mogelijkheden stalen remleidingen

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.829
618
Ben sinds ik eens bij onze Duitse buren ben gaan scheuren echt zwaar ontevreden over de remmen en wil er stalen remleidingen op hebben wat echt een verschil moet zijn. Voel bij inknijpen van de rem namelijk de leiding flink opzetten en gevoeld bij een ander dat je een veel strakker punt krijgt waar die aangrijpt.

Nu heb ik eens overlegd met een leverancier die zegt dat ik mischien slimmer/goedkoper uit ben daar het anders aan te leggen als origineel...

Heb nu gewoon een slang aan het handvat zitten die op de vork gesplitst wordt in twee waarvan elke naar een klauw gaat (dus 1 voor linkerschijf en de ander voor rechterschijf). Nu was zijn optie (om die bevestigingsdingen uit te sparen) om in plaats van een enkele slang die zich splitst gewoon twee slangen aan het handvat te hebben.

Mijn vraag is bij deze:

Is dat wat?

Staat dit?

Werkt dit?

etc.

Bvd.

CH Racing M900

MF veteraan
26 mei 2003
6.764
19
Omg. Arnhem
Ja hoor, dit kan heel goed. Ik maak zelf mijn rem- en koppelingsleiding en heb al diverse varianten gehad, waaronder de twee door jou geschetste mogelijkheden.
Wat ook nog kan : vanaf de hoofdremcylinder naar de banjo op de rechterklauw met een leiding. Vervolgens op de rechterklauw de ontluchtingsnippel vervangen door een banjobout en met een korte leiding over het voorspatbord naar de banjo op de linkerklauw. Het systeem ontluchten doe je vanaf de linkerklauw, maar "omgekeerd vullen" werkt beter.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.829
618
Ja hoor, dit kan heel goed. Ik maak zelf mijn rem- en koppelingsleiding en heb al diverse varianten gehad, waaronder de twee door jou geschetste mogelijkheden.
Wat ook nog kan : vanaf de hoofdremcylinder naar de banjo op de rechterklauw met een leiding. Vervolgens op de rechterklauw de ontluchtingsnippel vervangen door een banjobout en met een korte leiding over het voorspatbord naar de banjo op de linkerklauw. Het systeem ontluchten doe je vanaf de linkerklauw, maar "omgekeerd vullen" werkt beter.
bedankt voor je uitleg, je derde optie klinkt ook wel fraai :)

is er verschil tussen de diverse mogelijkheden??

op een ander forum beweert iemand namelijk dat met twee slangen aan het handvat het beter zou werken, het argument heb ik om gevraagd maar zou even kunnen duren vermoed ik.

jij of iemand anders een idee??

of zouden de verschillen zo minimaal zijn dat het meer tussen de oren zit dan dat er daadwerkelijk verschil is?

kan me voorstellen dat met twee slangen aan het handvat dat er meer druk op staat dan op een gesplitste slang maar of dat zo is??

kon op een andere motor het verschil gewoon goed voelen, echt een heel strak aangrijppunt, de hendel voelde veel steviger aan en bij het punt waar de rem pakte kon je m amper nog verder intrekken. bij mijn originele (15 jaar oude) remleidingen kan ik tijdens het remmen de hendel nog een heel end verder intrekken.

heb op mn oldtimmer (streetfighter/caferacer) ook stalen remleidingen. zijn er opgezet door de vorige eigenaar, heb dit eens bekeken maar is echt vreemd gedaan, hier is namelijk het stuk tot de splitsing gewoon origineel en daar vandaan tot de klauwen van staal. of het hiermee samenhangt weet ik niet maar bij die voorrem moet ik eerst een keer pompen voor ik het daadwerkelijke effect heb.

snap zelf niet hoe iemand zo half werk kan verrichten maar was me gister pas opgevallen toen ik die eens goed bekeek, heb ding al 5 jaar hehehe

nu ik het zelf erop zet bij mn dagelijkse motor wordt uiteraard vanaf de remhendel tot de klauw van staal en vermoed dan een nog betere rem te hebben dan op de honda. over de voorrem van de honda (half werk) niks te klagen maar bij het inknijpen van de hendel het eerste deel van de (originele) slang eens vastgepakt en zelfde effect als bij de suzuki; slang zet uit bij hard inknijpen en dat is nu net iets waar ik dus vanaf wil ;)

achter vind ik geen hoge prioriteit maar aan de voorkant wil ik het er vrij vlot op hebben :)

CH Racing M900

MF veteraan
26 mei 2003
6.764
19
Omg. Arnhem
Ik betwijfel of er veel verschil zit in HOE de nieuwe leidingen komen te lopen.
Wel weet ik dat het verschil tussen rubberen leiding en braided met teflon leiding een verschil van dag en nacht is. Hoe lang is het stukje leiding dat je nodig hebt voor de Honda en welke banjo's zitten erop (hoek). Ik heb veel van dat spul liggen, zowel leiding op de rol als banjo's en dergelijke. (Heb ooit eens een heel voorraadje van dat spul opgekocht)

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
2
Ik had ook een 3-leidingen systeem op de voorkant.
Omdat 3 leidingen alleen maar extra rommel gaf (bevestigingen etc.) en duurder is, besloot ik ook 2 leidingen (dus vanaf het stuur) er op te zetten. Het wordt ook beschouwd als veiliger, vanwege het mindere aantal aansluitingen is er minder kans op lekkage, het is ook nog iets makkelijker te ontluchten. Werkt perfect.
Heb ze kant en klaar besteld bij Motorbazaar.

CH Racing M900

MF veteraan
26 mei 2003
6.764
19
Omg. Arnhem
Ik heb ooit een rol RVS omvlochten teflon leiding gekocht (100 meter) en iets van 2000 verschillende RVS banjo's, bouten en dichtringetjes. Genoeg om heeeeel veeeel rem- en kopplingsleiding van te maken. ;)

Blue Mistic

Rookie
4 sep 2004
4
0
44
Deurne - Antwerpen
Hey,

De stalen weet ik niet, maar remleidingen uit teflon zijn alleszins beter.
Dit omdat teflon niet uitzet, ook niet bij hoge temperaturen. Hierdoor gaat dus alle remkracht die wordt uitgeoefend op de hendels over op de remblokken. En ook rond teflon kun je stalen vlechten monteren, wat het uitzicht ook wel veranderd, eventueel voorzien van gekleurde krimpkousen.

De hulzen waarmee de koppelingen gemonteerd worden op de slangen kunnen voorzien worden van een lasermarkering naar keuze (letters, cijfers, logo's, foto's noem maar op).

Prijzen voor deze kunnen altijd aan mijn gevraagd worden. Ik kan altijd een bestekje laten maken bij me op het werk. (wij produceren nl teflon slangen)

Markeringen kosten 1 €/stuk.

Groetjes

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.829
618
Hoe lang is het stukje leiding dat je nodig hebt voor de Honda en welke banjo's zitten erop (hoek). Ik heb veel van dat spul liggen, zowel leiding op de rol als banjo's en dergelijke. (Heb ooit eens een heel voorraadje van dat spul opgekocht)
Heb zo gauw geen idee, waardeer het aanbod maar de honda komt op den duur wel een keer. Zit naast klein stukje remleiding nog enorm veel werk in maar is mn hobby motor voor erbij en nu eerst mn soesje naar wens zien te krijgen :)

Mr.Zed

MF veteraan
11 okt 2002
6.285
0
Zuid NL
....
Ik dacht dat bij die variant gewoon een banjo voor 2 leidingen gebruikt werd op de rechterklauw ipv op de ontluchtingsnippelplek een banjo te steken? :?