Mogelijkheden opknappen sloopmotor

3 mrt 2011
66
0
Noordlaren
Yeeh mijn eerste echte topic! :P

Nu mijn vraag; ik word binnnenkort eindelijk 18 en wil natuurlijk een motor aanschaffen. Ik vroeg me af of het mogelijk is om bijv. een sloopmotor met krom frame oid te kopen en dan met een recht frame + kenteken weer op te bouwen? Zo kan ik redelijk nieuwe afgeragde sportbeestjes kopen voor een klein prijsje.

Weet iemand hier meer van af?

Dank
 
Hmm.. denk niet dat je goedkoper uit bent dan wanneer je een jonge racer in goede staat koopt.
Vaak zijn er bij sloopmotoren wel meer mankementen waardoor je uiteindelijk duurder uit bent.

Ik zou van het plan af zien, als het jou alleen maar om een goedkope, jonge motor gaat.
 
Ja hoor, dat is mogelijk.

De vraag is alleen of je naast een kromme sloopmotor ook makkelijk aan een recent recht frame met kenteken kunt komen van hetzelfde type.
De meeste jonge motoren hebben het blok er nog in zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag bijv. een Honda CBR600RR uit 2004 met weinig km's voor 1900 eu, had geen koplampunit en kap meer aan de voorkant, uitlaatloos en was een Italiaanse fiets. (Weet niet of ik de link/foto mag plaatsen ivm reclame etc.) Voor de rest leek alles recht.
 
Ik zag bijv. een Honda CBR600RR uit 2004 met weinig km's voor 1900 eu, had geen koplampunit en kap meer aan de voorkant, uitlaatloos en was een Italiaanse fiets. (Weet niet of ik de link/foto mag plaatsen ivm reclame etc.) Voor de rest leek alles recht.

Die kap waar de koplamp in zit kost je origineel al 900e :) Koplamp 475e. Als je mazzel hebt kan je het tweedehands vinden. Of bijvoorbeeld een imitatie kappenset :)
 
Laatst bewerkt:
Was eigenlijk van plan om een imitatiesetje voor rond de 500 eu te vinden, en koplampunit zag ik voor 125 (2de hands) als ik me niet vergis. Maarja als het te duur word kan het altijd nog een SF worden :P, vind ik ook al mooi genoeg.
 
Een opgeknapte sloopmotor kun je zo 2e hands kopen hoor, keyword is 'streetfighter' :j
 
Zou wel heel goed naar de motor kijken en iemand meenemen die er verstand van heeft. Vraag me ook af wat voor schade de motor heeft gehad.
 
Ik zag bijv. een Honda CBR600RR uit 2004 met weinig km's voor 1900 eu, had geen koplampunit en kap meer aan de voorkant, uitlaatloos en was een Italiaanse fiets. (Weet niet of ik de link/foto mag plaatsen ivm reclame etc.) Voor de rest leek alles recht.
Niets is wat het lijkt. :+
 
Een sloper met een recht (of goed te richten) frame zou nog wel de moeite kunnen zijn, maar met een krom frame wordt het een duur geintje..

Vergis je echt niet in wat de onderdelen je kosten, loopt erg hard op namelijk.
 
Ik vermoed zomaar dat dat je uiteindelijk zoveel problemen gaat opleveren en zoveel geld gaat kosten dat een goed exemplaar goedkoper is. ;) Als je nl. alle onderdelen van een motor los koopt is de motor 3x zo duur als dat je een hele koopt; er hoeven dus maar een paar dingen stuk te zijn en het wordt duurder dan een gelijkwaardige motor in goede staat.

Ik zou er eentje kopen met kapschade ofzo en dan leer je jezelf spuiten, dan kan het nog wel rendabel zijn.

Maar mocht je voor het totaal afgeragde gevaarlijke brik met het kromme frame gaan; hou ons alsjeblieft op de hoogte van vorderingen en kosten, wel leuk en interessant om te zien nl. :)
 
Hee,

De honda CBR waar jullie het over hebben ga ik vrijdag voor kijken!
Ik zal ook verdere details van de motor hier even vertellen en of ik hem gekocht heb.
 
voor 2500 euro mag je mijn gsx-r 600 uit 1998 kopen met 20.000 op de teller en daar hoef je niks aan te doen behalve te tanken. haha
 
Schade fietsen opknappen is een vak apart.
Je ziet bij aankoop gemakkelijk dingen over het hoofd (= extra kosten).

Je moet ook weten waar je op moet letten.
Wat doet een frame bij schade, is er indirecte schade en zo ja waar etc.
Daarnaast is het goed herstellen ook best wat werk.
Doe je het niet goed hou je altijd een opgeknapte schadefiets die bij een eventueele verkoop een stuk minder opbrengt.

Die goedkope kuipdelen passen vaak slecht, kwalitatief slecht spuitwerk etc.

Een "rijdbare schade" betekent niet dat het frame goed is.
Met een krom frame kan je namelijk ook rijden.
Zoek maar wat topics hier op MF van mensen die dachten ff een goedkoop schade fietsje te kopen (en dan achteraf de handelaar de schuld geven).

Een schadefiets kopen en opknappen kan leuk, leerzaam en soms financieel aantrekkelijk zijn, maar kan ook een schip van bijleg worden als je niet weet wat je doet.
Goed opletten dus of iemand meenemen die er verstand van heeft, en zelfs dan kan het fout gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er eentje kopen met kapschade ofzo en dan leer je jezelf spuiten, dan kan het nog wel rendabel zijn.
Ja, want spuiten doe je zo ff :Y
Inkt lakkies van sommige motors zijn een peace off cake om mee te werken en kosten ook niks.
Kunststof herstellen en voorbewerken is ook een eitje :+
 
Laatst bewerkt:
Alles kan, maar zou gaan voor minimaal een goed frame.

Het juiste frame is lastig te vinden en een bitch om alles over te zetten. Her en der een onderdeel vervangen is met genoeg tijd wel interessant zodat je alles voor een scherpe prijs kan kopen en niet gelijk bij de eerste hit het onderdeel duur moet kopen.
 
Ja, want spuiten doe je zo ff :Y
Inkt lakkies van sommige motors zijn een peace off cake om mee te werken en kosten ook niks.
Kunststof herstellen en voorbewerken is ook een eitje :+

Kunststof herstellen en voorbewerken heb ik al ervaring mee (mono/underseatje fabriceren) dus dat zal geen probleem zijn. Spuiten is een ander verhaal indd. Misschien neem ik in de vakantie even een kijkje bij Boonstra, heb toch wel een mooie Kawa op het oog :P

@S-360 Keep me posted
 
Alles kan, maar zou gaan voor minimaal een goed frame.

Het juiste frame is lastig te vinden en een bitch om alles over te zetten. Her en der een onderdeel vervangen is met genoeg tijd wel interessant zodat je alles voor een scherpe prijs kan kopen en niet gelijk bij de eerste hit het onderdeel duur moet kopen.

Hoe kan je dat controleren dan (recht frame)? Kan moeilijk tijdens het rijden testen als ik me rbw nog niet heb :P Of kan je het laten nameten door een garage oid?
 
Kunststof herstellen en voorbewerken heb ik al ervaring mee (mono/underseatje fabriceren) dus dat zal geen probleem zijn. Spuiten is een ander verhaal indd. Misschien neem ik in de vakantie even een kijkje bij Boonstra, heb toch wel een mooie Kawa op het oog :P
Ervaring er mee hebben betekend nog niet dat het (op langere termijn) de goede werkwijze is ;)
Als je hier op MF leest hoeveel mensen vinden dat je een thermoplast kunststof (zoals ABS etc.) met polyester matjes kan repareren en dat dat de juiste manier is. :N

Nogmaals, als je naar bedrijven zoals Boonstra gaat kijk enorm goed.
De term "rijdbare schade" betekent niet dat het frame recht is.
Veel mensen vergissen zich daar in.
Kijk bij aankoop ook goed of er geen WOK op zit.
Dit betekend dat de motor na reparatie eerst gekeurd moet worden.
Hoe kan je dat controleren dan (recht frame)? Kan moeilijk tijdens het rijden testen als ik me rbw nog niet heb :P Of kan je het laten nameten door een garage oid?
Je kan meestal pas meten na aankoop ;)
Daarom is ervaring met zulke dingen belangrijk.
Waar op letten, "tekent" het frame ergens, wat voor frame is het met wat voor materiaal.
 
Laatst bewerkt:
Als ze me überhaupt de fiets op mijn kosten laten nameten dan heb ik er nog wel vertrouwen in. Als ze dat gelijk weigeren zijn we ook een stap verder qua vertrouwen. Blijft tricky business natuurlijk }).
 
Ik heb vandaag bij de CBR gekeken waar het eerder dit topic over ging maar het is niet aan te raden. onderdelen + de aankoop zouden in totaal 5 duizend euro zijn. Voor een circuit motor is hij wel geschikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan