 oid bij knallen en 130 bij rustig rijden verontrust me wel een beetje. :P
 
Ik heb hem nog niet lang, en kan dus geen concrete getallen noemen, .
Maar je doet het stiekum wel, en er klopt ook nog eens geen zak van.
In de zin van rare waardes ;)

Ik zou het nog even aankijken, klopt dit echt?
Je zou een testbank kunnen zoeken om de mengselverhouding te laten controleren.
Wieweet mag hij wel iets armer staan.
 
Laatst bewerkt:
Demper is standaard, luchtfilter bij mijn weten ook, FZS1000 2003 is carbs.

Maar lekker knallen constant is wel erg rijbewijsgevaarlijk. En ik wil hem ook woonwerk gebruiken en voor toeren/vakanties, bezigheden waarbij je niet echt wilt knallen ofzo. :P De verschillen zijn overigens heel groot, daar val ik een beetje over: 230 oid bij knallen en 130 bij rustig rijden verontrust me wel een beetje. :P
Dat verschil is wel heel extreem... Misschien véél te rijk onderin? Testbank op met dat ding :Y Run kost 30-50 euro oid.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ik inderdaad voor zo'n run ga. 30-50 euro is wel aanvaardbaar, dan weet ik iig zeker of t in mn rijstijl of de afstellingen zit.

Mocht ik gelijk hebben kan ie dan afgesteld worden en verdien ik de kosten als het goed is weer terug.

En idd =lvt= heb m niet lang en kan niet exact zeggen wanneer ie hoeveel verbruikt, maar vond de verschillen wel erg groot. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan